De Lijsters van ZWVL -2013

Activiteiten van, vragen voor en informatie over Vogelwerkgroep Zuid-West-Vlaanderen

Moderator: Christoph

Re: De Lijsters van ZWVL -2013

Berichtdoor RBI op 08 okt 2013, 17:29

Er lopen daar inderdaad nogal wat vogelaars rond, toen Carlos er eens ging om een Topper te twitchen, vond hij enkel potters 8-)

Deze avond riep de Bladkoning terug regelmatig op exact dezelfde plek als gisteren.
RBI
Buizerd

Berichtdoor Davy op 09 okt 2013, 17:40

Zogezegd, zogedaan: deze voormiddag terug gefietst (met meer kleren aan) en de bladkoning was meerdere malen goed te horen. Francis had hem ook al gezien, maar had hem toen nog niet op de gevoelige plaat kunnen vastleggen. 'k Zie dat het hem deze namiddag wel gelukt is ! Een beloning voor z'n lange wachten gisterennamiddag en vandaag.

Een nog grotere pluim voor Ingaas z'n vondst. Chapeau !
Vorm is leegte, leegte is vorm
Davy
Sperwer

Berichtdoor RBI op 10 okt 2013, 12:48

Deze middag geen Blako gehoord of gezien aan Ooigem. Een Tjiftjaf reageerde wel op het geluid van Blako en riep
een nogal gelijkaardig roepje (maar korter en minder hoog dan Bladkoning). Het is echter niet gezegd dat het Bladkoninkje weg is.
RBI
Buizerd

Berichtdoor Cappelle op 17 nov 2013, 16:59

Een geïnteresseerd kleinkind zou graag alle vogels die hij ziet op een 'lijst' aanduiden. Bestaat er zo'n lijst die makkelijk gedownload kan worden?
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Filip op 30 nov 2013, 11:14

Vanmorgen zaten er 2 Fraters in het bekken Lange Munte te Kortrijk (da's op het eind van de nieuwe begraafplaats/sportvelden daar), mijn simkaart is kapot, kon daarom niemand verwittigen, dus dan maar via deze weg.
Vogels zijn opgevlogen, maar misschien nog in de buurt (niet direct teruggevonden), opgelet: er zitten daar ook (onder andere) Kneutjes.
Straks nog wat foto's en meer info.

P.S. Luc, misschien kan dit helpen: http://waarnemingen.be/observed_species ... approved=0
Filip
Buizerd

Berichtdoor manne op 30 nov 2013, 13:01

Filip schreef:Vanmorgen zaten er 2 Fraters in het bekken Lange Munte te Kortrijk (da's op het eind van de nieuwe begraafplaats/sportvelden daar), mijn simkaart is kapot, kon daarom niemand verwittigen, dus dan maar via deze weg.
Vogels zijn opgevlogen, maar misschien nog in de buurt (niet direct teruggevonden), opgelet: er zitten daar ook (onder andere) Kneutjes.
Straks nog wat foto's en meer info.

P.S. Luc, misschien kan dit helpen: http://waarnemingen.be/observed_species ... approved=0

Jawadde, donkerrode soort! Ik ga straks met Carlos de stikken uitkuisen. Als er nog liefhebbers zijn...

Hoe geraken we daar het best bij Filip?
manne
Vale Gier

Berichtdoor Filip op 30 nov 2013, 13:21

Vanaf het crematorium in zuidelijke richting lopen/fietsen tussen begraafplaats en sportvelden, en dan zie je het bekken liggen.
Succes!

Snel nog even tijd voor wat info en foto's:
Vanmorgen de botten aangetrokken voor mijn vast toerke langs de waterbekkens van Zuid-Kortrijk, toen ik rond het recente kleine bekken aan de Lange Munte wandelde, vlogen enkele Watersnippen op (vorige week meer, toen ook 4 Bokjes daar). Even later hoorde en zag ik een rondvliegend groepje Kneutjes, maar er zat ook een afwijkend roepje tussen (ik dacht al aan Frater, met weinig geloof echter). Twee vogels landden uiteindelijk niet ver van mij en kon ik goed bekijken, ik zag bij beiden een klein geel snaveltje en een okerkleurige zweem op de kop: Fraters warempel! Ze begonnen te foerageren (waren toen zwijgzaam), en snoepten van de overvloedig aanwezige zaden.
Na wat geklungel kon ik enkele foto's nemen, ze waren helemaal niet schuw, kwamen zelfs nog dichter bij:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Tijdens het checken van de foto's zijn ze opgevlogen, maar wellicht zijn ze nog in de buurt.

Tot halfweg de jaren '80 was Frater een zeldzame, maar regelmatige verschijning in De Gavers, maar dit betreft pas de eerste regiowaarneming van deze soort deze eeuw (afgezien van inbeslagnames). Een onverwachte regiolifer ook voor mij.
Filip
Buizerd

Berichtdoor Djoni op 30 nov 2013, 14:16

Proficiat, alweer een machtige vondst en opnieuw heel mooi gedocumenteerd voor het archief...
Deze namiddag kan ik niet gaan zoeken, maar morgenvoormiddag doe ik een poging en dat zou ook (zoals voor velen denk ik) een nieuwe regiolifer kunnen worden...

Voor de Djoni-Award 2014 wordt het alvast een moeilijker klus dan 2013 met waargenomen krenten zoals daar zijn :

Alpengiezwaluw, Frater, Bladkoning, Zeearend, Drieteenstrandloper, Steppekiekendief, Sneeuwgors, Morinelplevier, Grote Pieper, Duinpieper, Temminck's Strandloper, Kleine Strandloper, Steltkluut, Rosse Grutto...
Laatst bijgewerkt door Djoni op 03 dec 2013, 20:32, in het totaal 2 keer bewerkt
Djoni
Buizerd

Berichtdoor Kwakbram op 30 nov 2013, 15:40

Machtige vondst! Gelukkig pas deze week gevonden en niet vorige week... De vraag ivm de frater mocht er dan onmiddellijk uit :-)
Kwakbram
Spreeuw

Berichtdoor manne op 30 nov 2013, 16:49

Kwakbram schreef:Machtige vondst! Gelukkig pas deze week gevonden en niet vorige week... De vraag ivm de frater mocht er dan onmiddellijk uit :-)

Ik heb dat eerlijk gezegd al eens gezien op trek aan Heulebos met o.a. Miguel en Gino, maar ik zou begod niet meer weten wanneer. Het beeld dat ik er nog steeds van in mijn hoofd heb is dat van "een groep schietende cowboys" die passeert.

Deze namiddag met Eric P. en Carlos zonder succes het hele gebied tussen het crematorium en Het Keibeekbekken uitgekamd. Wie weet morgen meer succes. Het gebied rond het bekken van de Lange Munte heeft wel iets weg van een schorre. Nog eens dikke proficiat Filip!
manne
Vale Gier

Berichtdoor yann op 30 nov 2013, 18:20

Schitterend, Filip.

Ter vergelijking een Fratertje deze zomer in zijn broedgebied (Fair Isle).
Afbeelding
yann
Steenarend

Berichtdoor Cappelle op 30 nov 2013, 20:23

Filip schreef:

Prachtige lijst, Filip, daar zal het ventje al een tijdje zoet mee zijn!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor manne op 01 dec 2013, 20:22

Met dank aan Pieter Braem vandaag dan toch de Fraters te zien gekregen. Het begon nochtans als een "worst nightmare"-scenario. Toen ik met de fiets op de Lange Munte aankwam, zag ik Free komen aanlopen. Meteen geroepen of hij "ze" gezien had en zijn "ja" klonk als muziek in de oren. Helaas... de beestjes waren net opgevlogen voor een Sperwer die kwam jagen en tot overmaat van ramp ver weggevlogen ("tot boven Keibeekbekken 2" aldus Free) en niet direct teruggekeerd. Baf... de deprihamer op de kop. Dan maar het gebied afgefietst in de hoop... maar dat is zoeken naar een speld in een hooiberg. Uiteindelijk met een zestal anderen teruggekeerd naar het beste biotoop voor deze vogeltjes: het landtongetje in het bekken aan de Lange Munte. Toen mijn tijd opraakte en ik al vééél te laat was voor de verjaardagstaart van mijn schoonzuster dan maar met de staart tussen de benen afgedropen en aan het Keibeekbekken Carlos en Inge ontmoet met het hoofd ook diep in de schouders. Tot plots... het verlossende telefoontje van Pieter: ze waren terug. In allerijl naar het bekken en daar zat het nerveuze duo weer in de vegetatie rond het water. Ongelooflijk dat Filip er zulke goeie foto's van kon nemen, want de beestjes waren supernerveus en liepen als muizen van de ene kruidpol naar de andere. Soit, megawaarneming. Merci!
manne
Vale Gier

Berichtdoor Djoni op 02 dec 2013, 11:07

De twee Fraters deze morgenvroeg teruggevonden aan spaarbekken en later nog steeds t/p, wel nu en dan vervliegend.

Nogmaals proficiat aan de ontdekker Filip !
Djoni
Buizerd

Berichtdoor manne op 02 dec 2013, 11:47

Djoni schreef:De twee Fraters deze morgenvroeg teruggevonden aan spaarbekken en later nog steeds t/p, wel nu en dan vervliegend.

Nogmaals proficiat aan de ontdekker Filip !

Alleszins nu niet meer. Djasse en Roland staan al anderhalf uur zonder succes te wachten.
manne
Vale Gier

Berichtdoor Filip op 02 dec 2013, 19:10

Ik ben blij dat ze toch nog gezien zijn. Fraters foerageren vooral op of dicht bij de grond, dus het ondiepe deel van het bekken lijkt me inderdaad de beste plaats om ze te zien, er staat zaad genoeg daar, dus ze kunnen nog wel even pleisteren. Het gebiedje was nog maar pas aangemaakt in waarnemingen.be door Gerald, net op tijd...
Dit is wel al het 14e gekende geval in de regio (inbeslagnames uiteraard niet meegeteld), het vorige geval van Frater in de regio was op 17/10/1999, Heule/Heulebos, 10 ex (Manne, dat zullen die zijn die jij gezien hebt).
Filip
Buizerd

Berichtdoor johnny op 02 dec 2013, 19:30

Filip, is er ook geen waarneming van Tom Vandenbossche en ikzelf langs de Leie in Bissegem of Wevelgem????
Ik weet niets.... het enige wat ik schijnbaar wel weet, is dat ik onwetend ben...
johnny
Buizerd

Berichtdoor Filip op 02 dec 2013, 19:33

Ja, staat ook in de statuslijst: 27/12/1986, 30ex.
Vermoedelijk was de soort vroeger regelmatiger te zien in de regio.
Filip
Buizerd

Berichtdoor Djoni op 03 dec 2013, 10:43

Djasse heeft ze deze morgen blijkbaar ook binnen met bovendien er nog een bonus bovenop !

Heel goed en aantrekkelijk gebiedje toch dat ik totaal niet kende...
het lijsten brengt je soms naar (nog steeds) ongekende plekjes in onze regio.

Prachtige foto's Djasse (waarnemingen.be), wordt de vogel van de maand op mijn computerblad, ook leuke sfeerfoto met berijmde takken...
brengt mij wat in de kerst- en wintersfeer... ;-)
Djoni
Buizerd

Berichtdoor RBI op 03 dec 2013, 11:35

Ik krijg bericht binnen dat de 2 Fraters zich momenteel erg goed en van dicht (3 m) laten bekijken aan het bekken Lange Munte.
Door het koude weer zijn ze wat minder hyperactief en tammer.
RBI
Buizerd

VorigeVolgende

Keer terug naar Vogelwerkgroep Zuid-West-Vlaanderen