Bereken je ecologische voetafdruk!

Informatie over andere aspecten van het leefmilieu en de klimaatproblematiek

Bereken je ecologische voetafdruk!

Berichtdoor Geert op 19 sep 2009, 12:37

via http://www.natuurpunt.be/Gaverstreke

De mijnen bedraagt 2,9 ha, lig daarmee ver beneden het Belgisch gemiddelde, maar toch boven het gemiddelde dat onze planeet aankan!
Geert
Bosuil

Re: Bereken je ecologische voetafdruk!

Berichtdoor Ligfietsertje op 19 sep 2009, 13:43

Ik snap dat men een ecologische voetafdruk heel moeilijk tot in detail kan berekenen, maar ik vind dit een te sterk vereenvoudige berekeningswijze waardoor het uiteindelijke resultaat nietszeggend is.

Neem b.v de vraag over de isolatie van je woning:
Je woning is:
a) zeer goed geïsoleerd en je springt zuinig om met de verwarming
b) normaal geïsoleerd en je springt zuinig om met de verwarming
c) normaal geïsoleerd, maar je let niet zo op de verwarming
d) slecht geïsoleerd

Ik zelf woon in een zeer slecht geïsoleerd huurappartement. Maar ik ben wel heel erg zuinig met de verwarming. Deze optie is er echter niet. Ditzelfde probleem gaat ook voor verschillende andere vragen op.
Ook definieert men 'klein rijhuis' niet. Voor de ene zal dat 50 m2 zijn, maar anderen zullen 150 m2 nog als klein beschouwen.

Mijn voorkeur gaat dan ook naar de voeafdrukberekening die te vinden zijn op:

http://www.voetenbank.nl/home.htm
http://www.ecolife.be/canvas/

Deze berekeningswijzen geven een veel nauwkeuriger beeld waar men zinvolle conclusies uit kan trekken.
Ligfietsertje
Spreeuw

Berichtdoor Yves op 20 sep 2009, 11:35

Ligfietsertje, voor jou is het resultaat misschien nietszeggend omdat je je er al wat in hebt verdiept, ik kan je alvast zeggen dat deze calculator voor 'jan modaal' héél veel kan zeggen. Gisterennamiddag op een Zuid-West-Vlaamse braderie en kermis een standje bemand en daar met die calculator aan de slag gegaan om de mensen een geweten te schoppen. Vaak een ondankbare taak ('ik ken mijn voetafdruk, maat 43", "wat kan ik daar nu mee aanvangen", "wat kan mij dat schelen", ...), maar die mensen die wel geïnteresseerd zijn kan je toch al één en ander bijbrengen over het duurzaam omgaan met onze wereldbol. En voor de meeste van die mensen moet het al niet veel ingewikkelder zijn dat deze calculator of dan riskeer je dat ze afhaken. Er is nog veel werk aan de winkel. De vier computers waren continu bezet met geïnteresseerde mensen. Vaststelling : van de gehele namiddag hebben we 1 (één) bezoeker gehad die zonder engagementen aan 2,6 hectare kwam en mét engagementen (bv. overschakelen op groene stroom) op 2,0 hectare. De hoogste was méér dan 8 hectare (dan nog van een gekend iemand van wie je denkt dat hij een voorbeeldige voetafdruk zou hebben). Eén keer heb ik iemand gehad die reeds op groene stroom was overgeschakeld, het merendeel van de bezoekers had daar nog niet van gehoord of wist niet dat ze via bv. www.vreg.be al zo veel verder konden geraken en het zo eenvoudig was om op groene stroom over te schakelen. Eén man had de Low Impact Man op Canvas gezien. De meeste mensen waren tevreden dat ze met die calculator een beeld kregen van hun impact op de aarde. Dat is het voornaamste doel van deze beperkte calculator.

Maar ik ben het met je eens dat wie zich er echt in wilt verdiepen nog wel op betere rekenmodules terecht kan.
Yves
Steenarend

Berichtdoor Ligfietsertje op 20 sep 2009, 13:25

Yves,

ik begrijp dat een eenvoudige, snelle berekeningsmethode in zo'n situaties zijn nut heeft. (Maar op een forum als deze hoop ik toch dat mensen niet die methode gaan gebruiken om hun ecologische voetafdruk in te schatten, dus leek het me aangewezen om te wijzen om gedetailleerdere berekeningswijzen.)

Maar los van het feit dat het een zeer sterk vereenvoudigde berekeningsmethode betreft, vond ik de mogelijkheden bij vraag 3, 4 en 6 niet echt doordacht. Met 2 vragen meer en/of doordachtere antwoordmogelijkheden had men naar mijn gevoel meer duidelijkheid kunnen creëren.

Renaat
Ligfietsertje
Spreeuw

Berichtdoor Ligfietsertje op 25 sep 2009, 19:38

Vandaag was het Earth Overshootday. M.a.w de spreekwoordelijk interest van de aarde is dit jaar weer op, nu zijn we het aardse kapitaal aan het opsouperen.

http://www.footprintnetwork.org/en/index.php/GFN/page/earth_overshoot_day/#calc

(Op dit website staat overigens nog een andere vragenreeks om je ecologische voetafdruk te bepalen.)
Ligfietsertje
Spreeuw

Berichtdoor Geert op 06 okt 2009, 20:39

Los van het feit of Ligfietserke dit project genegen is of niet, of beter te weinig wetenschappelijk onderbouwd vindt, leun ikzelf wel aan bij de stelling van Yves dat voor Jan Modaal dit zeker zijn nut heeft.
Ik vind het een mooi initiatief van 't stad en vind het gaaf dat op heden maar liefst 483 harelbekenaars reeds de proef op de som namen en de test meededen!

http://www.natuurpunt.be/Gaverstreke
Geert
Bosuil

Berichtdoor Yves op 07 okt 2009, 16:02

Geert, merci voor de steun ;-)
Besides, de teller staat nu op 493. Harelbeke kan straks de eerste stad worden die over de 500 berekenaars gaat, en dat in minder dan 1 maand tijd.
Promotie maken dus !
Yves
Steenarend

Berichtdoor Christoph op 07 okt 2009, 20:07

Al veel van gehoord maar nog nooit ergens mijn eigen ecologische voetafdruk berekend. Dus even vlug die via de Gaverstreke ingevuld. En daar kom ik aan 4,5 ha. Maar hoe goed of slecht dat is, kan ik niet inschatten. Ben het wel eens met Ligfieterstje dat er vragen tussen zitten waar ik moet kiezen tussen mogelijkheden die eigenlijk niet beantwoorden aan mijn eigen situatie. Zo komt bijna 4/5 van onze electriciteit uit zonnepanelen maar niet volledig dus. Maar ik let ook op ons verbruik. Dus maar antwoord 2 (zuinig verbruik) gekozen en de groene stroom niet opgenomen in mijn antwoorden. Maar aan de hand van de vraagstellingen zal iedereen die het wil toch al een beetje een idee hebben hoe het met haar/zijn ecologische voetafdruk gesteld is.
Christoph
Visarend

Berichtdoor Peter op 07 okt 2009, 21:20

Ewel, ik heb het ook eens berekend : 4,2 ha en met enkele eenvoudige "commitments" er nog 1,2ha van af.
Eerlijkheidshalve, heb ik bij de vragen i.v.m. wagengebruik rekening gehouden met de auto van Karla. Mijne professionele voetafdruk zal natuurlijk veel groter en dus te groot zijn. :-( En daar is het echt niet simpel hé.
Ik zie vooral welles-nietes-discussies zoals gisteren of vandaag in het Nieuwsblad over de verborgen CO2-gevolgen van groene investeringen (nl. tijdens de produktie van de zonnepanelen, windmolens, e.d.)
En ondertussen komt er iemand pleiten voor verderzetting van kernenergie : weet iemand het eigenlijk echt ?
--Meeting birds, my heart learns to fly--
Peter
Bosuil

Berichtdoor Yves op 08 okt 2009, 08:06

Christoph,

Je mag natuurlijk niet stoppen nadat je 'jouw cijfer' hebt berekend. Pas daarna komt er in de applicatie nog toelichting en interpretatie van jouw voetafdruk ten opzichte van het Vlaams gemiddelde (5,1) en de duurzame voetafdruk (2,1).
Je kan daarna ook nog met engagementen proberen om je voetafdruk naar beneden te krijgen.
Yves
Steenarend

Berichtdoor Ligfietsertje op 08 okt 2009, 18:35

christoph schreef:Al veel van gehoord maar nog nooit ergens mijn eigen ecologische voetafdruk berekend.

Ach, het is je vergeven ;-) .

Zelf onze nieuwe minister van milieu Joke Schauvliege heeft haar eigen ecologische voetafdruk nog nooit berekend en acht dat zelf niet nodig. Die zal wel niet zo hoog zijn denkt ze want ze heeft een hybride wegen :roll:
Bovendien zijn - volgens haar - de klimaatproblemen waar we nu mee geconfronteerd worden vooral de schuld zijn van de derde wereld, want “daar gebeuren dingen die echt niet kunnen”. En we moeten hier ook opletten met te ver te gaan met milieumaatregelen, anders "mogen we niks meer doen, zelfs niet meer ademen".

Met zo'n minister van milieu gaan we weer fijne tijden tegemoet :-(
Ligfietsertje
Spreeuw

Berichtdoor Peter op 08 okt 2009, 19:27

Daarom : wie weet het nu echt ? :?:
--Meeting birds, my heart learns to fly--
Peter
Bosuil

Berichtdoor Christoph op 08 okt 2009, 20:30

De rest ook doorlopen hoor, Yves. Uiteindelijk kon ik nog 1,6 ha afpingelen na alle engagementen doorlopen te hebben.
Christoph
Visarend

Keer terug naar Milieu en Klimaat