Klimaat en ontbossing

Informatie over andere aspecten van het leefmilieu en de klimaatproblematiek

Re: Klimaat en ontbossing

Berichtdoor Dirk L op 22 feb 2012, 22:11

Yves schreef:..Kunnen we het hier verder over klimaat en ontbossing hebben.

Dus zitten we hier wél goed : NP-beheerswerken zijn meestal 100 % ontbossing.
Dirk L
Visarend

Berichtdoor Yves op 22 feb 2012, 22:51

:-D
Yves
Steenarend

Berichtdoor RBI op 22 feb 2012, 23:04

;-)
Julke schreef:Vegetarisch of niet, het is een marginale vraag in het groter geheel, de belangerijkste vraag is hoe houden we onze omgeving leefbaar en liefst enkele generaties ver.
Je kan perfect industrieel gekweekt vlees eten als je je maar bewust bent van je omgeving en de impact van je gedrag. De westerse mens verkeert in de luxe zich die vraag te stellen, een afrikaantje in honger moet je echt geen doemscenarios wijsmaken om zijn honger te vergeten, hij kent geen genade en geen grenzen om aan z'n eten te komen. Er is gewoon veel werk te verrichten touscourt, als je al een onderscheid maakt tss vegetariers en anderen dan sla je de bal al van in het begin mis. Je hebt mensen nodig met moed en zelfvertrouwen om de scheve situatie wat in balans te brengen. Die mensen vind je overal, je kan alleen niet beginnen kokketeren met houdingen en statuten, je moet iedereen die kans geven, ongeacht hun achtergrond, verleden, herkomst, smaken, ... Hoe minder je een mens labelt des te meer je er van gedaan krijgt.
En de bottomline van het menselijke verhaal is erg simpel, het is meestal werken in het zweet des aanschijns en daar zijn er veel vies van geworden langs hier, net door die ongelooflijke luxe en keuzemogelijkheden. Ik weet dat er nu velen zullen lachen, maar diep onder hun vel weten ze dat ik gelijk heb, dat vind ik jammer, het is een gemiste kans...

diep... héééél diep onder mijn vel, voel ik .... je hebt gelijk! Maar aub label de Afrikanen geen "Afrikaantjes" meer. Afrikaantjes zijn bloemen.
RBI
Buizerd

Berichtdoor Lanius op 23 feb 2012, 15:12

Je kan perfect industrieel gekweekt vlees eten als je je maar bewust bent van je omgeving en de impact van je gedrag

bewust zijn van je impact is een eerste stap, maar hopelijk geen eindfase. Want dan sta je nergens. Zeker niet als je gewoon verder doet.

Als ik morgen op reis ga en koralen kopen in soevenierswinkels , dan ben ik me ervan bewust dat ik die koraalriffen mee om zeep help. Als ik vervolgens op andere reizen dat blijf kopen... wat schieten die koralen dan op met dat bewustzijn? Helemaal niets.

Idem voor ontbossing. Er zijn veel factoren die zorgen voor ontbossing; kweek veevoeder, papierindustrie, hardhout, omzetting landbouwgrond...
Dat je bewust bent dat sommige van uw acties daaraan meehelpen is een eerste stap; Uw invloed beperken, minimaliseren of compenseren (in geval je iets niet kan laten) is een volgende stap en pas daar zit er winst in voor die bossen. Niet bij die bewustwording.
Vogelwerkgroep Vlaamse Ardennen Plus:
http://vwgvap.waarnemingen.be/waarnemin ... hp?groep=1
Lanius
Buizerd

Berichtdoor RBI op 23 feb 2012, 15:45

Ik ben soms niet akkoord met Lanius en PVT, maar in dit onderwerp wél 100% akkoord.

Stoppen met roken ging al bij al vrij makkelijk, met minder vlees te eten heb ik het moeilijker. Alhoewel, ik
heb me zelf betrapt dat ik groentenburgers best lekker vind en een goede vleesvervanger zijn.

Onlangs kocht ik een iPad, een CO² bom als je de energie nodig voor productie, transport en gebruik en zo berekent, maar ik merk
dat ik minder tijdschriften en kranten koop, dat ik met minder gewicht op reis rondzeul (katalogen staan op iPad,
en toon ik niet meer op papier bij klanten), enfin, hij wint zijn investering in CO² terug... allez, ik zie dat mijn papierconsumpte
aan het dalen is en dit is een goed begin. Als we dat met z'n allen massaal doen in de Westerse wereld hebben we hopelijk een invloed
op de voornamelijk Maleise en Indonesische houtkapbedrijven...

Ik probeer ook minder vlees te eten, maar vraag me niet chocolade te laten, dat gaat me noooiiit lukken :roll:
RBI
Buizerd

Berichtdoor sentron op 23 feb 2012, 16:01

RBI schreef:Ik probeer ook minder vlees te eten, maar vraag me niet chocolade te laten, dat gaat me noooiiit lukken :roll:

http://www.oxfamwereldwinkels.be/pagevi ... =Chocolade ;-)
Variatie in landschap, is variatie in biodiversiteit
sentron
Spreeuw

Berichtdoor Julke op 23 feb 2012, 18:09

Maar aub label de Afrikanen geen "Afrikaantjes" meer. Afrikaantjes zijn bloemen.

excuses hoor, die afrikanen hebben toch heel wat in hun mars...

Wat betreft industrieel gekweekt vlees, daarbij heb je geen plaats nodig, het vlees is lekker mals en je mestoverschot is op één punt gelocaliseerd.
Jammer dat het zo een massaproductie is geconcentreerd in bepaalde streken en dat er een stuk van de wereldbevolking afhankelijk van is.
Je kan het nooit al hebben, overschotten zonder gevolgen voor de omgeving, om de prijs democratisch te houden.
Het wordt tijd dat men zich buigt over het vraagstuk overbevolking als men door de ecologische bril blijft kijken...
Er zijn geen mirakels mogelijk, helaas. Ieder mens heeft impact, als je ziet welk een inspanningen worden geleverd door de "freaks" dan kan je niet anders dan toegeven dat het een druppel op een hete plaat is, wat doe je met die 99% anderen? Of is het om een schuldgevoel te temperen? Alleen al de aziatische landen en hun eetcultuur, om de oorzaak eens niet alleen hier te zoeken.
Hoe denk je die aan te pakken? Al die tradities die gegroeid zijn uit eeuwenlange ingebakken gewoontes die krijg je er niet uit in 100 jaar.
Het wordt globaal denken, er moet gewoon een wereldtiran opstaan die misselijkmakende wetten uitspreekt om het milieu zoals we het geerfd hebben terug te brengen.
De vraag is en blijft dan, wat doe je met een mens die niet gelukkig is in zijn omgeving?
Er is slechts 1 antwoord: bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus ja, het hangt altijd af van de benadering van het probleem die het probleem maken tot wat het is.
Uch, daarmee wil ik natuurlijk geen gelijk halen...

En het grootste probleem volgens me is dat de mens een succesverhaal is, probeer dat maar eens om te buigen :mrgreen:
Julke
Bosuil

Berichtdoor Sdry op 23 feb 2012, 18:46

En van waar denk je dat het veevoer komt dat het vee voed dat hier zo mooi centraal gelocaliseerd is volgens u ? Daar worden in pakweg Brazlië (om maar een van de vele landen te noemen) wel gigantische hoeveelheden waardevol ecosysteem voor opgeofferd. Zij het regenwouden platgewalst of platgebrand, wetlands drooggelegd, ... misschien is het allemaal een te ver van u bed show voor u maar de gevolgen en verantwoordelijkheid daarover zijn voor ons allen.

De schuld steken op overbevolking is ronduit naïef naar mijn inziens. Ik ga niet ontdekken dat er geen grenzen zijn met hoeveel mensen deze wereld aankan, maar denk je nu echt dat de milieuimpact van wij in de Westerse wereld niet velen honderd keren groter is dan de de miljarden 3de wereld medemensen ? Het aantal mensen dat deze wereld "aankan" staat loodrecht in verband met hoe we als mensen onze milieu impact beperken. Initiatieven zoals veeteelt-vermindering en verminderen van onze ecologische voetafdruk lijken misschien moeilijk, maar denk je dat je het makkelijker is de rest van de wereld te gaan zeggen dat ze maar moeten stoppen met voortplanting zodat wij onze wereld-uitbuitende vorm van welvaart kunnen behouden ? yea right. Het is geen "of" questie, het is een "en" questie, er zijn veel vlakken waar een verschil kan gemaakt worden, en we moeten het op elk vlak tegelijk proberen.

De reden waarom verandering traag gaat, is oa door mensen zoals uzelf, met een mentaliteit dat persoonlijke acties toch geen verschil maken, en dat we vastgeroeste tradities dan toch maar gewoon lekker kunnen voortzetten, word eens wakker man, het is nodig.

Een succesverhaal zijn we pas als we op een gebalanceerde en duurzame manier op deze planeet kunnen leven, en daar zijn we nog lang niet, allesbehalve zelfs.
Sdry
Spreeuw

Berichtdoor Julke op 23 feb 2012, 19:14

tja dan pas ik niet in de groene gedachte zeker?
Ik weiger vooralsnog als kluizenaar te leven terwijl beleidsmensen alle moeite doen hun fouten en diefstallen te verbergen.
Enne je leeft op een roze wolk, als je denkt dat al die mensen in onderontwikkelde landen niet dezelfde weg zullen inslaan die wij de geciviliseerde wereld (westers kapitalisme) hebben genomen. Ze zitten daar echt niet uit vrije wil.
Je kan de mensen een hemel beloven maar als je daarvoor je ganse leven bestraft wordt met belastingen en dodelijke routine dan is de som snel gemaakt.
En onderschat de omgevingsdruk niet om veranderingen door te drukken en de lobby's, en sinterklaas...
Ik ben mss niet een goed voorbeeld maar ik sta dagelijks in de praktijk en zie welk een keuzes mensen maken en waarom.
Het ecologisch debat is gebasseerd op 1 een ideaal beeld, 2 een lange termijnvisie en 3 vanuit een passie.
Zal dat de vereiste zijn om de komende eeuwen te overleven als gezonde menselijke populatie?
Ik mag het hopen, ondertussen sta ik aan de zijlijn commentaar te geven zoals heel velen en ik heb er niet het minste schuldgevoel meer bij want ik weet dat ik met mijn bijdrage een lokale maatschappij steun, die vooralsnog niet gestoeld is op een perfecte visie en wereldbeeld. Een maatschappij waar mensen nog fouten mogen maken, waar ze niet geexecuteerd worden hierom, met tijd voor een klapke zonder te willen preken of enig standenverschil.
Een maatschappij die de zaak voorlopig draaiende houd in afwachting van beter...
Vergeef me m'n zwakheden
Julke
Bosuil

Berichtdoor Lanius op 23 feb 2012, 19:29

je bedoeld: een maatschappij die de boel draaiend houdt door een hypotheek te leggen op de toekomst.
Want wachtend op beter, komaan, dat is heel passief en kan je evengoed zeggen: ik wil niet beter...

Kluizenaar, je hebt echt wel een verkeerd en vertekend beeld van wat mogelijk is mits een paar kleine wijzigingen die zelfs niet eens je levenstandaard beinvloeden =O
Vogelwerkgroep Vlaamse Ardennen Plus:
http://vwgvap.waarnemingen.be/waarnemin ... hp?groep=1
Lanius
Buizerd

Berichtdoor Julke op 23 feb 2012, 20:35

je bedoeld: een maatschappij die de boel draaiend houdt door een hypotheek te leggen op de toekomst.
Want wachtend op beter, komaan, dat is heel passief en kan je evengoed zeggen: ik wil niet beter...

k zal eens wat anders zeggen, t kan niet beter, neh en nu were an gij...

met kluizenaar bedoelde ik eigenlijk "heiliger dan de paus" als je begrijpt wat ik bedoel ;-)
Julke
Bosuil

Berichtdoor OlivierO op 23 feb 2012, 22:22

Sdry schreef:De schuld steken op overbevolking is ronduit naïef naar mijn inziens.

Ik denk niet dat de schuld op de overbevolking moet gestoken worden, maar dat we dáár eens over nadenken lijkt mij ook niet overbodig. Niet?
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor Sdry op 23 feb 2012, 22:42

Zeker niet, groeiende bevolking heeft zeer zeker een effect, maar alleen dat probleem aanpakken gaat volgens mij niet veel oplossen.

Het is geen "of" questie, het is een "en" questie, er zijn veel vlakken waar een verschil kan gemaakt worden, en we moeten het op elk vlak tegelijk proberen.

Ik vind het gewoon een beetje ironisch (op een trieste manier) dat we hier zo ons best proberen doen om te vechten voor de kleine beetjes natuur (of wat daar voor doorgaat) die België nog rest. Maar ondertussen vaak niet veel doen aan onze levenswijze en diens impact op de natuur in andere contreien. Terwijl met een paar kleine veranderingen in ons gedrag, we best al een groot verschil kunnen maken op persoonlijk vlak, veeteelt daar een heel groot voorbeeld van zijnde (maar dat is voor het ander topic).

@Julke, er is hier niemand die beweerd geen zwakheden te kennen. Maar er zijn wel mensen die er in geloven wel een verschil te kunnen betekenen, en hun zwakheden proberen te overkomen of compenseren.
Sdry
Spreeuw

Vorige

Keer terug naar Milieu en Klimaat