Telescoop / Spotting Scope

Iets te koop aan te bieden (niet-commercieel) of op zoek naar iets?

Telescoop / Spotting Scope

Berichtdoor Erik Thibaut op 26 jul 2017, 14:02

Ik ben op zoek naar een telescoop met een goede vergroting (min 60x) en een goede beeldkwaliteit.

Mijn vader maakt gebruik van de Vortex Viper.

De Bresser Pirsch heeft echter een vergelijkbare vergroting en een nog grotere lens, én is véél goedkoper. Volgende 'recensie' klinkt wel overtuigend, maar is wel van een verkoper dus niet echt objectief :-) http://www.verrekijker-expert.nl/bresser-pirsch-wp-20-60x80-spotting-scope#tabs

Zijn er argumenten waarom ik niet voor deze telescoop zou gaan? Is de beeldkwaliteit zoveel minder? Of betaal je vooral voor de merknaam (cf. Iphone vs. Huawei), en voor de garantie (bij Vortex heb je levenslange garantie op het product, zelfs bij schade door val).

Mvg,

Erik
Erik Thibaut
Goudhaan

Re: Telescoop / Spotting Scope

Berichtdoor schippertje op 04 aug 2017, 18:08

Zo te lezen heb je zelf het antwoord al wel geraden.
Er zit een hoop kwaliteit verschil in de verschillende merken en het is heel moeilijk om te zien wat je betaald voor de naam en wat je betaald voor het glas;
Ik ben zelf begonnen met een Bresser en was er zeer tevreden mee . Nu ik een paar jaar verder ben zit er toch wel veel speling in de instellingen. Daar zit dus al wel kwaliteits verschil in.
Vergeleken met waar ik nu door kijk merk ik ook dat ik 's avonds langer door kan kijken.
En dat is glas kwaliteit.
De garantie en /of reparatie periode wordt ook ergens door betaald.
Als je de hele dag door een scoop kijkt zijn je ogen blij met een dure van betere kwaliteit
Kijk je er door eens per week dan kan je natuurlijk ook met een mindere volstaan.
Ik kijk momenteel door een Kowa en dat is niet de duurste op de markt maar ik ben er zeer gelukkig mee. Het blijft voor mij ook een hobby en ik ben niet van plan om er een maandsalaris aan te spenderen.
Maar dat is een beslissing die gelukkig iedereen zelf moet of mag nemen maar je kan redelijk veronderstellen dat kwaliteit een prijs heeft.
Zoek anders eens wat testen bij elkaar van officiële instanties die een vergelijkende test hebben.
Misschien haal je daar wat uit.
Hoop je hier mee iets geholpen te hebben.
M
schippertje
Pimpelmees

Re: Telescoop / Spotting Scope

Berichtdoor Vossy op 09 aug 2017, 17:32

Geen idee of de goedkope telescoop goed is. Ik heb ook jarenlang zonder telescoop rondgelopen omdat ik dat te duur vond. Men vertelde toen dat er een 'top' is aan telescopen (zijnde de 4 merken: swarovski, zeiss, leica en kowa), maar geen middenklassers. Dit in tegenstelling tot bij de verrekijkers.

Nikon telescopen waren wel goedkoper dan de 4 voorgenoemde grote merken. Maar die werd mij afgeraden omdat de service zeer slecht zou zijn.

Uiteindelijk is het Kowa geworden. Maar een tweetal jaar later kwam Swarovski uit met een 95 mm en 20x of 30x tot 70x vergroting en dat was nog meer dan een trede hoger dan de toch al goede Kowa.

Ik vermoed dat de dure merken echt wel meer in huis hebben dan de spotgoedkope merken. De weinige goedkope telescopen die ik gevonden en mogen door kijken heb, vielen echt wel in het niets in vergelijking met de topmerken. Maar om zeker te zijn of de Vortex aan jouw behoeften zal voldoen, zou ik zeggen: testen voor kopen ;-)
Vossy
Sperwer

Keer terug naar Te koop of gezocht