VWG ZWVL: vind ons op Facebook

Activiteiten van, vragen voor en informatie over Vogelwerkgroep Zuid-West-Vlaanderen

Moderator: Christoph

VWG ZWVL: vind ons op Facebook

Berichtdoor Christoph op 23 dec 2014, 07:48

Sinds gisteren is onze geliefde Vogelwerkgroep Zuid-West-Vlaanderen ook terug te vinden op Facebook. Met nu al enkele uitgebreide foto-verslagen van onze uitstap naar Zeeland vorige zondag.

Je kans ons vinden door bij 'vrienden zoeken' Vogelwerkgroep Zuidwestvlaanderen in te geven. Zonder koppeltekens en/of hoofdletters want dat Facebook niet toe.
Christoph
Visarend

Re: VWG ZWVL: vind ons op Facebook

Berichtdoor Peter op 24 dec 2014, 08:35

Heel mooie FB-pagina. Goed gedaan, vwoarzitr. 2015 wordt het vwg-jaar van de nieuwe ontmoetingen. :-)
--Meeting birds, my heart learns to fly--
Peter
Bosuil

Berichtdoor Filip op 27 dec 2014, 19:30

Goed initiatief (persoonlijk zit ik wel niet op facebook). Wellicht werd de vwg-facebookpagina nu als een persoonlijk profiel aangemaakt, best is om die om te zetten naar een pagina van een organisatie, dat kan eenvoudig, zie: https://www.facebook.com/help/175644189 ... 4189234902
Strikt genomen moet dat eigenlijk ook zo en het heeft ook voordelen (vind-ik-leuks, beter vindbaar als organisatie, beheer door meerdere personen mogelijk). En ik kan dan ook een like-knop op de site van de vwg plaatsen...
Filip
Buizerd

Berichtdoor OlivierO op 27 dec 2014, 20:25

Filip schreef:Goed initiatief (persoonlijk zit ik wel niet op facebook). Wellicht werd de vwg-facebookpagina nu als een persoonlijk profiel aangemaakt, best is om die om te zetten naar een pagina van een organisatie, dat kan eenvoudig, zie: https://www.facebook.com/help/175644189 ... 4189234902
Strikt genomen moet dat eigenlijk ook zo en het heeft ook voordelen (vind-ik-leuks, beter vindbaar als organisatie, beheer door meerdere personen mogelijk). En ik kan dan ook een like-knop op de site van de vwg plaatsen...

Om niet op facebook te zitten weet jij er precies wel veel van. :-D
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor Filip op 27 dec 2014, 23:40

Beroepshalve heb ik er nog iets voor moeten doen, daarom dat ik over die paginaproblematiek nog iets weet, maar veel meer weet ik er niet van. Persoonlijk heb ik inderdaad geen facebookprofiel.
Filip
Buizerd

Berichtdoor manne op 28 dec 2014, 17:05

Filip schreef:Beroepshalve heb ik er nog iets voor moeten doen, daarom dat ik over die paginaproblematiek nog iets weet, maar veel meer weet ik er niet van. Persoonlijk heb ik inderdaad geen facebookprofiel.

Zelf heb ik ook geen facebookprofiel, maar ik zou het wel zien zitten om de facebookpagina van de vwg up to date te helpen houden.
manne
Vale Gier

Berichtdoor yann op 29 dec 2014, 11:46

Ik zit wel veel op Facebook. En wil ook wel helpen de VWG-pagina up to date houden.
Vroeger hadden we genoeg met het forum. We moeten echter mee met onze multimedia-tijd. Naast het forum is het tegenwoordig noodzakelijk ook andere netwerken te gebruiken, willen we een breder publiek aanspreken. Naast Facebook valt dan niet te kijken. Whatsapp heeft ook zijn meerwaarde al bewezen sinds de korte tijd dat we er met onze VWG gebruik van maken. Ik denk dat we met het trio Natuur.forum-Facebook-Whatsapp 90 % van onze digitale contactbehoeften dekken.
Laatst bijgewerkt door yann op 31 dec 2014, 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt
yann
Steenarend

Berichtdoor Christoph op 31 dec 2014, 06:51

Zelf heb ik geen ervaring met het aanmaken en beheren van een 'pagina' op FB. Ook even wat rondgesnuisterd en het mag misschien wel niet volgens de regels van FB maar heel veel Natuurpunt afdelingen en zelfs Natuurpunt Studie werken met een 'persoonlijk profiel' en niet met een 'pagina'.

@Manne: als je geen persoonlijk profiel hebt op FB dan kan je ook geen pagina helpen beheren.
Christoph
Visarend

Berichtdoor Dirk L op 31 dec 2014, 07:25

Van het forum hou ik een zeer dubbel gevoel over, gezien gans de wereld meeleest, met alle gevolgen van dien voor de kwaliteit en niveau van de discussies.
Facebook biedt het voordeel dat de groep min of meer beperkt is tot diegene waaraan je de boodschap wilt overbrengen. Dat was in de begindagen van het forum ook maar dat laatste is onoverzichtelijk geworden door de aankoppeling met NP. Facebook is ook sneller, zeker met foto's, videos,... Het is het perfecte medium om vlug evenementen aan te maken en te delen; met onze NP-afdeling maken we daar zeer dankbaar gebruik van.
Whatsapp staat nu daar bij ons waar het forum stond in de prille begindagen, dit is een snel communicatiemedium voor een groep vogelvrienden. Persoonlijk vind ik dat nu het leukste om zorgeloos van gedachten te wisselen.
...
Ik zie dat klein nog steeds fijn is en dat mensen dat om die reden blijven opzoeken !
Dirk L
Visarend

Berichtdoor manne op 31 dec 2014, 08:45

Christoph schreef:Zelf heb ik geen ervaring met het aanmaken en beheren van een 'pagina' op FB. Ook even wat rondgesnuisterd en het mag misschien wel niet volgens de regels van FB maar heel veel Natuurpunt afdelingen en zelfs Natuurpunt Studie werken met een 'persoonlijk profiel' en niet met een 'pagina'.

@Manne: als je geen persoonlijk profiel hebt op FB dan kan je ook geen pagina helpen beheren.

Dat klopt niet hoor, Christoph. Twee van onze facebookbeheerders op school hebben geen persoonlijk profiel op facebook. Ik zal eens informeren bij die gasten.
Ik heb die uitleg eens gelezen en dat is toch eenvoudig zoals Filip zegt.
Als je van FB een medium wil maken dat "meteen mee" is, dan is dat toch moeilijk als het beheer in handen is van één persoon? Lijkt me beter om dit te bespreken op het vwg-bestuur.

Van het forum hou ik een zeer dubbel gevoel over, gezien gans de wereld meeleest, met alle gevolgen van dien voor de kwaliteit en niveau van de discussies.
Facebook biedt het voordeel dat de groep min of meer beperkt is tot diegene waaraan je de boodschap wilt overbrengen.

Nou, dat durf ik eigenlijk wel betwijfelen. Heel de wereld kan wel degelijk meelezen op facebook (maar je weet het misschien niet). Bovendien kijk je op het forum alleen bij een topic als je het je interesseert, wat sowieso al leidt tot een specifieke betrokkenheid met het onderwerp. Op facebook krijg je alles wat iemand uit je kringen post, onder je neus geduwd.

Enfin, FB is in elk geval een meerwaarde voor de communicatie van elke vereniging. Maar ik denk dat we het medium best met een team beheren om het optimaal te gebruiken.
Nog een opmerking hierbij: we moeten we in de mot houden dat onze communicatie via de verschillende communicatiekanalen synchroon verloopt. En die zijn uitgebreider dan forum-FB-whatsapp, hierbij denk ik ook nog aan Klimop en mailing bv. Ik wil dat als pr-verantwoordelijke wel in de gaten houden, maar misschien ook een gezonde reflex om in het achterhoofd te houden als je wat publiceert: heb ik zoveel mogelijk mensen bereikt?
manne
Vale Gier

Berichtdoor Davy op 31 dec 2014, 09:51

'k weet niet, fb... Af en toe postte ik iets op m'n vrouw's account, maar ik wou niet dat ze problemen ging krijgen met mijn opvattingen bij vrienden, familie, werk...
Een maand geleden dan zelf een account gemaakt, maar ik probeer het aantal 'vrienden' te beperken. Want anders krijg je een hoop berichtjes van kiekjes die me niet echt interesseren en waar je een hoop tijd mee kwijt bent om ze te bekijken. Hoe mensen dat met bv. 473 vrienden doen, is me een raadsel :lol:
Idem met twitter: liever klein maar overzichtelijk, dan te groot om er nog aandacht aan te besteden.
Je bereikt dan wel minder mensen als je zelf iets te zeggen hebt.

Daarom vind ik dit forum toch ideaal. Zoals Manne zegt, je bekijkt enkel de topics die je interesse wekken.
Vorm is leegte, leegte is vorm
Davy
Sperwer

Berichtdoor OlivierO op 31 dec 2014, 10:24

Davy schreef:'k weet niet, fb... Af en toe postte ik iets op m'n vrouw's account, maar ik wou niet dat ze problemen ging krijgen met mijn opvattingen bij vrienden, familie, werk...
Een maand geleden dan zelf een account gemaakt, maar ik probeer het aantal 'vrienden' te beperken. Want anders krijg je een hoop berichtjes van kiekjes die me niet echt interesseren en waar je een hoop tijd mee kwijt bent om ze te bekijken. Hoe mensen dat met bv. 473 vrienden doen, is me een raadsel :lol:
Idem met twitter: liever klein maar overzichtelijk, dan te groot om er nog aandacht aan te besteden.

Daarom vind ik dit forum toch ideaal. Zoals Manne zegt, je bekijkt enkel de topics die je interesse wekken.

Het is niet omdat je 500 vrienden hebt op facebook dat je ook tegen iedereen babbelt. Veel vrienden die ik op facebook heb ken ik effectief, maar zijn bijvoorbeeld vrienden van de scouts vroeger. Als ik die op straat tegen kom babbel ik daar even mee, maar nu niet om te zeggen dat ik daar een pint mee ga drinken. Je vult dat zelf in natuurlijk ...
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor Yves op 31 dec 2014, 11:40

Het is net een sterkte dat het forum 'in principe' door iedereen kan worden gelezen. Voor de delicate onderwerpen werd er een 'top secret' gemaakt. Je moet maar eens een Nederlandse zoekterm rond iets met natuur invoeren in google: veel kans dat er een link naar ons forum tussen zit. Het forum is dus ook een manier om als milieu- en natuurbeweging naar buiten te komen, ook met meningen en standpunten. Ieder doet daar dan mee wat hij wil. Je kan je dan zorgen maken over de zin of onzin van bepaalde reacties, maar uiteindelijk schuilt er weinig gevaar in. Wie de boodschap leest, er interpretaties van maakt en met die interpretaties op andere plaatsen of andere fora aan de slag gaat: dat is een kwestie van het geweten van die persoon zelf. Als ik op andere fora 'zogenaamd' kritische reacties lees, dan lees ik daar ook altijd wel de nuances van de rest van het topic mee. Op elk forum vind je controverse onderwerpen. Hier is dat bijvoorbeeld het topic over de klimaatwijziging: daar proberen de sceptici vruchteloos de gefundeerde meningen onderuit te halen. Op het forum van de klimaatsceptici is er ook wel eens iemand die daar gefundeerd weerwerk probeert te bieden. Elk zijn mening ... Idem over jachtfora, enz.

Facebook is helemaal niet anoniem en de standpunten die worden ingenomen en de reacties die worden gegeven op 'kritische zaken' raken op de een of andere manier wel openbaar. Neem nu de discussie die op Facebook werd opgestart door een Kortrijks politieker over de opening van de TTP van de Geitenberg. Ze was ook vrij snel buiten Facebook bekend.
En het is dan misschien een 'beperktere groep', ook het bedrijf Facebook leest mee en zal met de nieuwe privacybepalingen die voorlopig zijn uitgesteld maar er toch aankomen nog meer van ieders zieltje bloot leggen. Maar FB is noodzakelijk om jongeren te bereiken (zie http://www.apestaartjaren.be/onderzoek/apestaartjaren-5) en daarom is het zeker een meerwaarde dat ook onze VWG op die trein stapt.

Ik ben het eens met Yann dat we met een combinatie van al deze media zo veel mogelijk mensen moeten kunnen bereiken én ook met Manne dat het belangrijk is dat we dat op elkaar afstemmen.
Yves
Steenarend

Berichtdoor pat op 31 dec 2014, 12:08

Je kan ook een besloten groep aan maken met meerdere beheerders, na verloop van tijd komen er meer en meer leden bij.
pat
Bosuil

Berichtdoor Davy op 31 dec 2014, 15:20

OlivierO schreef:
Davy schreef:'k weet niet, fb... Af en toe postte ik iets op m'n vrouw's account, maar ik wou niet dat ze problemen ging krijgen met mijn opvattingen bij vrienden, familie, werk...

Het is niet omdat je 500 vrienden hebt op facebook dat je ook tegen iedereen babbelt. Veel vrienden die ik op facebook heb ken ik effectief, maar zijn bijvoorbeeld vrienden van de scouts vroeger. Als ik die op straat tegen kom babbel ik daar even mee, maar nu niet om te zeggen dat ik daar een pint mee ga drinken. Je vult dat zelf in natuurlijk ...

Ik heb het gewoon over de tijd die je nodig hebt, om dagelijks door die berichten van die 500 mensen te werken. Geen kritiek op het feit dat je zo veel vrienden hebt. Integendeel: 't was eigenlijk ook een knipoogje naar een ex-vwoarzittre actief op dit forum
Vorm is leegte, leegte is vorm
Davy
Sperwer

Berichtdoor OlivierO op 31 dec 2014, 15:25

Davy schreef:
OlivierO schreef:

Ik heb het gewoon over de tijd die je nodig hebt, om dagelijks door die berichten van die 500 mensen te werken. Geen kritiek op het feit dat je zo veel vrienden hebt. Integendeel: 't was eigenlijk ook een knipoogje naar een ex-vwoarzittre actief op dit forum

Als ik de berichten van 100 mensen zie zal ik al serieus overdrijven (ik heb 956 facebook vrienden). Laten we zeggen minder dan 10 % zie je effectief, als het niet minder is. Maar zoals gezegd, dat bepaal je zelf. Kom je veel op facebook, dan zie je meer, kom je er minder op, dan zie je alleen een beperkt aantal vrienden.
OlivierO
Bosuil

Keer terug naar Vogelwerkgroep Zuid-West-Vlaanderen