Isolatie - Verwarming in woning

Informatie over andere aspecten van het leefmilieu en de klimaatproblematiek

Isolatie - Verwarming in woning

Berichtdoor Weemanteacup op 02 okt 2010, 10:28

Beste gebruikers,

Mijn vriendin en ik hebben onlangs een huis gekocht. Wij hebben een beperkt budget daar wij ons nog niet zo heel lang op de arbeidsmarkt bevinden.
Nu wil ik niet de zoveelste zijn die begint over natuurbehoud en milieuvriendelijke technologiën (goddank dat er mensen zijn die zich daarin engageren) maar we moeten het voor onszelf in eerste instantie en voor de komende generaties toch zien dat het leefbaar blijft.
Nu is mijn vraag wat de betere isolatiemogelijkheden en verwarmingsmogelijkheden zijn.
Er is een spouwmuur alhoewel ik niet zeker weet of er isolatie tussen zit. Ik heb geen zin om de buitenmuur af te breken en daar isolatie tussen te steken, dus dat idee laten we al varen.
Voor te beginnen zouden we 30 cm vloer uitbreken om eerst chape, dan isolatie (8cm), dan verwarming en elektriciteit ed, dan weer chape en daar de vloer op te leggen. De ramen (enkel glas) vervangen we door het zogenaamd super isolerend glas (3 dubbel glas) en het dak isoleren we naturlijk ook alhoewel daar nog geen sluitende ideeën over zijn.

Nu hebben we al discussies gehad over het al dan niet plaatsen van een warmtepomp maar we worden langs alle kanten overstelpt met informatie die niet sluitend is. De een zegt ja, en de andere weer integraal neen....
Dus alle voorstellen en informatie over het al dan niet verwarmen met warmetepomp-gas-aardolie zijn welkom.
1 punt: Aardolie is zo goed als uitgesloten uit principe (ik zit in de sanerinsbranche zit en ik zie dagelijks welke catastrofes dit kan aanrichten).
en vanuit de financiële kant want we zien de kost voor die tank niet echt zitten.

Zoals ik al zei is alle info en voorstellen welkom. Ik doe samen met onze ouders alles[u][/u] zelf dus er is misschien iets meer plaats (financieel) om de betere materialen te kiezen.
Weemanteacup
Goudhaan

Re: Isolatie - Verwarming in woning

Berichtdoor Lanius op 05 okt 2010, 13:42

Is uw dak goed geisoleerd? Ik denk dat dit een van de eerste stappen moet zijn. Ikzelf ben er nu mee bezig (was niet goed geisoleerd, dak niet winddicht, geen damprem,...). Voor dakisolatie bestaan er verschillende ecologische oplossingen. Ikzelf doe het met houtswol (steico flex). Scoort toch op een aantal zaken veel beter dan bv rotswol of glasvezelwol. Ook bv Isofloc scoort heel goed.

Verder vind je op de site van bv Eurabo (daar haal ik alles vandaan, maar er zijn ongetwijfeld meerdere aanbieders, je moet maar googlen welke dicht bij jou in de streek is) een hoop andere bouwecologische producten, ook veel van isolatie.
Vogelwerkgroep Vlaamse Ardennen Plus:
http://vwgvap.waarnemingen.be/waarnemin ... hp?groep=1
Lanius
Buizerd

Keer terug naar Milieu en Klimaat