Bijen sterven met miljarden

Informatie over andere aspecten van het leefmilieu en de klimaatproblematiek

Bijen sterven met miljarden

Berichtdoor citreola op 14 jan 2011, 23:00

Dertig jaar geleden was mijn zolder een overwinteringsplaats voor dagvlinders zoals Kleine Vos en Dagpauwoog.
Dit is nu helaas al lang Voltooid Verleden Tijd.
De laatste herfst lagen er nu enkele 100den dode bijen op m'n zolder.
Zoiets nog nooit gezien, misschien heeft het iets te maken met de wereldwijde bijensterfte door bepaalde pesticiden?
En misschien haalt deze petitie iets uit??
https://secure.avaaz.org/fr/france_save ... 412&v=8131
citreola
Sperwer

Re: Bijen sterven met miljarden

Berichtdoor Cappelle op 15 jan 2011, 10:59

Dode bijen op een zolder hoeft niet noodzakelijk op ziekte te wijzen, Citreola.
Het kan gaan om een zwerm die zich via een gaatje op de zolder heeft genesteld. Wanneer af en toe enkele bijen langs de zolder proberen naar buiten te komen, strandden ze veelal bij een raampje waar ze niet doorheen geraken en liggen er uiteindelijk veel dode bijen...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor citreola op 15 jan 2011, 22:04

Stond vandaag nog op een mailinglist .

Bonjour à toutes et à tous,
Je confirme la catastrophe, apiculteur moi-même, j'essaye chaque année de reconstituer les ruches qui sont mortes dans l'année précédente, pour les voir disparaître à nouveau en août. Il faut absolument fustiger l'immobilisme et le jemenfoutisme de la politicaille de tout poil qui se moque de l'avenir de nos enfants. Il faudrait pendre haut et court cette majorité d' agriculteurs et d'arboriculteurs sans scrupules qui interdisent à leurs enfants de manger les produits qu'ils cultivent par peur des conséquences des molécules qu'ils contiennent, mais qui continuent à utiliser ces poisons violents pour préserver les aliments qu'ils vendront et qui se retrouverons dans l'assiette de vos gosses et la vôtre. Il faudrait obliger les beaux industriels de cette industrie chimique à bouffer leurs si efficaces herbicides, fongicides et autres insecticides afin d'effacer leur sourire, satisfait d'avoir encore baiser la masse populaire tellement débile.
Je sais que ce ne sont que des rêves, mais si on peut les emmerder un tant soi peu avec la pétition, signez la.
Une abeille enragée.
citreola
Sperwer

Berichtdoor Cappelle op 16 jan 2011, 10:21

Het is natuurlijk triest gesteld met de bijenteelt: een combinatie wellicht van verzwakking van de hoge produktierassen (veel honing, weinig weerstand tegen ziekten), de varroa-mijt, maalbeheer, chemische behandeling tegen allerlei andere oorzaken van minopbrengsten, monoculturen, moordend verkeer en sproeistoffen.
In vergelijking met een halve eeuw geleden vind ik echter dat er vooruitgang is: sproeistoffen zijn streng gereglementeerd, veel (villa)wijken met duizend en één bloeiende bloemen en struiken en de vele aanplant rond wegen en autostrades, nieuwe natuurgebieden...
Imkers zijn trouwens ook bij-'boeren': ook voor velen onder hen is opbrengst de hoofdbekommernis.
Dat bijen zullen uitsterven, Citreola, daar vrees ik niet voor: ze zijn al langer op de wereld dan de mensen en zeer slim!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor peterke30 op 30 jan 2011, 20:28

hopelijk komen mijn bijen goed de winter uit, toen het overlaatst zo warm was heb ik ze toch zien uitvliegen
peterke30
Spreeuw

Berichtdoor Geert Wynants op 21 mei 2011, 14:21

Gisteren op de radio; Rtbf La première "Nuwa", een dossier over de bijensterfte:

http://www.rtbf.be/radio/player/lapremiere/podcasts?c=lp-nuwa&e=992
Geert Wynants
Pimpelmees

Berichtdoor peter balkengat op 08 sep 2011, 10:00

Dat is ook wat he! terwijl het zulke goede strijdertjes zijn voor de natuur! Hopelijk zal het snel weer goedkomen...
peter balkengat
Goudhaan

Berichtdoor Tyrr op 17 okt 2011, 10:28

bijen zijn er dan misschien al wel langer dan de mens, maar zo waren er vele soorten
blijkbaar zijn er een aantal pesticiden die dodelijk zijn voor deze beestjes, zelfs al zijn ze volgens analyses in een lab niet aanwezig.
deze test is gedaan door een zo een pesticide te gaan verdunnen met water. op een bepaald moment is het pesticide zo verdund dat het onder de detectielimiet gaat.
de beestjes bleven doodvallen.
In nederland is het gebruik/vervuiling met deze pesticiden in kaart gebracht evenals het voorkomen van de 'verdwijnziekte'. dit zou nagenoeg een perfect match zijn. Spijtig genoeg kan ik het artikel waar ik het uitgehaald heb niet meer terugvinden. dus moest iemand die nog kunnen vinden ...

zoon van een ex-imker dewelke gestopt is na 3 jaar op rij zijn kasten leeg te vinden in de lente terwijl er nog voldoende eten aanwezig was en varoa onbeduidend in aantal.
Tyrr
Pimpelmees

Keer terug naar Milieu en Klimaat