Trimaarzate

Activiteiten van, vragen voor en informatie over Vogelwerkgroep Zuid-West-Vlaanderen

Moderator: Christoph

Re: Trimaarzate

Berichtdoor RBI op 09 jun 2014, 01:13

Yves schreef:
RBI schreef:
Yves schreef:Dit topic is bedoeld voor natuurwaarnemingen rond de trimaarzate. Wil voor (al dan niet semantische) discussies over bijvoorbeeld de toekomst van de landbouw de daartoe voorziene topics gebruiken of aanmaken op de juiste plaatsen.
Waarvoor dank!

het zal me worst wezen waar deze of gene discussie staat, zo lang ze maar interessant is ;-)

Ignaas, dan kunnen we zowel in een keer ook het modereren opgeven. Misschien zijn er nog wel mensen in deze discussie geïnteresseerd (ze is zeker zinvol) die een topic als 'trimaarzate' niet volgen. Er mag dan al minder trafic op dit forum zijn in vergelijking met vroegere tijden, het is nog steeds een meerwaarde als er wat orde is, makkelijker ook om dingen weer te geven. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik geen stukje anarchie kan verdragen.

je kan helemaal geen anarchie verdragen! :mrgreen:
RBI
Buizerd

Berichtdoor DDD op 05 nov 2014, 17:14

Davy schreef:Toch hoor ik overal in St. Denijs en Bellegem veldleeuwerik en zie ik veel kievitten op bieten- en maisakkers. 'k Weet wel niet of ze succesvol zijn bij het broeden.

En mijn vragen blijven: wat zijn de plannen van de provincie met de trimaatzate en hebben ze hun akkervogelzone geëvalueerd ?

Wel, blijkbaar komt er een platsoen. Met een beetje geluk ga je je dan niet meer druk moeten maken over het te vroeg maaien van vlinderrijke vegetatie. Dat ontbrak er echt nog aan...Enkele jaren geleden kwam ik eens een of andere fantast op een bromfiets die naar het akkervogelproject stond te kijken tegen en hij zei me 'je zult wel zien, binnen enkele jaren gaan ze het overplanten'. Heeft die nog gelijk ook...
DDD
Buizerd

Berichtdoor yann op 05 nov 2014, 17:21

Wat bedoel je met een platsoen, Dirk ?
Vanavond is er overleg tussen Natuurpunt en de Gemeente Avelgem over het laatste stuk Trimaarzate in Vlaanderen (te Avelgem dus). Overheid wenst te asfalteren, Natuurpunt probeert er zich tegen te verzetten, zelfs al lijkt het op vechten tegen windmolens.
yann
Steenarend

Berichtdoor DDD op 05 nov 2014, 19:10

Er staat een bord met bekendmaking van vergunningsaanvraag, daarop wordt gewag gemaakt van een 'groenscherm'. 'groenscherm', 'platsoen', 'preshoekbos', het is maar hoe je het noemt....voor mij is dat allemaal hetzelfde. Geen idee of het voor de gehele lengte is, borden leken te slaan op het stuk tussen Boeveriestraat en Poeldries, maar ik las eerder al in één of ander gazetje hetzelfde over de oude spoorweg te Spiere en Kooigem.

Verbaast me niks van Avelgem (ik zag er deze zomer nog zo mooi jonge Vossen), lijkt me onwaarschijnlijk dat het zal beperkt blijven tot enkel asfalteren? Dat zou nog niks zijn, maar ik veronderstel dat alle vegetatie verwoest zal worden voor dat megalomaan fietspadproject (ook aan de andere kant van de Schelde zal er heel wat mooie natuur en bijzondere flora verdwijnen op termijn, neem ik aan). Zielig, en dat zeg ik als fietser (het ongeasflateerde fietspad is overigens veel beter en comfortabeler om op te rijden dan het geasfalteerde stuk tussen Avelgem en Moen).
DDD
Buizerd

Berichtdoor Cappelle op 06 nov 2014, 09:49

yann schreef:Wat bedoel je met een platsoen, Dirk ?
Vanavond is er overleg tussen Natuurpunt en de Gemeente Avelgem over het laatste stuk Trimaarzate in Vlaanderen (te Avelgem dus). Overheid wenst te asfalteren, Natuurpunt probeert er zich tegen te verzetten, zelfs al lijkt het op vechten tegen windmolens.

Vechten tegen windmolens is tegenwoordig synoniem voor succesvol optreden, Yann! Cfr. Bellegem e.a.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Julke op 28 feb 2015, 13:58

:roll:
Laatst bijgewerkt door Julke op 12 sep 2015, 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Julke
Bosuil

Berichtdoor manne op 01 maart 2015, 21:28

Eentje om in te kaderen Jul.
manne
Vale Gier

Berichtdoor yann op 02 maart 2015, 17:53

Daar zitten drie soorten in die ik dit jaar nog niet had, Jul ;-)
yann
Steenarend

Berichtdoor manne op 02 maart 2015, 18:31

yann schreef:Daar zitten drie soorten in die ik dit jaar nog niet had, Jul ;-)

Kraaien, rietgorzen en amfibieën :lol: :mrgreen: :-S
manne
Vale Gier

Berichtdoor Julke op 02 maart 2015, 19:23

:-S
Laatst bijgewerkt door Julke op 12 sep 2015, 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Julke
Bosuil

Berichtdoor manne op 04 maart 2015, 13:58

Julke schreef:De kraaien waren alleszins niet geinteresseerd, zelfs niet toen hij/zij opvloog.

Het spektakel is inderdaad om je vingers van af te likken. Jul.

Maar toen ik hem gisteren zag, waren de kraaiachtigen hem (haar?) toch liever rijk dan kwijt. Ook de Buizerds probeerden hem constant weg te jagen. Op een bepaald moment had hij 6 Buizerds rond zich. Maar het moet gezegd: hij is nergens bang van. Op een bepaald moment landde hij midden in een groep kraaiachtigen in een wei om een graantje (pierke?) mee te pikken.

Afbeelding

Ongelooflijk prachtig beest!
manne
Vale Gier

Berichtdoor OlivierO op 09 maart 2015, 18:48

manne schreef:(...) liever rijk dan kwijt. (...)

Mja. :mrgreen:
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor manne op 09 maart 2015, 19:10

OlivierO schreef:
manne schreef:(...) liever rijk dan kwijt. (...)

Mja. :mrgreen:

Kwijt dan rijk dus... :-S Was danig onder de indruk. :-P
manne
Vale Gier

Vorige

Keer terug naar Vogelwerkgroep Zuid-West-Vlaanderen