Garmin topo vs. openstreetmap

Iets te koop aan te bieden (niet-commercieel) of op zoek naar iets?

Garmin topo vs. openstreetmap

Berichtdoor Dirk L op 13 mei 2014, 06:35

Heeft iemand ervaring met het kwaliteitsverschil bestaat tussen de - vrij dure - Garmin Topo kaarten en de gratis openstreetmap-bestanden? Je ziet daar de meest uiteenlopende meningen over...
Dirk L
Visarend

Re: Garmin topo vs. openstreetmap

Berichtdoor Xyuny op 13 mei 2014, 07:35

Vroeger kocht ik steevast de (dure) NGI topopmap voor mijn Garmins.
Sedert de 'open' maps er zijn, vooral dan de open-cycle-maps, gebruik ik vrijwel enkel nog deze. De NGI-topo staat dus ook nog op mijn GPS, maar gebruik ik weinig. Af en toe kan het eens voorkomen dat een wegeltje niet op de open map staat, maar die kleine gebreken, zijn voor mij niet meer voldoende om de investering in de NGI-topomaps te gaan verantwoorden.
Als je bovendien een fietspaadje op de open-cycle-map ziet, is de kans dat je er werkelijk doorkan, groter dan bij een kleine baantje op een stafkaart, waar je niet de minste gegevens van hebt, of het nu privé is, of niet.
De NGI-kaart is bovendien ook enkel maar België. Het komt al eens voor, dat je buiten de grenzen komt... ;-)

Ik koop wel af en toe nog eens een papieren kaart om als overzicht te blijven gebruiken: GPS-schermpjes zijn soms een beetje klein... maar daar komt dan ook de tablet aan met groter scherm... en gratis kaarten...
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor wouter op 13 mei 2014, 07:39

De Openstreetmap kaarten gebruik ik frequent, je moet er wel de mindere kwaliteit bij nemen (niet alles staat erop), maar je kan er perfect je plan mee trekken.
Die kaarten zijn beschikbaar voor vrijwel gans Europa, dus ideaal voor tripjes.

mvg

Wouter
wouter
Spreeuw

Berichtdoor Lanius op 13 mei 2014, 08:21

Zeker regelmatig de openstreetmaps opnieuw downloaden. Als ik zie hoe die kaarten er nu uitzien tegenover 2 jaar geleden... gigantisch verschil en toch wel heel goed (sommige regio's komen er iets slechter uit, maar zeker bruikbaar).
Vogelwerkgroep Vlaamse Ardennen Plus:
http://vwgvap.waarnemingen.be/waarnemin ... hp?groep=1
Lanius
Buizerd

Keer terug naar Te koop of gezocht