Zonne-energie @ Zonnecellen

Informatie over andere aspecten van het leefmilieu en de klimaatproblematiek

Zonne-energie @ Zonnecellen

Berichtdoor Toine op 02 feb 2007, 12:29

Zoals beloofd open ik hier een topic over zonne-energie.

Ik wil vooral meer informatie over wat er nu al bestaat want ik zou heel erg graag mijn kantoren (op drie verschillende locaties) en mijn huis willen uitrusten met fotovoltaïsche cellen.

Wat de technische kant van de zaak betreft ben ik een echte "Nurd" en ken ik er dus balletjes van. Ik weet dat er op dit forum verstandige en competente mensen zitten die mij zeker verder op weg kunnen helpen. Ik heb alvast een sterk voornemen om daar iets van te maken. Bedankt voor de medewerking.

Om meteen de knuppel in het spreekwoordelijke hoenderhok te gooien : Paul (Xyuny) vertelde mij dat het niet zo milieuvriendelijk is om zo'n cellen aan te maken ? Zal daar ooit verbetering in komen ? Hoe ver staat deze technologie ? Is er nog veel vooruitgang op gebied van rendement of zitten we nu al op de limiet van wat technologisch of fysisch mogelijk is ?

Merci voor de bijdrages
Toine
Buizerd

Berichtdoor Xyuny op 02 feb 2007, 13:33

Wel, misschien toch een zekere nuancering: het is inderdaad niet milieuvriendelijk om de cellen aan te maken, maar door ze te gebruiken wordt er wel winst geboekt. Ik vind het financieel terugverdieneffect tegenwoordig redelijk traag, maar het is er toch. Men gaat ook uit van een levensduur van 25 jaar. 25 jaar zonder kosten (breuk, hagelbui,...) lijkt me wat lang. Zitten daar ook onderhoudskosten bij? Zonnepanelen moeten proper blijven als ze hun rendement moeten behouden.

Nu is het zo dat de prijs al veel gezakt is, maar toch nog redelijk hoog. De prijs is eigenlijk momenteel ook redelijk hoog om dat de vraag enorm is, en de productie beperkt. Ondanks het feit dat de fabrieken ervoor in heel snel tempo oprijzen, zullen ze ook in de nabije toekomst de vraag niet kunnen dekken. Net zoals in de gewone electronicasector, nemen de producenten weinig risico's: ze zetten geen fabrieken als ze op voorhand niet heel zeker weten dat ze continu zullen kunnen produceren. Op termijn zou je dus toch wel moeten verwachten dat de productie de vraag zal bijbenen waardoor de prijzen vooral dan zullen zakken.
Energetisch meen ik mij te herinneren dat het rendement niet zo fenomenaal is. SLechts een heel klein deeltje van de lichtenergie wordt in electriciteit omgezet. Hoeveel precies ben ik vergeten.

Hieronder herhaal ik nog even de links en de fragmenten, die ik om het algemene topic over de klimaatsopwarming postte. Hou er echter rekening mee dat die informatie al gedateerd kan zijn (is mijn indruk), dus hoop ik dat het tegenwoordig er al wat beter uitziet:

<font color="orange">
'De' site in verband met verlichting van de KaHo Sint-Lieven in Gent: http://www.groenlichtvlaanderen.be/ Ze hebben daar een labo voor lichttechnologie.

Ook interessant: http://www.pv-forum.net/
Daar staat bvb om een idee te hebben:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Als men heel België zou bedekken met fotovoltaïsche cellen, zou men dus 3053 TWh per jaar of ruim 40 maal het totaal elektriciteitsverbruik (75,53 TWh/jaar in 1998, bron BFE ) kunnen opwekken. Dit is het fysische potentieel.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Milieu-aspecten van PV-modules

* Grondstoffen: Zonnecellen worden meestal van silicium gemaakt, een materiaal dat uit zand wordt gewonnen ­ en dat is in overvloed beschikbaar. Zand is ook de grondstof voor de glasplaten van de PV-modules. De metalen contacten op de zonnecellen bestaan uit zilver en aluminium en ook daarvoor zijn de voorraden ruim voldoende, zelfs in een sterk groeiende PV-industrie.
* Energieterugverdientijd: De meeste energie is nodig voor de productie van zuiver silicium en de verwerking tot siliciumschijven.Op dit moment wordt de energie voor de productie van PV-modules op maximum 5 jaar terugverdiend door de eigen stroomproductie van de modules (in een Belgisch klimaat). De levensduur van de modules bedraagt minimum 25 jaar, zodat een PV-module gedurende minstens 20 jaar een netto-energieleverancier is. Bij toekomstige hogere celrendementen en zuiniger materiaalgebruik (dunne film-technologie, productie van "fotovoltaïsch silicium", recyclage) kunnen de energieterugverdientijden zakken tot 4 à 7 maanden.
* Uitstoot van schadelijke stoffen: Per geleverde kWh ligt de uitstoot van gassen 5 tot 10 keer lager dan bij elektriciteitsproductie met fossiele brandstoffen. Bij fotovoltaïsche stroomopwekking vindt deze uitstoot bovendien alleen plaats tijdens de productie van het basismateriaal (bvb. zuiver silicium), de fabricage van cellen en modules en de daarvoor nodige hulpstoffen.
* Recyclage: In diverse internationale onderzoeksprojecten wordt onderzocht hoe zonnecellen van "versleten" PV-modules terug herbruikt kunnen worden. Het glas, de cellen en de verschillende metalen kunnen door smelting in een oven goed gescheiden, gezuiverd en herbruikt worden. De zonnecellen worden dan met de bekende recepten terug bijgewerkt tot ze "als nieuw" zijn en ongeveer even goede rendementen halen. Zowel de energie-inhoud als de productieprijs kunnen daardoor drastisch dalen.

Economische aspecten

De investeringskost voor netgekoppelde PV-systemen is de afgelopen 10 jaar met een factor 3 gedaald en bedraagt nu ongeveer 300 BEF per Wp (300.000 BEF/kWp), met een gestaag dalende trend. Economisch rendabiliteit hangt niet alleen af van de investeringskost, maar ook van de terugleververgoeding voor aan het net geleverde zonnestroom.

Met de huidige vergoeding van 6 BEF (voor netgekoppelde PV-systemen kleiner dan 3 kW) en de nieuwe subsidie in Vlaanderen van 75% op de investeringskost wordt de netto-investering op 15 jaar terugverdiend, en realiseert men op 30 jaar een netto financiële opbrengst van 75.000 BEF/kWp.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"></font id="orange">
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor Lanius op 02 feb 2007, 21:47

Toine, ik dacht dat men bij MOW er wel iets van afweet, of toch de juiste contactpersonen kent.
Ik heb het even gevraagd voor u.
Zodra ik antwoord krijg (ergens volgende week verwacht ik) met info of een goede contactpersoon ken die er veel over weet, stuur ik het per mail naar je door(allé, de info zal ik hier wel plaatsen, een mail adres zal ik je persoonlijk sturen).

Vogelwerkgroep Vlaamse Ardennen Plus:
http://www.vwg-vlaamseardennenplus.be/waarnemingen.php
Lanius
Buizerd

Berichtdoor Toine op 02 feb 2007, 21:53

Bedankt Davy ! [8D]

Paul : de afkorting "Wp" is mij niet echt bekend. Staat "W" voor Watt ? en "p" voor power ?? - Welke voltages geven deze individuele celletjes ? Is dat 1.5 volt ?
Toine
Buizerd

Berichtdoor Xyuny op 02 feb 2007, 22:20

Wp is Watt-peak, dus piekvermogen, dus in ideale omstandigheden, dacht ik ('k heb het niet opgezocht, dus niet helemaal zeker).

Wat de spanning betreft, weet ik het niet zeker, maar het is zo dat dat op zich eigenlijk niet zo belangrijk is. Er kunnen toch takken van seriegeschakelde cellen gemaakt worden en verschillende takken in parallel gezet. Dan is het aan de electronica om er het maximaal vermogen uit te halen. Dat maximale vermogen verkrijg je bij een zekere stroom en een zekere spanning, namelijk deze waarbij het product van beiden maximaal is: zou men de stroom te groot laten worden, zakt de spanning te zeer, wordt de stroom te klein, is het ook niet interessant voor het afgenomen vermogen. De sturing zal dus steeds zo veel mogelijk in dit optimale punt trachten te werken, en dan converteren naar de eindgebruiker (bvb dit vermogen naar het net laten afvloeien, of naar een gewenste dc-spanning converteren).
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor Toine op 03 feb 2007, 19:24

Paul, zijn bij zo'n zonnecellen systeem batterijen voorzien om 's nachts verder te kunnen ? En wat gebeurt er met de pieken als er overdag niemand thuis is en de zon volle bak geeft ? Hoe werkt dat ?
Toine
Buizerd

Berichtdoor yann op 03 feb 2007, 19:45

Die elektriek wordt toch gewoon op het net gezet. Je ziet simpelweg je meter achteruitlopen. En is er veel zon, dan zie je 'm rap achteruitlopen. Als het donker is, haal je gewoon elektriek van 't net zoals gebruikelijk.

Allez, zo dacht ik toch. 'k Zal mijn kozijn ne keer vragen hier wat deskundige inbreng te geven.
yann
Steenarend

Berichtdoor Dierk op 03 feb 2007, 20:34

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Toine</i>
<br />Zoals beloofd open ik hier een topic over zonne-energie.

Ik wil vooral meer informatie over wat er nu al bestaat want ik zou heel erg graag mijn kantoren (op drie verschillende locaties) en mijn huis willen uitrusten met fotovoltaïsche cellen.

Om meteen de knuppel in het spreekwoordelijke hoenderhok te gooien : Paul (Xyuny) vertelde mij dat het niet zo milieuvriendelijk is om zo'n cellen aan te maken ? Zal daar ooit verbetering in komen ? Hoe ver staat deze technologie ? Is er nog veel vooruitgang op gebied van rendement of zitten we nu al op de limiet van wat technologisch of fysisch mogelijk is ?

Merci voor de bijdrages

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Beste, de energie nodig om deze zonnepanelen te maken bedraagt momenteel ongeveer 5 jaar werking van deze panelen (uiteindelijk is de grondstof gewoon heel zuiver silicium) na deze 5 jaar is de energiebalans volledig positief, momenteel liggen de langstwerkende installaties in Duitsland en werken ze na 25 jaar nog altijd aan ongeveer 80 % rendement. Het rendement zal zeker nog beter worden maar dit wordt momenteel volledig gecompenseerd door de groene stroomcertificaten : iedere consument betaalt mee aan iedereen die in groene energie wil investeren, daarmee wordt de investering concurentieel t.o.v. konventionele energie daarmee wordt de vraag groter, grotere producties met als gevolg lagere prijzen, nu kunnen we een onomkeerbaar proces in gang steken.
Dierk
Goudhaan

Berichtdoor Toine op 03 feb 2007, 20:54

Merci Yann, we moeten nog veel leren dus is iedere hulp welkom !
Toine
Buizerd

Berichtdoor yann op 03 feb 2007, 21:05

Welkom op 't forum, Dierk. Goed dat hier iemand is die ervaring heeft in de zonne-energie-sector.
yann
Steenarend

Berichtdoor Dierk op 03 feb 2007, 21:08

Je kunt inderdaad zelf bepalen hoeveel elektriciteit je zelf wil produceren op jaarbasis, de helft van je jaarlijks verbruik, je volledig jaarlijks verbruik... De enige beperkende factor is je dak : zuidelijk gericht met een afwijking van 50° naar zowel west als oost en geen enkele beschaduwing (schoorsteen, bomen..) mag er op je panelen kunnen komen om goede resultaten te bekomen. Als je aan deze voorwaarden voldoet dan zal je in België per 8 m² ongeveer 850 kwh per jaar produceren, zo kun je zelf je eigen mogelijke productie en je eigen gewilde productie bepalen.
Dierk
Goudhaan

Berichtdoor kristina op 04 feb 2007, 00:07

Voor nog wat meer commentaar, zie onze laatste opmerkingen op de vorige topic over de klimaatsverandering.
groeten,
herman nachtergaele
kristina
Spreeuw

Berichtdoor Xyuny op 04 feb 2007, 09:41

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kristina</i>
<br />Voor nog wat meer commentaar, zie onze laatste opmerkingen op de vorige topic over de klimaatsverandering.
groeten,
herman nachtergaele
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Voor de duidelijkheid herhaal ik Herman's interessante opmerkingen hier op dit topic:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kristina</i>
<br />Toine en andere geinteresseerden,
Nog wat meer uitleg over het systeem: fotovoltaische panelen produceren uiteraard alleen overdag electriciteit als er licht is. Via een zgn. "convertor" wordt de gelijkstroom die je maakt omgezet naar wisselstroom = netstroom. Je bent en blijft aangesloten op het net. Je gebruikt de stroom die je zelf produceert. Verbruik je meer dan je zelf produceert (of als je zelf niets levert zoals 's nachts), dan draai je op netstroom. Lever je zelf meer electriciteit dan je verbuikt, dan lever je aan het net.
Aangezien je een deel van je electriciteit zelf maakt, betaal je niet = financiële besparing.
Daarnaast heb je een meter aan de installatie die meet hoeveel stroom je effectief produceert. Dit wordt betaald via de "groene stroomcertificaten" (aan 450€ per 1000Kwh), aangezien je eigenlijk een kleine electriciteitscentrale hebt. Je wordt dus eigenlijk vergoed voor het feit dat er elders geen productie- eenheid nodig is. In het energiedecreet is vastgelegd dat deze vergoeding gegarandeerd is voor 20 jaar.
Voor wat betreft de keuze van de leverancier, meer theoretische achtergrond, info over de subsidiesystemen enz. verwijs ik naar www.zonne-energie.startpagina.be
Misschien nog toevoegen dat het rendement bij ons ongeveer 85%is. Een paneel van 1KwPiek zal dus jaarlijks ongeveer 850Kwh produceren. In zuiderse landen ligt dat uiteraard hoger,afhankelijk van het aantal uren licht.
Voor wat betreft gemeentelijke subsidiesystemen : in Wevelgem is dat er op onze vraag gekomen via de milieuraad. Dit bestaat al in heel wat gemeenten en steden en hangt af van het lokale initiatief van de milieuverenigingen.
Misschien nog melden dat de subsidie voor ondernemingen nog hoger is dan voor particulieren.
Zonnige groeten,
Herman
<br />Toine,
Het systeem werkt uiteraard met licht; de electriciteitsproductie gebeurt dus overdag. Je bent en blijft aangesloten op het net. Als je zelf meer stroom gebruikt dan je produceert, krijg je electriciteit van het net. Als je zelf meer levert dan verbruikt, ben je netto producent. s'Nachts gebruik je dus enkel netstroom.
Je eigen productie wordt afgelezen in je schakelkast via een speciale teller.Telkens je 1000Kwh hebt geproduceerd, meld je dat aan de stroomverdeler en krijg je een "groene stroomcerticicaat" dat 450€ waard is.
Zoals gezegd zijn wij klant bij Ecostream in Adegem. Er zijn voorlopig slechts enkele grote firma's in Vlaanderen.
Alle relevante info over deze materie is te lezen
Nog een klein vraagje: Herman, of Dierk, heb je ergens een link of een uitleg voor wat precies dat rendement staat. Als hier in België een rendement van 85% gehaald wordt, zou ik dan rap denken dat dit rendement op de evenaar snel een stuk boven de 100% zou stijgen, wat dus niet kan. Dus heb ik waarschijnlijk een verkeerde definitie van rendement in mijn hoofd. Als het rendement uitgedrukt wordt in werkelijke gemiddelde jaaropbrengst t.o.v. ideale (theoretische) jaaropbrengst (ergens aan de evenaar zonder bewolking in ideale omstandigheden...), lijkt 85% me nogal aan de hoge kant.
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor Dierk op 04 feb 2007, 11:18

Je verwart inderdaad 2 zaken. Het rendement van zonnepanelen ligt momenteel rond de 15 % d.w.z. 15% van het ingevallen licht wordt energetisch omgezet in electriciteit. Als je nu 7.5 m² van deze zonnepanelen hier in belgië legt dan krijg je op jaarbasis 850 kwh electriciteitsproductie, leg je diezelfde 7.5m² in zuid-Frankrijk dan krijg je 1700 kwh electriciteitsproductie per jaar gewoon omdat er op jaarbasis meer helder zonnelicht is, in de Sahara heb je nog hogere opbrengsten, in de industriezone in Gent heb je dan maar 825 kwh opbrengst, alles hangt af van waar je deze installatie legt. Van elke streek is perfect geweten hoeveel lichtinval er op jaarbasis is en van daaruit kun je je toekomstige opbrengsten zelf uitrekenen. Wij hebben zelf een installatie aan de kuststreek en hebben omgerekend een opbrengst van 950kwh per 1Kwp (7.5m²) op jaarbasis. Elke zonne-energieinstallatie wordt gelegd volgens een bepaald vermogen (Kwp), voor 1Kwp vermogen heb je zoals al gezegd ongeveer 7.5 m² nodig als het rendement van de zonnepaneelinstallaties zal stijgen zullen we gewoon minder m² nodig hebben om dezelfde opbrengsten te produceren (als het rendement stijgt tot 30% zullen we in België slechts 3.25 m² nodig hebben om 850 kwh per jaar te produceren en dezlfde 3.25 m² zullen dan 1700 kwh per jaar produceren in Zuid-Frankrijk....
Hopelijk is het iets duidelijker geworden
Dierk
Goudhaan

Berichtdoor Xyuny op 04 feb 2007, 14:52

Dat is inderdaad heel duidelijk, maar ik vraag me nog steeds af wat die "85% rendement" in de post van Herman betekent.
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor Dierk op 04 feb 2007, 16:02

Dit is eigenlijk niet juist, het gaat hem hier niet over rendement maar over opbrengsten, in België levert een vermogen van 1kwp 850 kwh op . Je zou dan kunnen zeggen dat dit het 'rendement' in België is (Bij Herman is dit hier omgerekend als 85 % (1kwp = 1000wp en levert 850 kwh op dus dit is 85 %....) en dezelfde installatie heeft een hoger 'rendement' in het zuiden van Frankrijk, namelijk 1700 kwh , dit zou dus een rendement van 170% zijn... Het rendement (de omzetting van licht naar electriciteit) is voor alle commerciële panelen ongeveer 15% maar de opbrengsten van deze panelen hangt af van waar je ze legt en hoe je ze legt (als ze in het noorden liggen of gedeeltelijk beschaduwd zijn zullen de opbrengsten ook fel verminderen). Het rendement in een land, of het rendement volgens de ligging van deze panelen (noord,zuid..)wordt dus niet uitgedrukt in procenten maar in opbrengsten 1kwp (vermogen) levert daar zoveel kwh (opbrengst) per jaar op afhankelijk van de ligging (land) oriëntatie (noord-zuid) en eventuele beschaduwing. In de kuststreek van België (tot ongeveer 20 km landinwaarts) levert een installatie normaal per 1 kwp tot 950 kwh op per jaar, als je hier door verkeerde oriëntatie of beschaduwing maar aan 850 kwh raakt dan levert je installatie 89% (850:950) op van haar normale verwachte opbrengsten op en zit je aan een opbrengst-rendement van 89%, maar de panelen op zich blijven altijd werken aan een rendement van 15 % energieomzetting (licht naar electriciteit)
Dierk
Goudhaan

Berichtdoor Xyuny op 04 feb 2007, 16:13

Bedankt voor de uitleg, Dierk!
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor geert van slyps op 04 feb 2007, 19:50

Toine,
begin met de site www.energiesparen.be door te nemen (vooral subsidies)en vraag de folder "subsidieregeling" aan. Daarin staat gedetailleerd wat je moet doen.
zoek je elektriciteitsverbruik op en krab in je haar als dit meer dan 4000 kWh/jaar bedraagt. begin dan met overal waar je maar kunt spaarlampen te steken.smijt je oude ketel buiten en vervang die door een condensatieketel met subsidies, isoleer veel beter, vermijdt stand-by, oude frigo's en diepvriezers vervangen door nieuwe met een A-label, plaats een zonneboiler voor warmwater.

wat kun je erna doen?
- de vlaamse subsidies zijn beperkt tot de plaatsing van een maximaal vermogen van 3 kWpiek (3 kWpiek levert in België reëel 2550 kwh) intussen afgeschaft)
- dit is ongeveer 25 m2 zonnepaneel x een kostprijs van ca. 5.200 euro/kWpiek = 15.600 euro aankoop panelen
- teruggave via belastingen van max. 3.380 euro
- subsidie 10 % op de subsidieerbare kosten door de Vlaamse overheid
( 10 % op ongeveer 18.000 euro = 1.800 euro)(nu dus nier meer mogelijk)
De totale installatiekost bedraagt dus ongeveer 12.220 euro.
Daar gaat bij veel gemeenten nog de gemeentelijke subsidie van af.

Wat sparen we uit/brengt het op?
- 20 jaar lang groenestroomcertificaten gegarandeerd aan 450 euro/jaar
per 1000 kWh = dus 1.150 euro/jaar
- jaarlijks uitsparen van 2550 kwh aan 0.15 euro per kWh = 375 euro/jaar
Welke is de dus de terugverdientijd?
16.400 euro gedeeld door 1.525 euro/jaar = 8 jaar

Daarbij moet je nog je derving van intrestenrekenen. Daarom is ereen rekenblad beschikbaar waar alles meegenomen wordt.

Voor een bedrijf moet je voor een andere regeling zorgen (er zijn firma's die alles gratis komen zetten en je goedkopere elektriciteit leveren als je veel dak hebt + 20 jaar zekerheid kunt bieden dat je niet failliet gaat...). Voor een particulier die 20.000 euro opzij staan heeft is dit m.i. interessant gezien zijn spaargeld ca. 9 % opbrengt.

ik zou het graag doen, al is het maar om minder van die electrabel afhankelijk te zijn. nu nog dat klein miljoen frank vinden.
geert van slyps
Bosuil

Berichtdoor Xyuny op 04 feb 2007, 20:26

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by geert van slyps</i>
<br />(1 kWpiek levert in België reëel 2550 kwh)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Moet waarschijnlijk 3kWpiek zijn?
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor Dierk op 04 feb 2007, 23:16

Een installatie kost nu op dit moment nog 6000 euro per kwp (alles inbegrepen, van helpen met subsidieaanvraag, plaatsen en aanvraag groene stroomcertificaten) + 6% btw bij huis ouder dan 5 jaar, jonger dan 5 jaar is het + 21% btw. Een particulier krijgt momenteel 10% subsidie op maximaal 3kwp (kan tot augustus 2007 aangevraagd worden) en mag 40 % van de investering van zijn belastingen aftrekken met een maximum van 2600 euro; deze 2600 euro is dus rechtsreekse belastingsaftrek.
Bedrijven die btw-plichtig zijn betalen geen btw en krijgen 24.5% ecologiepremie op de totale investering en ook gegarandeerd 20 jaar groene stroomcertificaten. Zij mogen daarenboven het eerste jaar een extra investeringsaftrek doen van 14.5% van de investering. Het gerucht circuleert dat deze ecologiepremie binnenkort zal afgeschaft worden en dat men enkel nog premies zal toekennen volgens een puntensysteem : een investering die werkgelegenheid creeërt en milieubewust is zal veel punten krijgen, een investering die dient om gemakkelijker te werken zal weinig punten krijgen... de subsidiekas wordt dan verspreid over deze punten, als je erbij bent heb je geluk anders is het opnieuw aanvragen.
Op dit moment telt echter nog de ecologiepremie en deze kun je gemakkelijk aanvragen op 'www.energiesparen.be' (je moet je eerst registreren dan krijg je login en passwoord..)
Dierk
Goudhaan

Volgende

Keer terug naar Milieu en Klimaat