klimaatsopwarming en gevolgen voor de natuur

Informatie over andere aspecten van het leefmilieu en de klimaatproblematiek

Berichtdoor kristina op 05 nov 2006, 21:04

Carlos, het mezenverhaaltje komt zelfs voor in de film van Al Gore! Overigens hebben we een paar jaar geleden in Anzegem eens een hele avond uitleg gekregen over de observaties van de mezen o;m; in Bassegembos van iemand (ik weet niet meer wie) die al vele jaren het onderwerp bestudeert. De conclusie was dat de mezen niet meer gesynchroniseerd zijn met de rupsen: de piek van de rupsen valt nu een aantal dagen vroeger dan de piek van de mezenjongen met voedseltekort tot gevolg. Meer details in de film. Misschien ook zin om mee te gaan met Toine en mij?[:D]
kristina
Spreeuw

Berichtdoor yann op 05 nov 2006, 21:07

Ik zou hem ook graag es zien. 'k Wil gerust es afspreken ! En dan kunnen we discussiëren bij een pint. Lijkt me altijd verstandiger dan op het forum.
yann
Steenarend

Berichtdoor Dirk L op 05 nov 2006, 23:30

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by yann</i>
<br />Ik zou hem ook graag es zien. 'k Wil gerust es afspreken ! En dan kunnen we discussiëren bij een pint. Lijkt me altijd verstandiger dan op het forum.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Even iets anders. Hoeveel kost het om een zaal af te huren in Kinepolis ? Er zijn er, zie ik, nu al 4 - mezelf inbegrepen - die willen gaan kijken...
Dirk L
Visarend

Berichtdoor xyala op 06 nov 2006, 08:53

Ik wil ook wel meegaan.
xyala
Buizerd

Berichtdoor Yves op 06 nov 2006, 10:09

Weet iemand waarom ze van deze film een commercieel gegeven hebben gemaakt ?
Waarom wordt die film niet gratis vertoond - zo zouden nog véél meer mensen bereikt kunnen worden.
Yves
Steenarend

Berichtdoor tom op 06 nov 2006, 10:19

Voor wie gisteren canvas heeft gemist : http://www.mcdonough.com/

Er zijn oplossingen ... knappe gast met boerenverstand en vooral een oplossing voor elk (eco)probleem...

Vergeet voor een keer dat alle merels zwart zijn en ga opzoek naar de witte merel ... zo ontdek je dat we eigenlijk teveel in vakjes denken. De wereld is aan de creatieve ...

Amen

greetz
Tom

http://www.tomlinster.be
Http://www.pbase.com/flinster

The earth doesn't belong to us , we belong to the earth ...
tom
Spreeuw

Berichtdoor kristina op 06 nov 2006, 18:09

De film loopt nog zeker tot volgende week dinsdag in Kinepolis in Gent om 20 uur (verder is nog niet zeker). Zou het voor jullie passen vrijdagavond 10 of zondagavond 12 november om 20 uur in Gent?
Met hoevelen zijn we? zal ik de kaartjes dan meteen reserveren samen met een cafeetje in de buurt? [:)]
kristina
Spreeuw

Berichtdoor yann op 06 nov 2006, 18:55

Zondagavond past wel voor mij. Djoni klapte ook al van mee te gaan.
yann
Steenarend

Berichtdoor Carlos op 06 nov 2006, 18:55

Ik zou ook wel met 1 (of 2) personen willen meegaan.
Leg maar een datum vast. (vrijdag lukt me niet)
Carlos
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 06 nov 2006, 19:47

Enkele bedenkingen:
De twee mezenverhaaltjes (van Kristina en van Carlos) bewijzen het tegendeel. In het ene passen de mezen zich aan en in het andere verhongeren ze. De conclusie is wel dezelfde: de aarde zweet.
En hoe kan een prof nu zeker zijn dat een en ander aan de opwarming te wijten is, en bijvoorbeeld niet aan de duizenden kilos (friet)vet, noten en zaden die de rijke westerlingen 's winters over hebben voor de meesjes?
Toen de aarde nog plat was, was ook de hele wetenschappelijke wereld het eens...
De aarde is altijd al aan het opwarmen of aan het afkoelen geweest...
Zijn die enkele opmerkingen voldoende om ook mee te mogen naar de cinema?
Cappelle
Visarend

Berichtdoor yann op 06 nov 2006, 19:56

Natuurlijk. Dat wordt nog es een verrijkende vèrrijkende discussie !
yann
Steenarend

Berichtdoor Toine op 06 nov 2006, 20:27

Maar Cappelle heeft wel een punt en daarmee is het ook nog niet bewezen dat het een non-believer is. Er worden op dit forum gewoon te snel conclusies getrokken. Ik voel mij daar echt ongemakkelijk mee 't is al.
Toine
Buizerd

Berichtdoor janus op 06 nov 2006, 21:15

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Cappelle</i>
<br />Enkele bedenkingen:
De twee mezenverhaaltjes (van Kristina en van Carlos) bewijzen het tegendeel. In het ene passen de mezen zich aan en in het andere verhongeren ze. De conclusie is wel dezelfde: de aarde zweet.
En hoe kan een prof nu zeker zijn dat een en ander aan de opwarming te wijten is, en bijvoorbeeld niet aan de duizenden kilos (friet)vet, noten en zaden die de rijke westerlingen 's winters over hebben voor de meesjes?
Toen de aarde nog plat was, was ook de hele wetenschappelijke wereld het eens...
De aarde is altijd al aan het opwarmen of aan het afkoelen geweest...
Zijn die enkele opmerkingen voldoende om ook mee te mogen naar de cinema?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

ik ging mij eigenlijk niet moeien, maar soit...

om te beginnen is ons klimaat aan het veranderen! lees: veranderen...dit houdt onder andere in dat er een verwarming is opgetreden. en akkoord: de planeet warmt altijd op en koelt altijd weer af. Daar hebben we bewijzen van uit de paleontologie. Nu en dan zijn er catastrofische gevolgen geweest, daar zijn ook bewijzen van. Echter, deze catastrofen (dit is het woord dat door dikke proffen en minder dikke gewone wetenschappers wordt gebruikt) worden ook verklaard: veranderingen in de aardkorst - aardbevingen - vulkaanuitbarstinge - meteorietinslagen... Die hebben als gevolg gehad dat een aantal diersoorten zijn uitgestorven.

maar wat gebeurt er nu: het klimaat verandert drastisch, en er zijn aanwijzingen dat die veranderingen sneller gebeuren dan ze ooit gebeurd zijn (met uitzondering van de catastrofen). Dat is een feit! (believers en non-believers: dit is een vaststaand feit). Wat is het gevolg hiervan: het ecosysteem "aarde" verandert aan een verschrikkelijke snelheid die niet gevolgd wordt door de organismen die op de aarde wonen.Evolutie van beesten,planten en eencelligen is een proces van eeuwen en millenia, niet van enkele tientallen jaren. Simpel gesteld: het leven op aarde kan niet mee met de globale veranderingen die bezig zijn. Om de non-believers te overtuigen: er is vaststaand en algemeen aanvaard bewijs dat een opwarming van de zee met 0,1 graad een invloed heeft op het uitkomen van voortplantingsstadia van heel minieme organismen, die echter wel van een ongemeen belang zijn voor het functioneren van oceanen van de wereld.
De non-believers komen dan graag af met: ja maar, na de "catastrofen" zijn een aantal beesten uitgestorven, maar de wereld draait nog. En ze hebben gelijk...echter: nu is er de soort mens, en een van de kenmerken van de mens is dat hij gevoelens heeft...en dat hij zijn kinderen graag ziet. Ik geef je op een briefje dat als gevolg van de sterk veranderende klimaatsveranderingen onze kinderen hun kinderen of hun kinderen een bestaan zullen hebben dat wij niet zouden willen ondergaan. En de verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij de mensen die sedert de tweede wereldoorlog ons ecosystemen zodanig veranderd hebben ...bewust of onbewust...

we moeten het niet alleen hebben over opwarming en dergelijke. het grootste probleem waar we de komende jaren mee zullen kampen (tijdschaal van 100 jaar) is de verzuring van de oceanen. Het sterke gebruik van fossiele brandstoffen heeft kilo's CO2 in de lucht geblazen. Dat zorgt voor opwarming, en daarnaast wordt dat ook gestockeerd in de oceanen... met een globale verzuring tot gevolg. Nu, een verandering van 0,1 pH is heel wat ernstiger dan een verandering van 0,1 graad celsius... het is niet voor niets dat de europese unie én de amerikaanse overheid met geld smijten om de gevolgen van dit fenomeen te onderzoeken, en niet alleen de biologische gevolgen maar ook de socio-economische...

ons klimaat verandert, en daarmee ons ecosysteem, en we zouden ons daar beter rap zorgen over maken...heel rap!

en het moet niet alleen over opwarming en verzuring gaan. een voorbeeldje uit de visserij: we zijn de oceanen aan het leegvissen... niet waar, roepen de non-believers: er zit nog altijd even veel vis in de oceanen...en ze hebben gelijk! de biomassa aan vis is dezelfde gebleven. Er zit zelfs meer vis, roepen ze daarna. En alweer hebben ze gelijk: het aantal vissen is gestegen (kan niet anders, want de grote vissen zijn echt voor een groot deel weg). Wat zijn we dus aan het doen: we zijn een visbestand aan het creëren waarbij wij als mens gaan selecteren voor vissen die zich voortplanten als ze niet al te groot zijn. Als we gaan voortdoen (en dit eventjes tot in het absurde doortrekken): we gaan naar oceanen vol met vissen die de grootte hebben van goudvissen...
De kleine vissen worden nog altijd gevangen op commerciële basis. En het absurde is dat er veel geld wordt verdiend aan die kleine vissen (die wij niet willen opeten wegens te klein): ze worden vermalen tot visvoer...dat moet dienen om vissen op te kweken in viskwekerijen waar ze vis verkopen die groot genoeg is om wel door ons gesmaakt te worden.

ons systeem is aan het veranderen! via ons klimaat en door onze sterke ingrepen.
janus
Bosuil

Berichtdoor Geert op 06 nov 2006, 21:33

Als jullie een datum vast leggen zie ik het ook wel zitten om mee te gaan

[url="http://natuurpunthade.tripod.com"]NP Gaverstreke[/url]
Geert
Bosuil

Berichtdoor kristina op 07 nov 2006, 16:31

Laten we dan maar afspreken op zondagavond om 19.40 uur aan de voordeur van de Kinepolis in Gent. Breng maar wat extra schoon volk mee want wij tracteren met een eerste pint na de voorstelling om de discussie wat te animeren! [:p]
kristina
Spreeuw

Berichtdoor yann op 07 nov 2006, 17:12

OK, ik zal er zijn. Ik sta om 19.15u aan de afrit van Deerlijk in de buurt van de oprit naar Gent. Wie wil, kan helpen carpoolen. Kwestie van het klimaat een beetje te respecteren.
yann
Steenarend

Berichtdoor Xyuny op 07 nov 2006, 18:15

Ik tracht ook af te komen.
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor Carlos op 07 nov 2006, 18:29

Ik voer de dochter elke zondagavond Gentwaarts: wie wil kan met me meerijden.
Carlos
Visarend

Berichtdoor Geert op 07 nov 2006, 18:56

Ik zal me ook richting Deerlijk oprit Gent begeven tegen 19:15

[url="http://natuurpunthade.tripod.com"]NP Gaverstreke[/url]
Geert
Bosuil

Berichtdoor Toine op 08 nov 2006, 00:47

Zal jammer genoeg niet kunnen meegaan op zondagavond want zit vast.
Toine
Buizerd

VorigeVolgende

Keer terug naar Milieu en Klimaat