Kopenhagen 12/2009

Informatie over andere aspecten van het leefmilieu en de klimaatproblematiek

Kopenhagen 12/2009

Berichtdoor Dirk L op 06 dec 2009, 20:40

Niet dood en begraven, wel integendeel !
Morgen begint een voor onze aarde één der meest essentiële toppen ooit, na Kyoto. In 10 dagen moet het vervolg op Kyoto gematerialiseerd zijn. De grote spelers zijn aan zet. Wat zijn de verwachtingen ? Persoonlijk vraag ik me af of het wel ten volle zal ontplooien, nu Obama beslist heeft pas de laatste dag naar ginder te vetrekken.
Dirk L
Visarend

Re: Kopenhagen 12/2009

Berichtdoor Toine op 16 dec 2009, 10:40

Inderdaad, een spannend topic is dit.

We hebben tijd om ze te zien vliegen.

En voor de rest is heel dat Kopenhagen gedoe, om het in termen van Groen ! te zeggen misschien wel best als volgt te omschrijven.

VEEL BLA BLA BLA - WEINIG BOEM - BOEM - BOEM.

Het is natuurlijk nog niet afgelopen, Obama kan straks nog iets uit zijn mouw komen schudden - 't zal waarschijnlijk niet om over naar huis te schrijven zijn.

Who Knows.

O ja misschien kan zijn Air Force one straks niet landen vanwege sneeuw en aanvriezende regen, want veel mooi weer wordt er ginder ook niet verwacht, leuk voor al de fietsers ginder die nog naar huis moeten.
Toine
Buizerd

Berichtdoor RBI op 16 dec 2009, 21:14

Dat is eigenlijk allemaal niet zo erg hoor. Erger is dat types als Robert Mugabe daar ook aan tafel zitten om te helpen voor de wereld te zorgen, terwijl ze niet eens voor hun eigen volk kunnen zorgen. Tientallen miljoenen mensen in Afrika worden op een erg rauwe manier aan hun lot over gelaten. Hoe kun je ze dan verwijten dat ze het regenwoud omkappen om maniok te planten of geiten te kweken? Types als Mugabe en een kluit andere Afrikaanse leiders zijn daar verantwoordelijk voor. Je kunt niet elk probleem in Afrika op het westen steken. Kleine lichtpuntjes zijn bijvoorbeeld Ghana en Botswana, waar enige vorm van beleid te bespeuren is, de rest is grotendeels zakkenvullerij.

Aan ontwikkelingshulp in Afrika geef ik niks, want het leeuwendeel van die gelden verdwijnt in de verkeerde zakken en wordt voor de verkeerde doeleinden gebruikt. Ter plaatse kan je gul zijn met fooien en zo, je weet waar dit naar toe gaat. Maar voor de rest ; nope.

Ontwikkelingshulp Afrika zinloos en zelfs zeer schadelijk
26 Maart 2009
Jaarlijks ontvangt Afrika zo'n $ 50 miljard ontwikkelingshulp van met name de rijke Westerse landen, in de laatste 60 jaar totaal minstens $ 1 biljoen. Toch is het inkomen per hoofd van de bevolking sinds de jaren '70 gedaald, en moet meer dan 50% van de Afrikanen (ruim 350 miljoen mensen) rondkomen van minder dan 1 dollar per dag. Mentaliteit en corruptie zorgen er namelijk voor, dat grote sommen geld voor Afrika niet alleen zinloos zijn gebleken, maar zelfs averechts en schadelijk werken om het continent tot ontwikkeling te brengen.

Naïrobi, Kenia. Een gebied met één van het hoogste percentages ontwikkelingswerkers ter wereld. Het VN-hoofdkwartier voor duurzame (steden-)bouw, dat een jaarlijks budget heeft van miljoenen dollars, is hier gevestigd. Letterlijk om de hoek bevindt zich de sloppenwijk Kibera, waar meer dan 1 miljoen mensen leven op een stukje grond van anderhalve vierkante kilometer, in huisjes van aluminium en kartonnen afdekplaten, zonder water, zonder elektriciteit. Niet voor niets verontschuldigde de Britse afgevaardigde Sir Edward Clay zich in 2004 voor het feit dat hij de mate van overheidscorruptie in Afrika gruwelijk onderschat had.

Ontwikkelingshulp voor Afrika - het is nog steeds een populair inzameldoel. Beroemdheden parasiteren erop, popgroepen geven wereldwijd uitgezonden concerten, waarvan de opbrengst is bestemd voor Afrika. De roep om nog meer geld voor de 'allerarmsten' in Afrika, wordt steeds luider.

Toch is er overweldigend veel bewijs dat ontwikkelingshulp Afrika alleen maar armer en armer heeft gemaakt, en de economische groei heeft afgeremd. De verraderlijke hulpcultuur heeft de Afrikaanse landen opgezadeld met meer schuld, meer inflatie, en heeft hen kwetsbaar gemaakt voor de schommelingen op de valutamarkten, en tevens onaantrekkelijk om in te investeren. Het continent staat bloot aan hoge risico's, zoals maatschappelijke onrust en burgeroorlogen.

De Westerse ontwikkelingshulp aan Afrika is een onvoorstelbare politieke, economische en humanitaire ramp geworden. Natuurlijk is er bij plotselinge humanitaire calamiteiten, zoals de tsunami in 2004 die vooral Azië trof, buitenlandse hulp nodig. Desondanks zou duidelijk moeten zijn wat deze particuliere noodhulp wél en wat het niet kan doen. Ja, door deze hulp hebben we Afrikaanse meisjes naar school kunnen sturen - alleen als ze hiermee klaar zijn, dan zijn er geen banen voor hen. Dit soort noodhulp, georganiseerd door ontwikkelingshulpsorganisaties, is een pleister op de wonde, maar kan geen basis zijn voor een langdurige, stabiele verbetering en groei.

Het leeuwendeel van de hulp is namelijk niet afkomstig van deze hulporganisaties, maar van de overheden. Ladingen geld worden ieder jaar getransfereerd van bijvoorbeeld de Wereld Bank naar Afrika, alwaar het ten prooi valt aan de alomtegenwoordige corruptie. De hulpmiljarden komen terecht bij verschrikkelijk bureaucratisch ingestelde overheden en al even bureaucratische particuliere organisaties. In 2004 schatte professor Jeffrey Winters dat er circa 100 miljard dollar van de Wereld Bank, bedoeld voor ontwikkelingshulp aan de gewone Afrikaan, terecht was gekomen bij plaatselijke corrupte zakkenvullers.

De Afrikaanse Unie schatte in 2002 dat corruptie het continent jaarlijks zo'n 150 miljard dollar kost, mede omdat de internationale geldverstrekkers weigeren hun ogen open te doen voor het simpele feit dat hulpgeld corruptie alleen maar aanwakkert. Het gemakkele geld uit het Westen, waar vrijwel geen voorwaardes aan verbonden zijn, wordt door veel organisaties voor allerhande zaken gebruikt, behalve waar het voor bedoeld is: de ontwikkeling van arme landen en hun inwoners.

De waarschuwingen aangaande corruptie dateren al van lang geleden. Reeds in 1978 waarschuwde Irwin Blumenthal, die door het IMF was aangewezen op een post bij de Centrale Bank van Zaïre (nu de Democratische Republiek Congo), dat er 'geen, ik herhaal: geen enkele perspectief is dat geld dat aan Zaïre wordt geleend, ooit terugbetaald wordt.' Toch verstrekte het IMF aan Zaíre de grootste lening die het ooit aan een Afrikaans land had verstrekt. Volgens Tranparency International, een internationale waakhond om corruptie te voorkomen, heeft de president van Zaïre tussen 1965 en 1997 minstens 5 miljard dollar van dit geld, bedoeld voor zijn land, gestolen.

Ondanks het feit dat er in de jaren '90 miljarden dollars schuld die Afrika aan het Westen heeft, zijn kwijtgescholden, betalen de Afrikaanse landen jaarlijks nog steeds bijna $ 20 miljard terug. Ook deze terugbetalingen leggen een zware last op de ontwikkeling van de gezondheidszorg en het onderwijs. Goedbedoelde kwijtscheldingen gaan meestal gepaard met nieuwe leningen, waardoor de cirkel weer van vooraf aan begint.

In 2005 publiceerde het IMF het rapport 'Hulp zal niet voor groei zorgen in Afrika', waarin buitenlandse overheden, donors en hulporganisaties ervoor gewaarschuwd werden dat meer hulp de problemen in Afrika niet zullen oplossen. Ondanks dit officiële rapport is er geen enkele poging gedaan om Afrika van haar verslavende, verwoestende drug, namelijk ontwikkelingshulp, af te helpen.

Daarom is de situatie heden ten dage nauwelijks verbeterd. Slechts één maand geleden werd de voormalige president van Malawi, Bakili Muluzi, beschuldigd van het achterover drukken van $ 12 miljoen ontwikkelingsgeld. Een collega van hem, de voormalige president van Zambia, Frederick Chiluba (een populaire ontwikkelingshulp'knuffel' tussen 1991 en 2001), is verwikkeld in een rechtszaak, omdat hij miljoenen dollars, bestemd voor de ministeries van Gezondheid, Onderwijs en Infrastructuur, weggeplukt heeft en in zijn eigen kluis heeft gedeponeerd.

Toch blijft de financiële hulp uit het Westen maar komen en komen. Een in ontwikkeling zijnde economie heeft echter een tranparante en verantwoordelijke regering nodig, alsmede efficiënte instellingen waarmee de burgers geholpen kunnen worden. Mensen hebben banen nodig, en geloof in de toekomst van hun land. Een stortvloed ontwikkelingshulp is er echter totaal niet in geslaagd om daar ook maar iets van terecht te brengen.

Integendeel, een konstante stroom 'gratis geld' is een perfekte manier om inefficiënte, en zelfs ronduit slechte en corrupte regeringen in het zadel te houden. Terwijl de hulp blijft komen, hoeven deze overheden zelf niets meer te doen; de belastingen hoeven niet omhoog, en zolang het leger ervan betaald kan blijven worden, hoeft er geen rekening te worden gehouden met de vele ontevreden burgers, en kunnen hun burgerrechten gewoon worden afgenomen. Het enige wat deze regeringen hoeven te doen om aan de macht te blijven, is blijven slijmen bij hun vele Westerse geldverstrekkers.

Xander

Bron: Wall Street Journal (Dambisa Moyo)
RBI
Buizerd

Berichtdoor Toine op 16 dec 2009, 22:41

Ja Djasse, ik volg je helemaal. Een Mugabe daar, een Huytebroeck hier - terwijl de Zenne crepeert wegens de flagrante incompetentie van een Groene minister zit zij ook nog eens lekker grootsig te doen in Kopenhagen.

En wat doet Groen ! ? Ja juist "Ons kent Ons"

Ondertussen nemen de Chinezen, ongehinderd door hun niet coloniaal verleden, overal belangrijke economische posities op in geheel Afrika en de finaliteit heeft meer mee van ongebrijdelde roofbouw dan van wat anders.

Eigen schuld dikke bult - als Europeanen daar iets zinnigs willen ondernemen worden ze onmiddellijk terechtgewezen en verguisd door de eigen "Politiek correcte" achterban die nog krom en gefrustreerd loopt van wat er eventueel is verkeerd gelopen 3 generaties geleden.

Wat de Chinezen daar nu uitsteken is nog vele keren erger.

En een beter bewijs van hoe ontwrichtend subsidies zijn kan ik ook niet geven.
Toine
Buizerd

Berichtdoor RBI op 17 dec 2009, 08:29

Wat de Chinezen betreft... het is hal-lu-ci-nant want die aan het uitvoeren zijn. Dat niemand in de politiek in het Westen de moed heeft om daarop te reageren is voorwaar nog hallucinanter.

Een klein voorbeeld ; op 27 - 28 november was het offerfeest. Voor de moslims is dit één van de belangrijkste feestdagen waarop een schaap geofferd wordt en men met de familie samen feest viert (wij offeren met Kerstmis een kalkoen, dus zo origineel zijn ze nu ook weer niet). Op die dag wordt niet gewerkt, ook niet door de overheid.

In de ochted van zaterdag 28 november telde ik voor de erg visrijke kust voor Dakar 32 vissersschepen (ik ga er van uit dat het voornamelijk Chinezen waren) om de boel af te vissen. Omdat ze weten dat er tijdens het offerfeest geen controle zal zijn, maken ze vlug misbruik om binnen de territoriale wateren de boel te plunderen, hoewel er een formeel verbod is die door de Senegalese regering werd uitgevaardigd. Dag de erna was er geen enkele trawler of vissersboot meer te zien. En dat is maar een erg klein topje van de ijsberg en dat is hoe China momenteel het mooie weer maakt in Afrika.

Nu is er een conferentie voor het klimaat in Kopenhagen, wat een erg goede zaak is hoor, maar er zullen nog conferenties moeten volgen voor de bossen, de zeeën en het land.
RBI
Buizerd

Berichtdoor Lanius op 17 dec 2009, 10:08

Toine schreef:Ja Djasse, ik volg je helemaal. Een Mugabe daar, een Huytebroeck hier - terwijl de Zenne crepeert wegens de flagrante incompetentie van een Groene minister zit zij ook nog eens lekker grootsig te doen in Kopenhagen.

En wat doet Groen ! ? Ja juist "Ons kent Ons".

Toine kan het weeral niet laten. De minster heeft inderdaad verkeerd gehandeld (en mag van mij zeker gesanctioneerd worden). Maar waar ligt de grootste fout? Juistja, bij dat bedrijf die waterzuiveringsstation zomaar stilleggen. Een onderneming die nota bene door de overheid massa's geld krijgt om water te zuiveren.. Maarja, die zijn allemaal zo heilig, is het niet Toine? Ons kent ons...
Vogelwerkgroep Vlaamse Ardennen Plus:
http://vwgvap.waarnemingen.be/waarnemin ... hp?groep=1
Lanius
Buizerd

Berichtdoor RBI op 17 dec 2009, 10:23

Toine kan het weeral niet laten

Ik zou eerder zeggen ; Lanius kan het weeral niet laten :lol:
RBI
Buizerd

Berichtdoor klaasdebus op 17 dec 2009, 10:47

Als we al gaan beginnen posts te verwijderen hoeft het voor mij niet meer op dit forum zu.
Ik denk dat het toch duidelijk is dat Davy zijn post met een korreltje zout te nemen is?
We zitten hier niet in China en of Iran he, een beetje openheid aub.
klaasdebus
Buizerd

A

Berichtdoor Toine op 17 dec 2009, 10:59

Ja Lanius kan het niet laten om altijd maar op de persoon te spelen en dan heeft hij er natuurlijk weer een conclusie bij te formuleren.

Ook schuift hij, zonder waarschijnlijk goed te weten wat er loos is, de schuld voor die lozingen op die parastatale nog voor het onderzoek is afgerond.

En het doet mij geen plezier als hij dan nog insinueert dat ik op de ene of andere manier in mijn bedrijfsvoering niet volledig volgens het boekje handel. Als ik naar de geest van wat je schrijft kijk dan ben ik eigenlijk een sjoemelaar - goedkope rommel die meer zegt over Lanius dan over hoe ik bezig ben in mijn bedrijfsvoering. Wel weet ik voor mijzelf dat ik de spelregels correct en met respect doorvoer - als hij zijn vernederende commentaren kan hard maken dan zou dat in feite beter zijn - recht is recht en krom is krom. Lanius - waarom ben ik net een rooie lap op eens stier als ik hier eens iets neerpen ?

Ik nodig je met plezier uit om naar mijn kantoor te komen en dan ga ik je met mijn boekhouder eens tonen hoeveel belastingen ik de afgelopen jaren (met plezier want dat betekent dat we nog iets winnen) betaald heb. Je zal dan misschien een ander gedacht hebben over mij - of misschien juist ook weer niet want jullie associëren winst, voor zover ik het hier op dit forum ervaar, altijd met "roofbouw" en daar ben ik niet mee akkoord.

Ondertussen schrijft Djasse de waarheid over wat er in Afrika gebeurt met die Chinezen - zij mogen daar doen wat ze willen - als een Belgische ondernemer daar iets wil aanvangen zit hij van in den beginne al opgezadeld met een hoop kritiek, wantrouwen en vooroordelen en moet hij het tien keren komen uitleggen aan politiek, commissies en allerlei drukkingsgroepen voor hij daar één vinger mag uitsteken. Pover zicht is dat
Toine
Buizerd

Berichtdoor Toine op 17 dec 2009, 11:03

DEK schreef:Als we al gaan beginnen posts te verwijderen hoeft het voor mij niet meer op dit forum zu.
Ik denk dat het toch duidelijk is dat Davy zijn post met een korreltje zout te nemen is?

DEK - Niet akkoord - de geest van die Posts zaten er FLAGRANT over en waren totaal ongepast. Punt uit

Bravo aan de moderator.
Toine
Buizerd

Berichtdoor klaasdebus op 17 dec 2009, 11:14

Afbeelding
klaasdebus
Buizerd

Berichtdoor Dirk L op 17 dec 2009, 11:49

Ik vermoed dat er voor dit topic binnenkort een andere moderator zal moeten komen. Ik verwijder alleen wat over de forumregels gaat, en dan doen de antwoorden er ook niet meer toe. Onzin en gescheld lezen kost ook tijd. Ik ben het zo beu als koude pap. Nog even de boel aankijken tot Nieuwjaar en dan een besluit trekken.
Allé vooruit maar weer.
Dirk L
Visarend

Berichtdoor Julke op 17 dec 2009, 12:16

Toine en DEK en nog enkele anderen zijn in het zelfde bedje ziek, ze gebruiken argumenten en bewijzen om hun grote gelijk te halen terwijl er nooit een discussie ten gronde wordt gevoerd.
Het ganse probleem rond die waterzuivering bvb kan je niet in de schoenen schuiven van die of die persoon, het is een mooi bewijs hoe de belgische politiek en bedrijfsleven bestaat.
Groen! ligt daar niet aan de oorzaak, opstappen van de minister zou een verkeerd signaal zijn. Het bedrijf in kwestie speelt het spel ook vuil. Ik zou zeggen ga geen en informeert jullie, jullie hysterische luxebeesten, vergeet de essentie niet.
Altijd maar kritiek lozen over een ander, over een probleem zonder een oplossing aan te bieden hoe komt een mens erbij?

Wat aan de hang is in kopenhagen is goed, er zal niet veel gebeuren maar er wordt gepraat, de echte problemen komen boven drijven, regeringen en mensen hebben tijd nodig om de snaren min of meer gelijk te stemmen. Het onderwerp zal gevolgd worden, er moet een ander soort bewustzijn gecreeerd worden.
Een bewustzijn dat verder rijkt dan een individu. Daarmee is veel gezegd, dat zal het grootste obstakel worden in gans het milieudebat, misschien wel voor gans de mensheid.
Er zijn nog altijd veel mogelijkheden, er is nog altijd hoop, wat is het offer dat we willen brengen?
Julke
Bosuil

Berichtdoor klaasdebus op 17 dec 2009, 12:19

Julke schreef:Toine en DEK en nog enkele anderen zijn in het zelfde bedje ziek, ze gebruiken argumenten en bewijzen om hun grote gelijk te halen terwijl er nooit een discussie ten gronde wordt gevoerd.
Het ganse probleem rond die waterzuivering bvb kan je niet in de schoenen schuiven van die of die persoon, het is een mooi bewijs hoe de belgische politiek en bedrijfsleven bestaat.
Groen! ligt daar niet aan de oorzaak, opstappen van de minister zou een verkeerd signaal zijn. Het bedrijf in kwestie speelt het spel ook vuil. Ik zou zeggen ga geen en informeert jullie, jullie hysterische luxebeesten, vergeet de essentie niet.
Altijd maar kritiek lozen over een ander, over een probleem zonder een oplossing aan te bieden hoe komt een mens erbij?

Wat aan de hang is in kopenhagen is goed, er zal niet veel gebeuren maar er wordt gepraat, de echte problemen komen boven drijven, regeringen en mensen hebben tijd nodig om de snaren min of meer gelijk te stemmen. Het onderwerp zal gevolgd worden, er moet een ander soort bewustzijn gecreeerd worden.
Een bewustzijn dat verder rijkt dan een individu. Daarmee is veel gezegd, dat zal het grootste obstakel worden in gans het milieudebat, misschien wel voor gans de mensheid.
Er zijn nog altijd veel mogelijkheden, er is nog altijd hoop, wat is het offer dat we willen brengen?

Volgens mij bedoel je Lanius en niet mij.
klaasdebus
Buizerd

Berichtdoor Julke op 17 dec 2009, 12:30

Mijn excuses, ik wil niemand persoonlijk aanvallen. Het is vooral de mannier waarop de problemen worden aangekaart die me puisten en hartkloppingen bezorgen.
Julke
Bosuil

Berichtdoor Lanius op 17 dec 2009, 13:46

ik ben het volledig eens met je Julke.
Ik val Toine trouwens persoonlijk niet aan...
Ik reageer gewoon op zijn onterechte post (en daarvoor moet ik hem reply'en, maar dat is niet hetzelfde als persoonlijk aanvallen!). Toine zijn mening: Groen! is fout en het bedrijfsleven juist... tja...

wat zei Toine ook alweer:

Ook schuift hij, zonder waarschijnlijk goed te weten wat er loos is, de schuld voor die lozingen op die parastatale nog voor het onderzoek is afgerond

aja, Hij mag Groen! zomaar de schuld geven, nog voor het onderzoek is afgerond.(en Groen! heeft er in feite niets mee te maken)

En Wat Djasse zegt over de Chinezen enzo is juist. Ik ben het met hem eens, daarom reageer ik er niet op. maar enkel de schuld bij de Chinezen leggen is ook fout. Wat wij in het Westen al allemaal uitgestoken hebben is nog altijd klein bier vergeleken mat wat de chinezen gedaan hebben.

Er moet op veel vlak veel veranderen. En daar verschil ik van mening met een paar van bovenstaande mensen: er moet En gewerkt worden aan klimaat, En aan riviervervuiling, EN aan overbevissing, EN aan ontwikkelingshulp... Maar sommige willen altijd alles negeren door op 1 fout ergens te wijzen en zeggen dat dit eerst moet opgelost worden. Zo komen we er niet.
Lanius
Buizerd

Berichtdoor Lanius op 17 dec 2009, 13:55

Toine schreef:
DEK schreef:Als we al gaan beginnen posts te verwijderen hoeft het voor mij niet meer op dit forum zu.

DEK - Niet akkoord - de geest van die Posts zaten er FLAGRANT over en waren totaal ongepast. Punt uit

Bravo aan de moderator.

Je hebt gelijk Toine. Wat is het ergste:
Ontkenners als jij die miljoenen mensen met opzet de dood willen injagen (met opzet aangezien je de bewijzen negeert) zomaar hun onzin verder laten verkopen

of eens posten dat een klimaatsscepticus een hartaanval gekregen had (en perfect overleefd heeft)tijdens live uitzending en erbij zetten dat hij waarschijnlijk zijn eigen zever niet kon aanhoren.

Het eerste is aansturen op massamoord, het tweede is de waarheid in een grapje verpakt...

Je hebt gelijk, de moderatoren doen hun werk goed!
Lanius
Buizerd

Berichtdoor Ligfietsertje op 17 dec 2009, 20:54

Toine schreef:Ja Lanius kan het niet laten om altijd maar op de persoon te spelen en dan heeft hij er natuurlijk weer een conclusie bij te formuleren.

Als je zorgt voor inhoud, dan kan daar ook op gereageerd worden. Maar jij mag natuurlijk wel allerlei mensen (die niet op dit forum zitten) aanvallen? Kwestie van twee maten en gewichten?

Toine schreef:Ook schuift hij, zonder waarschijnlijk goed te weten wat er loos is, de schuld voor die lozingen op die parastatale nog voor het onderzoek is afgerond.

Jij mag wel oordelen over de verantwoordelijken voor het onderzoek is afgerond (want dat doe je, en het zijn natuurlijk weer de groenen die de schuldige zijn), maar als iemand reeds een oordeel velt is het daar natuurlijk veel te vroeg voor. Kwestie van twee maten en gewichten?!

Toine schreef:En het doet mij geen plezier als hij dan nog insinueert dat ik op de ene of andere manier in mijn bedrijfsvoering niet volledig volgens het boekje handel. Als ik naar de geest van wat je schrijft kijk dan ben ik eigenlijk een sjoemelaar - goedkope rommel die meer zegt over Lanius dan over hoe ik bezig ben in mijn bedrijfsvoering. Wel weet ik voor mijzelf dat ik de spelregels correct en met respect doorvoer - als hij zijn vernederende commentaren kan hard maken dan zou dat in feite beter zijn - recht is recht en krom is krom. Lanius - waarom ben ik net een rooie lap op eens stier als ik hier eens iets neerpen ?

Waar schrijft Lanius dat jij niet volgens het boekje werkt of sjoemelt. (Ik schreef het al eerder, maar je bevestigd het weer, goed lezen is een kunst die jij niet beheerst.) Gezien Lanius dat niet schreef heeft hij ook niets te bewijzen.

Ook mensen die volgens het boekje werken en niet sjoemelen kunnen mee verantwoordelijk zijn voor de rampzalige richting waarin onze aarde evolueert. Wettelijk correct handelen staat immers niet gelijk met moreel juist handelen.

Waarom gedraag je je ook bewust als een rode inhoudsloze lap? Mag ik je adviseren om wat minder drogredenen te gebruiken, misschien zullen mensen op dit forum je dan vaker ernstig nemen.
Ligfietsertje
Spreeuw

Berichtdoor barrie op 17 dec 2009, 21:29

Tussen al het gebekvecht door,wil ik jullie toch deelachtig maken in een mooie uitspraak van president Chavez, deze morgen gehoord in Voor de Dag :
(vrij vertaald) "WAS HET KLIMAAT EEN BANK GEWEEST, DAN WAS DE WERELD AL LANG GERED !"
"...dat hy syne beste leevtijd had verloren in het waarnemen van saken, daar niet een duyt winst van quam."
barrie
Bosuil

Berichtdoor jynx op 18 dec 2009, 19:27

barrie schreef:Tussen al het gebekvecht door,wil ik jullie toch deelachtig maken in een mooie uitspraak van president Chavez, deze morgen gehoord in Voor de Dag :
(vrij vertaald) "WAS HET KLIMAAT EEN BANK GEWEEST, DAN WAS DE WERELD AL LANG GERED !"

Helaas waar vrees ik. Volgens de laatste berichten hangt enig resultaat in Kopenhagen nu af van het Chinese standpunt . Met alle Chinezen maar niet met den dezen ...? Hopelijk geraken ze er toch nog uit.
jynx
Sperwer

Volgende

Keer terug naar Milieu en Klimaat