Opwarming van de aarde: nog lang niet dood en begraven

Informatie over andere aspecten van het leefmilieu en de klimaatproblematiek

Re: Opwarming van de aarde is dood en begraven

Berichtdoor devijvers op 05 dec 2009, 22:52

Zorky schreef:Eventjes off topic misschien, maar ben ik de enige die onderstaand bericht behoorlijk arrogant vind overkomen ?

Is dat dan even arrogant als miljoenen medeburgers angst aanjagen en beleidskeuzes opdringen wetende dat er geen wetenschappelijke basis voor bestaat? Uw verontwaardiging is niet overtuigend.

Zorky schreef:Beste Vijvers, als je vindt dat sommigen op dit forum minder intelligent lijken dan jij en dat ze daarom op hun plaats gezet moeten worden, probeer dan misschien eerst wat minder fouten tegen het Nederlands te schrijven. 'Empirisch' is met een 'i', om maar een voorbeeldje te geven.

Ik ben verbaasd over deze opmerking, ik begrijp niet waarvan dit komt. In ieder geval, val mij maar gerust aan en creer terloops een testament voor de wereld dat aantoont hoe het wetenschappelijk debat altijd ondergeschikt blijft aan persoonlijke aanvallen.
devijvers
Pimpelmees

Re: Opwarming van de aarde moet aangepakt worden.

Berichtdoor johnny op 06 dec 2009, 07:20

Ik denk dat het helemaal niet belangrijk is wie of wat er aan de basis ligt van de opwarming. Feiten zijn feiten. De metingen spreken boekdelen en wat we zelf vaststellen rondom ons kunnen we aanzien als bewijzen.
Mensen angst aanjagen doen ik niet, ik wil ze enkel op deze feiten wijzen. Wat niet wil zeggen dat ik hen een andere manier van leven wil opdringen, trouwens ikzelf doe er ook niet zoveel aan om mijn levenswijze te veranderen.
Maar wat volgens mij wel belangrijk is..... is het feit dat men globaal toch iets tracht te doen om grotere gevolgen tegen te gaan. Los van wie of wat er dan ook aan de basis ligt. ;-) ;-) ;-)
Ik weet niets.... het enige wat ik schijnbaar wel weet, is dat ik onwetend ben...
johnny
Buizerd

Berichtdoor Lanius op 07 dec 2009, 11:46

devijvers schreef:
yann schreef:Niet akkoord. Ik wil voor alle zekerheid dat er initiatief wordt genomen. Het risico dat de believers gelijk hebben, is te groot.

Heel goed, en ik ben daarmee niet akkoord. Eerst de wetenschap in orde, daarna zien we wel. Als dat te veel gevraagd is, ik hoor dat de demagogenclub op zoek is naar nieuwe leden.

Blijkbaar ken je de gang van zaken niet in wetenschappelijke middens.
Er zijn zelfs nog wetenschappers die beweren dat we gecreeërd zijn en dat evolutie niet bestaat en ergens zal je ook een wetenschapper vinden die denkt dat de aarde nog plat is, en nog veel van die zaken. Wetenschap gebeurt altijd met het bereiken van consensussen. En af en toe wordt er aan gesleuteld (wetenschap is nooit 100% correct), maar globaal gaat de wetenschap wel altijd in de juiste richting ;-)

en miljoenen mensen bewust maken van wat ze aan het doen zijn is nog altijd beter dan mogelijk miljoenen mensen de dood in jagen omdat je een wetenschappelijke consensus verwerpt omdat het u niet aanstaat.
Vogelwerkgroep Vlaamse Ardennen Plus:
http://vwgvap.waarnemingen.be/waarnemin ... hp?groep=1
Lanius
Buizerd

Berichtdoor janus op 07 dec 2009, 13:40

johnny schreef:Ik ben gelukkig dat mijn gezond boerenverstand geaprecieerd wordt door sommige forum leden.
Bestaan er trouwens metingen van de zeewaterstand aan de Belgische kust??

ik volgde deze discussie eventjes niet, vandaar een laat antwoord en misschien ondertussen al off topic, maar toch: uit het Mira-T rapport:

"Ook aan de Belgische kust wordt een stijging van het zeeniveau waargenomen (figuur). Zo geven metingen in Oostende, waarvoor de langste tijdsreeks bestaat, een gemiddelde stijging aan van 1,7 mm per jaar over de periode 1937-2007. De later opgestarte meetreeksen in Zeebrugge en Nieuwpoort laten zelfs gemiddelde stijgingen van 2,4 en 2,7 mm per jaar zien. Een getrapte lineaire trendanalyse voor de meetreeks van Oostende laat dan ook een versnelling in zeespiegelstijging zien: tot 1992 een gemiddelde stijging met 1,4 mm/jaar, tegenover 4,4 mm/jaar in de jaren daarna. Eerder werd ook al aangetoond dat de stijging sterker is bij hoog- dan bij laagwater.

Nader onderzoek heeft aangetoond dat die gemiddelde toename aan onze kust de resultante is van een gemiddelde lineaire stijging van 18 cm per eeuw en een golvende beweging met een amplitude van ongeveer 3,5 cm en een terugkeerperiode van ongeveer 19 jaar. Die schommeling is een gevolg van de langzame variatie van de hoek tussen aarde, zon en maan. Omwille van het gelijktijdig optreden van die twee fenomenen (de lineaire stijging en de schommeling) is het dus níet zo dat de zeespiegel elk jaar gemiddeld een beetje stijgt. Wel wisselen periodes van ongeveer 9,3 jaar zeespiegelstijging af met periodes van ongeveer 9,3 jaar geringere zeespiegeldaling, met als netto resultaat een stijging."
je kan de harde cijfers en een grafiek terugvinden via http://www.milieurapport.be/nl/feiten-c ... zeeniveau/
janus
Bosuil

Berichtdoor manne op 07 dec 2009, 13:45

Beste "devijvers",

u - sorry maar ik kan u niet tutoyeren gezien de pedante, cynische en vaak denigrerende toon waarop u anderen van repliek dient - bent erin geslaagd mij de rillingen te geven die ik doorgaans alleen ervaar bij het zien van reportages over het negationimse. U bent o zo zeker van uw stuk: global warming bestaat niet want "uw bronnen" tonen dat aan. Niet alleen negeert u daarbij de bronnen die voor het gros van de wetenschappers aantonen dat global warming wél degelijk bestaat, maar (en dat maakt u gevaarlijk) u beweert bij hoog en laag dat u gelijk hebt. Wat een vreemd gedrag voor een wetenschapper: hebt u al uw bronnen gecheckt naar de objectiviteit en betrouwbaarheid? U geeft zelf aan dat u meent dat global warming nooit bestaan heeft, maar dat u daarvoor de bewijzen niet hebt. Weet u wat de consequenties zouden kunnen zijn als u zich vergist?
Terwijl wij onze eerste sessie bijwonen in de zelfhulpgroep voor demagogen en naïeve randdebielen, kunt u misschien eens nadenken over de vragen die o.a. Davy hier eerder stelde:
zelfs als er na 50 jaar wetenschappelijk bewezen wordt dat global warming nooit bestaan heeft, wat is er dan verkeerd aan een goed klimaatakkoord? Welke schade berokkent het de mensheid en onze planeet als wij verantwoorder gaan omspringen met grondstoffen en energie?
Als u zich daarentegen vergist (en belangrijke wereldleiders hun beleid hierop baseren), tja dan..
manne
Vale Gier

Berichtdoor Stijn Baeten op 07 dec 2009, 16:18

Voorkomen is beter dan (al dan niet kunnen) genezen. Liever een voorzorgsmaatregel te veel dan een wereld naar de kl*ten. Uiteraard maar mijn mening.
Stijn Baeten
Sperwer

Berichtdoor Zorky op 07 dec 2009, 16:54

manne schreef:Beste "devijvers",

Wat een vreemd gedrag voor een wetenschapper: hebt u al uw bronnen gecheckt naar de objectiviteit en betrouwbaarheid?

Wat wel duidelijk mag zijn in deze discussie: dhr. Devijver is geen wetenschapper, maar software-ontwikkelaar:
http://www.barcampantwerpen.org/index.p ... n-devijver
Zorky
Bosuil

Re: Opwarming van de aarde moet aangepakt worden.

Berichtdoor David D op 07 dec 2009, 19:03

johnny schreef:Maar wat volgens mij wel belangrijk is..... is het feit dat men globaal toch iets tracht te doen om grotere gevolgen tegen te gaan. Los van wie of wat er dan ook aan de basis ligt. ;-) ;-) ;-)

Ja...inderdaad, en dit is dan hoe men er iets probeert aan te doen: http://www.telegraph.co.uk/earth/copenhagen-climate-change-confe/6736517/Copenhagen-climate-summit-1200-limos-140-private-planes-and-caviar-wedges.html
Kopenhagen is alvast goed begonnen :-P
David D
Sperwer

Berichtdoor johnny op 07 dec 2009, 19:26

Beste David, ondanks al dit................. ze willen het toch inzien hé.......
Of ze nog iets kunnen doen is pas de vraag?

En van die milimetertjes van het zeeniveau, daar heb ik ook mijn twijfels bij.. moesten ze de echte cijfers publiceren, dan woont er niemand meer aan de kust volgens mij!!!
Laatst bijgewerkt door johnny op 08 dec 2009, 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik weet niets.... het enige wat ik schijnbaar wel weet, is dat ik onwetend ben...
johnny
Buizerd

Berichtdoor Lanius op 08 dec 2009, 09:21

of de bronnen betrouwbaar zijn, ik weet het niet. Maar volgende lijkt me meer als logisch! beetje leesvoer voor de vijver en David D
http://www.newscientist.com/article/dn1 ... mails.html
Vogelwerkgroep Vlaamse Ardennen Plus:
http://vwgvap.waarnemingen.be/waarnemin ... hp?groep=1
Lanius
Buizerd

Berichtdoor janus op 08 dec 2009, 13:05

johnny schreef:Beste David, ondanks al dit................. ze willen het toch inzien hé.......
Of ze nog iets kunnen doen is pas de vraag?

En van die milimetertjes van het zeeniveau, daar heb ik ook mijn twijfels bij.. moesten ze de echte cijfers publiceren, dan woont er niemand meer aan de kust volgens mij!!!

allee johny, er staat dat de zeestijging de laatste paar jaar 3 keer sneller gaat. een halve cm per jaar is niet niets en er staat ook dat de stijging elk jaar sneller gaat. en eigenlijk gaat het niet over de mm'tje of cm'tjes, maar over wat dat geeft als het een beetje gaat stormen, of als de wind gemiddeld anders waait dan vroeger. als je de cijfers achter de publicatie wil zien die ik citeerde moet je eens rondkijken op de link die ik er bij zette.
janus
Bosuil

Berichtdoor temmie op 08 dec 2009, 15:23

De opwarming van de aarde is dood en begraven. Hallelujah.

Over tot de orde van de dag. Ik wou me net een hummer aanschaffen. Vraag is: de H3 of de H2?

Devijver en David D: jullie betwisten toch ook niet dat we efficiënter en zuiniger met onze natuurlijke hulpbronnen dienen om te gaan?
Willen jullie dan even oorzaak (de kern van het probleem) en gevolg (hoe het probleem zich uit) scheiden?
De kern van het probleem is ontbossing, landgebruik, waterverspilling, niet-duurzame energie, enz. Daar gaan ook de discussies en voorstellen in Kopenhagen over (hopelijk). De uitingen van het probleem zijn veranderingen in het klimaat, verlies van biodiversiteit, uitputting van natuurlijke hulpbronnen, contaminatie van water en grond, etc.

Het futiele van deze discussie is dus dat jullie een soort samenzwering zien van mensen die hemel en aarde beweging om de kern van het probleem aan te pakken, omdat zij dat eventueel/misschien/met zoveel % kans verkeerdelijk/zouden... doen op basis van de mogelijk/potentieel/kans van 1 op zoveel/... veronderstelling dat het klimaat verandert, en dat is dan nog gebaseerd op een panel van wetenschappers die volgens jullie allemaal meehuilen met de wolven in het bos.

Hierbij gelieve ook even in acht te nemen dat de aarde niet hoeft op te warmen om het klimaat te laten veranderen: door allerlei shifts in landgebruik en ontbossing regent het nu gewoon een pak minder op bepaalde plekken dan vroeger, en vice versa. Gemiddeldes zeggen dus ook niet alles.

Maar goed, die samenzweerders en climate change believers doen al die moeite natuurlijk met een duivels plan in het achterhoofd (strijden tegen ontbossing, energieverspilling, etc), want één van hun argumenten is mogelijks twijfelachtig omdat de meeste mensen niet genoeg onderwijs gehad hebben om de cijfers te interpreteren (niet genoeg onderwijs is niet automatisch gelijk aan te dom, en omgekeerd hee!).
Ga je daar nog uren/dagen/jaren over doorbomen en indien jullie ongelijk bewezen wordt, zwijgen en in de hoek zitten, of ga je wat doen aan de echte wereldproblemen, en daarbij mogelijk het (voor jullie rand-)effect van de klimaatsverandering aanpakken?
temmie
Spreeuw

Berichtdoor yann op 08 dec 2009, 16:17

devijvers schreef:
yann schreef:Niet akkoord. Ik wil voor alle zekerheid dat er initiatief wordt genomen. Het risico dat de believers gelijk hebben, is te groot.

Heel goed, en ik ben daarmee niet akkoord. Eerst de wetenschap in orde, daarna zien we wel. Als dat te veel gevraagd is, ik hoor dat de demagogenclub op zoek is naar nieuwe leden.
Zou je dat ook durven zeggen in het gezicht van enkele klimaatvluchtelingen ? Of liever veilig vanachter de pc ? ;-)
yann
Steenarend

Berichtdoor temmie op 08 dec 2009, 16:32

devijvers schreef:

Stel dat je rug- of knieklachten hebt en hevige pijn voelt en niet onmiddellijk weet wat de oorzaak is van de klachten (heb ik beide gehad).
Wat ga je doen?
Maatregelen nemen om de klachten te verlichten en complicaties te voorkomen, of 10 bijkomende onderzoeken afwachten, en intussen het risico dragen dat de klachten onomkeerbaar worden?

Dit soort afwegingen wordt dagelijks gedaan. Voorzorgsprincipe. (demagogische samenzweringstaal voor gevorderden). ;-)
temmie
Spreeuw

Berichtdoor David D op 08 dec 2009, 17:55

temmie schreef:Devijver en David D: jullie betwisten toch ook niet dat we efficiënter en zuiniger met onze natuurlijke hulpbronnen dienen om te gaan?

Neen, en dat heb ik ook al verschillende keren gezegd.
Alleen is dat ook misschien iets om over na te denken :-) Ik heb ergens iets gelezen, en hier kwam het op neer: Hoe sneller die bronnen immers opgebruikt zijn, des te sneller men alternatieven zal zoeken en vooral gebruiken, want het is onwaarschijnlijk dat die nog niet gevonden zijn of snel gevonden kunnen worden als men er wat meer werk van maakt...De veronderstelling is dat dit gewoon wordt tegengehouden omdat er zoveel geld met olie enzo gemoeid is.
De redenering is natuurlijk niet onlogisch, alleen zou men deze alternatieven nu al moeten gebruiken of testen ipv te wachten. Daar ben ik wel voorstander van.
Waar ik minder voorstander van ben, en dat moet ik nog eens opzoeken, is het gebruik van windmolens voor "groene energie". Ten eerste is het niet echt fantastisch voor de vogels, ten tweede heb je het zicht (maar dat is voor mij nu nog niet het ergste), en dan zouden die windmolens ook helemaal niet zo groen zijn zoals ze voorgesteld worden (net zoals zonnepanelen ;-) ). Dat was wat onze lerares fysica vorig jaar zei; ik weet niet meer juist wat er mee was, maar het was iets met een vloeistof ofzo dat heel regelmatig vervangen moest worden bij windmolens. Maar ik zal het nog eens opzoeken.
David D
Sperwer

Berichtdoor David D op 08 dec 2009, 18:06

Lanius schreef:of de bronnen betrouwbaar zijn, ik weet het niet.

Ik heb dan liever dat je niets post als ik dit mag zeggen. Enkele maanden geleden hebben jullie elk artikel van mij en elke naam dat er in kwam door google gehaald om toch maar iets te vinden dat onbetrouwbaar was of waar geen bron bij stond (zie ander topic).

Ik kan hier ook nog tientallen artikels posten waarvan ik niet weet of ze betrouwbaar zijn, maar allemaal een global cooling voorspellen/bewijzen, geknoei met data in Australië,...
Voor mij is dat ok, maar als je tegen mij zegt dat ik het niet mag doen, dan vind ik het logisch dat je het zelf ook niet doet
Verbeter mij als ik fout ben ;-)
David D
Sperwer

Berichtdoor klaasdebus op 08 dec 2009, 18:11

David D schreef: maar het was iets met een vloeistof ofzo dat heel regelmatig vervangen moest worden bij windmolens. Maar ik zal het nog eens opzoeken.

Bij kerncentrales is dat ook iets met uranium.
klaasdebus
Buizerd

Berichtdoor David D op 08 dec 2009, 18:20

temmie schreef:Stel dat je rug- of knieklachten hebt en hevige pijn voelt en niet onmiddellijk weet wat de oorzaak is van de klachten (heb ik beide gehad).
Wat ga je doen?
Maatregelen nemen om de klachten te verlichten en complicaties te voorkomen, of 10 bijkomende onderzoeken afwachten, en intussen het risico dragen dat de klachten onomkeerbaar worden?

Ik vind deze niet te vergelijken, maar dat is dan mijn mening. Ik geloof nog altijd dat de aarde en alles er rond een groot mechanisme is dat als het uit evenwicht geraakt of gebracht wordt, zichzelf weer zal herstellen (en dat kunnen onze knieën zeker niet). Dat zie je toch ook op kleine schaal in de natuur; bv: weinig muizen => weinig kerkuilen die (veel) jongen zullen hebben. Volgend jaar bv wel zeer veel muizen => zeer veel broedsels en veel jongen.
(waarmee ik dus niet wil zeggen dat we geen alternatieven moeten zoeken, want dat kan geen kwaad)

PS, en dit is serieus. Ik weet niet of je nog last hebt van je knie of wat je had, maar dit is wel een interessante (vernieuwende) behandeling die enkele maanden geleden goedgekerud is, en normaal ook (voor een deel) terugbetaald zal worden; in Duitsland bijna zeker, maar daar zijn ze ook wat sneller dan hier...
ChondroCelect van Tigenix:
http://www.tigenix.com/en/index.php?id=71
http://www.tijd.be/artikel/Tigenix__%27ChondroCelect_werkt%27.6559718
David D
Sperwer

Berichtdoor David D op 08 dec 2009, 18:30

DEK schreef:
David D schreef: maar het was iets met een vloeistof ofzo dat heel regelmatig vervangen moest worden bij windmolens. Maar ik zal het nog eens opzoeken.

Bij kerncentrales is dat ook iets met uranium.

Inderdaad, dus stel ik mij de vraag hoeveel beter het 1 tegen het ander is. Want het rendement van een windmolen is nu ook niet echt schitterend vergeleken met dat van een kerncentrale. Dus, hoeveel windmolens heb je nodig om een kerncentrale te vervangen? Deze moeten gebouwd worden uit staal en kunststof => duur en vervuilend om ze te maken => moeten al een half jaar ofzo draaien vooraleer ze zichzelf hebben terugbetaald.
Ik overdrijf nu misschien een beetje, maar het is spijtig genoeg wel zo. Net zoals met de productie van zonnepanelen.
David D
Sperwer

VorigeVolgende

Keer terug naar Milieu en Klimaat