Spectaculaire vaartocht benedenrivierengebied & Biesbosch

Natuurnieuws uit de provincie West-Vlaanderen

Spectaculaire vaartocht benedenrivierengebied & Biesbosch

Berichtdoor Thomas van der Es op 05 dec 2012, 18:55

Dag allen,

Graag wil ik jullie attenderen op een vaartocht die a.s. 20 januari wordt uigevoerd door Staatsbosbeheer. Voor vogelliefhebbers, en fotograven een prachtige kans om duizenden watervogels en Zeearenden tegen te komen 'vlakbij' de Vlaamse grens.

Op zondag 20 januari 2013 organiseert Staatsbosbeheer een vaartocht door het benedenrivierengebied, waarbij boswachters Thomas van der Es en Jacques van der Neut uitleg zullen geven over recente ontwikkelingen in het rivierengebied. De kans op zeearenden is zeer groot.

Sassenplaat

De rondvaartboot vertrekt bij de rederij van de Zilvermeeuw in Drimmelen en zet koers naar de Moerdijkbruggen. Kort daarop passeren we de Sassenplaat tegenover Shell Moerdijk. Op het westelijk deel van de Sassenplaat is een baggerspeciedepot aangelegd. Het depot wordt sinds 2008 gebruikt en meet een diepte van maar liefst 45 meter. Op de Sassenplaat verblijven gewoonlijk veel tafeleenden, kuifeenden, wintertalingen (100en), bergeenden, grauwe ganzen en aalscholvers. Van de Sassenplaat varen we naar het vestingstadje Willemstad en van daar gaan we richting de Haringvlietbruggen om een kijkje te nemen bij de Ventjagersplaten. In dit uitgestrekte gebied verblijven honderden brilduikers en nonnetjes. Hier zien we tevens jagende slechtvalken. De oostpunt van het riviereneiland Tiengemeten, waar in deze tijd van het jaar duizenden ganzen zitten, is het volgende doel, waarna we via de zuidrand van de Hoeksche Waard terugvaren naar de Moerdijkbruggen. Tussen Numansdorp en Strijensas is in de loop van de tijd bouwland omgezet in waterland waar veel watervogels van profiteren. In het rivierengebied zijn inmiddels tientallen natuurontwikkelingsprojecten uitgevoerd. Het areaal aan natuurgebied langs de Rijntakken en de Maas vertienvoudigde tot ongeveer 12.500 hectare. Tal van wilde plantensoorten (zoals wilde marjolein) keerden teug en de achteruitgang van een groot aantal andere soorten (lepelaar) werd door deze plannen tot stilstand gebracht. Aan het eind van de vaartocht belanden we in de Biesbosch, waar de laatste tien, vijftien jaar ook menige landbouwpolder in wetland veranderde. In de Biesbosch zien we tientallen grote zaagbekken, maken we kans op klapekster en vliegen grote zilverreigers voor de boot uit. De trefkans op de zeearend is hier groot! Naast een volwassen paar hangt ook de jonge vogel nog rond in het gebied.

De tocht

We vertrekken om 10.00uur uit Drimmelen en meren daar rond 16.00uur weer af. De tocht kost 35 euro per persoon en is inclusief ontvangst met koffie en uitgebreidde lunch (broodjesbuffet en soep). Tijdens de vaartocht vestigen de beide boswachters met speedpresentaties de aandacht op zeearenden en de omgeving van de Sassenplaat.

Aanmelden via
http://www.zilvermeeuw.nl/watervogels

meer info en actuele weetjes kijk op http://www.boswachtervanderneut.nl
Vriendelijke groet, Thomas van der Es (boswachter Staatsbosbeheer Biesbosch) http://www.twitter.com/ThomasvanderEs
Thomas van der Es
Goudhaan

Re: Spectaculaire vaartocht benedenrivierengebied & Biesbosch

Berichtdoor Peter op 05 dec 2012, 20:53

Mooi gebied. Ik heb er, samen met Sam op tweedaagse, een glimp van gezien begin september.
Hebben er zelfs, zonder afspraak vooraf, een tof koppel toffe vwg'ers tegengekomen ;-)
--Meeting birds, my heart learns to fly--
Peter
Bosuil

Berichtdoor Thomas van der Es op 05 dec 2012, 22:08

Dag peter,

In september hebben we dezelfde vaartocht gevaren. Toen zagen we oa 9 visarend, 3 kraanvogels, 4 slechtvalken en een kleinste jager naast de boot. Ik heb toen na de vaartocht met een aantal Vlaamse vogelaars naar een aantal Zeearenden gekeken in polder Hardenhoek. De winter is echt een supertijd om dit gebied te bezoeken, de aantallen watervogels zijn ongekend. Op dit moment verblijven er in dit deel van zuidwest-Nederland maarliefst 6 (!) zeearenden.

Thomas (boswachter Staatsbosbeheer Biesbosch)
Thomas van der Es
Goudhaan

Berichtdoor Peter op 06 dec 2012, 12:21

Dag Thomas,
Merci voor de info ; ik krijg wel zin om mee te gaan.
En hierbij pols ik mijn moaten of er nog iemand zou meegaan : zondag 20/01/2013
Deerlijk - Drimmelen is ca. 1h45 rijden.
--Meeting birds, my heart learns to fly--
Peter
Bosuil

Berichtdoor peterke30 op 07 dec 2012, 17:33

ik denk wel dat ik aanwezig ga zijn :-)
peterke30
Spreeuw

Berichtdoor Thomas van der Es op 07 dec 2012, 21:59

Zeker met het de aakomende koude periode zoeken veel watervogels het rivierengebied en de delta op. De Biesbosch ligt daar tussenin. Vorig jaar met de vorstperiode groeide de aantallen nonnetjes, brilduikers en grote zaagbekken aan naar honderden. Verder waren toen de aantallen brandganzen(40.000), grote zilverreigers (1009) ongekend.

Naast vogels maak je ook kans op andere dieren. Vandaag zag ik met mijn collega een mooie sprong reewild overzwemmen.
http://vwgbiesbosch.waarneming.nl/waarn ... w/72466001
Thomas van der Es
Goudhaan

Berichtdoor peterke30 op 07 dec 2012, 22:28

de watervogels zijn mijn favoriet, ook andere vogels best mooi daar
peterke30
Spreeuw

Berichtdoor peterke30 op 09 dec 2012, 19:49

ik heb mij ingeschreven, en nog 4 andere personen komen met mij mee
peterke30
Spreeuw

Berichtdoor Thomas van der Es op 12 dec 2012, 16:42

Zie ook http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=776

gr Thomas van der Es
Thomas van der Es
Goudhaan

Berichtdoor Thomas van der Es op 29 dec 2012, 12:14

De tocht is volgeboekt. Er komt een tweede tocht 24 februari 2013. Zelfde inhoud. Aanmelden kan via www.zilvermeeuw.nl/watervogels
Thomas van der Es
Goudhaan

Berichtdoor peterke30 op 03 jan 2013, 22:59

gaan er hier van het forum mee?
peterke30
Spreeuw

Berichtdoor peterke30 op 20 jan 2013, 20:41

het was de moeite :-)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
peterke30
Spreeuw

Berichtdoor Thomas van der Es op 20 jan 2013, 21:19

Het was een schitterende vaartocht. Mooie aantallen brilduikers(honderden) en nonnetjes(tientallen) grote zaagbekken (tientallen). Veel kleine en wilde zwanen in de kreken en groepjes dodaars. Super waren de honderden grote zilverreigers die we langs diverse kreken in de Brabantse Biesbosch zagen. Het koppel zeearenden liet zich in de nestboom ook goed bekijken. De winterse omstandigheden maakte er een barre tocht van, maar het comfort aan boord was aangenaam. Een bever sloog naast de boot een plaat ijs in twee..

We gaan in februari nog een keer en zullen dan voornamelijk nabij de Biesbosch verbleven (zakken dan niet af naar Ventjagersplaten) zie www.zilvermeeuw.nl/watervogels

Aan boord veel Vlaamse vrienden!

Biesboschgroet,

Thomas
Thomas van der Es
Goudhaan

Keer terug naar West-Vlaanderen