West-Vlaamse Scheldemeersen - 2011 en verder..

Excursie- en waarnemingenverslagen uit West-Vlaamse natuurgebieden

Moderators: Christoph, Odee, jelle, sbr

Re: West-Vlaamse Scheldemeersen - 2011 en verder..

Berichtdoor manne op 05 maart 2012, 12:54

En nu maar hopen dat het water in de Scheldemeersen blijft staan nu de regen met bakken uit de hemel valt.
Net op tijd voor de doortrek van Steltlopers. :-P
manne
Steenarend

Berichtdoor Liam op 30 jan 2013, 20:59

Vanuit mijn klas goed te zien: de Scheldemeersen staan ook helemaal onder water.
Liam
Koolmees

Berichtdoor manne op 30 jan 2013, 21:26

Liam schreef:Vanuit mijn klas goed te zien: de Scheldemeersen staan ook helemaal onder water.

Opletten, Liam! :ugeek:
manne
Steenarend

Berichtdoor Liam op 01 feb 2013, 16:53

Het is zo aanlokkelijk om naar buiten te kijken als de gordijnen helemaal open zijn.
Bovendien was het een les die me helemaal niet lag: godsdienst.
Vogels kijken vind ik nog altijd leuker dan de les meevolgen.
Ondertussen is alles opgedroogd.
Liam
Koolmees

Berichtdoor robbe10 op 01 feb 2013, 18:40

Liam schreef:Het is zo aanlokkelijk om naar buiten te kijken als de gordijnen helemaal open zijn.

Dat herken ik ;-)
robbe10
Spreeuw

Berichtdoor manne op 10 maart 2013, 19:16

Kan er iemand morgen of overmorgen foto's gaan nemen van de Grutto's in de Scheldmeersen (iets à la foto's van Djasse in Ledegem vandaag)? Ik zoek nog een foto voor bij het artikel over de overleden Aimée Goethals (hééél dringend).
manne
Steenarend

Berichtdoor Cappelle op 10 maart 2013, 19:30

Liam schreef:Het is zo aanlokkelijk om naar buiten te kijken als de gordijnen helemaal open zijn.
Bovendien was het een les die me helemaal niet lag: godsdienst.
Vogels kijken vind ik nog altijd leuker dan de les meevolgen.

Je kan God het best dienen door zijn schepping te bewonderen, Liam. Je hebt goed gehandeld...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Dirk L op 10 maart 2013, 20:37

Grutto's die eventueel kunnen broeden in de Scheldemeersen.. Ik weet het niet. Droom van velen, maar ik denk nog een serieuze brug te ver. Ben benieuwd...
Dirk L
Visarend

Berichtdoor DDD op 01 nov 2014, 18:53

Vandaag nog eens langs de Schelde gefietst, het wordt er niet bepaald gezelliger op. In Waarmaarde en Kerkhove stikte het van de jagers en in Avelgem is er nu kennelijk ook ergens een luidspreker geplaatst in de industriezone die af en toe loeihard distress calls afspeelt teneinde vogels op afstand te houden.
DDD
Buizerd

Berichtdoor DDD op 14 maart 2015, 19:30

Iemand een idee of er een Slechtvalk gaat broeden in de kerk te Avelgem? Vandaag zag ik een vrouwtje in de Scheldemeersen te Avelgem op een paal. Later vloog ze in een populier waarna plots een mannetje kwam aangevlogen en met haar ging paren. Daarna vloog het mannetje naar de kerk te Avelgem. Ik meen dat iemand al iets soortgelijks gezien heeft (was het Carlos?).
DDD
Buizerd

Berichtdoor Liam op 14 maart 2015, 21:27

Gisteren toen ik naar de les ging zag ik óok een slechtvalk rond de kerktoren cirkelen. Na een paar rondjes zette ze zich net onder de top. Het zou dus wel kunnen dat er zich een koppel slechtvalken vormt in Avelgem.
Liam
Koolmees

Berichtdoor Carlos op 15 maart 2015, 09:21

Ik meen dat iemand al iets soortgelijks gezien heeft (was het Carlos?)

Inderdaad. Ik zag een paar weken geleden een koppel slechtvalken baltsen (roepen) en jagen in de Scheldemeersen.
Een van de vogels sloeg een duif en het koppel vloog samen met de prooi naar de kerk van Avelgem.
Interessant om op te volgen.
Carlos
Visarend

Berichtdoor Xyuny op 15 maart 2015, 10:29

Dat is dan niet zo heel ver van het koppel dat broedt zowat op de markt van Oudenaarde. Maar wellicht niet onmogelijk??
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor Yves op 15 maart 2015, 11:58

Zeker niet onmogelijk. Vorig jaar vormde zich ook een koppel rond Sint-Maarten in Kortrijk, van op de kerktoren zie je de bakens/hoge punten in de regio, ook de toren van Harelbeke met een broedend koppel. In Kortrijk werd in 2014 niet gebroed, mannetje was nog maar een tweedejaars. Maar volgens Guy Robbrecht kan dat zeker. Al die jongen van die > 60 koppels in Vlaanderen moeten ergens naartoe hé. En aan 300 km/u ben je snel van Oudenaarde naar Avelgem 8-)

Misschien eens uitkijken of het beide adulte vogels zijn, al dan niet geringd (linker of rechter poot, kleurring of niet).
Yves
Steenarend

Berichtdoor manne op 15 maart 2015, 14:11

Yves schreef:Zeker niet onmogelijk. Vorig jaar vormde zich ook een koppel rond Sint-Maarten in Kortrijk, van op de kerktoren zie je de bakens/hoge punten in de regio, ook de toren van Harelbeke met een broedend koppel. In Kortrijk werd in 2014 niet gebroed, mannetje was nog maar een tweedejaars. Maar volgens Guy Robbrecht kan dat zeker. Al die jongen van die > 60 koppels in Vlaanderen moeten ergens naartoe hé. En aan 300 km/u ben je snel van Oudenaarde naar Avelgem 8-)

Misschien eens uitkijken of het beide adulte vogels zijn, al dan niet geringd (linker of rechter poot, kleurring of niet).

Ik heb dit jaar alweer minstens één ad.Slechtvalk prominent aanwezig gezien rond de Grote Markt van Kortrijk.
manne
Steenarend

Berichtdoor thijslietaer op 16 maart 2015, 22:44

Niet vergeten dat er nog steeds slechtvalken zitten op de terreinen van de Centrale Ruien!
thijslietaer
Pimpelmees

Berichtdoor DDD op 21 maart 2015, 23:59

Yves schreef:Zeker niet onmogelijk. Vorig jaar vormde zich ook een koppel rond Sint-Maarten in Kortrijk, van op de kerktoren zie je de bakens/hoge punten in de regio, ook de toren van Harelbeke met een broedend koppel. In Kortrijk werd in 2014 niet gebroed, mannetje was nog maar een tweedejaars. Maar volgens Guy Robbrecht kan dat zeker. Al die jongen van die > 60 koppels in Vlaanderen moeten ergens naartoe hé. En aan 300 km/u ben je snel van Oudenaarde naar Avelgem 8-)

Het wijf (enorm beest) dat ik gedekt zag worden was een 2e KJ als ik me niet vergis (de vleugels waren contrasterend bruin). Het mannetje was een adult. Vandaag zat daar blijkbaar ook nog een derde vogel. Zal dus dan wellicht niet voor dit jaar zijn. Hopelijk blijven ze nog wat (en kunnen ze de Ooievaars op afstand houden).
DDD
Buizerd

Berichtdoor DDD op 14 mei 2017, 20:26

Wie is de randdebiel die beslist geeft dat er voren moesten gegraven worden in de Scheldemeersen te Avelgem? Men heeft er dus niks beter op gevonden dan zo goed als alle Blaaszegge in het gebied volledig af te graven (er schieten nog enkele plantjes over)! Nota bene de enige interessante zegge die in het gebied voorkomt. En waarom? Het enige dat is vrijgekomen zijn enkele Blaartrekkende boterbloemen en veel steenafval. Hoe is dat toch mogelijk? Schauvliege heeft gelijk en ze weet niet eens voor de helft hoé erg het gesteld is. Of is men het terrein aan het preparen voor een nieuwe golf van floravervalsing om dan achteraf te doen alsof het aan het goede beheer ligt? Overigens gaat de actieve bestrijding van Carex diandra aan de vaarttaluds te Moen gewoon verder. Geen wonder dat al die natuurpuntmannen zich niet meer op dit forum durven te vertonen. Wat een treurnis.
DDD
Buizerd

Vorige

Keer terug naar Excursieverslagen West-Vlaanderen