Groot schietveld Brecht

Natuurnieuws uit de provincie Antwerpen

Groot schietveld Brecht

Berichtdoor Sven op 12 aug 2015, 16:23

Geachte mensen,

Als groot natuurliefhebber had ik verleden jaar in een niet nader genoemde gerenommeerde krant gelezen dat er een deel van het Groot Schietveld te Brecht was opgekocht door Natuurpunt en was opengesteld voor het publiek. Omdat ik weet dat er sinds enkele jaren elke zomer een slangenarend de zomer doorbrengt, wou ik dit gebied toch graag eens verkennen. Ik ben op verkenning geweest en heb de slangenarend ook gespot en ook een koppel boomvalken. Verder waren er heel veel sporen van een vos, en prachtige stukken met het mooie pluimgras en nog veel meer. Kortom een pracht van een gebied. Het was me echter niet helemaal duidelijk of ik eigenlijk wel in het opengestelde gebied op wandel was.

Het was pas wanneer ik het gebied uit wandelde en ik vertrekkensklaar was dat ik aangesproken werd door een opzichter, nu bleek dat ik me inderdaad op verboden terrein begeven had waarvoor mijn excuses. Ik heb naderhand heel hard getwijfeld of ik mijn waarnemingen wel durfde ingeven op deze site en heb ze dan uiteindelijk ook niet ingegeven.

Nu ontdek ik echter via deze site dat er best een behoorlijke lijst van waarnemingen is die zich situeren in het Groot Schietveld, en niet zo maar van één persoon maar wel degelijk van een hele resem verschillende mensen. http://waarnemingen.be/gebied/view/29208

Nu is mijn vraag: Wat maakt dat deze mensen daar wel mogen ronddolen? Mogen ze het wel of zijn ze ook in overtreding? Hoe krijg ik het klaargespeeld om ook ongestoord en legaal daar te mogen rondwandelen?

Kan iemand hier een zinnig antwoord op formuleren?

Hoogachtend en gegroet,

Sven
Sven
Goudhaan

Re: Groot schietveld Brecht

Berichtdoor OlivierO op 12 aug 2015, 20:22

Ja, ik.

Het Schietveld is beperkt toegankelijk op twee paden die het veld in 3 snijden. Dit pad en het pad een stuk naar Zuid-West, de Kreolienstraat. Dit mag je alleen betreden als de barelen open staan. Als die gesloten zijn blijf je eruit. Je mag van dit pad ook niet afwijken, dus geen zijstraten nemen of dergelijke.

Maar: er zijn mensen met een vergunning, zoals Peter Symens. Die mogen "overal" komen, maar uiteraard ook niet tijdens schietoefeningen (die daar dus nog wel degelijk doorgaan laat ik mij vertellen).

Ik zou het gebied dus zeker niet zomaar betreden op goed geluk, want het blijft militair domein. Maar als de bareel open staat mag je er in principe dus in (of door, zoals het je bekijkt).

Groeten,

Olivier
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor Sven op 19 aug 2015, 20:03

Dank je voor de info. Ik werk in Brecht en ben wel goed vertrouwd met Brecht en de bijhorende deelgemeenten, die Kreolienstraat ken ik wel. Wat het de schietoefeningen betreft, dat kan ik beamen dat die daar nog wel degelijk plaats vinden, die hoor je tot heinde en ver. Het is ook van daar dat de laatste brand is ontstaan als ik me niet vergis een tweetal jaar geleden.
Stom dat ik het artikel niet bijgehouden heb, maar jij hebt toevallig geen flauw benul welk deel er daar in de omgeving een jaar of twee geleden is opengesteld voor wandelaars zoals ik las in de krant.

Alvast bedankt en gegroet,

Sven
Sven
Goudhaan

Berichtdoor OlivierO op 20 aug 2015, 09:37

Sven schreef:Stom dat ik het artikel niet bijgehouden heb, maar jij hebt toevallig geen flauw benul welk deel er daar in de omgeving een jaar of twee geleden is opengesteld voor wandelaars zoals ik las in de krant.

Ik heb geen idee, ik heb dat artikel niet gelezen. Maar ik kan mij moeilijk voorstellen dat er buiten de genoemde wegen nog meer is opengesteld. Er kan daar letterlijk overal munitie liggen die nog niet is afgegaan ...
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor Sdry op 20 aug 2015, 20:58

Waarnemingen sowiso altijd ingeven :mrgreen: Indien je ze maakt op plaatsen waar je eigenlijk niet hoort te zijn kan je ze vervagen of onder embargo zetten.
Sdry
Spreeuw

Berichtdoor ThibMar op 25 aug 2015, 19:42

Het deel dat opengesteld is betreft de Stapelheide en ligt boven de Kampweg. Best ook borden lezen, want is ook beperkt toegankelijk.
ThibMar
Pimpelmees

Keer terug naar Antwerpen