Moeskroen en omgeving

Natuurnieuws uit Wallonië

Moeskroen en omgeving

Berichtdoor ngoulem op 29 apr 2013, 19:36

Vandaag een steenloper aan de oevers van de spierebeek, een eerste voor ons. Zie : http://mouscron.waarnemingen.be/waarnem ... w/75571156

Op dezelfde plek ook nog een overvliegende kleine zilverreiger, de tweede ooit hier na één vorige week.
ngoulem
Koolmees

Re: Moeskroen en omgeving

Berichtdoor yann op 30 apr 2013, 07:55

De Spierebeek heeft daar blijkbaar nog brede muddy oevers. Zo dicht bij onze streek zulke chique soorten ... de lijstjesmannen zouden beter de wacht optrekken aan de Vlaams-Waalse grens :-) .
yann
Steenarend

Berichtdoor Davy op 30 apr 2013, 08:39

En is een raadsel voor mij opgelost: nu weet ik wat er begin vorige maand opvloog uit een beek in de Dottenijsestraat en enige tijd daarvoor uit een beek in de Doorniksesteenweg in Kooigem (tijdens de vorstperiodes). Vlogen telkens richting Moeskroen.

Oranje poten en gevlekte roodrossige/zwarte rug.
Bij die uit de Doorniksesteenweg ook heel duidelijk de twee witte gescheiden bovendelen gezien op de staartbasis, wat mij helemaal in de war bracht. Ik zocht het vooral bij de sigaren van andere stelten.
'k dacht dat steelopers enkel aan de kust voorkwamen ? 'k Ben dan ook niet vertrouwd met de kustbewoners

Wees gerust, 'k zal ze niet ingeven, maar 'k weet nu bij welke soort te zoeken en zal de beken extra goed in de gaten houden
Vorm is leegte, leegte is vorm
Davy
Sperwer

Berichtdoor ngoulem op 03 mei 2013, 18:34

@ Yann, inderdaad, de vogel zat aan één van de twee plekken waar ze de oevers hebben uitgebreid. Als het niveau wat hoger komt ziet het er nog goed uit :

Afbeelding

Toch zien we onze stelten vaker in plasjes midden in de akkers, waarschijnlijk omdat er niet veel leeft in een beek die soms blauw of rood is ...
ngoulem
Koolmees

Berichtdoor ngoulem op 07 nov 2013, 15:03

Vandaag was het waterpeil zeer hoog aan de spierebeek in Dottenijs, door de onophoudende regen van de laatste dagen zijn er meerdere hectares onder water, jammer dat we niet begin mei zijn :) ... Omdat ik daar voor het werk stond kon ik niet achter vogels zoeken, weel een slechtvalk gezien die eerst probeerde op een groep van 100 kievitten, zonder geluk, en die 100m verder wel één van de 200 houtduiven kon slaan.
ngoulem
Koolmees

Berichtdoor ngoulem op 04 jan 2014, 14:00

Christophe begint het jaar zéér goed ! Eerste op foto voor Moeskroen :

Afbeelding

Vandaag boven de Moeskroense industriegebouwen getrokken
ngoulem
Koolmees

Berichtdoor Davy op 04 jan 2014, 15:19

ngoulem schreef:Christophe begint het jaar zéér goed ! Eerste op foto voor Moeskroen :

Vandaag boven de Moeskroense industriegebouwen getrokken

Chic ! Zou die doorgetrokken zijn of mogelijks ergens tp vertoeven ?
Vorm is leegte, leegte is vorm
Davy
Sperwer

Berichtdoor ngoulem op 04 jan 2014, 15:47

Hij is doorgevlogen richting Dottenijs, en iestke verder begint Vlaanderen :)
ngoulem
Koolmees

Berichtdoor manne op 29 apr 2014, 19:28

Wel beetje ver van Moeskroen, maar in Doornik zag ik vandaag een Slechtvalk rond de kathedraal vliegen. Is daar ook een broedgeval bekend?
manne
Steenarend

Keer terug naar Wallonië