Belval gered !

Activiteiten van, vragen voor en informatie over Vogelwerkgroep Zuid-West-Vlaanderen

Moderator: Christoph

Belval gered !

Berichtdoor Dirk L op 23 aug 2009, 17:49

Net terug van een mega-WE Belval. Straks volgt een verslag met wat fotomateriaal.. :-)
Dirk L
Visarend

Re: Belval gered !

Berichtdoor Djoni op 23 aug 2009, 19:38

Was er dolgraag bijgeweest maar familiale omstandigheden hebben er anders over beslist.
Hopelijk was er veel ambiance en is er heel wat positief nieuws te melden.
Hopelijk staat Belval weer vlug vol met water, maar eerst nog wat centjes bijéénkrijgen waarschijnlijk.
Djoni
Buizerd

Berichtdoor LPK op 23 aug 2009, 21:04

Dit is het beeld vandaag de dag van het meer van Belval: een plasje vol met karpers, naar de laatste zuurstof happend....
Afbeelding

Afbeelding

Rik toont hoe het er volgend jaar hopelijk weer zal uitzien: vol met water...

Afbeelding

Ondertussen ving Jan een mega-Ringslang

Afbeelding

Tijdens het geleid bezoek konden we de verborgen pareltjes van Belval ontdekken: de tweede vijver bevatte nog redelijk wat water, met een mooie moerasvegetatie.

Afbeelding

Dit gedeelte was goed voor 15 Grote zilverreigers, 1 Zwarte Ooievaar ( in de namiddag werden er 4 gezien, samen met 9 Wespendieven), Bruine Kiekendieven, Kemphanen, Watersnippen, Groenpootruiter, Boomvalk, Zomer- en Wintertalingen, Slobeenden, ...
Afbeelding

Afbeelding

Elders werden ook nog gezien: Brilduiker, Visarend, Wespendief,...

Op vlindergebied waren het vooral de Staartblauwtjes en de Grote Vuurvlinders die de aandacht trokken...
Afbeelding

Afbeelding

Het feestje zelf was zeer gezellig: een driegangenbarbecue, ons aangeboden door de gemeente Belval, met achteraf kampvuur en gitaar (merci Wim!)!

Afbeelding

Afbeelding

Zeer leuk aan de argonne in het "najaar" zijn de honderden zwaluwen (hier Oever) die verzamelen op de telefoondraden. In Les Charmontois hdden we zo een groep van mmer dan 1000 Oevertjes... Waar vind je dit nog bij ons?
Afbeelding
LPK
Spreeuw

Berichtdoor Peter op 23 aug 2009, 22:03

Prachtige foto's, Koen ! Mijn favorieten : de zilverreigers en de oeverzwaluwen.
Het zouden ook de andere zijn moest ik er ook bij geweest zijn.
Groeten thuis
--Meeting birds, my heart learns to fly--
Peter
Bosuil

Berichtdoor Dirk L op 24 aug 2009, 19:13

De Etang de Belval omvat twee vijvers, oeverzones met brede rietkragen, een aantal perifere (broek)bossen, ringgracht, etc etc In totaal is dit 203 ha aangekocht door een 4-tal partners waaronder Natuurpunt. De drie andere zijn de gemeente Belval, ocharme 80 inwoners, de LPO en de Conservatoire Champagne-Ardenne. Gisternamiddag zijn we vakkundig rondgeleid door Rik Desmet (auteur van het boek De Argonne, Toekomst voor een verleden). Deze NP-aankoop is uniek wegens in het buitenland. Er is al eens iets gekocht in Wallonië; omgeving Virelles zeg maar, doch nooit eerder op zo’n afstand van huis, in het echte buitenland.
Een paar jaar terug werd het ganse gebied aangekocht door een privé-persoon die intensieve visteelt, gecombineerd met maïs voor ogen had. Ge ziet van hier dat dit daar niet gewenst was, zo maar in een Natura2000 gebied. Er werd daar door de eigenaar ook een km’s lange schrikdraad geplaatst, rondom de ganse vijver, om Everzwijnen buiten te houden. Het probleem dat toen ontstond was dat er reeds zwijntjes binnen de draad zaten en dat deze niet meer buiten konden. Ze zaten in een gouden kooi van maïs… Enfin, door tal van ambtelijke druk en bemoeienissen – ondermeer de dijk moet hersteld worden, want hier en daar al serieus uitgesleten – werd de eigenaar het kotsebeu (“al die staatsruiveniers, merde alors !!”) en heeft hij de zaak verpatst voor 2.500.000 euro. Natuurpunt is voor 55 % eigenaar, maar vraag me niet in welke constructie, met een financiering van 280.000 euro. NP heeft uiteraard ook de verplichte dijkherstelwerken geërfd die nog uitgevoerd moeten worden. Daarom voorziet men dat slechts tegen eind 2010 er terug water in de vijver zal staan.
Het beheerplan dat voorgesteld werd is vrij van knutselarij en gekenmerkt door en gezonde dosis pragmatisme. De periodieke afvissing blijft behouden maar geschiedt onder de paraplu van zeer extensieve teelt zonder veel bodemwoelende soorten. De Everjacht blijft ook behouden, deels om de almachtige franse jagerslobby “te vriend” te houden, maar nog meer om geen schadeclaims te moeten betalen aan boze boeren. Alle andere vormen van jacht worden niet toegelaten. Deze twee maatregelen stelden de ganse lokale bevolking gerust en er is nu een gezond draagvlak, buiten de obligate 5-6 “chicaneurs”. De burgemeester van Belval is een fervent voorstander van het project. Meer, ik heb me daar door NP e.a. laten vertellen dat zonder zijn tomeloze inzet dat hele ding niet doorgegaan zou zijn.
Persoonlijk vind ik het een super initiatief en chapeau voor allen die hier aan meegewerkt hebben.
Koen heeft hier al serieus wat mooi fotomateriaal gezet; hier volgen de mijne.
Eerst een overzichtskaartje :
Afbeelding

Zicht vanaf tussendijk op grotendeels verruigde hoofdvijver met nog restanten van niet geoogste maïs. Opruiming van in het riet groeiende wilgen dringt zich op…
Afbeelding
Afbeelding

180° gedraaid met zicht op westelijke vijver die nog gedeeltelijk onder water staat met behoorlijk wat Biebrza-allures, hier zaten Grote Zilverreigers, jagende Boomvalken, Bruine Kiekendieven, Wintertaling, Kievitten, …
Afbeelding

Verweerde dijk die dient hersteld te worden vóór de vijver mag hervuld worden:
Afbeelding

Schitterend broekbos als deel van de noordelijke bosgordel
Afbeelding

Met dank aan de geestelijke vader van dit project, Rik Desmet.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Dirk L op 24 aug 2009, 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Dirk L
Visarend

Berichtdoor Djoni op 24 aug 2009, 21:40

Mooie foto's Koen en een goede up-to-date informatie in verband met de huidige stand van zaken Dirk...
Het wordt dus een goed uitgewerkte compromis waar iedereen zich blijkbaar kan in vinden.
Is er al iets uitgewerkt inzake toegankelijkheid, observatiehutten en/of torens en dergelijke...?
Ik zal toch ook eens de burgemeester van Belval moeten trakteren met een dozeke pralinen...
Of nodigen we hem uit op d'n Djoni-Award ?
In ieder geval, de wagen is goed aan het rollen en inderdaad nogmaals bedankt voor alle bezielers van het projekt en dan vooral Rik Desmet...
de volgende generatie Piepers, J.N.M.-ers en Natuurpunters zullen nu rustig op ekskursie kunnen gaan in de Argonne.
Djoni
Buizerd

Berichtdoor Dirk L op 24 aug 2009, 22:00

Djoni schreef:..Ik zal toch ook eens de burgemeester van Belval moeten trakteren met een dozeke pralinen...
Of nodigen we hem uit op d'n Djoni-Award ?
In ieder geval, de wagen is goed aan het rollen en inderdaad nogmaals bedankt voor alle bezielers van het projekt en dan vooral Rik Desmet...

Dit valt als serieuze optie zeker te bespreken dd. 04/09, vergadering VWG. Kunnen we ook iets terugdoen. Gelijk wij daar ontvangen werden.. met een BBQ.. dit gaan we in het eerste niet meer meemaken. Precies het laatste prentje in iedere strip van Asterix en Obelix, ge weet wel, met de Evers op tafel en de bard in de boom geknoopt. ;-) De hartelijke verbroedering met de lokale bevolking van Belval zal ik ook niet licht vergeten. =O Dat was niet voor gevoelige zielen.. ;-).
Dirk L
Visarend

Berichtdoor johnny op 25 aug 2009, 07:46

Ja, het was leuk.... na zovele jaren nog eens in DE Argonne.... en dan nog omdat de vlamingen er één van de mooiste pareltjes hebben weten te helpen beschermen.
Er waren dan ook nogal wat vlamingen aanwezig......
Afbeelding
Van links naar rechts Walter, Dirk, Frans, Johnny, Herman, Kristina, Agnes, enz. euh.., mis zeker?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Pittoreske plaatsjes bij de vleet............ zoals hier,
Afbeelding
Alsook GAGELEER............... Dirk.........
Afbeelding
Ik weet niets.... het enige wat ik schijnbaar wel weet, is dat ik onwetend ben...
johnny
Buizerd

Berichtdoor Dirk L op 25 aug 2009, 20:49

Ja, de uitvinder van de Gageleer himself stond achter de bar zijn eigen brouwsel uit te schenken. Ge moogt vér lopen om een lekkerder bier te proeven.. 8-)
Dirk L
Visarend

Berichtdoor rik desmet op 26 aug 2009, 09:24

Het was inderdaad ernorm verzorgd, het vele werk loonde!
er zijn al plannen om Philippe en zijn ploeg eens bij ons uit te nodigen, o.a. om hem een aantal voorbeelden van reservaten te laten zien.
Bovendien ziet het er wel naar uit dat we van festiBELval een tradtitie zullen maken!
rik desmet
Goudhaan

Berichtdoor johnny op 27 aug 2009, 12:24

Awel, Rik..... Ik zal er zijn...
Zou graag nog mogen meemaken dat alles op en top in orde staat.
't Was zolang geleden dat ik er nog geweest ben (15 à 16 jaar) en het deed echt deugd eens een paar dagen in de Argonne rond te tjolen. In jullie boek vind ik, voornamelijk in de anecdotes, mezelf terug.
Toen ik er een dertig tal jaren geleden voor het eerst kwam was de Argonne een echte openbaring.
Onder begeleiding van onze Zuidwest Vlaamse pionier Gust Schamelhout kwamen we er, na verschillende stops onder de weg, 's avonds aan......... verfrissen, eten en dan Kerkuil gaan zoeken in het dorp waar we verbleven... en soms nog een nachtelijke rit voor Bosuil en Nachtzwaluw.
Het was niet zoals nu, 3 uurtjes autosnelweg en klaar.
De haltes waren toen ... Couvin voor Waterspreeuw en Grote gele kwik, De Thin-vallei voor de eerste Wouwen en Sprinkhaanrietzanger, Snor, Roerdomp, enz...... dan ging het verder naar Le Chesne, lac de Bairon.... voor een grote wandeling.... Bruine kiek, Woudaapje, Cetti's zanger, enz.
Daarna naar een mooi gebied bij Buzancy, waar we gegarandeerd Grauwe en Blauwe kiek zagen.

De Gust ging er reeds verschillende jaren met de Wielewaal afdeling Kortrijk en hij wist er alle plaatsjes zijn..... hier Roodkopklauwier, daar Klapekster, ginder Hop....... alles klopte. De nieuwelingen in het gezelschap keken de ogen uit hun kop.
Ik heb hier trouwens nog wel ergens van die oude reisverslagen liggen...... eens maakte Gustje er een echt boekje van, met verzonnen figuranten. Aan de hand van de schrijfsels kon je dan zelf uitmaken wie...wie was. Mooie tijden waren het, die we waarschijnlijk niet meer zullen meemaken.

Al dit kwam me verleden week terug voor de ogen........... machtig mooi, doe zo verder !!!!!!!!
Ik weet niets.... het enige wat ik schijnbaar wel weet, is dat ik onwetend ben...
johnny
Buizerd

Berichtdoor manne op 04 nov 2009, 15:49

Omdat er nog steeds veel centjes nodig zijn voor Belval, allen daarheen!

Afbeelding
manne
Vale Gier

Berichtdoor Djoni op 12 nov 2009, 14:02

Intussen wordt er druk "Achter de schermen" verder gewerkt om de "Benefiet voor Belval" tot in de puntjes te verzorgen
om het voor iedereen zo aangenaam mogelijk te maken.

De prachtige affiche van Manne wordt overal rondgestuurd en verspreid.

Axel werkt aan de Power-point... er komen zelfs honderden dia's binnen (uit de oude doos) voor op Place Belval...

Er zal tussendoor ook op Place Belval een ouderwetse dia-projectie gegeven worden met unieke nooit vertoonde beelden
uit de Argonne nog van in de jaren '70 aan de hand van Marcel Bloeyaert.

Op Place Belval zal er trouwens ook plaats zijn om oude foto's op te hangen, oude schrijfsels te vertonen enz...

Er wordt koortsachtig gewerkt aan de catering, de muzikale omlijsing, de bestellingen van drank en allerhande zaken enz...

En er beginnen nu intussen ook leuke prijzen binnen te komen, ja zelfs reeds één unieke hoofdprijs is reeds in ons bezit.
Maar meer verklappen we hier nog niet over.
Alle prijzen mogen meegebracht worden de avond zelf.

Ook Koen Verhoeyen is zeer enthousaiast over ons initiatief.
Hij is de bezieler van de pas nieuw in het leven geroepen website : http://www.argonne.be (klik aan op landschappen - vijvers en klik aan op wandelingen - Belval en Les Charmontois)
Djoni
Buizerd

Berichtdoor Djoni op 15 nov 2009, 18:55

Voor de mensen die het niet zo goed weten zijn en/of niet zo goed vertrouwd zijn met het Provinciaal Domein "De Gavers" te Harelbeke/Deerlijk :

Je geeft best in via GPS : Harelbeke - Eikenstraat.
Je rijdt best tot het Restaurant 't Eikenhof (nr 90).
Van hieruit kan je gemakkelijk de Parking Zuid oprijden.
Er zullen trouwens ook zoals ieder jaar bordjes opgehangen worden.

http://maps.google.be/maps?hl=nl&source ... KmONKV8K0H

Als je prijzen wil schenken aan de Tombola, breng die gerust maar mee de avond zelf,
want we hebben trouwens nog VEEL TROOSTPRIJZEN nodig.
Djoni
Buizerd

Berichtdoor Djoni op 19 nov 2009, 16:55

Er zijn nu reeds méér dan 100 inschrijvingen voor de kaastafel !!!
Djoni
Buizerd

Berichtdoor Carlos op 19 nov 2009, 17:07

Als je prijzen wil schenken aan de Tombola, breng die gerust maar mee de avond zelf,
want we hebben trouwens nog VEEL TROOSTPRIJZEN nodig.

Er is weer een lading kwaliteitshanddoeken geland van Byttebiers.
Carlos
Visarend

Berichtdoor manne op 19 nov 2009, 17:10

Djoni schreef:Er zijn nu reeds méér dan 100 inschrijvingen voor de kaastafel !!!

Leuk. We zullen de hoeveelheid rode wijn nog eens onder de loep moeten nemen vanavond!
manne
Vale Gier

Berichtdoor Dirk L op 19 nov 2009, 21:04

Dat is toch simpel : één fles de man.. :-D
Dirk L
Visarend

Berichtdoor yann op 20 nov 2009, 09:43

En voor wie niet kan komen naar de kaasavond : vanaf 20.30u begint daar het avondprogramma. Gratis inkom. Iedereen van harte welkom. Belval kan er maar wel bij varen ...
yann
Steenarend

Berichtdoor pvt op 20 nov 2009, 19:11

Iemand die vanuit Gent richting Harelbeke rijdt voor het avondprogramma, 's nachts terug richting Gent rijdt en nog een plaatsje over heeft in de wagen?
Let me know! pvtlvd (at) yahoo (dot) com
pvt
Visarend

Volgende

Keer terug naar Vogelwerkgroep Zuid-West-Vlaanderen