De Lijsters van ZWVL -2013

Activiteiten van, vragen voor en informatie over Vogelwerkgroep Zuid-West-Vlaanderen

Moderator: Christoph

Re: De Lijsters van ZWVL -2013

Berichtdoor Christoph op 17 feb 2013, 21:47

manne schreef:Vandaag alweer - tevergeefs - met Carlos de omgeving van de Trimaarzate tussen Sint-Denijs en Spiere afgeschuimd op zoek naar de Robotap. Het smeerlapke (het vogeltje bedoel ik dan :-S )!

Da beestje kan allang doorgetrokken zijn natuurlijk. En zeggen dat die Kranies van Thijs ook over de Trimaarzate gevlogen zijn.
Christoph
Visarend

Berichtdoor Yves op 18 feb 2013, 11:21

Manne (en andere bezoekers van het open gebied ten zuiden van Kortrijk), mocht je toevallig op landende of hoverende helicopters stoten, wil je dan hun kenteken noteren (zal meestal OO-STB of OO-STD zijn ...) en het uur?
Natuurpunt Zwevegem wil de gegevens namelijk verzamelen om een actie op poten te zetten tegen de hinderende verstoring van het buitengebied daar.
Yves
Steenarend

Berichtdoor Davy op 18 feb 2013, 19:42

Yves schreef:Manne (en andere bezoekers van het open gebied ten zuiden van Kortrijk), mocht je toevallig op landende of hoverende helicopters stoten, wil je dan hun kenteken noteren (zal meestal OO-STB of OO-STD zijn ...) en het uur?
Natuurpunt Zwevegem wil de gegevens namelijk verzamelen om een actie op poten te zetten tegen de hinderende verstoring van het buitengebied daar.

Gisterennamiddag rond 14u00 terug een zwart exemplaar dat even landde en onmiddellijk terug opsteeg. 'k Zal in het vervolg meer details proberen door te sturen.
Vorm is leegte, leegte is vorm
Davy
Sperwer

Berichtdoor manne op 18 feb 2013, 20:15

Davy schreef:
Yves schreef:Manne (en andere bezoekers van het open gebied ten zuiden van Kortrijk), mocht je toevallig op landende of hoverende helicopters stoten, wil je dan hun kenteken noteren (zal meestal OO-STB of OO-STD zijn ...) en het uur?

Gisterennamiddag rond 14u00 terug een zwart exemplaar dat even landde en onmiddellijk terug opsteeg. 'k Zal in het vervolg meer details proberen door te sturen.

Ik denk dat er geen zonnige dag op de ttp voorbij is gegaan zonder dat er een heli net voor de ttp een touch and go uitvoerde. Altijd dezelfde zwarte of donkerblauwe (?) heli. Duidelijk van een vliegschool. Moet niet moeilijk te traceren zijn dus.
manne
Vale Gier

Berichtdoor RBI op 19 feb 2013, 09:18

vraag
http://vwgzwv.waarnemingen.be/waarneming/view/73858043

antwoord
http://vwgzwv.waarnemingen.be/waarneming/view/73642404

je gaat de database een beetje moeten leren gebruiken, hé, admin ;-)
RBI
Buizerd

Berichtdoor manne op 19 feb 2013, 09:33

RBI schreef:vraag
http://vwgzwv.waarnemingen.be/waarneming/view/73858043

antwoord
http://vwgzwv.waarnemingen.be/waarneming/view/73642404

je gaat de database een beetje moeten leren gebruiken, hé, admin ;-)

:lol: Ik heb hem net een mailtje gestuurd.
manne
Vale Gier

Berichtdoor RBI op 19 feb 2013, 10:03

Ik heb hem net een mailtje gestuurd. :lol:

Wellicht heeft wnmr een gebiedsstreeplijst gemaakt, dan verschijnt waarneming ook als gebiedswaarneming en niet als
puntwaarneming op scherm?
RBI
Buizerd

Berichtdoor manne op 11 apr 2013, 13:46

Even gebeld met David Lesaffre uit Marke bij wie de Gekraagde roodstaart in de tuin zat, maar hij heeft de vogel niet terug gezien. Misschien zit hij nog ergens in de buurt.
manne
Vale Gier

Berichtdoor manne op 08 jun 2013, 21:38

Een vette week met zowaar 2 regiolifers (Steltkluut en Dwergstern). Dikke merci aan Eddy en Djoni voor de speedtamtam! Jullie hebben er nog één tegoed (en ook van Carlos voor die Steltkluut ;-) )
manne
Vale Gier

Berichtdoor yann op 13 aug 2013, 10:37

Nu straks het Lijstergeweld opnieuw in volle kracht zal toeslaan, heb ik het initiatief genomen de regiokaart van Vogelwerkgroep Zuid-West-Vlaanderen enigszins te corrigeren, meerbepaald voor het Scheldegebied. Wordt nog voorgelegd aan de Vogelwerkgroep, en als 't niet goed is kan ik het opnieuw aanpassen op de vroegere situatie.

Wat is er gewijzigd aan de kaart van Zuid-West-Vlaanderen : correcties waar de regiogrens niet werden gevolgd (bv. stukje Spierebekken ligt in Spiere); de natuurlijke grens tegenwoordig is de nieuwe Schelde, ik heb alles wat aan onze kant van de Schelde ligt, inclusief de Schelde zelf, meegenomen in onze regio.

Officieel ligt de Schelde maar voor de helft in West-Vlaanderen. Desondanks heb ik de Schelde volledig bij onze vogelregio gelegd (anders is iedereen geneigd hun Scheldewaarnemingen te verschuiven tot ze meetellen; nu kunnen ze tenminste op de juiste plaats ingegeven worden). A propos : onze Waalse vogelvrienden kunnen precies hetzelfde doen, dan zien zij ook alle waarnemingen van de Schelde op hun regioscherm.

Al de Scheldearmen aan onze kant van de Schelde liggen nu dus integraal binnen onze vogelregio, inclusief de grond tussen de oude Scheldearm en de Schelde (grootste wijzigingen zijn dus : de scheldemeersen van Outrijve en Mortierbos met aangelegen scheldemeers horen nu bij onze regio. Hoeven we onze ogen niet meer dicht te knijpen als we er voorbijfietsen ;-)
Misschien voer voor discussie, maar het maakt de grens van onze vogelregio langs de Schelde wel een heel stuk duidelijker.
yann
Steenarend

Berichtdoor Yves op 13 aug 2013, 17:09

Ik ben pro de wijzigingen.
Yves
Steenarend

Berichtdoor manne op 07 okt 2013, 18:17

Hoewel de kwantiteit voorlopig dik tegenvalt, is het voor de kwaliteit toch wel een goed najaar. In de laatste 2 weken al 2 regiolifers aan mijn conto kunnen toevoegen: Steppekiek en Bladkoning. Met dank en proficiat aan Djasse voor de blako, geen evidente soort om te vinden, laat staan om er nog een foto van te nemen. Dikke chapeau!
manne
Vale Gier

Berichtdoor RBI op 07 okt 2013, 19:53

Merci voor de mailtjes, de sms'kes, de telefoontjes en de forumpost... dit is altijd een leuke extra bij het vinden van een twitchbaar zeldzaampje en dit was in mijn geval al een hele tijd geleden. Deze avond ben ik nog eens gaan kijken met Djoni en de Blako riep zalig luid en lang alsof hij gans ZWVL wou laten weten dat hij er nog zat! Het Bladkoninkje houdt zich op in een flock met Pimpel-, Kool- en Staartmezen, 2 Tjifs minstens en een Vuurgoudhaantje. Met een beetje geluk, is hij morgenochtend nog te zien? Het is ook verbazend dat Manne er in geslaagd is de eerste geluidsopname voor deze soort op waarnemingen.be te zwieren, inclusief de gsm van Carlos die afgaat 8-)

Afbeelding
Bladkoning (Phylloscopus inornatus) - Ooigem, 7 oktober 2013
RBI
Buizerd

Berichtdoor pvt op 07 okt 2013, 20:17

RBI schreef:Het is ook verbazend dat Manne er in geslaagd is de eerste geluidsopname voor deze soort op waarnemingen.be te zwieren, inclusief de gsm van Carlos die afgaat 8-)
Leuk inderdaad, er zijn in België helaas te weinig mensen bezig met geluid, dit itt Nederland bijvoorbeeld. Bij het geluid op waarnemingen.be staat nu echter nog "zang" vermeld, dit moet uiteraard "contactroep" zijn.
pvt
Visarend

Berichtdoor yann op 07 okt 2013, 20:37

Kathleen zal trots zijn op haar Djasse ;-)
Zo niet, wij in elk geval wel.
yann
Steenarend

Berichtdoor Djoni op 07 okt 2013, 21:12

Prachtige vondst Ignaas, waarvoor dank.
Opnieuw wordt bevestigd dat als je regelmatig een zelfde gebiedje opvolgt je er op zekere dag toch wel eens een spetter uithaalt !
Meteen ook voor mij een nieuwe regio-soort erbij en ook bijzonder leuk voor op het jaarlijstje.
De eerste twitchbare Bladkoning in onze regio die zich bij momenten mooi liet zien maar vooral goed liet horen !
De waarneming is opnieuw heel goed gedocumenteerd en opgeslagen voor het nageslacht...
Alvast een Djoni-Award méér dan waardig ;-)
Djoni
Buizerd

Berichtdoor manne op 07 okt 2013, 21:23

pvt schreef:
RBI schreef:Het is ook verbazend dat Manne er in geslaagd is de eerste geluidsopname voor deze soort op waarnemingen.be te zwieren, inclusief de gsm van Carlos die afgaat 8-)
Leuk inderdaad, er zijn in België helaas te weinig mensen bezig met geluid, dit itt Nederland bijvoorbeeld. Bij het geluid op waarnemingen.be staat nu echter nog "zang" vermeld, dit moet uiteraard "contactroep" zijn.

Hugh? Even checken, ik dacht contactroep aangevinkt te hebben. Merci in ieder geval voor de opmerking.
manne
Vale Gier

Berichtdoor Davy op 08 okt 2013, 15:43

Vanmorgen even ter plaatse geweest tijdens een fietstochtje en niet gevonden/gehoord. 'k Heb er wel maar een minuutje vertoefd, want al snel werd ik aangesproken door een ander soort vogelaar die zonder schroom mijn atletisch lichaam in koerspakske keurde, met de mededeling " 't is vochtig, hé".

'k Ben dan maar snel vertrokken, gelukkig enkel maar druipend van ontgoocheling...

Als Kathleen zou weten dat Ignaas steevast die hotspot bezoekt, weet ik niet of ze nog trots zou zijn ;-)

Oftewel worden jullie nooit aangesproken, en heeft het met mijn uitstraling te maken :-S
Vorm is leegte, leegte is vorm
Davy
Sperwer

Berichtdoor yann op 08 okt 2013, 16:48

Het heeft met je uitstraling te maken, Dave. Doe volgende keer toch wat meer kleren aan ;-)
yann
Steenarend

Berichtdoor manne op 08 okt 2013, 16:54

Davy schreef:Vanmorgen even ter plaatse geweest tijdens een fietstochtje en niet gevonden/gehoord. 'k Heb er wel maar een minuutje vertoefd, want al snel werd ik aangesproken door een ander soort vogelaar die zonder schroom mijn atletisch lichaam in koerspakske keurde, met de mededeling " 't is vochtig, hé".

'k Ben dan maar snel vertrokken, gelukkig enkel maar druipend van ontgoocheling...

Als Kathleen zou weten dat Ignaas steevast die hotspot bezoekt, weet ik niet of ze nog trots zou zijn ;-)

Oftewel worden jullie nooit aangesproken, en heeft het met mijn uitstraling te maken :-S

Ik ken het gevoel Davy, ik heb ook elke keer prijs daar. Meteen duidelijk maken wat je daar komt doen en zolang ze niet aantastelijk doen... :-S

Toch eens terugfietsen, Davy (met een teljoor in je broek?), ik zie dat Djasse hem weer gehoord heeft vandaag.
manne
Vale Gier

VorigeVolgende

Keer terug naar Vogelwerkgroep Zuid-West-Vlaanderen