Zonne-energie @ Zonnecellen

Informatie over andere aspecten van het leefmilieu en de klimaatproblematiek

Berichtdoor Ligfietsertje op 24 jan 2008, 15:37

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hebe00</i>
<br />@ laius
Wat een opmerking
<font color="red">je verdient er wel aan! Misschien minder dan als je het op een of ander rekening zet met hoge interest. maar je verdient er nu eenmaal aan.</font id="red">

Wat jij zegt is dat je misschien minder verdient, dan als je je geld uitzet, maar dat je er toch aan verdient?????

Leg me dat eens uit.
Ik denk dat jij eens moet leren rekenen, en je niet blind staren op de opbrengst van de panelen, tel uit wat je investeringsbedrag op de bank opbrengt en je zal zien
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Nochtans is het zeer eenvoudige wiskunde, daar hoef je helemaal niet arrogant voor te reageren.
De volledige investeringskosten zijn - rekening houdend met het feit dat men ook minder stroom moet kopen - na (veel) minder dan 10 jaar terugverdiend. Daarna verdient men geld aan het hebben van die zonnepanelen vanwege de verlaagde energierekening en de certificaten. (Je schiet er dus geen geld bij in zoals jij suggereert.)

Het enige wat jij probeert aan te tonen is dat je meer geld kan verdienen door je geld anders te investeren.
Jouw redenering is blijkbaar dat het verschil tussen wat je maximaal uit je geld had kunnen halen en wat je uit je geld haalt bij investering in zonnecellen 'verlies' is. Maar dat is natuurlijk niet het geval, minder winst is immers niet hetzelfde als verlies.

En ja, misschien heb je daar in bepaalde omstandigheden gelijk in en valt er financieel meer uit te halen, al houd je met bepaalde factoren - die deels door anderen reeds genoemd zijn - geen rekening (zonnepanelen zijn niet versleten na 20 jaar, de energieprijzen gaan waarschijnlijk nog serieus stijgen, sommige mensen kunnen aanzienlijk meer subsidies krijgen dan jou, ...)

Maar het essentiële probleem is volgens mij dat je redeneert vanuit een winstmaximalisatiedenken en zulk denken ligt aan de grondslag van behoorlijk veel onrechtvaardigheid in deze wereld. Je kan je blijkbaar niet voorstellen - die indruk geef je mij toch, ik hoop dat ik mij vergis - dat er ook mensen zijn die geld investeren in fotovoltaïsche zonnecellen omdat ze achter deze vorm van energieproductie staan. Dat dat op termijn nog geld opbrengt is mooi meegenomen en een zeer grote stimulans, dat het vanuit financieel oogpunt misschien niet de beste investering is, het zij zo ... (En dan zwijg ik nog over het feit waar het geld dat je bij een bank 'achterlaat' in geïnvesteerd wordt (da's vaak niet zo fraai).)
Ligfietsertje
Spreeuw

Berichtdoor hebe00 op 24 jan 2008, 17:15

@ ligfietsetje
Ik ben ook geintresseerd in zonnepanelen, laat dat duidelijk zijn.
Ik probeer enkel uit te zoeken of het rendabel is.
Sommige zeggen van wel, sommige van niet.
Ik wil enkel een vergelijking hebben tussen zonnepanelen installeren of je geld uitzetten op de bank.
De meeste kijken enkel naar zonnepanelen, deze zijn na 8 a 9 jaar terug betaald, en nadien niets dan winst, zo zie ik het niet en is het niet.
Ik wil het zien als een soort investering.
Als ik 25000€ investeer, moet daar iets tegenover staan na 20 jaar of niet?
groeten
Bert
hebe00
Goudhaan

Berichtdoor Ligfietsertje op 24 jan 2008, 18:19

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hebe00</i>
<br />Ik probeer enkel uit te zoeken of het rendabel is.
Sommige zeggen van wel, sommige van niet.

Daar is geen discussie over mogelijk, het is rendabel. De inkomsten+besparingen overschrijden immers ruimschoots de uitgaven.

<br />Ik wil enkel een vergelijking hebben tussen zonnepanelen installeren of je geld uitzetten op de bank.
De meeste kijken enkel naar zonnepanelen, deze zijn na 8 a 9 jaar terug betaald, en nadien niets dan winst, zo zie ik het niet en is het niet.
Ik wil het zien als een soort investering.
Als ik 25000€ investeer, moet daar iets tegenover staan na 20 jaar of niet?

Dan zitten we terug aan het verhaal over winstmaximalisatie. Er zullen zonder twijfel financieel interessantere beleggingen bestaan.

<br />Als ik 25000€ investeer, moet daar iets tegenover staan na 20 jaar of niet?

Dat is ook het geval als je investeert in fotovoltaische zonnecellen. Maar er zal mogelijk niet 'het maximale' tegenover staan.

Renaat
Ligfietsertje
Spreeuw

Berichtdoor fiatstilo op 25 jan 2008, 16:44

Hello,

Het item is terug hot.Voor mij zijn de panelen zeker rendabel,heb daar genoeg naar gerekend.Zoals ik al eerder vermeld heb is na de afschrijving van de panelen de netto opbrengst van het kapitaal ongeveer 7 %.Goede belegging zou ik zeggen.Wanneer de panelen zijn afgeschreven(zichzelf terug verdiend)heb ik toch mijn volledig kapitaal terug.Vanaf dan winst met de zaak.

Wanneer de de gemiste intresten rekend duur de afschrijving inderdaad langer( 2-3 jaar).De misgelopen intrest bedraagd ongeveer 5000€,dit op een kapitaal van 19500€
Wat mij het meeste heeft toe bewogen om de panelen te plaatsen is iets minder afhankelijk te zijn van de nutsbedrijven die megawinsten maken en een sterker monopolie bezitten dan tervoren.
Na 2 jaar zal ik waarschijnlijk de installatie uitbreiden zodoende geen elk. bijkopen.
fiatstilo
Goudhaan

Berichtdoor fausto op 29 jan 2008, 23:12

Een online monitoring van een PV installatie kan je hier vinden: http://users.telenet.be/riho/PV . Via MEER INFO in de linkermenu kom je terecht op mijn andere website die algemene zaken behandelt over dit onderwerp.

groeten,

Rik
fausto
Goudhaan

Berichtdoor Dierk op 30 jan 2008, 00:26

Ik ben hier een aantal weken niet meer op de site geweest en zie dat er discussies ontstaan tussen believers en not-believers zoals altijd. sommige van mijn collegas (zoals fausto) proberen jullie met alle mogelijke middelen via via naar zijn site te lokken (3x na elkaar een foto + link naar de desbetreffende website...). Ik dacht dat dit niet echt de bedoeling was om er een commerciële site van te maken. Ik heb net wat pinten gedronken en het irriteert me wel een beetje.
Ikzelf wil al 10 jaar zonnepanelen liggen, waarom??? omdat ik energieonafhankelijk wil zijn, mijn eigen leven + levenswijze zelf wil bepalen.
Als ik nu, als werkende mens, investeer in zonnepanelen die mij deze energieonafhankelijkheid kunne geven of ik investeer in een nieuw terras of een nieuwe keuken of een nieuwe auto....
Deze investering heeft mij dagelijks het genoegen gegeven (soms meer en dikwijls minder bij regenachtige dagen we zullen daarover niet zeveren..) dat ik elektriciteit produceer op een manier die toch zeker zichzelf terugbetaalt. (en we zullen hier niet zeveren over een procent meer of min).
Ik dacht dat dit toch de bedoeling was of is van deze site, op een economisch verantwoorde manier energie creëren.
De zonnepanelen betalen zichzelf op milieugebied (productie,vervoer,plaatsen.....) terug op 5 jaar, de rest is pure ecologische winst.
Ik ben vorige week bij een man van 85 jaar in Knokke geweest die persé nog zonnepanelen wil plaatsen, hij had boven op zijn appertement nog een klein zonnepaneeltje liggen van 30 jaar oud !!! (gekocht in Oostende om de automatische besturing van boten te kunnen doen werken) en hij laadde met dit zonnepaneeltje nog steeds de batterijen van zijn electrisch brommertje op, schitterend.
Als we 1/3 van de sahara volleggen met zonnepanelen en deze electriciteit in water steken dan krijgen we zuurstof + waterstof (proefje 2de middelbaar fysica) en volgens mij laat Van Hool tegenwoordig al bussen rondrijden met waterstof. de hoeveelheid geleverde electriciteit van deze oppervlakte kan de totale wereldbehoefte aan elektriciteit voorzien!!!!
Volgende opmerking : 1/3 van de Sahara is gigantisch groot.
Dit is uiteraard waar, Maar als we nu de hele oppervlakte van straten, industriegronden, vligevelden, steden.... samentellen in de hele wereld zullen we heel gemakkelijk aan 1/3 van de sahara komen, dus de mensheid is tot zeer veel in staat... maar we moeten willen (het gaat tenslotte over de energievoorziening van heel de wereld
groeten
Dirk
Dierk
Goudhaan

Berichtdoor Stefanus op 02 feb 2008, 11:17

Van een iets andere orde: een zonnepaneeltje om oplaadbare batterijen mee op te laden, in dit voorbeeld wordt het gebruikt om een gsm op te laden op reis. <http://www.instructables.com/id/Rain-or-Shine-Solar-Charger/>

Heeft iemand een idee waar je die kleine zonnecellen kan vinden?

Stefaan
Stefanus
Goudhaan

Berichtdoor xag op 04 feb 2008, 17:11

uit de natec nieuwsbrief februari

Fiscaal voordeel in 2008 nóg hoger!

De Vlaamse overheid is dit jaar goed van start gegaan met de verhoging van het fiscaal voordeel voor fotovoltaïsche zonne-energie. In 2007 bedroeg het nog 3.380 Euro. Sinds januari 2008 is dit verhoogd naar 3.440 Euro, door een aanpassing van het indexcijfer.

De groenestroom certificaten zijn onveranderd gebleven. Iedereen die zonnestroom produceert, ontvangt in 2008 nog steeds 450 Euro per 1000 kilowattuur. Dit voor een wettelijk vastgestelde periode van 20 jaar!
xag
Pimpelmees

Berichtdoor fausto op 04 feb 2008, 20:23

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dierk</i>
<br />Ik ben hier een aantal weken niet meer op de site geweest en zie dat er discussies ontstaan tussen believers en not-believers zoals altijd. sommige van mijn collegas (zoals fausto) proberen jullie met alle mogelijke middelen via via naar zijn site te lokken (3x na elkaar een foto + link naar de desbetreffende website...). Ik dacht dat dit niet echt de bedoeling was om er een commerciële site van te maken. Ik heb net wat pinten gedronken en het irriteert me wel een beetje.
Ikzelf wil al 10 jaar zonnepanelen liggen, waarom??? omdat ik energieonafhankelijk wil zijn, mijn eigen leven + levenswijze zelf wil bepalen.
Als ik nu, als werkende mens, investeer in zonnepanelen die mij deze energieonafhankelijkheid kunne geven of ik investeer in een nieuw terras of een nieuwe keuken of een nieuwe auto....
Deze investering heeft mij dagelijks het genoegen gegeven (soms meer en dikwijls minder bij regenachtige dagen we zullen daarover niet zeveren..) dat ik elektriciteit produceer op een manier die toch zeker zichzelf terugbetaalt. (en we zullen hier niet zeveren over een procent meer of min).
Ik dacht dat dit toch de bedoeling was of is van deze site, op een economisch verantwoorde manier energie creëren.
De zonnepanelen betalen zichzelf op milieugebied (productie,vervoer,plaatsen.....) terug op 5 jaar, de rest is pure ecologische winst.
Ik ben vorige week bij een man van 85 jaar in Knokke geweest die persé nog zonnepanelen wil plaatsen, hij had boven op zijn appertement nog een klein zonnepaneeltje liggen van 30 jaar oud !!! (gekocht in Oostende om de automatische besturing van boten te kunnen doen werken) en hij laadde met dit zonnepaneeltje nog steeds de batterijen van zijn electrisch brommertje op, schitterend.
Als we 1/3 van de sahara volleggen met zonnepanelen en deze electriciteit in water steken dan krijgen we zuurstof + waterstof (proefje 2de middelbaar fysica) en volgens mij laat Van Hool tegenwoordig al bussen rondrijden met waterstof. de hoeveelheid geleverde electriciteit van deze oppervlakte kan de totale wereldbehoefte aan elektriciteit voorzien!!!!
Volgende opmerking : 1/3 van de Sahara is gigantisch groot.
Dit is uiteraard waar, Maar als we nu de hele oppervlakte van straten, industriegronden, vligevelden, steden.... samentellen in de hele wereld zullen we heel gemakkelijk aan 1/3 van de sahara komen, dus de mensheid is tot zeer veel in staat... maar we moeten willen (het gaat tenslotte over de energievoorziening van heel de wereld
groeten
Dirk

Dierk,

ik wil u er wel op wijzen dat ik geen commerciele bedoelingen heb. Het feit dat je vertelt dat er 3 maal hetzelfde gepost wordt om mensen naar mijne site te lokken is totaal verkeerd. [:(!]Als je goed kijkt (misschien als de pinten verwerkt zijn) dan zal je zien dan een zekere NERIDA een quote geplaatst heeft zonder zelf iets te schrijven. Daar kan ik niets aan doen.
Op mijn logging site kan men real-time volgen wat de opbrengsten zijn in termen van C02 besparing en kwh opbrengsten. Als men verder klikt (op MEER INFO) heb ik veel zonnepaneel informatie verzameld tijdens mijn zoektocht op het internet. Deze informatie wens ik langs deze weg te delen met anderen. Zo kunnen toekomstige pv-eigenaars zich voldoende informeren vooraleer een grote investering te doen. Ik zal maar mijne link van de website niet meer posten. 't zou verkeerd kunnen geïnterpreteerd worden[:p]

Rik
fausto
Goudhaan

Berichtdoor steff op 13 feb 2008, 18:44

de laatste dagen meer behaald dan gans de maand janu samen.

ondertss staan er twee exel files op de site (zip files)
voor de genen die willen cijfers zien LOL

"financieel rendement" van een PV by Leemans Davidts

"rendement pv panelen of geld op bank" van een PV by Marc.Celus

ik doe alvast geen uitspraak
groeten stef
mijn linkje kennen al reeds he
steff
Pimpelmees

Berichtdoor Scipio op 03 maart 2008, 15:16

Geert,
zou ik ook over die rekenbladen mogen beschikken?

Met dank bij voorbaat

Scipio
Scipio
Goudhaan

Berichtdoor manne op 03 maart 2008, 19:09

Voor de Dag van de Aarde zijn we nog op zoek naar iemand uit Bissegem die op een milieuvriendelijke manier woont (bv. pelletkachel, zonnepanelen, passief wonen enz.) en dat op 20 april wil demonstreren tijdens de klimaatfietstocht (tussen 10 en 15u.) Alle ideeën en hulp welkom!
manne
Steenarend

Berichtdoor SunElek op 06 maart 2008, 15:08

Ons PV-systeem is ook onderweg. Het is eentje van 3.456Wp (1x 1.296Wp ZW en 1x 2.160Wp ZO).
Bij het surfen ben ik links naar 2 excel filekes (http://www.zonstraal.net/zonne-energie.htm) tegen gekomen op verschillende fora over het rendement van zo'n systeem. Maar in beide berekeningen zit er toch een kronkel in.
In beide berekeningen gaan ze proberen een euro 2x uit te geven of besparen (hoe je het beziet).

Om het even duidelijk te maken volgend verhaaltje over onze tweeling Elek en Sun...

Onze tweeling Elek en Sun hebben dezelfde job en verdienen evenveel. Beide verbruiken ze voor €1.000 elektriciteit per jaar en voorzien dit elk jaar in hun budget en verder hebben beide €20.000 ter beschikking.
Elek, onze rustige tweeling, gaat met die €20.000 naar de bank en zet dit op een boekje.
Sun, die heeft wel zin in een avontuurtje, en gaat die €20.000 op zijn dak plaatsen via een PV-systeem. Na een jaartje krijgt onze tweeling de afrekening voor de elektriciteit.
Sun krijgt een faktuur van maar €500 (leve de zon!), en het budget was €1.000 dus onze Sun kan elk jaar met €500 naar de bank gaan. <i>--zoals in de excel files, de besparing op het elektriciteitsfaktuur gaat men beleggen--</i>
Elek krijgt een faktuur van €1.000, dit had hij ook zoals Sun voorzien en betaald dit via zijn jaarbudget. <i>--in de excel files halen ze dit van de bank, maar Sun en Elek hebben beide elk jaar €1.000 ter beschikking. In de excel files gaat men er vanuit dat onze Sun een inkomen heeft en onze Elek niet--</i>

En ander verhaaltje....

Onze tweeling Elek en Sun zijn nogal lui en werken niet, dus geen inkomen (wonen niet meer in België). Beide verbruiken ze voor €1.000 elektriciteit per jaar en hebben beide €20.000 ter beschikking.
Elek, onze rustige tweeling, gaat met die €20.000 naar de bank en zet dit op een boekje.
Sun, die heeft wel zin in een avontuurtje, en gaat die €20.000 op zijn dak plaatsen via een PV-systeem. Na een jaartje krijgt onze tweeling de afrekening voor de elektriciteit.
Elek krijgt een faktuur van €1.000, hij heeft nog geld op de bank dus gaat naar de bank om €1.000 af te halen <i>--zoals in de excel files--</i>. Sun krijgt een faktuur van €500,
maar zijn €20.000 liggen op het dak en kan die €500 niet betalen. Hij zou dus een stukje van zijn PV-systeem moeten verkopen. <i>--maar in de excel files gaan hij toch nog met €500 naar de bank--</i>

Best die excel files aanpassen, er zijn misschien wel mensen die op basis van die gegevens een PV-systeem betellen. Dus bij de belegging op de bank de elektriciteit besparing van het PV-systeem niet aftrekken.
SunElek
Goudhaan

Berichtdoor cop op 07 maart 2008, 23:29

hoi allemaal,ben nieuw en heb enkele vragen..is het mogelijk om een tracker (zonnepanelen volgen de zon) in de tuin te plaatsen.ik heb nl. 100 meter tuin.Moet er hiervoor een vergunning aangevraagd worden?
Hoe zit dat precies ineen om de factuur over 2 jaar te splitsen zodat men 2x de premie krijgt.hoe gaat dat in zijn werk?
Die groenstrromcertificaten: dat is momenteel 450euro per 1000kw voor 20jaar,wilt dit zeggen dat het bedrag onveranderd gedurende 20jaar zelfs als de regering binnen afzienbare tijd beslist om deze te verlagen?
Is het interresanter om aankoopsom te lenen of zelf te financieren?
Thanks
cop
Goudhaan

Berichtdoor Toine op 08 maart 2008, 10:02

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cop</i>
<br />hoi allemaal,ben nieuw en heb enkele vragen..is het mogelijk om een tracker (zonnepanelen volgen de zon) in de tuin te plaatsen.ik heb nl. 100 meter tuin.Moet er hiervoor een vergunning aangevraagd worden?
Hoe zit dat precies ineen om de factuur over 2 jaar te splitsen zodat men 2x de premie krijgt.hoe gaat dat in zijn werk?
Die groenstrromcertificaten: dat is momenteel 450euro per 1000kw voor 20jaar,wilt dit zeggen dat het bedrag onveranderd gedurende 20jaar zelfs als de regering binnen afzienbare tijd beslist om deze te verlagen?
Is het interresanter om aankoopsom te lenen of zelf te financieren?
Thanks

cop : bedankt voor je vraagje - ik weet dat het topic al heel uitgebreid is maar je kan in de vorige paginas al heel veel antwoorden vinden op je vragen. Voor meer speciefieke antwoorden op je vragen ivm een tracking systeem zal ik je off-line een adres opgeven waar ze je zeker verder kunnen helpen.

Wat de zekerheid van de twintig jaar onveranderde groene stroom certificaten betreft - wel we hebben notoir onbetrouwbare politiekers. Kijk maar naar zwartgal Vandermalen - eerste stemmen ze (Paars) bvb de notionele aftrek voor bedrijven goed en nu die SPa heren in de oppositie zitten wordt het weer aangevallen en willen ze het afvoeren - een goed teken naar de buitenwered toe, heel intelligent. Of kijk naar heel die heisa rond de bedrijfswagens van twee jaar terug - eerst alles OK en dan alles afvoeren en de burger - wel ja de burger - die stond er bij en keek er naar.
Toine
Buizerd

Berichtdoor Toine op 08 maart 2008, 10:13

Ik vind het veel beduidend dat er in een hoop recente replies veel vragen worden gesteld ivm de al of niet "rentabiliteit" van dergelijke installaties. En terecht. Zou het dan toch niet zo zijn dat we fundamenteel alleen maar willen investeren in "groen" als het ons ook niets mag kosten ? De meesten op het forum kennen mijn standpunten ter zake en daar heb je het weer - we willen de anderen een hoop dingen opleggen maar als we onze (goeie) idealistische intenties op onszelf willen opleggen dan mag het niets kosten. We zullen daar toch moeten van afstappen maar soms denk ik dat we niet goed beseffen wat de implicaties zijn en we beginnen we het alleszins allemaal te voelen - kijk maar naar de voedselprijzen en alles wat er aan hangt.
Toine
Buizerd

Berichtdoor steff op 10 maart 2008, 18:25

Ondertss zijn we al met zen 35 en ja de éérste nederlandse vriend
doet mee met het door mailen van de data / maand
stef go 's holland alvast mijn éérste vlag op nederlandse bodem geplaatst :G

groeten stef een HONDEWEER vandaag
http://www.zonstraal.net
steff
Pimpelmees

Berichtdoor suntronics op 03 apr 2008, 17:40

Die gsc's zullen ze nie zo snel kunnen afschaffen, want dit gsc's is niet zomaar geld van de staat, dit is geld van elektriciteitsleveranciers. http://www.energiesparen.be/duurzame_energie/groenestroomcertificaten.php

Daardoor ben ik zeker, dat zonnepanelen winstgevend zijn voor wie ze binnen dit en 2 jaar plaatst. Ik ben zelfs zeker dat ze uw investering verdubbelen. Wie ze dit jaar nog plaatst, kan ik meegeven dat ze verdriedubbelen, door de tegemoetkomingen van de staat !

groeten
suntronics
Goudhaan

Berichtdoor suntronics op 15 mei 2008, 17:34

Net het artikel gelezen dat de GSC's NIET gewijzigd zullen worden de komende maanden !

Een link naar het artikel is terug te vinden op onze website onder nieuws :

http://www.suntronics.be/nieuws.html
suntronics
Goudhaan

Berichtdoor steff op 13 jun 2008, 19:19

hoi boys and girls lang hier niet geweest druk druk
maar nu ben ik hier weer

Mooi artikel gevonden (ba ingelicht via telefoon) jep ze bellen zelfs al LOL

'Enkel meldings plicht zonnepanelen'

Te lezen op mijn tja forum onder pers weetjes

groetjes stef
http://www.zonstraal.net/zonne-energie.htm