Milieuverantwoorde voeding

Informatie over andere aspecten van het leefmilieu en de klimaatproblematiek

Milieuverantwoorde voeding

Berichtdoor Yves op 22 feb 2012, 17:52

Op het topic 'Klimaat en ontbossing' ontstond er een discussie over milieuverantwoorde voeding.

We hebben er binnen onze natuur.afdeling ook al een discussie opzitten n.a.v. een vroegere vraag van de West-Vlaamse Milieufederatie om op activiteiten vegetarisch voedsel te verkiezen. Ik ben dat idee wel genegen. Ik mag dan zelf heel graag vlees eten, ondertussen ben ik halftijds vegetariër. Ik snap niet dat er in de natuursector nog zoveel mensen rondlopen die van mening zijn dat vleesconsumptie helemaal niets te maken heeft met natuurliefhebber zijn. Toen de stellingen waren ingenomen werd de discussie gewoon stop gezet. Jammer. Maar goed, wie zijn mening over voedsel kwijt wil, liever hier dan op het topic 'Klimaat en ontbossing'.
Yves
Steenarend

Re: Milieuverantwoorde voeding

Berichtdoor Lanius op 22 feb 2012, 18:21

Milieuverantwoorde voeding:
volgens mij begint dit bij biologisch, lokaal voedsel.

Daar kan (voor mij) perfect een stuk vlees tussen zitten, maar laten we niet vergeten dat de meeste stukjes vlees (op natuurpunt koeien na?) vooral gevoed zijn met geimporteerde (ggo) soya's. Je hoort nogal vaak het argument tegen vegetariers: voor uwe soya, daar worden regenwouden voor gekapt. Wel, meer dan 99% van de wereldwijd geteelde soya (waar al dan niet nog regenwouden worden voor gekapt) is bestemd voor veevoeder. Voor de koeien die je hier in de Vlaamse wei ziet grazen. Voor wie kapt men dus die regenwouden?

Daarnaast is vegetarisme zeker niet hetzelfde als soya eten.
Thuis eet ik enkel vegetarisch, al enkele jaren; En soya komt niet veel in huis...

Ik vind wel niet dat natuurpunt aan zijn vrijwilligers bij beheerswerken bepaald voedsel moet opleggen. Maar men mag wel nog een beetje sensibiliseren. En de verantwoordelijken voor de maaltijden moeten ook maar een beetje "nadenken".

Maak je vis: hou dan toch rekening met de goeide visgids
Maak je vlees: Kijk zeker naar een alternatief zoals de natuurpuntkoeien. Ik krijg regelmatig berichten om dergelijk vlees aan te kopen, dus er zal er hier en daar wel zijn zeker?
Maak je vegetarisch: neem iemand die er verstand van heeft. want vegetarisme is veel meer (en veel lekkerder) dan een vleesschotel waar het vlees wordt weggelaten en al dan niet wordt vervangen door een burger.

nu vrijdag interessante voordracht:
http://milieufrontomerwattez.be/index.p ... vlees-eten
Vogelwerkgroep Vlaamse Ardennen Plus:
http://vwgvap.waarnemingen.be/waarnemin ... hp?groep=1
Lanius
Buizerd

Berichtdoor OlivierO op 22 feb 2012, 19:39

Dus, een natuurliefhebber mag geen vlees eten, dat lees ik tussen de regels van heel deze discussie in. Kan iemand mij dan uitleggen waarom wij hoektanden hebben?

Oké, biologisch vlees zou sterk gepromoot moeten worden, maar wie zegt dat een natuurliefhebber beter vegetarisch eet om zichzelf niet te bedriegen weet naar mijn mening toch niet helemaal waarover hij spreekt.

Wat wél een punt zou moeten worden is overbevolking aanpakken, maar dat is natuurlijk een heel ander verhaal.
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor Lanius op 22 feb 2012, 19:59

Euch, niemand zegt dat je geen vlees mag eten. En wat die hoektanden betreft... Die dienen niet om vlees te eten (is al lang achterhaald).
Dat de mens omnivoor is, zal ik niet tegenspreken. Wat je eet zijn uw zaken. Je kan zowel een gezonde voeding hebben met en zonder vlees, met en zonder vis.

Maar de milieuproblematiek omtrent voeding hoeft daarvoor niet verzwegen te worden.
Lanius
Buizerd

Berichtdoor pvt op 22 feb 2012, 20:02

Leg jij me maar eens uit hoe jij met je hoektanden door dat dikke koeienvel geraakt als die volgens jou van de mens biologisch bepaalde vleeseters maakt. Het lijkt me een gemakkelijkheidsoplossing om alle schuld op de overbevolking te steken zodat je zelf niet hoeft na te denken over hoe je effectief iets kan bijdragen tot een oplossing van het probleem. Vleesproductie verbruikt veel meer energie, water en land dan plantproductie en dit terwijl een mens perfect gezond en gelukkig kan leven met heel wat minder en zelfs zonder vlees. De som is snel gemaakt. Niemand kan verplicht worden om vegetariër te zijn, ben ik overigens ook niet, maar wie een beetje natuur-minded is mag toch wel eens nadenken over wat hij eet.
pvt
Visarend

Berichtdoor Julke op 22 feb 2012, 20:17

let the beast go! ... :-(
Julke
Bosuil

Berichtdoor OlivierO op 22 feb 2012, 20:47

pvt schreef:Leg jij me maar eens uit hoe jij met je hoektanden door dat dikke koeienvel geraakt als die volgens jou van de mens biologisch bepaalde vleeseters maakt. Het lijkt me een gemakkelijkheidsoplossing om alle schuld op de overbevolking te steken zodat je zelf niet hoeft na te denken over hoe je effectief iets kan bijdragen tot een oplossing van het probleem. Vleesproductie verbruikt veel meer energie, water en land dan plantproductie en dit terwijl een mens perfect gezond en gelukkig kan leven met heel wat minder en zelfs zonder vlees. De som is snel gemaakt. Niemand kan verplicht worden om vegetariër te zijn, ben ik overigens ook niet, maar wie een beetje natuur-minded is mag toch wel eens nadenken over wat hij eet.

Het is geweten dat de mens altijd vlees heeft gegeten, zij het allicht wel in veel mindere mate. En dat het niet altijd Mammoeten zijn geweest mag ook duidelijk zijn, maar daarvoor hebben we dan, als mens zijnde, hulpmiddelen gevonden, en dat is ook niet iets van de laatste 20 jaar. Het kan dus perfect, en dat is zelfs af te leiden uit de evolutie van de mens, dat we, sinds die hulpmiddelen er zijn, minder nood hadden aan uitgesproken hoektanden. Kijk naar de baviaan, in een ver verleden deelden we een voorouder, die heeft gigantische hoektanden en eet, zij het sporadisch, nog altijd vlees. Dichter bij huis hebben we chimpansees, die ook niet vies zijn van wat vlees. Ik wil maar zeggen: de natuur bedot je niet. :-S

Vleesproductie verbruikt (te) veel (meer) energie dan zowat eender welke andere vorm van voedsel. Maar wil dat zeggen dat we geen vlees meer mogen eten? Nee. Wil dat zeggen dat we minder vlees móeten eten? Nee. Maar dat wil wel zeggen dat er iets moet veranderen, en dat hoeft allerminst zo drastisch als vegetarisme te zijn. Ik ben helemaal geen voorstander van hoe het vlees nu "geproduceerd" wordt, want dat kan eigenlijk niet door de beugel, maar het lijkt mij verspilde energie om iedereen tot vegetariër te maken, want dat lukt volgens mij in geen 100 jaar. Ikzelf eet minstens 1 keer per week geen vlees bij het avondeten (op mijn boterham varieert dat van dag tot dag) en ik ben allerminst vies van een goede groentenburger. Plus, áls ik vlees koop probeer ik dat meestal te beperken tot pakweg 100 à 150 gram per dag, wat mij dus allerminst overdreven lijkt. Ik vind het daarom ook nogal kort door de bocht om te zeggen dat ik niet nadenk over wat ik eet, doe of laat. ;-)

De schuld daarentegen ligt inderdaad misschien niet helemaal bij de overbevolking, maar je kan naar mijn mening toch niet ontkennen dat het allerminst een positief effect op heeft. De vraag naar vlees en ander voedsel is zo groot dat men (spijtiggenoeg) bijna genoodzaakt is om vlees op grote schaal te produceren. Dat is, lijkt mij, louter een geval van vraag en aanbod. In een ideale wereld zou mijn vlees altijd van een biologische boerderij komen, en zou alle vlees tout court biologisch zijn, maar dat is simpelweg niet haalbaar. Hoe rijm je meer ongerepte natuur met meer plaats voor biologisch gekweekte dieren? Dat lukt volgens mij vooralsnog niet in ons overbevolkte Vlaanderen (en bij uitbreiding zelfs Europa).

Bewustmaking: ja! Overdrijven? Nee! :-)
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor OlivierO op 22 feb 2012, 20:49

Lanius schreef:Maar de milieuproblematiek omtrent voeding hoeft daarvoor niet verzwegen te worden.

Zeker niet! En het gaat veel verder dan wel of niet vlees eten, dat mag duidelijk zijn.
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor Lanius op 22 feb 2012, 23:01

Maar wie zegt nu dat we van iedereen vegetariers moeten maken? Niemand toch?

We spreken hier over eten na een activiteit van natuurpunt. Dat is iets dat niet vaak gebeurt. Precies of je zou doodvallen na een vegetarische maaltijd?
Nochtans, de mens heeft altijd vlees gegeten, misschien ja... maar dan wel niet op dagelijkse basis, waarschijnlijk niet eens op wekelijkse basis.

Maar ho, een vegetarische maaltijd, daar zijn die fundo's weer...
Lanius
Buizerd

Berichtdoor pvt op 23 feb 2012, 09:36

OlivierO schreef:Vleesproductie verbruikt (te) veel (meer) energie dan zowat eender welke andere vorm van voedsel. Maar wil dat zeggen dat we geen vlees meer mogen eten? Nee. Wil dat zeggen dat we minder vlees móeten eten? Nee.
Maar wil dat zeggen dat we niet mogen nadenken over minder vlees eten? Dat is hier precies wel het geval, uit de heftige reacties van jij en julke af te leiden. Er bestaat blijkbaar nog steeds een vooroordeel over de individuele groene fundamentalist die in zijn boomhut elke avond linzensoep slurpt en die daardoor geen energie meer heeft om beheerswerken uit te voeren en enkel en alleen nog energie heeft om duistere gedachten over het omverwerpen van de maatschappij te ontwikkelen. Tientallen initiatieven van de laatste jaren bewijzen echter het tegendeel, ik denk maar aan donderdag veggiedag, dagen zonder vlees, de tientallen collectieven die in de steden als paddenstoelen uit de grond schieten om gezamenlijk streekeigen groenten te kopen,...
Dit zijn allemaal initiatieven die niemand er toe dwingen om vegetariër te worden maar wel mensen stimuleren om over hun eetpatroon na te denken. Ik begrijp overigens niet waar je het haalt dat iemand jou zou dwingen om vegetariër te worden, zowel Lanius als ikzelf hebben zelf reeds vermeld dat we allebei nog wel eens vlees eten.

OlivierO schreef:De vraag naar vlees en ander voedsel is zo groot dat men (spijtiggenoeg) bijna genoodzaakt is om vlees op grote schaal te produceren. Dat is, lijkt mij, louter een geval van vraag en aanbod.
That's my point, speel in op de vraag en je krijgt een gevolg op het aanbod.
pvt
Visarend

Berichtdoor joost op 23 feb 2012, 12:27

Ikzelf eet minstens 1 keer per week geen vlees bij het avondeten (op mijn boterham varieert dat van dag tot dag) en ik ben allerminst vies van een goede groentenburger. Plus, áls ik vlees koop probeer ik dat meestal te beperken tot pakweg 100 à 150 gram per dag, wat mij dus allerminst overdreven lijkt. Ik vind het daarom ook nogal kort door de bocht om te zeggen dat ik niet nadenk over wat ik eet, doe of laat.

Dus 's middags wel? :twisted: Goed begonnen is half gewonnen, maar de weg is nog lang hoor...

Voeg je 100 à 150 gram eens toe in een programmaatje om je ecologische voetafdruk te berekenen; http://www.ecolife.be/bereken-je-ecologische-voetafdruk
Vervang het dan eens door geen vlees of slechts één keer per week... Het verschil zal groot zijn... Maar ja, zo'n test eerlijk beoordelen, dat is lastig, ... We horen niet graag die uitslag.

Ik vind het vreemd dat men niet automatisch kiest voor vegetarische maaltijden bij activiteiten met een milieubeschermend, - verbeterend karakter.
Heel vaak zitten mensen vast gewoontes. Wat de boer niet kent, eet hij niet...
Leer de mensen het kennen! Verrassing en verwonderde blikken overal...

Als je alleen 'nog maar nadenkt' over wat je eet, ben je wat mij betreft, niet goed bezig...
Handelen is nodig!

Wil dat zeggen dat we minder vlees móeten eten? Nee.

Dit snap ik niet... Als je alles samenneemt in je eigen opmerkingen, kom je toch uit op JA!
Al de koeien van Natuurpunt samen zullen niet genoeg zijn voor alle Vlamingen... Dus ook dan minderen!

Bewustmaking: ja! Overdrijven? Nee!

Zeg je dit ook over natuur in eigen streek, walvisjacht, derde wereldproblemen, ...
Ik denk dan direct aan zinnen als... "Mensen, we zouden dit plekje moeten beschermen tegen de uitbreiding van het industrieterrein, het is de laatste verblijfplaats van kamsalamanders in de regio, maar als het niet lukt, dan is het eigenlijk niet zo erg... Wat hebben we eigenlijk aan die beesten... "

En ja, als we de evolutie erbij sleuren (en onze tanden), laat ons dan weer insecten eten ipv vee! :-) Smakelijk!
Laatst bijgewerkt door joost op 24 feb 2012, 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt
joost
Bosuil

Berichtdoor OlivierO op 23 feb 2012, 19:42

Lanius schreef:Maar wie zegt nu dat we van iedereen vegetariers moeten maken? Niemand toch?

Ik lees dat tussen de regels. Wie zich bewust is van de natuur moet vegetarisch eten blijkbaar, en dat vind ik nogal drastisch.

Lanius schreef:We spreken hier over eten na een activiteit van natuurpunt. Dat is iets dat niet vaak gebeurt. Precies of je zou doodvallen na een vegetarische maaltijd?

Nee, inderdaad niet, en als je leest wat ik schrijf en niet leest wat je denkt dat ik schrijf zie je dat ik geregeld (meer dan wekelijks) een vegetarische maaltijd eet.

Lanius schreef:Nochtans, de mens heeft altijd vlees gegeten, misschien ja... maar dan wel niet op dagelijkse basis, waarschijnlijk niet eens op wekelijkse basis.

Idem. Ik zeg hieronder: "Het is geweten dat de mens altijd vlees heeft gegeten, zij het allicht wel in veel mindere mate."

Lanius schreef:Maar ho, een vegetarische maaltijd, daar zijn die fundo's weer...
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor OlivierO op 23 feb 2012, 19:52

pvt schreef:
OlivierO schreef:Vleesproductie verbruikt (te) veel (meer) energie dan zowat eender welke andere vorm van voedsel. Maar wil dat zeggen dat we geen vlees meer mogen eten? Nee. Wil dat zeggen dat we minder vlees móeten eten? Nee.

Maar wil dat zeggen dat we niet mogen nadenken over minder vlees eten? Dat is hier precies wel het geval, uit de heftige reacties van jij en julke af te leiden. Er bestaat blijkbaar nog steeds een vooroordeel over de individuele groene fundamentalist die in zijn boomhut elke avond linzensoep slurpt en die daardoor geen energie meer heeft om beheerswerken uit te voeren en enkel en alleen nog energie heeft om duistere gedachten over het omverwerpen van de maatschappij te ontwikkelen. Tientallen initiatieven van de laatste jaren bewijzen echter het tegendeel, ik denk maar aan donderdag veggiedag, dagen zonder vlees, de tientallen collectieven die in de steden als paddenstoelen uit de grond schieten om gezamenlijk streekeigen groenten te kopen,...
Dit zijn allemaal initiatieven die niemand er toe dwingen om vegetariër te worden maar wel mensen stimuleren om over hun eetpatroon na te denken. Ik begrijp overigens niet waar je het haalt dat iemand jou zou dwingen om vegetariër te worden, zowel Lanius als ikzelf hebben zelf reeds vermeld dat we allebei nog wel eens vlees eten.

Nochtans zeg ik letterlijk dat ik zelf niet alleen nádenk over minder vlees eten, maar dat ik het zelfs doe! Ik begrijp jou felle reactie hier echt niet. Ik zeg in mijn eerste reactie dat ik tussen de regels van de discussie lees dat we blijkbaar als natuurliefhebber allemaal vegetarisch moeten zijn en als ik dat meldt word ik hier meteen met de grond gelijkgeveegd. Dat begrijp ik niet.

Eet vlees met mate, en dan zetten we al een hele stap. Ik koop zo veel mogelijk groenten bij de lokale groentenboer die hier (in ons arm België) gekweekt zijn.

Niemand dwingt mij overigens om vegetarisch eten, dat zeg ik ook nergens, maar wat ik wel zeg is dus dat de algemene teneur hier precies verlangt dat je vegetarisch eet als je natuurliefhebber bent. Daar kan ik niet mee akkoord gaan. Ik ben natuurliefhebber in hart en nieren, maar ik geniet ook van mijn paar stukjes vlees elke week, en dat lijkt mij perfect te combineren.

pvt schreef:
OlivierO schreef:De vraag naar vlees en ander voedsel is zo groot dat men (spijtiggenoeg) bijna genoodzaakt is om vlees op grote schaal te produceren. Dat is, lijkt mij, louter een geval van vraag en aanbod.

That's my point, speel in op de vraag en je krijgt een gevolg op het aanbod.

Inderdaad, en naar mijn mening kan je dat evengoed oplossen door de mensen bewust te maken van de overbevolking, gecombineerd met mínder vlees eten, zoals ikzelf al jaren doe.
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor OlivierO op 23 feb 2012, 20:03

joost schreef:
Ikzelf eet minstens 1 keer per week geen vlees bij het avondeten (op mijn boterham varieert dat van dag tot dag) en ik ben allerminst vies van een goede groentenburger. Plus, áls ik vlees koop probeer ik dat meestal te beperken tot pakweg 100 à 150 gram per dag, wat mij dus allerminst overdreven lijkt. Ik vind het daarom ook nogal kort door de bocht om te zeggen dat ik niet nadenk over wat ik eet, doe of laat.

Dus 's middags wel? :twisted: Goed begonnen is half gewonnen, maar de weg is nog lang hoor...

Ik eet mijn boterhammen 's middags ...

joost schreef:Voeg je 100 à 150 gram eens toe in een programmaatje om je ecologische voetafdruk te berekenen; http://www.ecolife.be/bereken-je-ecologische-voetafdruk
Vervang het dan eens door geen vlees of slechts één keer per week... Het verschil zal groot zijn... Maar ja, zo'n test eerlijk beoordelen, dat is lastig, ... We horen niet graag die uitslag.

Ik vind het vreemd dat men niet automatisch kiest wordt voor vegetarische maaltijden bij activiteiten met een milieubeschermend, - verbeterend karakter.
Heel vaak zitten mensen vast gewoontes. Wat de boer niet kent, eet hij niet...
Leer de mensen het kennen! Verrassing en verwonderde blikken overal...

Als je alleen 'nog maar nadenkt' over wat je eet, ben je wat mij betreft, niet goed bezig...
Handelen is nodig!

Lees aub echt wat ik schrijf, en niet wat je hoopt dat ik schrijf, het zou hier al veel discussie vermijden. Ik vind het spijtig dat ik hier word beschuldigd van "felle" reacties, maar een andere, meer genuanceerde mening is hier blijkbaar niet toegestaan. Als je de boer niet probeert tot prins te maken maar wel tot burgemeester zal hij zich al veel minder ongemakkelijk voelen.

joost schreef:
Wil dat zeggen dat we minder vlees móeten eten? Nee.

Dit snap ik niet... Als je alles samenneemt in je eigen opmerkingen, kom je toch uit op JA!
Al de koeien van Natuurpunt samen zullen niet genoeg zijn voor alle Vlamingen... Dus ook dan minderen! met Vlamingen ... ;-)

Bewustmaking: ja! Overdrijven? Nee!

Zeg je dit ook over natuur in eigen streek, walvisjacht, derde wereldproblemen, ...

Dat hangt er vanaf over welk probleem het gaat natuurlijk. :-)

joost schreef:Ik denk dan direct aan zinnen als... "Mensen, we zouden dit plekje moeten beschermen tegen de uitbreiding van het industrieterrein, het is de laatste verblijfplaats van kamsalamanders in de regio, maar als het niet lukt, dan is het eigenlijk niet zo erg... Wat hebben we eigenlijk aan die beesten... "

Gelieve uitspraken als deze mij niet in de mond te willen leggen. :-|

joost schreef:En ja, als we de evolutie erbij sleuren (en onze tanden), laat ons dan weer insecten eten ipv vee! :-) Smakelijk!

Nochtans zijn insecten héél voedzaam! :-)
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor Yves op 24 feb 2012, 10:14

Nog een andere insteek: wie probeert er een maat op de overmaat aan voedsel te zetten? Ik heb eens een tijdje geprobeerd me bij de dagelijkse 2000 tot 2500 kcal te houden (bij 'normale inspanningen' ;-) ).
Je komt al snel tot de vaststelling dat je vaak veel te veel eet, meer dan nodig dus. En dan hebben we het nog niet gehad over het weggegooide voedsel in de winkels ...
Yves
Steenarend

Berichtdoor joost op 24 feb 2012, 10:39

Gelieve uitspraken als deze mij niet in de mond te willen leggen.

Ik leg je geen uitspraken in de mond. Voor mij is het een gelijkende, half lauwe uitspraak...
Lees aub echt wat ik schrijf, en niet wat je hoopt dat ik schrijf, het zou hier al veel discussie vermijden.

Deze uitspraak werkt ook in jouw richting... Wat denk je dat ik hoop dat je schrijft? (Retorische vraag, anders blijven we in het ijle kletsen.)

Laat ons bij het onderwerp blijven... Milieuverantwoorde voeding; volgens mij is dat lokaal, seizoensgebonden, biologisch en vleesarm of nog beter vleesloos. De overbevolking hoort daar maar deels bij. Als iedereen stopt met vlees te eten kan de aarde wel meer mensen aan dan nu.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/nieuws/cultuurenmedia/1.1228949

Ik blijf bij mijn:
Ik vind het vreemd dat men niet automatisch kiest voor vegetarische maaltijden bij activiteiten met een milieubeschermend, - verbeterend karakter.

Ook bij activiteiten hier in de streek vindt men het niet logisch om voor vegetarisch te kiezen. Met een vliegtuig naar een beheersactiviteit komen, is dan weer niet echt aanvaard... :-)
joost
Bosuil

Berichtdoor BlackScorpion op 24 feb 2012, 12:19

Ik wil hier even reageren. Ik heb ooit geprobeerd om vlees te bannen uit mijn leven, nog wel kip en vis. Maar door allergie tegen vervangproducten, ben ik hier bijna aan ten onder gegaan. In andere woorden, mijn lichaam heeft af en toe vlees nodig omdat ik niet tegen de nodige vervangproducten kan en omdat ik zowiezo al te weinig binnenkrijg van de nodige vitaminen en mineralen. Nu is het ook zo dat ik een énorme dierenliefhebber ben, vlees eten vind ik zelf verschrikkelijk, maar het moet. Toch probeer ik het zo min mogelijk te eten en zelfs mijn ouders eten af en toe een vegetarische maaltijd nu.

Persoonlijk vind ik niet dat je kan eisen dat iedereen vegetarisch gaat eten. De mens is van nature uit (holbewoners) een vleeseter. Je kan vind ik enkel aanmoedigen om wat minder vlees te eten en om vb. 1 dag per week vegetarisch te eten. Maar meer kan je vind ik niet vragen, omdat je ook hoe harder je probeert, hoe meer je mensen tegen de haren kan instrijken en hoe meer protest er kan komen tegen het vegetarisme.

Zowiezo vind ik dat men de overbevissing vb. moet aanpakken, zodat mensen toch nog met een iets minder zwaar hart een visje kan eten...
BlackScorpion
Spreeuw

Berichtdoor OlivierO op 24 feb 2012, 12:58

Yves schreef:Nog een andere insteek: wie probeert er een maat op de overmaat aan voedsel te zetten? Ik heb eens een tijdje geprobeerd me bij de dagelijkse 2000 tot 2500 kcal te houden (bij 'normale inspanningen' ;-) ).
Je komt al snel tot de vaststelling dat je vaak veel te veel eet, meer dan nodig dus. En dan hebben we het nog niet gehad over het weggegooide voedsel in de winkels ...

Dat is natuurlijk nog een heel ander verhaal. Moest er niet zoveel verspild worden, het zou ook al een serieuze slok op de borrel schelen denk ik. Als ik voorverpakt vlees koop probeer ik altijd een pakje te nemen dat vervalt de dag nadat ik het plan op te eten. Zodoende eet ik op maandag of dinsdag meestal iets me gehakt, omdat dat nogal snel vervalt. Moest iedereen zo redeneren en niet altijd vlees pakken dat langer "goed" blijf dan nodig, het zou minder spil betekenen denk ik. Uiteraard geldt dit ook voor andere voedingswaren. Ik denk maar aan youghurt of dergelijke.
Er zijn trouwens verschillende voedinswaren die je gemakkelijk nog dágen nadat ze "vervallen" zijn kan opeten.
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor OlivierO op 24 feb 2012, 13:19

joost schreef:Ik blijf bij mijn:

Ook bij activiteiten hier in de streek vindt men het niet logisch om voor vegetarisch te kiezen. Met een vliegtuig naar een beheersactiviteit komen, is dan weer niet echt aanvaard... :-)

Ik ben van mening dat je beter kan proberen meer mensen minder vlees te doen eten dan minder mensen geen vlees te doen eten. Dat zou voor de boer en de werkman in de straat een kleinere en, lijkt mij, veel meer haalbare stap zijn.

joost schreef:Laat ons bij het onderwerp blijven... Milieuverantwoorde voeding; volgens mij is dat lokaal, seizoensgebonden, biologisch en vleesarm of nog beter vleesloos. De overbevolking hoort daar maar deels bij. Als iedereen stopt met vlees te eten kan de aarde wel meer mensen aan dan nu.

Ook dat is niet direct mijn mening. Als iedereen plots zou stoppen met vlees eten zijn we er hoegenaamd nog niet. In tegendeel. Het is niet alleen een kwestie van wat we eten, het is ook een kwestie van de plaats dat we innemen, hoe we verder omgaan met de natuurlijke bronnen, waar we alles omploegen, in hoevere "we" er ons van bewust worden wat onze inpakt is van andere activiteiten, enzovoort ...

Om verder te gaan op de discussie:

Probeer niet teveel vast te pinnen op de resultaten van de berekening van de ecologische voetafdruk. Het is zeker een handige manier om aan te tonen dat er verschillen zijn tussen de inpakt van een vegetariër en iemand die vlees eet of tussen iemand die in de stad woont of op het platte land, maar het begroten van de werkelijke inpakt van ons doen en laten is veel omslachtiger dan dat en kan volgens mij nieteens in een forumule gegoten worden. Let op: ik ben van mening dat we teveel inpakt hebben, daar heb ik zelfs geen berekening voor nodig, en dat het een kwestie van tijd is voor het eens goed fout gaat.

Maar net als de meer genuanceerde moslim zou zeggen tegen zijn extremistische geloofsgenoten: overdrijf niet en je zal veel meer mensen kunnen overtuigen.

Maar goed, laat ons met zen alle aan hetzelfde zeel trekken en dan ook nog het liefst in dezelfde richting, want "interne" "ruzies" kunnen we missen als de pest schat ik.
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor pvt op 24 feb 2012, 13:51

OlivierO schreef:Ik ben van mening dat je beter kan proberen meer mensen minder vlees te doen eten dan minder mensen geen vlees te doen eten. Dat zou voor de boer en de werkman in de straat een kleinere en, lijkt mij, veel meer haalbare stap zijn.
Dat is toch net wat acties als donderdag-veggiedag of dagen zonder vlees proberen te bereiken. En op die enkele NP-activiteiten per jaar waar eten wordt aangeboden de focus leggen op vegetarisch eten zou daar ook perfect in kunnen passen. Het houdt geen steek om als natuurliefhebber op een beheersactiviteit te sakkeren op de boeren die het met hun mest zo moeilijk maken om van je kleine hooilandje iets waardevol te maken en die het landschap verpesten met hun groene woestijn van voedermaïs maar dan wel samen gezellig een boterham met hesp of paté op te eten.
Laatst bijgewerkt door pvt op 24 feb 2012, 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt
pvt
Visarend

Volgende

Keer terug naar Milieu en Klimaat