Zwin

Natuurnieuws uit de provincie West-Vlaanderen

Zwin

Berichtdoor Jeroen Vanheuverswyn op 21 nov 2013, 09:01

Hoi,

Is het natuurgebied van het Zwin momenteel toegankelijk? Vind hierover enkel dat het vogelpark gesloten is (mogen ze voor mijn part plat gooien), maar over het natuurgebied vind ik niet direct iets.

Alvast bedankt!
Jeroen Vanheuverswyn
Pimpelmees

Re: Zwin

Berichtdoor Yves op 21 nov 2013, 11:19

Zie http://www.west-vlaanderen.be/kwaliteit ... fault.aspx
De pop-up zegt dat het 'natuurpark' momenteel niet open is, de zwinvlakte is wel nog te bezoeken, maar er is geen parkeergelegenheid meer. Let wel: het gebied is enkel tijdens vastgestelde openingsuren toegangkelijk. Je kan altijd de provincie contacteren natuurlijk voor de zekerheid.
Yves
Steenarend

Guido Burggraeve overleden

Berichtdoor yann op 16 maart 2014, 12:05

We vernemen dat Guido Burggraeve, één van de eerste BJN'ers (voorloper van JNM) + de conservator die het Zwin op de kaart heeft gezet, overleden is. Guido behoorde tot het kleine kransje pioniers die natuurbehoud in daden en resultaten omzette.
We betuigen de familie ons oprecht medeleven.
yann
Steenarend

Berichtdoor RBI op 16 maart 2014, 22:32

Het was in april ergens in het midden van de jaren '80. We snelwandelden van het station van Knokke door de Lippenslaan naar het strand. De 'leuke' vogelsoorten moesten gezien worden ; een skua in het voorjaar, de Beflijsters in de Zwinbosjes, de eerste Strandplevier, een Ortolaan in de duinen en, waauw, een doortrekkende Zwarte Wouw... en een paar koppels Zwartkopmeeuwen tussen de duizenden Kokmeeuwen op 'de eilandjes'! Amai. De 'gewone' soorten : Scholeksters, Bergeenden, de 'Ooievaars van het Zwin' en de Blauwe Reigers... OK, maar ook ; pffffff :roll:

Wat verder zien we Guido Burggraeve op de dijk... gekend van radio en tv. Hij is omringd door een groepje toehoorders, allen met laarzen aan, maar weinig verrekijkers te bespeuren. Guido is bijzonder lyrisch over de pffffff :roll: Bergeend! Er zijn weinig vogels die gemakkelijker te observeren zijn als de Bergeenden. Met zijn typisch accent en zijn rollende 'r' maant hij zijn wandelaars aan te letten op de felle rode bek en op de fiere houding van het mannetje Bergeend. De absoluut fantastische kleuren van de Bergeend in het aprillicht die contrasteren met de nog schrale natuur ; daar moet je op letten zei Guido Burggraeve ! Het enthousiasme van Guido deed me met andere ogen kijken naar de pffff :roll: Bergeend en ik keek nu plots naar de waauw 8-) Bergeend! Ik heb dit nooit vergeten en ik zal me de guide Guido Burggraeve herinneren om zijn enthousiasme en zijn regelmatige bijdragen op de BRT.

Het is bijzonder eigenaardig dat in de media en de sociale media bijzonder weinig aandacht aan zijn overlijden gegeven wordt. Wat Jan Hoet voor de moderne kunst was, Gerard Mortier voor de opera was, dat was Guido Burggraeve voor de ornithologie in Vlaanderen. Een generatie verdwijnt. Mijn oprechte deelneming aan familie en vrienden.

Blijf kijken naar die Bergeenden, het zijn absoluut schitterende dieren, vooral nu in lente.
RBI
Buizerd

Berichtdoor Djoni op 17 maart 2014, 18:27

Als jonge knaap was het voor mij altijd een groot feest wanneer we tijdens iedere nazomer in de jaren zeventig samen met mijn familie richting het Zwin trokken.
Het was een vaste traditie geworden en hierdoor heb ik als tiener in het Zwin (zoals velen trouwens), de vogels en hun gedrag leren observeren en waarderen.
Vanaf half augustus stond de Zwinneblomme in bloei en mijn moeder had het geweten.
We plukten toen altijd een klein boeketje Lamsoor in de schorre, gaven eten aan de vogels, bezochten het vogelpark en waren altijd stipt om 15 uur present voor de voedering van de Ooievaars.
Op schoolreis naar het Zwin, met de J.N.M. naar het Zwin, met het lief naar het Zwin... alle herinneringen van ver vervlogen tijden komen opnieuw terug allemaal naar boven, de tijd toen Guido nog conservator was en altijd klaar stond voor wat uitleg over de broedvogels en ons steevast op de hoogte bracht van de laatste observaties...
hij kon tijdens de geleide wandelingen op zondagmorgen bij iedereen verwondering opwekken voor de avifauna van het Zwin.
Het Zwin en Guido werden door de jaren hierdoor onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Guido was een gepassioneerd en gedreven ornitoloog die je de knepen van de ornitologie echt goed leerde kennen.
Hij deed je vooral op kleine details letten die je niet zomaar in de vogelgidsen kon terugvinden.
We gingen vaak samen met hem de Wulpen tellen op de slaapplaats in de schorre.
Ik herinner mij ook nog dat hij ons toen vaak met zijn 2 CV terug bracht naar het station in Knokke.
Guido, bedankt voor al die mooie herinneringen, jou boek geschreven over het Zwin zal ik één dezer nog eens opnieuw doornemen.
Sterkte aan de familie.
Djoni
Buizerd

Berichtdoor johnny op 17 maart 2014, 19:13

Bij deze onze innige deelneming..... Ik heb met Guido en Daniël Huyseune duizenden vogels geringd en het waren echte toppers in de kennis van de vogels. En dat ze nu reeds allebei overleden zijn......
Ik weet niets.... het enige wat ik schijnbaar wel weet, is dat ik onwetend ben...
johnny
Buizerd

Re: Zwin - Guido Burggraeve overleden...

Berichtdoor Odee op 18 maart 2014, 21:22

Een ornitho-held is gegaan... Onze Belgische David Attenborough is er niet meer en dat is een echt gemis. Weinig gidsen zullen het hem nadoen, om zelfs na de tienduizendste geleide wandeling nog zo veel begeestering op te brengen voor een Kneutje of een melodieus zingende Fitis in de Zwinbosjes. Ja Djasse, jouw verhaal van die Bergeenden komt me heel bekend voor ! Ook ik heb veel van hem opgestoken op die zondagochtendlijke geleide wandelingen in het Zwin. Van toen ik 10 jaar was, trok ik met ouders, familie of leraar (Jean-Marie Cottyn !) geregeld naar het Zwin. Later ook met de JNM natuurlijk, of gewoon met vrienden vogelkijkers. Maar de spectaculairste bezoeken waren deze die door hem gegidst werden. Je mocht dan in Het Verboden Gebied met De Conservator himself, je zag je eerste Kleine zilverreiger van dichtbij (zeldzaam toen!) of een Kanoet, hij toonde me apart het eerste broedkoppel Zwartkopmeeuw of een Zilverplevier (de andere mensen van de groep gingen het verschil toch niet zien ;-) ), vogelsporen of pluimen, een vraag van iemand naar het verschil tussen een Scholekster en een Klapekster, hij wist het allemaal. Hij schreef ook het erg nuttige boekje "Vogeltochten in de Lage Landen": met stafkaartjes en richtlijnen waar je welke vogels kan zien. Dat heeft me véél toffe excursies opgeleverd in België en Nederland! En dan zo alle dagen in dat Zwin komen. Dàt wilde ik later ook worden (beroepsornitholoog), heb ik vele keren gedacht met hem als voorbeeld. Het is een beetje gelukt. En ik hoop ook wat enthousiasme aan anderen over te kunnen brengen. Dat lukt de ene dag beter dan de andere, maar hij slaagde daar elke dag in. Chapeau, Guido, je was een prachtig man.

Hier kun je zijn typische stijl nog zien:
http://www.youtube.com/watch?v=V5Un_KqaRSE
Odee
Bosuil

Berichtdoor schippertje op 16 jun 2016, 07:25

Hoera het nieuwe Zwin is open. Nu massaal er naar toe om te zien wat ze er van gemaakt hebben.
Nou ja. Toevallig iets gehoord op de radio anders had ik er niets van gehoord of gelezen.
Voor de liefhebbers :
http://www.zwin.be/nl/plan-van-het-nieuwe-zwin
en voor meer informatie :
http://www.zwin.be/nl/het-nieuwe-zwin
Toch wel jammer dat men daar nog nooit van dit forum gebruik heeft gemaakt om de lezers warm te houden en te informeren.
Zal wel komen omdat er geen duimpje bij staat.
M
schippertje
Pimpelmees

Keer terug naar West-Vlaanderen