Kopenhagen 12/2009

Informatie over andere aspecten van het leefmilieu en de klimaatproblematiek

Re: Kopenhagen 12/2009

Berichtdoor RBI op 19 dec 2009, 06:51

Is het nu voor iedereen duidelijk waar China voor staat? Niet de mens staat centraal in het communistische China, maar het geld. Als je de commentaren er op naleest, dan is het grotendeels door China dat de klimaattop is mislukt. Zo machtig is dat land geworden. We (en dan bedoel ik de ganse wereld) zijn nog steeds verslaafd aan hun goedkope producten die ze produceren zonder rekening te hoeven houden met het milieu, sociale wetten, veiligheidsnormen, uitstoot van schadelijke producten.

Schitterend wat STUBRU met Music for Life doet om malarianetten te kopen voor de mensen in Afrika. Die Malarianetten worden voor een paar cent per stuk in China gemaakt. In een paar maanden tijd zou dat land Afrika met malarianetten kunnen volleggen tegen een fractie van de 5 EURO per stuk die volgens MFL die malarianetten kosten. Maar dat kan de Chinezen geen zak schelen of die Afrikanen nu malaria krijgen of niet. Veel belangrijker ; hoeveel was de "productie" van diepgevroren vis die van de kusten van Afrika naar China is gebracht deze maand?
RBI
Buizerd

Berichtdoor Toine op 19 dec 2009, 09:31

Djasse, mooi gezegd en dat China is in feite mijn grootste fury.

Donderdag avond op Antenne 2 een reportage over de olifanten stroperij in Afrika. Jaarlijks worden 22 à 23000 olifanten neergeknald enkel voor hun ivoor - bestemming : China- die lappen alles aan hun laars - cites en al.

En nu maar lekker naar buiten voor Kerstaankoopjes - het overgrote deel Made In China.

De oplossing om die mannen tot andere inzichten te doen komen is heel erg simpel - tref ze waar het pijn doet - in de portefeuille - voer drastische invoerrechten in op alles wat uit China komt ipv altijd maar weer de burger en de bedrijven te belasten met allerhande bijkomende lasten en belastingen. Onze eigen manufacturing en tewerkstelling zou er -zeer nodig - wel bij varen.

Het is ook meer dan hoog tijd dat er over onze economie wordt gepraat want zo te zien wordt 2010 een rampjaar en veel vooruitzicht op langdurig beterschap is er ook niet.

En wat die malarianetten betreft : ik hoop vurig dat ze er kopen die ginder lokaal gemaakt worden - zo wordt er in Afrika ook wat activiteit ontwikkeld.
Toine
Buizerd

Berichtdoor Lanius op 19 dec 2009, 10:59

waarom komen ze nog altijd niet op het idee (nuja, het zal niet mogen zekers)van CO2 belasting. Landen die zich eraan houden aan bepaalde criteria (vb Europa) CO2 taks vrij, landen die zich er niet wensen aan te houden (China, in mindere mate VS, Canada, etc) een flinke CO2 taks bij invoer :-D

Zal wel te maken hebben met vrij verkeer van goederen zeker? Maarja, hun geproduceerde CO2 wordt ook vrij verdeeld over de wereld die er niet om vraagt

edit voor toine: ik let steeds op wat ik koop hoor en ga nooit voor de goedkope made in china producten, enkel al omwille van milieu. Probeer zoveel mogelijk made in europe (en zo van die dingen) te vinden, maar is wel moeilijk.
Vogelwerkgroep Vlaamse Ardennen Plus:
http://vwgvap.waarnemingen.be/waarnemin ... hp?groep=1
Lanius
Buizerd

Berichtdoor jynx op 19 dec 2009, 11:51

Lanius schreef:waarom komen ze nog altijd niet op het idee (nuja, het zal niet mogen zekers)van CO2 belasting. Landen die zich eraan houden aan bepaalde criteria (vb Europa) CO2 taks vrij, landen die zich er niet wensen aan te houden (China, in mindere mate VS, Canada, etc) een flinke CO2 taks bij invoer :-D

Zal wel te maken hebben met vrij verkeer van goederen zeker? Maarja, hun geproduceerde CO2 wordt ook vrij verdeeld over de wereld die er niet om vraagt

edit voor toine: ik let steeds op wat ik koop hoor en ga nooit voor de goedkope made in china producten, enkel al omwille van milieu. Probeer zoveel mogelijk made in europe (en zo van die dingen) te vinden, maar is wel moeilijk.

't Zal toch nog goed komen tussen jullie ;-) . Kunnen we de wereld niet veranderen dan kunnen we altijd bij onszelf beginnen.
Vrede op aarde en wat warmte voor iedereen die kou heeft !
jynx
Sperwer

Berichtdoor Dirk L op 19 dec 2009, 11:54

Enke de Vinken en de Turkse tortels in mijn tuin eten chinees : de zonnebloempitten van de Belval-benefiet. :lol:
Dirk L
Visarend

Berichtdoor Toine op 19 dec 2009, 13:07

Lanius schreef:waarom komen ze nog altijd niet op het idee (nuja, het zal niet mogen zekers)van CO2 belasting. Landen die zich eraan houden aan bepaalde criteria (vb Europa) CO2 taks vrij, landen die zich er niet wensen aan te houden (China, in mindere mate VS, Canada, etc) een flinke CO2 taks bij invoer :-D

Lanius - ik ben volledig akkoord met jou en koop eveneens heel erg bewust zoals waarschijnlijk velen op dit forum. En wat die CO2 taksen betreft : wel ja wij betalen er allemaal al. Met uitzondering van wat uit vele landen wordt ingevoerd en waar ze vierkant hun wiel aan vagen en dat doet ons tweemaal pijn. Eenmaal omdat onze bedrijven en burgers gepenaliseerd worden en een tweede keer omdat een land als China aan alles wat milieu en bio-diversiteit aangaat vierkant zijn wiel veegt. En laten we AUB stoppen om dan nog CO2 compensaties uit te betalen als landen als Rusland. Deze Kyoto uitwas moet er NU uit. Laten we zelf dat geld houden om zinnige dingen te doen. Ik was vooral bang en echt gefrustreerd dat er weer zo'n aberraties zouden beslist worden in Kopenhagen in het genre van " onze schuld - onze hele grote schuld" en ik ben blij dat er zo geen monster uit de bus gevallen is.

Dat de onderhandelingen mislukt zijn is jammer - teveel de nadruk mijn inziens op bangmakerij bij de aanvang en zo ga je niet naar onderhandelingen maar dit is mijn persoonlijke visie - door teveel te overdrijven breng je jezelf in discrediet en krijg je een tegengesteld effect - ook bij onze burgers.

Een gemiste kans : ja

Is er nog hoop : ja.

En nu ga ik naar de Blankaart - was er gisteren ook en heb het gebied er van heel mijn leven nog nooit zo mooi zien bij liggen - totaal mega.
Toine
Buizerd

Berichtdoor Zorky op 23 dec 2009, 19:55

Zorky
Bosuil

Vorige

Keer terug naar Milieu en Klimaat