De Lijsters van ZWVL -2013

Activiteiten van, vragen voor en informatie over Vogelwerkgroep Zuid-West-Vlaanderen

Moderator: Christoph

Re: De Lijsters van ZWVL -2013

Berichtdoor Djoni op 03 dec 2013, 20:14

Misschien ietwat "Off-Topic"... maar toch vlug even volgende ingeving die ik had tijdens de avondfile.
Ik hoorde bijna van iedere vogelkijker die vandaag de Fraters ging bekijken dat het wel spijtig is dat we deze ideale "Kale en rietvrije" stukjes voor o.a. zaadeters zoals Gorzen niet kunnen behouden voor de toekomst. Spijtig, maar het is niet anders... denk ik dan maar in onze regio bestaan er echt heel weinig of bijna geen van die verruigde akkers en moerasplaten met veel soorten zaden.
Deze " Look-a-like-toendra-vegetatie" moet toch wel een grote aantrekkingskracht uitoefenen op veel doortrekkende Gorzen, Leeuwerikken, Piepers en Tapuiten, Rietvogels en nog veel anders soorten
(vandaag ook doortrekkende Ijsgors door Ignaas NB).
Het is jammer dat deze "Open" structuur en het "Varanger-gehalte" van dit gebiedje er heel binnenkort wel eens volledig anders zou kunnen uitzien.
Er komt Riet en Rietgras, Lisdodde en Wilgenopslag zoals we de evolutie mochten van dichtbij meemaken in Vichte en ook te Kuurne.
In de hoger gelegen stukken deed het gebied (Langemunte) mij ook veel aan de Voorhaven in Zeebrugge denken (dus met zeer veel ruigtekruiden).
Het gebied waar we vroeger veel mochten twitchen (en nu nog enkel uitverkorenen) en er Raddes Boszanger, Kleine Spotvogel, Bruine Boszanger, Humes Bladkoning en Wilgengors en Ijsgors en nog veel andere krenten mochten bekijken...
Bestaan er echt geen beheersmaatregelen om deze gebiedjes in hun "Pionierssituatie" te kunnen behouden zodat ze aantrekkelijk en nuttig blijven voor zangvogels en steltlopers (Bokje aanwezig NB)...
Djoni
Buizerd

Berichtdoor Yves op 03 dec 2013, 22:05

Tja,Djoni, het is een steeds terugkerende vraag hé. Remember het Kasselrijbeekbekken en al de andere bekkens. Ze zijn niet aangelegd vanuit ornithologische standpunten maar puur als waterbeheersingsproject. Natuurlijk moeten ze ook voor deze functies worden onderhouden, en als er een win-winsituatie ontstaat moet er wel wat mogelijk zijn, zeker?

Terug naar de fraters: ze mogen dan wel relatief onschuw zijn, ik vind het storend dat er vogelaars in het bekken rondlopen om nog dichter bij de fraters te komen. Er is er hier bv. thuis een die het wel leuk zou vinden dat ze er buiten de schooluren in het weekend ook nog zouden zitten ...
Yves
Steenarend

Berichtdoor johnny op 04 dec 2013, 06:57

Ik zou vandaag ook eens willen gaan, maar weet niet waar ik juist moet zijn.
Kan iemand eens in détail zeggen hoe ik er kan komen?
Misschien hangt die IJsgors daar ook ergens rond??
Ik weet niets.... het enige wat ik schijnbaar wel weet, is dat ik onwetend ben...
johnny
Buizerd

Berichtdoor RBI op 04 dec 2013, 07:44

Je kunt parkeren aan het crematorium van Kortrijk (grote parking).
Dan langs de looppiste / sportvelden / strooiweide... naar beneden lopen tot je
het bekken tegenkomt, ik schat zo'n 300 - 500 meter lopen. Het bekken ligt quasi in het
verlengde v h crematoriumdomein.
De vogels zitten graag in het drogere stuk in het bekken. Je moet wel wat geluk hebben
om ze te zien hé Johnny.

@ Yves : inderdaad storend dat vogelaars / fotografen in het bekken zouden rondlopen (zelf heb ik nog niet gezien).
Vogels kwamen bij mij gewoon voor m'n neus zitten vanaf de berm!
Laatst bijgewerkt door RBI op 04 dec 2013, 07:48, in het totaal 2 keer bewerkt
RBI
Buizerd

Berichtdoor johnny op 04 dec 2013, 07:47

Ik hoor goed hé Djasse... Bedankt voor de info.
Ik weet niets.... het enige wat ik schijnbaar wel weet, is dat ik onwetend ben...
johnny
Buizerd

Berichtdoor johnny op 04 dec 2013, 12:09

Ja, we hebben ze gezien ... en gehoord. Francis heeft mooie foto's kunnen maken vermoed ik.
De medewaarnemers waren : Carlo, Francis Pattyn, Luc Clarisse en nog enkele personen waarvan ik de naam niet ken.
Laatst bijgewerkt door johnny op 06 dec 2013, 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt
johnny
Buizerd

Berichtdoor manne op 04 dec 2013, 15:24

@ Yves : inderdaad storend dat vogelaars / fotografen in het bekken zouden rondlopen (zelf heb ik nog niet gezien).
Vogels kwamen bij mij gewoon voor m'n neus zitten vanaf de berm!

Ben ik helemaal mee eens. De fotograaf die het schoentje past, zal hopelijk meelezen, maar ik vind dat ook niet kunnen. Toen ik er de laatste keer vertrok, dook de bewuste fotograaf meteen na mijn vertrek het bekken in. OK, de beesten zijn tam, maar laat ze toch één stukje waar ze ongestoord kunnen foerageren. Dat je dan geen mooi fotootje kunt nemen, dat is dan pech (ik heb die sjans trouwens ook niet gehad ook al zaten ze maar op 5-7m). Het zou zonde zijn om die beestjes te verjagen. Er stonden trouwens al meerdere sporen in de modder gisteren.
manne
Vale Gier

Berichtdoor pat op 06 dec 2013, 17:17

Deze namiddag nog even gaan kijken naar de Fraters en slechts zeer kort kunnen zien, wel 2 personen die in het bekken wilden lopen: :evil:
pat
Bosuil

Berichtdoor manne op 07 dec 2013, 08:58

pat schreef:Deze namiddag nog even gaan kijken naar de Fraters en slechts zeer kort kunnen zien, wel 2 personen die in het bekken wilden lopen: :evil:

En toen kwam Pat... :twisted:
manne
Vale Gier

Berichtdoor pat op 07 dec 2013, 11:18

manne schreef:
pat schreef:Deze namiddag nog even gaan kijken naar de Fraters en slechts zeer kort kunnen zien, wel 2 personen die in het bekken wilden lopen: :evil:

En toen kwam Pat... :twisted:

;-)
pat
Bosuil

Berichtdoor manne op 13 dec 2013, 16:59

Vandaag - nochtans vrijdag de 13de - geluk gehad aan het bekken van de Lange Munte. De Fraters leken niet thuis te geven, maar net toen ik wou vertrekken vlogen ze op. Bij het landen zat er eens eentje niet achter één of andere kruidenpol verstopt. In het filmpje zie je hoe het eerst gealarmeerd is door Kokmeeuwen, maar zich daarna rustig zit te poetsen. Na de Sneeuwgors een tweede droomsoort om vast te leggen.

manne
Vale Gier

Berichtdoor Djoni op 13 dec 2013, 18:22

Mooi gemutst Manne ! Wat een luxe om er nog eens vanuit de luie computerstoel van te genieten.
Misschien morgen nog eens een kort toertje gaan doen langs de Schelde want het nu al legendarische " Birdyear 2013 " loopt naar zijn einde...
Wie weet nog ergens een overvliegende Kleine of Wilde Zwaan... ;-)
Djoni
Buizerd

Berichtdoor manne op 14 dec 2013, 08:23

Djoni schreef:Mooi gemutst Manne ! Wat een luxe om er nog eens vanuit de luie computerstoel van te genieten.
Misschien morgen nog eens een kort toertje gaan doen langs de Schelde want het nu al legendarische " Birdyear 2013 " loopt naar zijn einde...
Wie weet nog ergens een overvliegende Kleine of Wilde Zwaan... ;-)

Dat zou wel heel straf zijn. We zagen vorig jaar een groepje zwanen van ver afkomen op de ttp, ze vlogen niet eens zo ver voorbij en we konden ze nog niet 100% zeker determineren als Kleine. 't Zal aan de grond moeten zijn Djoni vrees ik.

Ja en wat een vogeljaar inderdaad. Telkens als je denkt: dat zal nu wel de krent geweest zijn op de taart, komt er nog eentje bij. Die Fraters doen me qua gedrag ontzettend hard denken aan een Sneeuwgors (als muisjes tussen de pollen lopen, niet schuw, bij het opvliegen wat toertjes draaien en terugkeren, hetzelfde bekje, dezelfde manier van foerageren...)

En wat de "lijsters" betreft: er zijn inmiddels twee vogelaars (Carlos en Eddy) die het record van Filip van vorig jaar (191 soorten) gebroken hebben en de mythische kaap van 200 soorten in onze regio lijkt plots niet meer zo utopisch als we geloofden (maar we zijn er nog niet natuurlijk). Als het plots had gevroren dat het kraakte in Nederland, dan had dat er zelfs ingezeten dit jaar. Maar zo ziet het er niet naar uit (voorlopig toch).
Filip zelf heeft ook niet stilgezeten en is met brio in zijn jaardoel geslaagd: zoveel mogelijk regiolifers aan zijn lijst toevoegen. Hij heeft Yves ingehaald en staat op nummer 1 voor de soortenlijst over alle jaren in onze regio met 247 soorten.

What's next? :-P
manne
Vale Gier

Berichtdoor RBI op 31 dec 2013, 22:39

Het is dus een ex aequo geworden met Eddy en Carlos : elks 192 soortjes in de 365 dagen van 2013 in ZW Vlaanderen!
Even afwachten of er vogelkijkers zijn in onze regio die er in 2014 zullen voor gaan. Carlos en Eddy hebben er erg veel inspanningen voor gedaan om tot aan 192 soorten geraken. Ze hebben dan ook elk een paar erg leuke vondsten gedaan in 2013 !
RBI
Buizerd

Berichtdoor Dimitri op 01 jan 2014, 11:13

192, das niet mis! De eerste bij ons (VA+) is op 180 gestrand.
Dimitri
Sperwer

Berichtdoor yann op 01 jan 2014, 11:58

Een ex aequo is mooi voor twee mensen die er zoveel voor hebben gedaan + elkaar steeds hebben geholpen. Ik denk dat dit record een tijdlang stand zal houden.
Hun vrouwen zullen content zijn dat 2013 achter de rug is ;-)
yann
Steenarend

Berichtdoor RBI op 01 jan 2014, 23:30

en ze zien 2014 angstig tegemoet : gaat-ie lijsteren of gaat-ie de lijster niet uithangen ;-)... hij zal volgens mij nooit helemaal afkicken ;-)
RBI
Buizerd

Berichtdoor manne op 02 jan 2014, 09:37

RBI schreef:

en ze zien 2014 angstig tegemoet : gaat-ie lijsteren of gaat-ie de lijster niet uithangen ;-)... hij zal volgens mij nooit helemaal afkicken ;-)

Afkicken? Dat moet ik nog eens zien.

Ik denk dat dit record een tijdlang stand zal houden.

Dat dachten we vorig jaar ook. De magische kaap van 200 komt in zicht...

Een toast op de winnaars: Carlos en Eddy!

Afbeelding
manne
Vale Gier

Berichtdoor VQL op 02 jan 2014, 12:00

En ik dus ook content met meer dan 100 soorten, nl 106, met als sluitstuk een zelf ontdekt witoogeendje op de kleiput Pontestraat te Marke :-) Vorig jaar was ik de grote loozer van de vwg met 99 soorten.
Mijn streefdoel dit jaar blijft de kaap van 100 te halen want ik beperk me quasi enkel tot groot Kortrijk (en eens Bergelen).
VQL
Spreeuw

Berichtdoor Dimitri op 02 jan 2014, 12:39

Er zijn geen losers, alles wat je ziet is :-D
Dimitri
Sperwer

VorigeVolgende

Keer terug naar Vogelwerkgroep Zuid-West-Vlaanderen