Gatebeek - Brouckmolen Beveren-Yzer

Excursie- en waarnemingenverslagen uit West-Vlaamse natuurgebieden

Moderators: Christoph, Odee, jelle, sbr

Re: Gatebeek - Brouckmolen Beveren-Yzer

Berichtdoor Wim op 13 sep 2012, 22:01

Tot 9-9 onderstaande geringde lepelaar daar gezien. Vanaf 10-9 niet meer. 't ziet ernaar uit dat hij vertrokken is. In Tarifa ga 'kospeciaal op de lepelaars letten, of hij er niet toevallig tussen zit...

Gisteren nog eens langs geweest
Naar de Gatebeek

Het zag er daar een beetje uit als
Een overjaarse gezelschapsdame die in een tiptop,
Smaakvol
En professioneel ingericht vensterkamertje zit
Uitermate te glimlachen

Op 't eerste gezicht heel erg beloftevol,
Maar voor 't vogelen moet je er niet meer zijn
Alles aantrekkelijk verdwenen

Quasi opgedroogd en doods
Op nog slechts enkele bastaarden na
nl. 2 domme ganzen.
Laatst bijgewerkt door Wim op 23 okt 2012, 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Wim
Buizerd

Berichtdoor manne op 14 sep 2012, 12:55

Schitterende metafoor! :-D
manne
Vale Gier

Berichtdoor Wim op 23 okt 2012, 17:04

Vandaag 2 uurtjes de trek gaan tellen.
Redelijk wat spreeuwen, wat veldleeuweriken en enkele vinken. Ik tel de aantallen nog wel samen.
Maar, met mij oprechte dank aan de ringtail die halverwege de trektelsessie kwam overgevlogen.
Ter plekke misschien wel 500 kieviten, heel wat meeuwerie en eenderie. Maar 't tegenlicht was te sterk, weerkaatste duivels in de mistige dekmantel, dat ik mij niet ingespannen heb om te tellen.
Ter plekke ook een paniek zaaiende buizerd, een schroevende sperwer en een invallende torenvalk.
en ik stond te tellen in mijn T-shirt, want de aarde was weer heel erg straf opgewarmd vandaag, maakte mijn jongste mij duidelijk.
Ook te vermelden zijn de vervloekte kleine zwarte kevertjes die me zomaar in mijn armen beten.
Enkele ervan doen sneuvelen.
Wim
Buizerd

Berichtdoor Wim op 05 maart 2013, 21:00

't Was vandaag niet direct een topper voor de Gatebeek. Nu ja, 'k had ook maar 1 uurtje kijktijd. Een mens mag niet té veeleisend zijn.
de aanwezigen: heel wat smienten, heel wat wintertalingen, een tiental bergeenden, 58 pijlstaarten, wilde eenden, een 20-tal grutto's die plots opstegen en weg waren, het Noorden tegemoet. En als specialleke een ferme slechtvalk.
eerst op de grond, wat onhandig huppelend op max 20m; van een koppel wintertalingen die 't beest niet eens een blik waardig achtten. Nu ja, 't beest zijn (of eerder vermoedelijk haar, want bruine kleur?) krop zat vol. Bijna een winkelhaak on der de snavel.
Ik had het beest mooi in beeld en de gedachte kwam in mij op dat die zo speciale rover toch wel een heel erg klein, bijna broos uitziende snavel heeft. als je uitgaat van de verhouding kop/snavel bij de zeearend...
Na een tijdje vloog 't beest op en vloog op trage wieken richting hoge boom. Landde er op een stevige tak. Wipte op een nog stevigere tak erboven en leek die, loppend, huppend, te inspecteren op... ja, waarop?
Maar toen kwamen twee zwarte kraaien aangevlogen die luidruchtig de boom claimden.
Onze superrover dolf het onderspit en vloog, met zijn staart tussen zijn poten ahw, weer terug naar de grond.
Waagde nog een tweede imperialistische poging, maar Hugin en Mugin joegen haar weer weg.
Er zat niets op dan wat onnozel, als een halve kip, voort te huppelen door het gras. Af en toe klauwend in de grond als om de indruk te geven dat ze daar echt wel iets zocht.
Looser, dacht ik. En dan te weten dat jij de snelste vogel ter wereld bent. Maar duidelijk met een klein haakje...
Iets later vloog ze weg. Ook noordwaarts, Germania- en Skandinaviëwaarts. Waar, als je 't mij vraag, nog meer Hugins en Mugins zitten.

Ondertussen lijken de 134 kleine zwanen van zondag ook vertrokken, met luide trompet. Want die zwanensoort kan niet in stilte vliegen.
Wim
Buizerd

Berichtdoor Wim op 05 maart 2013, 21:54

'k Vond 't een groot beest, maar 't was wel bruinachtige bovenkant met duidelijke druppels op de borst maar toch al witte washuid: wat was het?
Wim
Buizerd

Berichtdoor Dirk L op 17 maart 2013, 01:16

Prachtige wandeling vannamiddag in dit toch wel unieke gebied, in goed gezelschap en in aanwezigheid van de président-fondateur van deze zone en stichter van deze topic.. 8-)
Smienten, Wintertaling, Pijlstaarten, en bakken Grutto's... dit alles in een apocalyptisch, koud hondeweer.
Dirk L
Visarend

Berichtdoor Dirk L op 26 maart 2013, 06:49

Voor de tweede keer in één week... terug in het gebied, deze keer met de geologische busuitstap van eergisteren. ;-)
Nog prachtiger dan eerste keer.. nog véél kouder weer. Maar als je zo ongeveer alle watervogels wil oefenen. Wel, daar zitten ze nu. Schitterend, onbekend gebied. Maar spijtig genoeg voor de ZWVL'se lijsters : ze tellen niet mee... 8-)
Dirk L
Visarend

Berichtdoor Wim op 27 maart 2013, 22:55

Dear Dirk, er zit niet de minste verdienste van mij in heel de Gatebeek.
Maar 'k vind het wel een bijoux van een plek die zelden teleurstelt.
It was my pleasure dat gebiedje aan iedereen te kunnen tonen en vast te stellen dat heel wat straffe vogelaars hun 'bek' openviel van appreciatie omtrent 't gebiedje.
Wim
Buizerd

Berichtdoor Wim op 15 apr 2013, 20:47

Le nouveau Steltkluut est arrivé.
1 ex momenteel.
Wim
Buizerd

Berichtdoor Wim op 16 apr 2013, 19:54

Steltkluut was een m. ad.
Is vandaag weer weg.
Vanavond oa boeren- en oeverzwaluw, 2 grutto's, 2 m pijlstaart, 2 gewone gele kwikken (met geel keeltje)
Wim
Buizerd

Berichtdoor Wim op 19 apr 2013, 18:24

Gisteren en vandaag 2 steltkluten.
Vandaag ook 2 authentieke kluten.
En 10tal huiszwaluw en zowat even zoveel boerkes.
1 witte en 3 gele kwikken, waarvan 2 in the mood of fighting.
En 't waterpeil weer een 10/20 cm hoger dan gisteren.
't Is alsof 't gebied nog eb- en vloedgevoelig is.
Maar 't gaat in feite vn.l over Frans regenwater.
't Gebiedje blijft verrassen.

Ook heel wat plantersactiviteit. En snoeien. @ Wim Pauwels: zijn hier vaste plannen rond?
Waarom worden de sleedoorntjes afgesneden?
Waarom dicht waar de auto's bij kunnen een nieuwe aanplant in vierkantige vorm...
Wim
Buizerd

Berichtdoor pauwelwi op 20 apr 2013, 18:53

Het is in alle geval de bedoeling van de hagen/struiken laag te houden. Afzetten om de zoveel tijd is dan de regel en jong geleerd is oud gedaan, vermoed ik...
Laag houden gebeurt om 2 redenen. 1) voor de weidevogels, om de predatoren niet teveel kans te geven en 2) om het zicht vanaf het jaagpad naar de molen te behouden. Zo is het immers bepaald in het inrichtingsplan en momenteel ook in het beheerplan voor de ANB-percelen in de Ijzervallei.
pauwelwi
Pimpelmees

Berichtdoor manne op 23 apr 2014, 16:12

De Gatebeek-Brouckmolen was één van de favoriete plekjes van Wim. Nu is Wim een deeltje van zijn favoriete plekje.

Afbeelding

Afbeelding

Hoe ironisch kan het leven zijn? Wim had zijn moaten altijd al eens bij de Gatebeek willen krijgen. Het is hem eindelijk gelukt.
Wat een pareltje van een gebied. Een honderdtal Kemphanen vloog nerveus op en af met hier en daar een Bosruiter, Groenpootruiters, Tureluurs en Kieviten. Kluten en Bergeenden her en der in het gebied. En niet in het minst: 2 Lepelaars in broedkleed.
Hier wordt een mens stil van.

Afbeelding
manne
Vale Gier

Berichtdoor Peter op 23 apr 2014, 16:49

Inderdaad, men wordt er stil van want wat een parel van een natuurgebied. Gewoonweg prachtig en respect betuigende foto van een indrukwekkend moment.
't was goed om er samen te zijn.
--Meeting birds, my heart learns to fly--
Peter
Bosuil

Berichtdoor Peter op 27 apr 2014, 09:20

Heb gisteren in Kruibeke een Lepelaar gezien en mijn gedachten waren aan de Gatebeek.
--Meeting birds, my heart learns to fly--
Peter
Bosuil

Vorige

Keer terug naar Excursieverslagen West-Vlaanderen