Klimaat en ontbossing

Informatie over andere aspecten van het leefmilieu en de klimaatproblematiek

Klimaat en ontbossing

Berichtdoor Axel op 02 okt 2008, 10:05

<font size="3"><b>Alarmerende cijfers over verwoesting Amazonewoud</b></font id="size3">
01/10/2008 - [url="http://www.vilt.be/nieuwsarchief/detail.phtml?id=19476"]Vilt[/url]

Het Braziliaanse Amazonewoud slinkt steeds sneller. In de maand augustus ging door branden en houtkap zeker 756 vierkante kilometer bos verloren. Als dit tempo wordt aangehouden blijft er in 2030 niks meer over van 's werelds grootste regenwoud. De Braziliaanse regering steekt volgens De Morgen haar kop in het zand. Voor president Lula is het woud eigendom van Brazilië en moet de rest van de wereld er zich niet mee bemoeien.

De 'groene longen' van onze planeet geraken buiten adem. Er verschijnen dan wel vaak onheilspellende berichten over de houtkap in Zuid-Amerika, maar de cijfers waarmee het Braziliaanse Instituut voor Milieu en Ruimtelijke Ordening (INPE) op de proppen komt, zijn echt alarmerend. Dit jaar zal maar liefst 229 procent meer Amazone gekapt worden dan vorig jaar.

De jongste twee decennia gingen de houtkappers al met de botte bijl door het woud, een gebied ter grootte van Frankrijk moest eraan geloven. Aan die snelheid is het 6,7 miljoen vierkante kilometer grote gebied tegen 2030 helemaal verdwenen. Het immense woud tegen dat jaar omzagen is onmogelijk, maar bosbranden kunnen 'helpen'. Hoe groter de houtkap, hoe droger het woud, hoe groter de kans op bosbranden.

Bovendien komt bij de inkrimping van het gebied een enorme hoeveelheid CO2 vrij. Bomen absorberen broeikasgas maar bij de ontbossing van het Amazonewoud kan tegen 2030 tot 96,6 miljard ton CO2 vrijkomen, wat een toename van één tot anderhalve graad van de gemiddelde wereldtemperatuur betekent. Dergelijke hoeveelheid CO2 komt overeen met meer dan twee jaar mondiale uitstoot van broeikasgassen.

Nog is het niet gedaan. Zonder het woud dreigt de Amazonerivier op te drogen. 's Werelds meest waterrijke rivier wordt gevoed door smeltwater uit de Andes en regenwater uit het Amazonewoud. Zonder die toevoer verdwijnt meteen 20 procent van het natuurlijke zoetwater dat via rivieren in de oceanen terechtkomt.

Brazilië heeft veel belang bij de massale ontbossing. De export van vlees levert het land een bom geld op. Brazilië heeft daardoor steeds meer graasgronden voor vee nodig en grijpt daarvoor naar de houtkap. Naast de vleesexport versnelt ook de stijgende vraag naar hout en suikerrietplantages het ontbossingsproces van het Amazonewoud, dat voor 65 procent in Brazilië ligt. Volgens het gezaghebbende Britse Hadley Center is het al vijf na twaalf voor het regenwoud. Zelfs als de ontbossing per direct wordt stopgezet, transformeert het Amazonegebied zich volgens het Britse onderzoekscentrum tegen het einde van de eeuw tot woestijn.

De Braziliaanse regering steekt intussen haar kop in het zand. Onlangs benadrukte president Lula dat het Amazonewoud eigendom is van Brazilië en dat de rest van de wereld zich niet mag moeien in de heikele kwestie. De enige die de ontbossing enigszins probeerde te stoppen, minister van milieu Marina Silva, gaf enkele maanden geleden haar ontslag aan de regering.

Haar opvolger, Carlos Minc, staat nu voor een haast onmogelijke opdracht. Milieubeschermers zetten de nieuwbakken minister onder loodzware druk, terwijl die amper steun krijgt van zijn eigen regering. Het aftreden van Silva betekent voor sommige milieuorganisaties toch een pluspunt(je). Volgens Roberto Smeraldi, directeur van Friends of the Earth in Brazilië, is de "keizer zijn bescherming kwijt". Verwijzend naar president Lula, die met Marina Silva de schijn hoog hield dat zijn regering wél oog had voor de Amazoneproblematiek. Hoe dan ook, de situatie van het bedreigde regenwoud is méér dan ernstig.(KS)

Bron: De Morgen

----------------------------
*slik*
Axel
Koolmees

Berichtdoor Davy op 02 okt 2008, 18:50

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
01/10/2008 - [url="http://www.vilt.be/nieuwsarchief/detail.phtml?id=19476"]Vilt[/url]

Brazilië heeft veel belang bij de massale ontbossing. De export van vlees levert het land een bom geld op. Brazilië heeft daardoor steeds meer graasgronden voor vee nodig en grijpt daarvoor naar de houtkap. <hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

oa daarom ben ik dus vegetariër. Ik vind dan ook dat bv. Natuurpunt tijdens haar beheerswerken, feestjes, ed, eens meer vegetarisch de toer mag op gaan of er de aandacht op vestigen
Davy
Sperwer

Re: Klimaat en ontbossing

Berichtdoor abang op 18 dec 2010, 22:20

In Indonesië is de situatie net zo schrijnend. Als gevolg van armoede, corruptie en een als maar stijgende vraag naar tropisch hout is het grootste deel van de bossen op dit stuk aarde reeds verdwenen.
De toenemende vraag naar biobrandstoffen geeft de laatste fatale mokerslag. Oeroude bomen gaan niet meer enkel voor de bijl voor tuinmeubelen of wc-papier, maar moeten ook wijken voor plantagebossen van oliepalmen voor biodiesel.
Het is belangrijk dat we ons focussen op alternatieve inkomsten voor mensen die in de nabijheid van bos leven. Gelukkig zijn er enkele organisaties zoals Forest Focus (http://www.forestfocus.org) die zich inzetten om alternatieven op gang te zetten.
In Indonesië zijn er tal van bevolkingsgroepen die al eeuwen op harmonieuze wijze met en van het bos leven door het oogsten van harsen, sappen, fruit en andere bosproducten, zonder daarbij het bos te ontwrichten. Agroforestry wordt nu door tal van voedselorganisaties zoals de FAO naar voren gebracht als een uitweg voor arme bevolkingsgroepen die in en rond het bos leven.
abang
Goudhaan

Berichtdoor vertigo op 19 dec 2010, 00:12

Ook een mooi voorbeeld is Vlaanderen.

Eerst kapt men een bos zo ongeveer ter grootte van Vlaanderen. En dan neemt men de beslissing om het resterende bos te beschermen en de bosoppervlakte zelfs uit te breiden, met relatief gezien, pea-nuts van doelstellingen.

En dan blijkt dat er jaar na jaar toch nog netto meer bos verdwijnt en dat de doelstellingen, meer bos, niet lukt. Laat staan een stand-still.

Leg dan maar eens uit aan die Brazilianen dat zij van hun bos moeten blijven...
vertigo
Spreeuw

Berichtdoor pvt op 19 dec 2010, 14:50

vertigo schreef:Ook een mooi voorbeeld is Vlaanderen. <-> Eerst kapt men een bos zo ongeveer ter grootte van Vlaanderen.

Ik ben niet helemaal mee. Is Vlaanderen ooit zo ongeveer helemaal bedekt geweest met bos dan?
pvt
Visarend

Berichtdoor Dirk L op 21 jan 2012, 21:55

Indonesia is (binnenkort was ?) samen met China, Rusland.. één der grootste wetland-bezitters op aard, maar zie...

http://www.mo.be/artikel/zuinige-biodie ... -productie

Het is om moedeloos van te worden. :-(
Dirk L
Visarend

Re:

Berichtdoor Ligfietsertje op 21 feb 2012, 22:11

pvt schreef:
vertigo schreef:Ook een mooi voorbeeld is Vlaanderen. <-> Eerst kapt men een bos zo ongeveer ter grootte van Vlaanderen.

Ik ben niet helemaal mee. Is Vlaanderen ooit zo ongeveer helemaal bedekt geweest met bos dan?

Ik dacht van wel. Geldt trouwens voor zowel heel Europa, of toch dat deel dat niet te koud is.

Davy schreef:oa daarom ben ik dus vegetariër. Ik vind dan ook dat bv. Natuurpunt tijdens haar beheerswerken, feestjes, ed, eens meer vegetarisch de toer mag op gaan of er de aandacht op vestigen

Ik ook. Natuurpuntafdeling die barbecues organiseren om hun kas te spijzen, die hebben volgens mij nog niet veel van milieuproblematiek begrepen, gelukkig groeit ook daar het bewustzijn, maar toch maar redelijk traag. Ik zie sowieso niet in waarom men standaard bij beheerswerken, feestjes, ... niet vegetarisch maakt*. Mensen die wel vlees willen eten kunnen dat nog steeds elders rustig doen, maar niemand gaat dood gaan van eens een vegetarisch feestje, integendeel. En het geeft wel een mooi signaal en laat zien dat het milieu- en natuurbewustzijn verder gaat dan de eigen neus lang is.

Renaat

* De enige uitzondering die ik me er nog op kan voorstellen, is vlees van de dieren die voor begrazing zorgen.
Ligfietsertje
Spreeuw

Berichtdoor Julke op 21 feb 2012, 22:42

Welja, er kan ook een afdeling natuurpunt goes extreme worden opgericht, jullie krijgen wat subsidies en doen jullie ding en zien hoe het succes komt of wegblijft.
Je kan je je als mens niet blijvend vereenzelvigen met al het leven rond je, dit gaat ten koste van je eigen comfort en goed gevoel, tenzij je natuurlijk extremen gewend bent. met alle respect maar de grootste gemene deler bepaalt nogal dikwijls het succes van iets of iemand dus ja, de rest kan je zelf invullen.
Er kan wel al eens stil gestaan worden bij iets en zo op die manier kleine veranderingetjes proberen teweeg te brengen, zeg nu zelf, de mens is een succesverhaal geworden net doordat hij met z'n gezond boereverstand de natuur wist te bedwingen,zijn toegang tot voedsel kon verruimen en zijn aanpassingsvermogen, hoe ga je die houding in g*ds naam terugdringen en nog erger welk een uitleg geef je anderen als je houding zijn doel voorbij schiet? Het is als sporten, je begint er aan als recreant en voor je het weet zoek je doelstellingen. Als eenvoudig mens ben ik al blij dat er niet iedere dag een veldslag wordt uitgevochten om een of ander recht, of ben ik te soft?
Julke
Bosuil

Berichtdoor Ligfietsertje op 22 feb 2012, 00:30

Julke schreef:Welja, er kan ook een afdeling natuurpunt goes extreme worden opgericht, jullie krijgen wat subsidies en doen jullie ding en zien hoe het succes komt of wegblijft.

Dat een oproep om tijdens natuurpuntfeestjes voor vegetarisch eten te kiezen voor jou 'extreem' is, zegt toch echt meer over hoe veel mensen 'de lijn achter hun hielen trekken' dan over extrimisme. Of vind je vegetarisch eten per definitie extremistisch?

Julke schreef:Je kan je je als mens niet blijvend vereenzelvigen met al het leven rond je, dit gaat ten koste van je eigen comfort en goed gevoel, tenzij je natuurlijk extremen gewend bent. met alle respect maar de grootste gemene deler bepaalt nogal dikwijls het succes van iets of iemand dus ja, de rest kan je zelf invullen.

Als je vage praat verkoopt, dan moet iemand anders het wel zelf invullen. Maar weer lijk je te suggereren dat vegetarisch eten extreem is en dat dat gelijk staat met pogingen om alle problemen van de wereld op te lossen.

Julke schreef:Er kan wel al eens stil gestaan worden bij iets en zo op die manier kleine veranderingetjes proberen teweeg te brengen, zeg nu zelf, de mens is een succesverhaal geworden net doordat hij met z'n gezond boereverstand de natuur wist te bedwingen,zijn toegang tot voedsel kon verruimen en zijn aanpassingsvermogen, hoe ga je die houding in g*ds naam terugdringen en nog erger welk een uitleg geef je anderen als je houding zijn doel voorbij schiet? Het is als sporten, je begint er aan als recreant en voor je het weet zoek je doelstellingen. Als eenvoudig mens ben ik al blij dat er niet iedere dag een veldslag wordt uitgevochten om een of ander recht, of ben ik te soft?

Je bent vooral vaag (veldslagen, gezond boerenverstand (wat dat ook mogen zijn), succesverhaal van de mens, ...).
Het zou prettig zijn als je met duidelijke argumenten kan uitleggen wat er extreem is aan het kiezen voor vegetarisch voedsel op Natuurpunt-feestjes en waarom met zo'n suggestie jij je zo in het nauw gedreven lijkt te voelen.

Renaat
Ligfietsertje
Spreeuw

Berichtdoor Julke op 22 feb 2012, 08:04

Er staat wat er staat, mensen hebben een voedingspatroon en willen zich vermaken zonder al te zwaar te moeten tillen aan de impact op het milieu in hun dagelijks bestaan (het wwf, greenpeace natuurpunt varen er wel bij!) Een mens sterk georienteerd in duurzaamheid en milieu kan zich die oefening permiteren daar hij/zij ook al over de nodige intellectuele bagage beschikt.
Als je vegetarier moet worden vanuit een duurzaamheidsstandpunt ga je het toch niet zo vlot accepteren, er zijn grenzen aan individuele vrijheden en dit langs 2 kanten.
Een mens zijn keuze ontnemen is nooit een mannier om iets positiefs en constructiefs te bekomen. Je kan geen maatschappij laten draaien op duurzaamheid, niet in onze huidige tornado-economie. De fond van m'n betoog is dat we eigenlijk al te lang dezelfde grenzen overschreiden om ons systeem in stand te houden, we zetten alles in op consumeren, ongeacht de prijs overal in de wereld. We putten alle natuurlijke hulpbronnen ter wereld uit met vage beloftes en doemscenarios van de happy few, het lijkt voorlopig het enige alternatief voor een op hol geslagen populatie mensen die naarmate ze ontwikkelen hun individualiteit minder en minder aan banden willen zien gelegd worden. Als je nu vegetarisch bent of niet zal niets veranderen aan de zaak,Vegetarisme lijkt een hip en modieus verschijnsel van enkele ingebakken insiders die dwepen met allerhande alternatieven van duistere oorsprong en doemgedachten om zich minimaal te onderscheiden van de anderen zonder constructief deel te nemen aan een groter debat. Ja er moet iets gebeuren, het mag extremer, alleen kan je niet met een pleister op een houten been mensen wakker schudden. Je moet ze iets aanreiken en blijvend ondersteunen als je wilt dat dingen en mensen op een "licht" andere mannier gaan evolueren. En dat zie ik ook nog niet direkt gebeuren, een collectief die druk kan zetten bij onderhandelingen, bij exploitaties van natuurlijke rijkdommen, bij uitbuiting van kinderen in azie, maw de moderne mens ziet enkel zijn standpunt en is verloren in een collectief. Enne een collectief is het enige wat enige tegenbeweging kan veroorzaken in een zo vastgeroeste maatschappij vol nepwaarden en consumptieleegte.
Hoe goedbedoelend het ook allemaal klinkt vegetarisme en zo, eens er daadkracht aan te pas komt zie ik weinig heil in dergelijke standpunten.
Duurzaamheid is in de eerste plaats durven zeggen: neen ik heb dit niet echt nodig, ik heb geen groot huis nodig, of een grote auto, of een uitgebreide garderobe, of het moet geen 22graden zijn binnenskamers, ik ga vrijwilligerswerk doen ipv een dagje te twitchen, of ik ga m'n tijd verliezen in het recycleren van afgedankte spullen, als je je afhankelijkheid van het megaproductiesysteem kunt verminderen ben je eigenlijk veel stappen verder dan dat je pakweg "vegetarisch" bent. Als je zin hebt in een steak, dan eet je dat, alleen mss eentje van 150gr ipv van 500. Dat zal echt het verschil niet maken of je nu vlees eet of niet, het verschil zit hem in het bewust zijn van de werking van onze buldozereconomie en hoe iedereen meegesleurd en blind gemaakt wordt. Dus als er op natuurpunt enkele jongens en meisjes vegetarisch willen doen is dat hun probleem,ze hebben hun platform, alleen zal dat als collectief geen stevige en weerbare indruk nalaten, het is bij dergelijk weerwerk ook de bedoeling dat je stevig op je benen staat en niet ergens zweverige praat verkoopt aan mensen die gewoon willen weten wat hun voordeel zal zijn in een harde wereld en waarbij je die mensen zo goed mogelijk aan banden moet leggen. Het is maw de bedoeling dat het idee natuurpunt overleeft in collectief en iedere onderscheiding die het imago kan verzwakken is uit den boze want het is zowiezo al vechten tegen reus éénoog en zijn blinde volgelingen.
Het is een dagelijkse strijd, de strijd van een moderne mens in een fastforward maatschappij, waarbij zwakkeren gewoon aan de kant worden geschoven.
Er rest natuurlijk ook altijd de optie zich collectief van de rotsen werpen als passieve verzetsdaad tegen het grote onheil dat boven onze hoofden hangt...
Ja de mens is een gek dier dat mss te vroeg los gelaten is, nu zit hij vast in zijn overlevingsdrang. Kunst en muziek zijn mss de weinige hulpmiddelen die ons eventjes kunnen onttrekken aan de dagelijkse beslomeringen en die een "goed" pad kunnen uitstippelen voor velen voor en na ons, dit volledig terzijde...
UCH!
Julke
Bosuil

Berichtdoor Dirk L op 22 feb 2012, 08:59

Vegetarisme in Natuurpunt promoten is OK en verdient zeker aanbeveling. Anderzijds mag je niet vergeten dat het zéér moeilijk is om beheerswerkgroepen tesamen te krijgen voor echt wel zwaar werk meestal. Daar tref je ook de meeste non-freaks aan, de praktische vrijwilliger die ook zijn ding wil doen voor natuur en beheerswerken als enigszins haalbaar beschouwt.
Naast deze éne drijfveer speelt ook nog leute en amusement. Het is nu net niet daar dat je direct met alle edele EDO-principes moet aandraven. Nee, doe dat met mondjesmaat, of het weekend erop is er niemand meer. :ugeek:

Ik zou vegetarisme nu net niet keihard invoeren op beheerswerken. Daar zijn andere momenten voor.
Dirk L
Visarend

Berichtdoor Sdry op 22 feb 2012, 11:26

Ik sluit me bij Renaat aan. Ik vind het halsstarrig vasthouden aan bepaalde eetgewoonten veel extremistischer dan een overgang naar veganistisch levenswijze. In deze tijd van voorhand zijnde informatie de grote impact van veeteelt op de natuur blijven ontkennen, of zelf niet proberen een verschil te zijn vind ik behoorlijk inconsequent voor iemand die de natuur genegen is.
Sdry
Spreeuw

Berichtdoor Ligfietsertje op 22 feb 2012, 13:15

Sommigen posters hier lijken er vanuit te gaan dat af en toe vegetarisch eten een ontzettend (bijna onoverkomelijke) opgave is en dat door het niet aanbieden van dieren tijdens een etentjes of beheerwerkzaamheden er massaal vrijwilligers gaan afhaken. Er heeft tot nu toe niemand gepleit om met veel bombarie bekend te maken voortaan geen vlees of vis meer aan te bieden, men kan er als Natuurpuntafdeling immers perfect voor kiezen om vegetarisch eten aan te bieden, zonder daar heel veel ruchtbaarheid aan te geven.
Of denkt iemand hier dat vrijwilligers massaal gaan afhaken op het moment dat ze merken dat ze geen vlees meer krijgen voorgeschoteld bij Natuurpuntactiviteiten? Ja, hier en daar zal er wel iemand vragen stellen, maar gezien het perfect mogelijk is om zo’n beslissing als natuurvereniging goed te motiveren, heb ik geen reden om aan te nemen dat dit een vrijwilligers- en sympathisantenvlucht teweeg zal brengen.

Het op Natuurpuntactiviteiten niet aanbieden van vlees, vis of andere sterk milieubelastende producten staat natuurlijk ook niet gelijk met opleggen van een volledig vegetarische levensstijl aan alle Natuurpuntvrijwilligers of leden. (Sommigen hier schijnen dat te denken.)

De argumenten die de tegenstanders tot nu toe geven, zijn vooral gevoelsmatig en in het beste geval argumenten om zich als Natuurpuntafdeling niet te sterk in te laten met het promoten van vegetarisme. Daar pleit ik echter ook niet voor - een schoenmaker blijft immers het beste bij zijn leest - hoewel een beetje aandacht aan allerlei milieuproblemen en hun oorzaken (overmatige verplaatsing, vleesproductie, visvangst en –kweek, katoenproductie, …) nooit kwaad kan. Echter heeft er niemand hier tot nu toe laten weten wat er zo problematisch zou zijn aan het niet aanbieden van vlees of vis tijdens Natuurpuntactiviteiten. De onterechte angst voor een vorm van extremisme (alsof vegetarisch eten een vorm van extremisme is), lijkt me in dit geval veel problematischer dan het zogezegde extremisme.

Spijtig genoeg bevestigen sommigen hier het beeld dat de meeste mensen hun morele grens ‘achter hun hielen’ trekken en even erg aan een nimby-denken lijden als vele niet-natuurliefhebbers.
Kan iemand mij uitleggen waarom het wel een probleem is als iemand een papiertje in een natuurgebied op de grond werpt, maar het ‘normaal’ is dat Natuurpunt geld geeft aan voedingswaren met een erg negatieve milieu-impact?

Overigens geldt wat mij betreft hetzelfde voor bepaalde andere producten. Zo heb ik nooit begrepen dat Greenpeace heel lang (en nu misschien nog, maar ik denk het niet) T-shirts van niet-biologisch katoen verkocht. Het is volgens mij de logica zelve dat een milieu- of natuurvereniging geen promotiemateriaal verkoopt waarvan de productie een heel grote negatieve milieu-impact heeft. Of is dat laatste ook extreem?

Renaat
Ligfietsertje
Spreeuw

Berichtdoor Dirk L op 22 feb 2012, 13:25

In principe heb je gelijk hoor Renaat. Ik wou gewoon illustreren dat je het toepassen van EDO-principes toch enigszins moet doseren.
Dirk L
Visarend

Berichtdoor Yves op 22 feb 2012, 17:45

Kan een fijne discussie worden. Bijvoorbeeld: kunnen de bonken van de Avelgemse BeheersWerkClub voldoende protëinen binnen halen om de zware arbeid te vervolmaken :lol:
Maar misschien wel beter op een nieuw topic (ondertussen aangemaakt als 'milieuvriendelijke voeding'. De rechtstreekse link met klimaat en ontbossing is er wel, maar de discussie breidt zich duidelijk uit.

Kunnen we het hier verder over klimaat en ontbossing hebben.
Yves
Steenarend

Berichtdoor Lanius op 22 feb 2012, 18:08

Maar vlees eten is net een van de grootste oorzaken van ontbossing en klimaatwijziging. Dus dan hoort het hier wel thuis, niet?
Bij de jnm werd vroeger (nu nog denk ik) ook enkel vegetarisch gegeten; Niemand vond het extreem, het was lekker en niemand klaagde.

Maar hoezeer ik Sdry en Renaat ook gelijk wil geven, ik denk ook wel dat als een lokale natuurpuntafdeling enkel nog vegetarisch zou aanbieden, er een hoop vrijwilligers wegvallen. Niet alle natuurpunters, helpers, vrijwilligers leggen immers hun grenzen aan dezelfde kant. Het is nu eenmaal zo. En sommige zijn helaas koppig. Dan liever een vleesetende helpende hand, dan een vleesetende meekijkende hand. Maar vegetarisch zou altijd een optie moeten zijn (en liefst niet de gewone menu "min" vlees).

Voor Natuurpunt Oudenaarde ligt het simpelder: Het is vlees van de Enamekoeien, of vegetarisch.

Als het van mij zou afhangen: tis ook vegetarisch, of vlees uit eigen "kweek". Natuurlijk enkel als het vlees is van "overschot" koeien ofzo; De dag dat (natuurpunt)veestapel belangrijker wordt dan natuurbeheer, kap ik er direct mee.
Vogelwerkgroep Vlaamse Ardennen Plus:
http://vwgvap.waarnemingen.be/waarnemin ... hp?groep=1
Lanius
Buizerd

Berichtdoor Yves op 22 feb 2012, 19:19

Lanius schreef:Maar vlees eten is net een van de grootste oorzaken van ontbossing en klimaatwijziging. Dus dan hoort het hier wel thuis, niet?

Natuurlijk, ik dacht alleen dat het ook wel eens interessant kon zijn om een 'voedseltopic' op het natuurforum te voorzien.
Yves
Steenarend

Berichtdoor Julke op 22 feb 2012, 19:51

Vegetarisch of niet, het is een marginale vraag in het groter geheel, de belangerijkste vraag is hoe houden we onze omgeving leefbaar en liefst enkele generaties ver.
Je kan perfect industrieel gekweekt vlees eten als je je maar bewust bent van je omgeving en de impact van je gedrag. De westerse mens verkeert in de luxe zich die vraag te stellen, een afrikaantje in honger moet je echt geen doemscenarios wijsmaken om zijn honger te vergeten, hij kent geen genade en geen grenzen om aan z'n eten te komen. Er is gewoon veel werk te verrichten touscourt, als je al een onderscheid maakt tss vegetariers en anderen dan sla je de bal al van in het begin mis. Je hebt mensen nodig met moed en zelfvertrouwen om de scheve situatie wat in balans te brengen. Die mensen vind je overal, je kan alleen niet beginnen kokketeren met houdingen en statuten, je moet iedereen die kans geven, ongeacht hun achtergrond, verleden, herkomst, smaken, ... Hoe minder je een mens labelt des te meer je er van gedaan krijgt.
En de bottomline van het menselijke verhaal is erg simpel, het is meestal werken in het zweet des aanschijns en daar zijn er veel vies van geworden langs hier, net door die ongelooflijke luxe en keuzemogelijkheden. Ik weet dat er nu velen zullen lachen, maar diep onder hun vel weten ze dat ik gelijk heb, dat vind ik jammer, het is een gemiste kans...
Julke
Bosuil

Berichtdoor Dirk L op 22 feb 2012, 21:15

Ik zie dat Davy op dezelfde lijn zit. 't Is simpel, de dagdagelijkse NP-praktijk bewijst dat .

Denk dat in Gent, Antwerpen, etc... je een groter draagvlak hebt voor een zuiver veganistisch buffet tijdens NP-karweien, maar 'on the country-side' reageren we nogal pragmatisch : liever zoveel mogelijk helpende handen, we kunnen het nu al niet meester. En we schikken ons wat naar de opkomst.

Tijdens een algemene beheerswerkdag is het menu vrij simpel: pompoensoep, broodjes groentenpaté, kaas en hesp, mosterd,... broodpudding met appel toe. 8-)
Iedereen stoeft ermee, vooral met de bio-soep en broodpudding die ontstaan is in zuiver huisvlijt. iedereen weet wat een belegd broodje is. Daarover hoor je ze niet.

Uiteraard drinken we daar een goeien bij.. maar dat is nog iets anders. :-)
Dirk L
Visarend

Berichtdoor OlivierO op 22 feb 2012, 21:41

Dirk L schreef:Uiteraard drinken we daar een goeien bij.. maar dat is nog iets anders. :-)

:lol:
OlivierO
Bosuil

Volgende

Keer terug naar Milieu en Klimaat