Koninginnenpage - regio Ieper

Natuurnieuws uit de provincie West-Vlaanderen

Koninginnenpage - regio Ieper

Berichtdoor Fons' op 07 aug 2013, 19:46

Hallo iedereen,

Ik ben geïnteresseerd in dierenfotografie en ik fotografeer vooral rond de regio Ieper (straal 25 km) en vroeg me af waar er precies koninginnenpages te vinden zijn en op welk tijdstip ik het best zoek. Ik heb al verschillende plaatsen bezocht met veel vlinders; (Sint-Sixtusbossen, Galgenbossen, Hoornwerk, Vestingen, Hollebeke golfterein, Palingbeek, Kanaal Ieper-Komen, Gasthuisbossen enzovoort), maar nog nooit ben ik erin geslaagd om een koninginnenpage te zien en te fotograferen, wat ik vanwege zijn schitterende kleuren heel graag zou willen.

Is er iemand uit de streek die een precieze locatie weet waar ze geregeld komen?

Met vriendelijke groeten en alvast bedankt,
Fons

PS: Hetzelfde geldt eigenlijk voor de ijsvogel op de Vestingen - maar dat is nu maar een bijkomstigheid eigenlijk.
Fons'
Spreeuw

Re: Koninginnenpage - regio Ieper

Berichtdoor Cappelle op 07 aug 2013, 20:05

Als je een tuin hebt, Fons, wortelen en venkel zaaien en laten doorschieten, en dan wachten tot je met koninklijk bezoek wordt vereerd. Dat zal wel de zekerste weg zijn. Immers, wanneer iemand je opbelt na het zien van een vlinder, kan die al ver weg zijn tegen dat je eraan komt... Een mooie foto gewenst in de eerstvolgende jaren! ;-)
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Fons' op 08 aug 2013, 06:25

Ik leef helaas in het stad en mijn tuin is veel te klein. :( Toch bedankt ^^
Fons'
Spreeuw

Berichtdoor Robin Septor op 08 aug 2013, 06:48

Fons' schreef:Ik leef helaas in het stad en mijn tuin is veel te klein. :( Toch bedankt ^^

Ik heb een tuin van 12 m² en ik heb daar over de jaren al 22 soorten vlinders gefotografeerd, de grootte van een tuin doet er echt niet toe, gewoon de juiste planten zetten. Daarenboven trekt een stadstuin soms verbazend veel vlinders, komt er zon in je stadstuin ?
Robin Septor
Spreeuw

Berichtdoor Fons' op 08 aug 2013, 07:34

In bepaalde hoeken wel ja. Eigenlijk is het eerder een perkje (met een pad ernaast), 5 tot 10 meter lang - 1 meter breed.

Maar in het wild fotograferen vind ik ook een leuk doel op zich. :P Vandaar mijn vraag.
Fons'
Spreeuw

Berichtdoor Dimitri op 08 aug 2013, 08:00

Via waarnemingen.be kan je ook zoeken. Bij gebieden "Ieper" ingeven, dan filteren op "vlinders" en dan kan je ook beginnen zoeken. Zie http://waarnemingen.be/gebied/view/2408 ... ows=20&u=0
Dimitri
Sperwer

Berichtdoor Fons' op 08 aug 2013, 08:08

Dat is precies wat ik doe. :-P Het enige probleem is dat gebieden vaak niet concreet omschreven staan. Bij Golfterrein Ieper bijvoorbeeld heb je een tiental plaatsen waar het geweest zou kunnen zijn. Hetzelfde bij 'Groene Krans'.

Toch bedankt voor de moeite Dimitri. :)
Fons'
Spreeuw

Berichtdoor Dimitri op 08 aug 2013, 08:25

Het staat nochtans bij de waarneming exact tot op de coördinaat en je hebt er ook nog de pijl bij. Anyway, ik ervaar dat koninginnepage een toevalstreffer is. Ik heb er soms op de meest onverwachte plaatsen en als ik er doelbewust naar op zoek ga, heb ik ze soms niet. Conclusie: veel buiten lopen en dan heb je er zeker. :-)
Dimitri
Sperwer

Berichtdoor Fons' op 08 aug 2013, 08:30

Is dat coördinaat niet iets automatisch dat gewoon bij de hoofdingang van het gebied (volgens Google) komt te staan? Kan me namelijk niet inbeelden dat iedere waarnemer handmatig zoiets gaat invoeren.

En oke dan. Ik kom eigenlijk wel al veel buiten, maar we zien wel. ^^ Ondertussen reageert hier misschien nog iemand van de regio.
Fons'
Spreeuw

Berichtdoor spinvis op 08 aug 2013, 08:40

de laatste paar dagen zie ik er dagelijks in Ieper (ook in mijn eigen tuin). Dus het is een goed moment om er te vinden.

Maar een koninginnenpage is geen algemene soort die je overal aantreft. Het blijft min of meer een gelukstreffer. En de vlinders blijven ook niet lang ter plaatse. Hooguit enkele minuten. Het is geen vlindersoort die de ganse tijd ter plaatse blijft.

Vooral kijken waar er ook veel waardplanten voor deze soort te vinden zijn (Wilde peen e.d.)

Succes en het zoeken maakt de helft uit van het plezier op het moment dat je er dan één ontdekt. Net als de frustratie wanneer je net dan je knop van je toestel indrukt en het beest al lang terug verdwenen is. Ik spreek uit ervaring.
spinvis
Sperwer

Berichtdoor Fons' op 08 aug 2013, 08:46

Vanmiddag alvast de Vestingen en het Hoornwerk gaan bekijken. :)

Bedankt voor de tips!
Fons'
Spreeuw

Berichtdoor spinvis op 08 aug 2013, 08:50

de personen die voor regio Ieper waarnemingen hebben ingebracht van koninginnenpage zijn allen mensen die er veelvuldig op uit trekken (waarnemingen golf zijn bvb van iemand die daar dagdagelijks werkt). Hoe meer je buiten gaat hoe groter de kans dat je vroeg of laat prijs hebt.

Geef alvast ook maar je andere vlinderwaarnemingen in op westland.waarnemingen.be met of zonder foto!
spinvis
Sperwer

Berichtdoor Fons' op 08 aug 2013, 08:57

Zal het zo eens doen. Heb ook veel foto's. :) Kan het ook niet via de gewone site van waarnemingen.be of komt het allemaal op hetzelfde neer?
Fons'
Spreeuw

Berichtdoor spinvis op 08 aug 2013, 09:08

komt op zelfde neer, alleen heb je dan een subpagina met alles wat er specifiek in je eigen regio gezien werd. Anders moet je dit via de algemene site nog gaan uitfilteren.
spinvis
Sperwer

Berichtdoor Pjoris op 08 aug 2013, 13:25

Fons' schreef:Ik leef helaas in het stad en mijn tuin is veel te klein. :( Toch bedankt ^^

Ik woon op een appartement (geen tuin) en had een rups van de koninginnepage op mijn venkel in een bloempot op het terras ...
Pjoris
Sperwer

Berichtdoor Fons' op 08 aug 2013, 15:27

Het is me al gelukt dankzij enkele goeie tips. Dank aan iedereen. :)
Fons'
Spreeuw

Berichtdoor spinvis op 08 aug 2013, 18:17

in mijn tuin had ik 2 verschillende ex. deze vooravond.
spinvis
Sperwer

Berichtdoor OlivierO op 08 aug 2013, 18:30

Fons' schreef:Is dat coördinaat niet iets automatisch dat gewoon bij de hoofdingang van het gebied (volgens Google) komt te staan? Kan me namelijk niet inbeelden dat iedere waarnemer handmatig zoiets gaat invoeren.

Nochtans is dat wel het geval. Soms doen ze dat niet, en zie je ook geen pijl staan, maar in de meeste gevallen dus wel. Als er een pijl staat, is dat meestal de "exacte" plaats van de waarneming.
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor Wil op 08 aug 2013, 18:55

Ook in onze tuin te Deerlijk één Koninginnenpage en 2 Oranje luzernevlinders. Ik heb hier wel knolvenkel staan en bijna ieder jaar rupsen van de koninginnenpage.
Wil
Visarend

Berichtdoor Fons' op 09 aug 2013, 07:11

OlivierO schreef:
Fons' schreef:Is dat coördinaat niet iets automatisch dat gewoon bij de hoofdingang van het gebied (volgens Google) komt te staan? Kan me namelijk niet inbeelden dat iedere waarnemer handmatig zoiets gaat invoeren.

Nochtans is dat wel het geval. Soms doen ze dat niet, en zie je ook geen pijl staan, maar in de meeste gevallen dus wel. Als er een pijl staat, is dat meestal de "exacte" plaats van de waarneming.

Heb het nu ook gezien bij het invoeren. :) Werkt wel handig en vlot.

Mijn excuses dus voor mijn stommiteiten.
Fons'
Spreeuw

Volgende

Keer terug naar West-Vlaanderen