Zonne-energie @ Zonnecellen

Informatie over andere aspecten van het leefmilieu en de klimaatproblematiek

Berichtdoor Ligfietsertje op 15 jun 2008, 11:16

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by steff</i>
<br />'Enkel meldings plicht zonnepanelen'
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Op zich een prima zaak. Maar toch maar eventjes afwachten of deze wetswijziging effectief nog in 2009 in het staatsblad verschijnt en of er geen addertjes onder het gras zitten.
Ik ben dagelijks bezig met stedenbouwkundige vergunningen en voor ik een goede en bruikbare wetgeving op papier zie staan (die bovendien niet in strijd mag zijn met andere wetgeving) wil ik geen victorie kraaien.
Ligfietsertje
Spreeuw

Berichtdoor GeertR op 16 jun 2008, 19:08

Hallo,

Ben hier terecht gekomen in mijn zoektocht naar bruikbare en vooral verstaanbare info over zonne-energie.
Er blijft mij wel één item onduidelijk, en dat is de levensduur van zo'n pv-installatie. Op mijn offertes krijg ik meestal 5 jaar garantie op de panelen en 10 jaar op de omvormer, maar over de verwachte levensduur (onder normale omstandigheden) blijven de installateurs nogal vaag. Ik heb mij nu laten vertellen dat je na zo'n 12 jaar je omvormer zou moeten vervangen. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten? En wat met de panelen?
GeertR
Goudhaan

Berichtdoor hngaele op 18 jun 2008, 16:02

Elke deftige firma geeft 20 jaar garantie op de panelen. De garantie op de omvormer verschilt en kan je zelf verlengen (mits extra te betalen).
hngaele
Spreeuw

Berichtdoor keej op 03 sep 2008, 05:23

Misschien een beetje laat, maar toch nog even.

Als reactie op het lezen van de berekening van hebe00 op pagina acht heb ik voor zijn geval een excelblad gemaakt (sorry als het het zoveelste is[:)]) in verband met het winst maken met zonnepanelen. Het blad kan gewoon aangepast worden voor iedere situatie.

Zoals SunElek al aanhaalde was de fout die hebe00 maakte, naast de aangehaalde vereenvoudigingen en het feit dat hij er geen rekening mee hield dat inkomsten uit de zonnepanelen ook renderen op een bankrekening, dat hij alle inkomsten en kostprijzen twee keer aanrekent.

Stel dat je 25000 euro hebt. Je kan die beleggen bij de bank en dan heb je na 20 jaar kapitaal plus interest. Als je het geld investeert in een pv-installatie, dan start je met niets en heb je na 20 jaar ALLE inkomsten uit de zonnepanelen, en moet je niet nog eens 25000 euro aftrekken omdat eerst de kostprijs zogezegd terugverdiend moest worden.

Aan de andere kant rekende hij de 'winst' uit de lagere elektriciteitsrekening ook 2 keer aan, namelijk als winst in het pv-installatie-geval en als verlies in het beleggen-op-de-bank-geval.

De excel-file met een hopelijk juiste berekening van mijn kant.

http://joeriverscheure.be/zonnepanelen.xls
keej
Goudhaan

Berichtdoor iris op 04 sep 2008, 14:52

Afbeelding

<i><b>Infoavond zonnepanelen
Gent • 7 oktober</b></i>

<b> * Wanneer?</b>

Van 19.30 tot 21.30. Onthaal vanaf 19.00

<b> * Waar?</b>

Schelde-auditorium, Provinciaal administratief centrum, W. Wilsonplein 2, 9000 Gent (Zuid). Gemakkelijk bereikbaar met fiets en openbaar vervoer

<b> * Wat?</b>

- Informatie over zonne-energie

- Technische informatie over fotovoltaische cellen en zonneboilers

- Informatie over subsidies en fiscale maatregelen: belastingaftrek, fiscale voordelen,… Door het stimulerend beleid van de overheid en bij stijgende energieprijzen, wordt het voor steeds meer mensen haalbaar (en zelfs zeer interessant) om die stap te zetten.

- Info over investeringen en terugverdientijd.

- Info over de commerciële partner van Natuurpunt: koop jouw zonnepanelen via ons: goed voor jou, en goed voor de natuur

Een organisatie van Gents Milieufront en Natuurpunt Gent
iris
Spreeuw

Berichtdoor Ligfietsertje op 07 sep 2008, 10:19

't Is er nu toch van gekomen: http://www2.vlaanderen.be/ruimtelijk/zonnepanelen.html

Enkel binnen verkavelingen, bpa's, RUP's dient er nog een vergunning voor het plaatsen van zonnepanelen en fotovoltaïsche cellen op een dak bekomen te worden. (Veel woningen liggen wel in een gebied waar een verkavelingsvergunning op van toepassing is.)

Een goede zaak en waarschijnlijk een stevige drempelverlagende beslissing voor het plaatsen van zonnepanelen en fotovoltaïsche cellen.

(En voor zij die steeds beweren dat al de politiekers er slechts op uit zijn onnodige regels bij maken en geld uit de zakken van de mensen te kloppen - zie hier het bewijs dat dat niet steeds opgaat.)

Nu hoop ik wel dat men politiek ook de moed heeft om de regeling rond groene-stroom certificaten grondig te hervormen. Er zijn nu immers steeds meer en meer bedrijven en particulieren die fotovoltaïsche cellen plaatsen enkel als vorm van belegging en dit op gebouwen die voor de rest slecht geïsoleerd zijn en waarin geen energiebesparende maatregelen werden getroffen. De winst die uit deze vorm van 'belegging' wordt gehaald wordt natuurlijk door elke burger meebetaald - ook de burger die wel energiebesparende maatregelen wil nemen maar daar door financiële of andere belemmeringen (b.v. omdat men huurder is) niet toe komt.
Het lijkt me meer aangewezen om de 'subsidies' via groene-stroom certificaten op een niveau te brengen dat het wel financieel interessant blijft om fotovoltaïsche cellen te plaatsen maar zonder dat het een zwaar winstgevende bedoening wordt en de rest van het budget aan andere stimulerende en drempelverlagende initiatieven te besteden.

Renaat
Ligfietsertje
Spreeuw

Berichtdoor jynx op 22 sep 2008, 21:10

We overwegen volgende jaar ons dak te vernieuwen en meteen deftig te isoleren.
Ook een eventuele plaatsing van zonnepanelen zit er in maar misschien niet gelijktijdig.
Weet iemand of er al iets kan/moet voorzien worden bij het vernieuwen van het dak ( dus in het licht van een latere plaatsing van zonnepanelen ?
jynx
Sperwer

Berichtdoor geert van slyps op 23 sep 2008, 21:47

door het gemak waarmee die installateurs panelen op het dak kletsen, lijkt het me niet noodzakelijk iets vooraf te voorzien.

ze halen toch de pannen weg die zij nodig achten en vooraf kun je niet weten welke dat worden.

dus gewoon goed en winddicht !!! isoleren is waar je nu op moet letten.
geert van slyps
Bosuil

Berichtdoor Xyuny op 24 sep 2008, 07:34

En 't gewicht?
Hoeveel weegt zo'n installatie? In totaal en per vierkante meter?
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor Yves op 24 sep 2008, 08:21

Er was gisteren in Harelbeke een informatieavond die werd georganiseerd door o.a. Curieus.
Heel druk bijgewoond.

Curieus maakt volgende berekening :

Groepsaankoop Curieus :

Installatie 3,500 kWattpiek
Woning ouder dan 5 jaar (6 % BTW)

Gemiddelde marktprijs : 3,5 kWatt X 6.000 €/kWp x 1,06 = 22.260 €
Via groepsaankoop Curieus : 3,5 kWatt X 4.700 €/kWp X 1,06 = 17.437 €
(= besparing 4.823 €)

<font color="green">Vraag : hoe verhoudt zich dit tot de groepsaankoop prijs die jullie kregen, Geert ?</font id="green">

Fiscaal voordeel 2008 : 3.440 €
Fiscaal voordeel 2008 : 3.440 €

<font color="green">Vraag : iemand heeft in 2008 zijn gevel langs de buitenkant van isolatie voorzien (was langs binnen niet mogelijk). Ook daarvoor krijg je fiscaal voordeel. Hoe zit dat met het plafondbedrag voor belastingsaftrek, kan die 3.440 € nog bij het isolatie-aftrek-voordeel komen ?</font id="green">

Opm. fiscaal voordeel zou ook minder uitgaven in gemeentebelasting betekenen (fiscaal voordeel van ongeveer 400 € / minuitgave)

Redenering gaat als volgt verder :
Productie : 3.000 kWh = 3 groene stroomcertificaten per jaar (vraag : wat leert jullie praktijkervaring ?) = aan 450 €/jaar = 1350 €/jaar = 27.000 € op 20 jaar.

Eigen elektriciteitsverbruik in min : ongeveer 500 € in het eerste jaar
Er wordt uitgegaan van een stijging van de elektriciteitsprijs van 4 % jaarlijks
Opbrengst op dat vlak zou 15.183 € bedragen.

Dan wordt het een beetje tricky.
Je kan via de groepsaankoop via een contractueel vastgelegde bank een financiëring bekomen met een looptijd van max. 84 maanden aan de actuele rentevoet - intrestlast om en bij de 3.700 € (bv. interesttarief 5,65 %) - <font color="green">vraag : dit kan op één of andere manier toch ook in je belastingsaangifte terecht komen ?</font id="green">
Opbrengst = 27.000 + 15.183 + 7.362 €
Kosten = 17.437 + 3.694 € (lening)
Opbrengst : 28.414 € op 20 jaar

Volgens sprekers is investering op 5 jaar terug te verdienen.

<font color="green">Maar : heeft iemand zicht op de evolutie van de kostprijs van deze panelen ? Met een dergelijke boom zoals die op vandaag bezig is zal de aankoopprijs van de panelen toch ook dalen ?</font id="green">
Yves
Steenarend

Berichtdoor Christoph op 24 sep 2008, 20:27

Onze zonnepanelen zijn besteld! Plaatsing zal ergens voor feb-maa 2009 zijn. Laat de zon vanaf dan maar volop schijnen.

Met de verkavelingsvergunning geluk gehad: er stond niets in over uit welk materiaal onze dakbedekking moest bestaan en bijgevolg is er geen bouwvergunning nodig.
Christoph
Visarend

Berichtdoor Axel op 30 sep 2008, 09:39

<b>Incredible Sahara Forest Project to Generate Fresh Water, Solar Power and Crops in African Desert</b>

Afbeelding

Can you imagine being able to produce enough water in the Sahara to grow crops there? Can you imagine harnessing sufficient quantities of solar power to supply electricity to cities in Africa and cities in Europe? Can you imagine producing a sustainable bio-fuel that doesn’t impact on world food supplies? Charlie Paton, Michael Pawlyn and Bill Watts can and what’s more they can imagine all these happening in the same place at the same time.
<div align="right">[url="http://www.treehugger.com/files/2008/09/sahara-forest-project.php"]read more>>[/url]</div id="right">
Axel
Koolmees

Berichtdoor fausto op 30 sep 2008, 21:15

Indien je nieuwsgierig bent naar resultaten in de praktijk dan kan je je licht opsteken bij http://www.zonnestroomopbrengst.eu
Daar zijn meer dan 100 belgische installaties geregistreerd waarvan regelmatig de maandopbrengsten worden geactualiseerd.
Neem gerust een kijkje of indien je over een installatie beschikt kan je na registratie je opbrengsten ook ingeven.
fausto
Goudhaan

Berichtdoor geert van slyps op 30 sep 2008, 21:58

dag yves

prijzen 1.5 jaar terug waren ong. 10 % hoger dan nu.
marktprijs toen tussen 5.300 en 5.800 e/kwp naargelang grootte installatie; nu tussen 4.850 en 5.300
groepsaankoopprijs toen 4.800 voor grote en 4.850 voor kleine installaties; nu recentelijk gehoord over groepsaankoop 4.700 e/kwp

voor subsidieregelingen : zie www.energiesparen.be

ideaal is hypotheeklening aangaan omdat terugbetaling per jaar bank < opbrengsten + fiscaal voordeel
ook goed is je spaarrekening omzetten naar PV panelen.

heb een slide presentatie over PV panelen en de toekomst gekregen. is verhelderend. zal de conclusies nog wel eens op het forum posten.

voor financiële berekening over 20 jaar : zie mijn rekenbladen.
ik stuur je ze toe.
geert van slyps
Bosuil

Berichtdoor geert van slyps op 01 okt 2008, 21:02

wat staat er in de studie van BelPV, beroepsvereniging van de bedrijven die in België actief zijn met PV. (fusie tussen ODE en Belsolar)

wat eventjes tot nadenken kan stemmen :
- meerkost GSC in het eindverbruikerstarief : stijgt tot 1 % tegen 2020 om dan weer te zakken tot 0; nu 0.1 %
- voorstel waarde GSC 2009 : 450 e; vanaf 2010 elk jaar - 7.5 % tot 2021 nog 0 euro
- projectie vermogen nu 40 MW tot 700 MW in 2020; betekent 3.5 miljoen m2 ofwel 100.000 gezinnen
- evolutie kostprijs PV panelen; nu 5 e/wp; in 2015 2.5 e/wp; in 2020 2 e/wp; in 2030 1 e/wp

in juni ll is er bij Crevits een meeting geweest waarop deze cijfers als mogelijk scenario gebruikt werden.

kortom, tegen 2020 is de kostprijs van PV panelen dusdanig gezakt dat het systeem van GSC niet meer hoeft.

wat je niet moet weerhouden om er nu te plaatsen...
geert van slyps
Bosuil

Berichtdoor johnny op 20 dec 2008, 10:44

Zonne-pannelen, allemaal goed en wel.......... de overburen leggen allemaal zonnepanelen op hun dak en nu blijkt dat mijn Zwarte dennen in feite de zon tegen houden in dit moment van het jaar.
Die harde natuurliefhebbers, of zijn het zuinige natuurliefhebbers wensen nu dat ik mijn mooie Zwarte dennen inkort of helemaal plat leg... WAT IS'T NU?????????? of kan ik ze verkopen om palets van te maken????? ZEER MILIEU EN NATUURVRIENDELIJK HE !!!!!!
Een andere buur had heel veel bomen in zijn tuin, maar sedert dat er zonnepanelen op zijn dak liggen...... alles plat, 4 à 5 container vol werden er afgevoerd....... is dit dan niet jammer?????
johnny
Buizerd

Berichtdoor Christoph op 20 dec 2008, 12:01

Ja Johnny, bomen en zonnepanelen zijn nu eenmaal geen goede buren. Maar of jij nu jou Zwarte dennen moet kappen voor de gebuur zijn zonnepanelen hangt alleen van jou goodwill af. Als ze op regelmentaire afstand van de perceelsgrens staan dan kunnen ze jou daar alleszins niet toe verplichten. Uiteindelijk moeten ze de beschaduwing door jou bomen al gekend hebben voor ze panelen lieten plaatsen. En als de dennen juist maar in de winter voor schaduwoverlast zorgen dan heeft dat toch maar weinig rendementsverlies, denk ik.

Mijn zonnepanelen zullen meer geluk hebben. De boer zijn tarwe, patatten of bieten zullen wellicht nooit hoog genoeg komen om er schaduw van te hebben. Zolang de gemeente maar niet beslist om boompjes voor onze deur langs de straat te planten.
Christoph
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 21 dec 2008, 21:09

Moeilijk probleem, Johnny!
Mochten het mijn bomen en buren zijn, ik zou de bomen (laten) kappen (door de buren) en in de haard branden. Dat geeft mooi en goedkoop vuur. De zon zou dan ook beter mijn huis binnen kunnen. Waarschijnlijk ben je vergeten hoe klaar en licht het vroeger was, zonder die hoge bomen. Trouwens, die zullen toch vroeg of laat het bijltje erbij neerleggen. Ik zou dan nieuwe of andere bomen aanplanten. Ik zou winnen op alle fronten: ik heb vrede met mijn buren, vuur in de haard, licht in huis en nieuwe bomen om naar te kijken.
Verandering is eigen aan het leven.
Hou ons op de hoogte!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Christoph op 21 dec 2008, 22:45

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Cappelle</i>
en nieuwe bomen om naar te kijken.

Ja, daar zullen de buren wel content mee zijn.[:)]
Christoph
Visarend

Berichtdoor Wim op 21 dec 2008, 22:59

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by christoph</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Cappelle</i>
en nieuwe bomen om naar te kijken.

Ja, daar zullen de buren wel content mee zijn.[:)]

trage groeiers die pas groot zijn als de panelen terugverdiend zijn...[;)]
Wim
Buizerd

VorigeVolgende

Keer terug naar Milieu en Klimaat