klimaatsopwarming en gevolgen voor de natuur

Informatie over andere aspecten van het leefmilieu en de klimaatproblematiek

Berichtdoor Dirk L op 15 nov 2006, 13:26

Bewijzen medio november :

1) nog nu en dan een muggenbeet
2) ambetante vliegen in de keuken
3) weeral bijna tijd om het gras af te rijden

...
Dirk L
Visarend

Berichtdoor Carlos op 15 nov 2006, 15:45

Ik zag de Spreeuwen en de Meeuwen nog insecten "plukken" uit de lucht vandaag.
Carlos
Visarend

Berichtdoor kristina op 15 nov 2006, 16:21

daarnet nog een salamanderlarve uit de tuinvijver gevist
kristina
Spreeuw

Berichtdoor Julke op 15 nov 2006, 21:40

Gisteren nog een pad gevonden op de openbare weg (levend!) en ook nog bloeiend duizendblad gezien, net nog een "hemelbeestje" .Allemaal tekenen aan de wand... maar er is geen mens die kan voorspellen wat er komen zal!
Het is niet alleen de opwarming die we moeten tegengaan maar vooral het ego van sommige mensen en dan zitten we mischien een eind in de goede richting. [:D]
Julke
Bosuil

Berichtdoor Cappelle op 15 nov 2006, 22:23

Vandaag op de fiets nog een vlieg in mijn oog. Maar 't wordt beter: eens de aarde voldoende opgewarmd, zal niemand nog moeten stoken en dan zal de afkoeling intreden...[:)]
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Geert op 15 nov 2006, 22:49

Vandaag tijdens beheerwerken met "Viso" aan de Villaplasjes, nog Bruine Kikker, straffer ook nog Groene Kikker. Heel veel vliegen, voorbijtrekkende vlinders (wellicht Atalanta of Dagpauwoog. Lieveheersbeestjes, Hommels en Elzehaantjes (nog nooit eerder gezien in deze periode!)

[url="http://natuurpunthade.tripod.com"]NP Gaverstreke[/url]
Geert
Bosuil

Berichtdoor Xyuny op 16 nov 2006, 09:37

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Cappelle</i>
<br />Maar 't wordt beter: eens de aarde voldoende opgewarmd, zal niemand nog moeten stoken...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">...maar des te meer afkoelen met airco's die een stuk meer opwarmen dan afkoelen (wegens rendement < 100%) per toestel. Reken daarbij nog de energie om 't spel te doen werken, die 'ergens' opgewekt wordt... [:(]
<font size="1">(inderdaad, naar Al Gore gaan kijken ; Martin L. Gore (Depeche Mode) was aangenamer)</font id="size1">[:o)]
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor kristina op 27 nov 2006, 08:23

gisteren 27 november 2006 hommels en vlinders zien vliegen... [xx(]
kristina
Spreeuw

Berichtdoor Dirk L op 27 nov 2006, 08:31

Afgelopen weekend, Frank Deboosere de eerste maal dat ik hem zie toegeven dat de kansen reëel begonnen te worden dat al die t°-records van de laatste jaren misschien wel te wijten waren aan menselijke activiteiten. Voorwaar een trendbreuk bij het weerbericht.
Dirk L
Visarend

Berichtdoor Wim op 27 nov 2006, 08:35

Maandag ll. zag mijn vrouw 2 grote vleermuizen aan Helleketelbos. Vrijdag om 22u00 zag ik een wandelende egel in De Lovie en gisteren een 'donkere' vlinder in Noord-Frankrijk.
Wim
Buizerd

Berichtdoor johnny op 27 nov 2006, 08:50

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dirk L</i>
<br />Afgelopen weekend, Frank Deboosere de eerste maal dat ik hem zie toegeven dat de kansen reëel begonnen te worden dat al die t°-records van de laatste jaren misschien wel te wijten waren aan menselijke activiteiten. Voorwaar een trendbreuk bij het weerbericht.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Mocht hij dat wel zeggen Dirk ????? Denk aan Armand Pien in de tijd van Tsjernobyl...........de economie hé........
Ik zat er ook reeds lang op te wachten tot er eens iemand in het weerbericht een krimp gaf daarover......maar heb het nu zelf niet gehoord.
johnny
Buizerd

Berichtdoor johnny op 27 nov 2006, 09:25

<b>Ooit, net na de conventie van Den Haag zette ik dit eens op papier...</b>2003, 2004 ?? weet het niet meer.

Column

Seizoenen

Kennen jullie ze nog ? Wat voorbij is leek er toch wel niet op, zomer, 8 dagen heeft dat geduurd. Herfst ? Of moeten we dit nu regenseizoen noemen, vanaf half augustus tot met nieuwjaar ? Of misschien nog langer, dit zullen jullie weten bij het verschijnen van dit artikel.
De vorst, die was er enkel in Laken, niet uitzonderlijk zeggen Frank Deboosere en Eddy Demey.
Alhoewel Sabine Haegedoorn dezelfde mening is toegedaan, probeert ze dit toch altijd een beetje te verbergen op haar weerkaarten, ze probeert het een beetje achter de (bor…….) hand te houden en enkel te vertellen over datgene wat we net nog kunnen zien.
Maar meer onderlegden zeiden dan weer dat dit helemaal niet uitzonderlijk is en dat er steeds dergelijke uitzonderingen zullen zijn.
Wat moeten wij ons daar bij voorstellen, in mijn korte leven heb ik al veel tv gekeken en volgens dat ik me herinner zag ik toch enkele jaren terug niet zoveel uitzonderingen als de laatste jaren. Mijn job kan er ook niet om liegen, de laatste drie jaar zijn er bij de Kortrijkse brandweer meer zandzakjes en afdekzeilen gebruikt dan in de tien jaar ervoor samen.
Is dit toeval ? Bij mij gaat het er moeilijk in hoor, maar ja zij zullen het wel weten zeker, ze hebben er studies genoeg over gemaakt en conferenties bijgewoond en goed gegeten en gedronken. Ze waren zelfs wreed op hun gemak IN Den Haag, want ze genoten meer bescherming dan de meest gevaarlijke voetbal derby’s.
Maar als puntje bij paaltje moest komen en dat hun buik goed gevuld was, kwam er toch weer niets uit de bus.

Moet dit nu lukken, terwijl ik hier zit te fantaseren kijk ik met een scheef oog naar het weerbericht en Eddy Demey zegt nu toch dat het niet erg normaal meer kan genoemd worden. Overmorgen 4 december 15 ° c in Warchau. We zullen toch moeten beginnen geloven dat er iets mis zit met ons klimaat zegt hij erbij, maar ik ben nu aan het schrijven hé en ik doe verder, hij moest het maar eerder gezegd hebben.

Amerika ligt dwars en ‘t is opgelost, of moeten zij zwijgen als vermoord om geen al te grote volksverhuis te veroorzaken of om de economie niet al te sterk in het gedrang te brengen ?
Kunnen jullie zich voorstellen wat er zou gebeuren moesten ze zeggen dat het zeewater niveau op korte termijn een paar meter zal stijgen, wat volgens andere geleerden wel degelijk mogelijk is ?
Maar mensen toch, beeld U dat eens in !
De kustbewoners zouden moeten vluchten naar hoger gelegen streken, gans de toeristische sector zou stil vallen om niet te zeggen verzuipen. Al de bouwheren van luxe appartementsgebouwen zouden hun geld elders investeren, misschien in de streek van Kortrijk, waar het straks mooi wonen zal worden zo vlak aan de kust.
Maar het staat hier al bomvol met fabrieken, waar zullen we hier die schaars geklede zonnekloppers en voornamelijk klopsters kunnen uitstallen ? Geen probleem op de gitzwarte achtergrond van de doodlopende autostrades naar de kust, zullen ze plaats genoeg hebben en ze zullen nog veel sneller bruinen. De producenten in het Texas van Vlaanderen zijn het ook weer in hun gezicht gesmeten, want kunt u zich voorstellen wat ze aan transportkosten zullen uitsparen om hun producten naar de haven van Kuurne te brengen, vlak aan de monding van de Heulebeek in de zee, ipv naar Zeebrugge.
De luchtvervuiling zal hierdoor met 80 % afnemen , als dat geen goede zaak is, of moeten we die afname gaan beperken om onze economie op peil te houden, moest die zee hier plots weer weg zijn, dat ware nog eens een ramp. Laat ons tegen niemand niets zeggen en mastodont-vrachtwagens van Amerikaanse makelij importeren, dat zal die drastische afname wel een beetje binnen de perken houden
Waar eens Blankenberge lag zullen nu grote schepen liggen wachten om Kuurne binnen te varen, als dat geen luxe is.
En van luxe gesproken, een cruise zal voor ons geen enkel probleem meer zijn, met de kluiten, die we als echte zuidwestvlamingen, uit de inwijkelingen hun zakken spelen, kunnen we ons dit nu makkelijk permiteren.
We hoeven zelfs geen taxi meer te nemen, we kunnen naar het Luxe Yacht met onze fiets en met een dikke portemonneé op ons hart zijn we weg.
We varen langs de kust naar Ieper ( geen 24 uur meer, haha) , Poperinge en zo verder naar het Nauw van Calais. Dit is nu natuurlijk geen Calais meer en nog minder Nauw. Als we rechts op varen gaan we over Brugge en zien daar in de verte al de windmolenparken in zee, daar zal ook al niet meer moeten in geïnvesteerd worden, die zijn er vanzelf gekomen toen Zeebrugge onderliep. En door de opwarming van de aarde is er zeker geen gebrek aan wind, ’t zou zelfs kunnen lukken dat ze de wieken wat moeten inkorten van die molens.
’t Is gewoonweg prachtig, hier en daar een mooie kerktoren met niets van storende constructies er omheen, hier en daar een zeebewoner in het bovenste deel van een appartementsgebouw die onze kust ontsierde, maar nu met een mooie yacht voor de deur.
Maar nog meer naar rechts, Holland, waar is dat naartoe ? ’t Is weg, volledig van de kaart,
hun mooie land lag toen al onder de zeespiegel en met koetjes en weiden is het nu helemaal verzopen. Wat zullen wij in zuidwest-vlaanderen met al die Hollandse migranten aanvangen ? Is het nog niet genoeg dat we ze tijdens het verlof naar ik weet niet waar tegen het lijf lopen, hier nu ook nog ? Nu, ze zijn toch bijna zeker van stemrecht te hebben hier in ons Belgenland en ze beschikken over een enorm aanpassingsvermogen.
Misschien hebben we hier zelfs straks niets meer te kakelen want ze zijn met veel hoor. Voor onze plaatselijke middenstand zal het ook niet slecht zijn, alhoewel, zo gul zullen ze nu ook wel niet zijn zeker.
Maar ja, er is nog plaats genoeg in de streek en we moeten er rekening mee houden dat er tegen die tijd veel leegstand zal zijn door slachtoffers van de ziekte van Creuzfeld Jacob, AIDS, enzovoort. Weiden zullen we ook al niet meer nodig hebben, want wie zal er dan nog vlees eten ?
Dus er zal toch weeral werk zijn voor bouwvakkers en andere handige Harry’s om dat hier zo een beetje in te richten naar de zin van al die inwijkelingen. Maar laat ons dan toch wat milieuvriendelijker te werk gaan, alhoewel, zal dit wel goed zijn voor de economie ?
Wat kan er dan nog gebeuren, laat ons erover zwijgen we zullen wel zien.
Het hoogste punt van Kortrijk , de Sint Annaberg ligt op 56 meter boven het zeeniveau (van voor de laatste milieu conventie in Den Haag, excuseer, wat eens Den Haag was !), misschien is dit de aangewezen plaats om de Ark van Zoë te construeeren, moest het heel slecht gaan, net naast de Libelle die er ooit zal komen.
Was het misschien daarom dat de Nederlandse minister Koks zo aandrong op een overeenkomst, hij wist misschien al dat er zoiets kon gebeuren, maar mocht hij het wel aan het licht brengen ??????????

Johnny Nuttin
johnny
Buizerd

Berichtdoor Toine op 27 nov 2006, 09:30

Ik zou graag eens een weerbericht gehoord hebben in het jaar 50 na christus - voor onze streken dan - het was toen ook een flink stuk warmer - aan wat lag dat dan ?

Ja ze waren dan natuurlijk ook allemaal akkoord dat de wereld plat was.

Wat ik wil zeggen is dat ik niet versta waarom zo snel conclusies worden getrokken - en mensen bang gemaakt worden - of geld uit hun zakken wordt getroggeld - voor feiten die meer weg hebben van anekdotes dan van zuiver wetenschappelijke bevindingen. Het lijkt allemaal zo sterk op kwakzalverij.

Iemand die "Horizon" documentaire gezien op BBC verleden jaar in verband met de onrustwekkende vermindering van de graad van verdamping op aarde ? Die vertelden dan weer dat er gevaar bestaat voor een heuse afkoeling maar op dit forum is - schijnbaar - alleen maar aandacht voor opwarming.

Ik heb niet gezegd dat er geen probleem is maar verleden jaar lag er die tijd 10 cm sneeuw aan zee en was de warmste 27 november ooit misschien wel in 1908 - zoals we het verleden week hebben mogen horen !

Al die anekdotjes van rondvliegende vliegen en egels en salamanders doen mij denken aan Monty Python's "Holy Grail" toen ze een heks gingen wegen (ze wilden ze verbranden) om te zien of ze zwaarder was dan hout maar ze gebruikten er wel een eend voor. Ze was dus zwaarder dan de eend - dus zwaarder dan hout (dat drijft allemaal) dus kon ze niet drijven en ook niet branden ! Gevolg : ze lieten ze lopen want onbrandbaar ! [:D][:D][:D]

Twee jaar terug werden in Siberië de koudste temperaturen ooit gemeten !
Toine
Buizerd

Berichtdoor Lanius op 27 nov 2006, 12:26

Toine, opwarming of niet...
Als je een beetje inzit met de natuur en je medemens, dat moet je nu eenmaal begrijpen dat we niet goed bezig zijn.
Ozon laag wordt steeds maar dunner en CO2 gehalte is laatste 200 jaar al verdubbeld in de atmosfeer!

geloof je niet in opwarming, dan moet je maar een beetje het voorzorgsprincipe hanteren: CO2 gehalte blijft stijgen en ozon laag wordt steeds dunner... daar moet iets aan gedaan worden want dat zou wel eens een invloed kunnen hebben op korte of lange termijn!

Aja, als je zegt: 2 jaar geleden werd de koudste temperatuur ooit gemeten? Is dat tegenbewijs tegen feit dat de laatste 15 jaren bijna allemaal tot de warmste ooit behoren?

Nuja, dat doet er niet toe. extremen zullen er altijd zijn. maar je kan toch niet zomaar verder doen op het huidige tempo en er van uitgaan dat CO2 in de lucht mag blijven vermeerderen, ozon verder mag afgebroken worden etc... al is het maar uit voorzorgsprincipe.

Nog iets anders: we denken op dit forum niet alleen aan opwarming. Er is al op gewezen dat een van de mogelijke gevolgen van opwarming is dat golfstroom gaat stilvallen,en wij in Europa het plots veel kouder zullen hebben! Ondanks dat het globaal in de wereld warmer zal zijn, zullen sommige streken het toch kouder hebben (Europa en noordpool).

Vogelwerkgroep Vlaamse Ardennen Plus:
http://www.vwg-vlaamseardennenplus.be/
Lanius
Buizerd

Berichtdoor pvt op 27 nov 2006, 13:20

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Wat ik wil zeggen is dat ik niet versta waarom zo snel conclusies worden getrokken - en mensen bang gemaakt worden - of geld uit hun zakken wordt getroggeld - voor feiten die meer weg hebben van anekdotes dan van zuiver wetenschappelijke bevindingen. Het lijkt allemaal zo sterk op kwakzalverij.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">zo snel conclusies? het rapport van de club van rome dateert reeds van 1968, er zijn sindsdien reeds 100den onafhankelijke wetenschappelijke rapporten verschenen die de stelling ondersteunen dat menselijke activiteiten een duidelijke invloed hebben op het klimaat. er zijn er natuurlijk ook al heel wat verschenen die het tegendeel beweren, in veel gevallen bleken die echter financieel ondersteund door oliebedrijven ed.
zoals ik zelf op dit topic al geschreven heb duidt een eenmalig warm najaar niet op een opwarming van het klimaat en zoals lanius ook schreef wil een gemiddelde opwarming van ons klimaat niet zeggen dat het overal pakweg 3°C warmer zal worden, integendeel, de meeste studies wijzen erop dat er meer extremen zullen voorkomen op onze planeet; dus op sommige plaatsen zal het duidelijk warmer worden, op andere zal het dan weer duidelijk kouder worden of zullen er meer en heviger stormen of langere droogtes merkbaar zijn.

<font size="1">keep on syrphin'!
http://www.vzwlagare.be/vwgforum/topic.asp?TOPIC_ID=707
http://users.pandora.be/free/iwg/</font id="size1">
pvt
Visarend

Berichtdoor Dirk L op 27 nov 2006, 13:30

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Toine</i>
<br />Iemand die "Horizon" documentaire gezien op BBC verleden jaar in verband met de onrustwekkende vermindering van de graad van verdamping op aarde ? Die vertelden dan weer dat er gevaar bestaat voor een heuse afkoeling ...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

http://www.bbc.co.uk/sn/tvradio/programmes/horizon/dimming_trans.shtml

Deze link geeft de volledige tekst van het BBC-artikel. Als je het nauwkeurig leest, zie je dat 'global dimming' - door fijne stofdeeltjes - mede aan de oorzaak ligt van het feit dat 'global warming' met de huidige modellen eigenlijk onderschat zou worden..
Dirk L
Visarend

Berichtdoor Toine op 27 nov 2006, 14:06

Bedankt voor de goeie en vooral de beleefde reakties - zo hoor ik het graag ! En jullie hebben alleszins allemaal een punt - ik wou alleen maar een excuus vinden om eventjes van Monty Pyton's Holy Grail te spreken !

Sommigen zullen zich wel af en toe die heks voelen !

Weet je wat er mij dit jaar wel opvalt ? Dat is dat we sinds augustus verdomd veel echte zuid circulaties hebben. Andere jaren is een west en noord circulatie die tijd van het jaar meer uitgesproken. El Nino is ook weer aan het activeren - zou dit daar een onrechtstreeks gevolg kunnen van zijn ? Alleszins boeiende materie en als we hier zoveel zuid circulatie hebben gekregen zullen ze elders wel meer een tegengestelde circulatie gekend hebben.

Het goeie is toch dat het voor het ogenblik een stuk scheelt in stookkosten ! Zo is er altijd een goeie zijde aan iets wat op het eerste zicht er niet zo goed uitziet. Dat hebben 49 jaar van oa ook tegenslagen mij ook al geleerd !
Toine
Buizerd

Berichtdoor pvt op 27 nov 2006, 15:20

nu we het toch over zuidelijke stromingen hebben, kan iemand me iets specifiek vertellen over de weersomstandigheden op 25 mei 2006 in vgl met de voorgaande dagen? meer bepaald de mogelijkheden voor zuidelijke trekvlinders om in denacht van 25-26 mei in belgië te arriveren...

<font size="1">keep on syrphin'!
http://www.vzwlagare.be/vwgforum/topic.asp?TOPIC_ID=707
http://users.pandora.be/free/iwg/</font id="size1">
pvt
Visarend

Berichtdoor geert van slyps op 27 nov 2006, 20:59

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dirk L</i>
<br />Afgelopen weekend, Frank Deboosere de eerste maal dat ik hem zie toegeven dat de kansen reëel begonnen te worden dat al die t°-records van de laatste jaren misschien wel te wijten waren aan menselijke activiteiten. Voorwaar een trendbreuk bij het weerbericht.
zeer juist dirk, hilde en ik hadden het ook opgemerkt. intussen is hij in de standaard alweer een ietsiepietsie aan het terugkrabbelen. 'niks zegt dat het volgend jaar opnieuw een warme zomer zal zijn, en met het smelten van het groenlandse ijs, stevenen me misschien af op een kleine ijstijd'.
geert van slyps
Bosuil

Berichtdoor geert van slyps op 27 nov 2006, 21:06

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Toine</i>
<br />Ik zou graag eens een weerbericht gehoord hebben in het jaar 50 na christus - voor onze streken dan - het was toen ook een flink stuk warmer - aan wat lag dat dan ?

Ja ze waren dan natuurlijk ook allemaal akkoord dat de wereld plat was.

Wat ik wil zeggen is dat ik niet versta waarom zo snel conclusies worden getrokken - en mensen bang gemaakt worden - of geld uit hun zakken wordt getroggeld - voor feiten die meer weg hebben van anekdotes dan van zuiver wetenschappelijke bevindingen. Het lijkt allemaal zo sterk op kwakzalverij.

Iemand die "Horizon" documentaire gezien op BBC verleden jaar in verband met de onrustwekkende vermindering van de graad van verdamping op aarde ? Die vertelden dan weer dat er gevaar bestaat voor een heuse afkoeling maar op dit forum is - schijnbaar - alleen maar aandacht voor opwarming.

Ik heb niet gezegd dat er geen probleem is maar verleden jaar lag er die tijd 10 cm sneeuw aan zee en was de warmste 27 november ooit misschien wel in 1908 - zoals we het verleden week hebben mogen horen !

Al die anekdotjes van rondvliegende vliegen en egels en salamanders doen mij denken aan Monty Python's "Holy Grail" toen ze een heks gingen wegen (ze wilden ze verbranden) om te zien of ze zwaarder was dan hout maar ze gebruikten er wel een eend voor. Ze was dus zwaarder dan de eend - dus zwaarder dan hout (dat drijft allemaal) dus kon ze niet drijven en ook niet branden ! Gevolg : ze lieten ze lopen want onbrandbaar ! [:D][:D][:D]

Twee jaar terug werden in Siberië de koudste temperaturen ooit gemeten !

jammer dat je niet mee kon naar de film toine.

al gore is de eerste die de wetenschappelijk onderbouwde stellingen (gebaseerd op metingen) die ik al 20 jaar in stukken en brokken gelezen en gehoord heb, eens op een lange rij gezet heeft. chapeau voor hem.
en daarbij is hij erin geslaagd het aartsconservatisme van amerika in de hele historie over global warming, er tussenin te draaien zonder de helft van amerika op zijn kap te krijgen. ze zijn daar nogal stil lijkt me.
geert van slyps
Bosuil

VorigeVolgende

Keer terug naar Milieu en Klimaat