Rat(ten) op zolder

Natuurnieuws uit de provincie West-Vlaanderen

Rat(ten) op zolder

Berichtdoor Jasmijn2012 op 31 jul 2012, 16:55

Heeft iemand al een rat op zolder gehad? Hoe bent u te werk gegaan met de bestrijding ervan? (persoonlijk of via bedrijf)
Ik heb me geïnformeerd via de rattenverdelger van mijn gemeente en heb ook raad gevraagd aan een bedrijf.
Via een bedrijf vraagt men 300 à 500 euro om vallen te plaatsen én voor de opvolging ervan.
Via de gemeente komt men gifblokken plaatsen en dit is haast gratis...
Iemand ervaring met één van beiden?? Zijn beiden even efficiënt??
Jasmijn2012
Goudhaan

Re: Rat(ten) op zolder

Berichtdoor OlivierO op 31 jul 2012, 17:45

Misschien zelf een rattenklem plaatsen, want het gaat tenslotte toch maar over een rat. Ik heb er zo al een aantal gevangen. De gemeentelijke ratten"vanger" is hier ook als eens gifblokken komen leggen en dat bleek zeer effectief, maar eigenlijk ben ik daar geen voorstander van.

Tegenwoordig zie ik meer en meer roofvogels hier in de buurt en het "probleem" wordt precies minder.
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor Yves op 31 jul 2012, 19:46

Heb je de 'rat' al zelf gezien, of hoor je ze enkel? In het laatste geval: woon je op de buiten of in de nabijheid van een fruitteler? Het zou bijvoorbeeld wel eens kunnen zijn dat je een Eikelmuis op bezoek hebt. Die kunnen nogal luidruchtig zijn op zolders, maar ze verdelgen zou doodzonde zijn. Een 'vangkooi' voor ratten, waar je ze levend kan invangen (rat of eikelmuis) lijkt dan toch het meest aangewezen. Te koop in elk goede 'tuinzaak'.
Yves
Steenarend

Berichtdoor OlivierO op 31 jul 2012, 20:43

Yves schreef:Heb je de 'rat' al zelf gezien, of hoor je ze enkel? In het laatste geval: woon je op de buiten of in de nabijheid van een fruitteler? Het zou bijvoorbeeld wel eens kunnen zijn dat je een Eikelmuis op bezoek hebt. Die kunnen nogal luidruchtig zijn op zolders, maar ze verdelgen zou doodzonde zijn. Een 'vangkooi' voor ratten, waar je ze levend kan invangen (rat of eikelmuis) lijkt dan toch het meest aangewezen. Te koop in elk goede 'tuinzaak'.

Dat is natuurlijk zeker een oplossing. Als het dan een rat blijkt te zijn zal je ze wel elders moeten uitzetten, wat het probleem veelal gewoon verlegt, of je zal ze eigenhandig moeten afmaken, wat minder leuk is.
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor Dirk L op 01 aug 2012, 09:09

Ik heb zelf een goede doorloopval - met twee valdeurtjes - gekocht in een tuinwinkel, waar je zelfs een kleine kat mee kunt vangen. Plaats dat ergens tegen een wand of muur op zolder. Ideaal aas is brood in choco of pindakaas gedoopt. Als je een bruine rat vangt kun je die altijd deporteren naar een landelijk gebied. Zelf afmaken zou ik niet riskeren. Een rat kan onverwacht, fel en agressief uit de hoek komen, indien bedreigd.
Dirk L
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 01 aug 2012, 09:48

Dirk L schreef:Ik heb zelf een goede doorloopval - met twee valdeurtjes - gekocht in een tuinwinkel, waar je zelfs een kleine kat mee kunt vangen. Plaats dat ergens tegen een wand of muur op zolder. Ideaal aas is brood in choco of pindakaas gedoopt. Als je een bruine rat vangt kun je die altijd deporteren naar een landelijk gebied. Zelf afmaken zou ik niet riskeren. Een rat kan onverwacht, fel en agressief uit de hoek komen, indien bedreigd.

Verdrinken (met kooi en al) gaat relatief snel en zonder veel drama...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Dirk L op 01 aug 2012, 10:23

Cappelle schreef: ...Verdrinken (met kooi en al) gaat relatief snel en zonder veel drama...

Komaan Luc, maak het een beetje hé. We gaan dat eens met jóu doen. Zou dit dan al dan niet een drama zijn...? :geek:
Ik lees de gazette al :

"Vader Wannes Cappelle (6de Metaal) sterft afgrijselijke dood in afgesloten watervat"

... ;-)
Dirk L
Visarend

Berichtdoor OlivierO op 01 aug 2012, 20:31

Nochtans heeft hij wel gelijk. :-S
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor Julke op 01 aug 2012, 21:00

.
Laatst bijgewerkt door Julke op 06 okt 2015, 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Julke
Bosuil

Berichtdoor Cappelle op 01 aug 2012, 22:36

Dirk L schreef:
Cappelle schreef: ...Verdrinken (met kooi en al) gaat relatief snel en zonder veel drama...

Komaan Luc, maak het een beetje hé. We gaan dat eens met jóu doen. Zou dit dan al dan niet een drama zijn...? :geek:
Ik lees de gazette al :

"Vader Wannes Cappelle (6de Metaal) sterft afgrijselijke dood in afgesloten watervat"

... ;-)

Mocht ik op je zolder alles komen stuk bijten en je nachtrust verstoren, Dirk, dan zou ik dat kunnen begrijpen. En misschien zou ik dat nog verkiezen boven de langzame vergiftigingsdood... ;-)
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Dirk L op 01 aug 2012, 22:44

OK, alles rustig nu, iedereen slaapt neem ik aan.. ;-), daar gaat ie... Ik geef toe dat de grap wat 'on the edge' was, maar :

Ik ben zowel tegen vergiftigen als tegen verdrinken. Zelf zit ik regelmatig met muizen in huis, op zolder, in >90 % van de gevallen gewone huismuizen. Met life-traps zet je ze idd ergens anders uit. Als ik geen tijd heb om life-traps regelmatig te checken (buitenlandse trip bvb.) zet ik een klapval. Dan is muis of rat op slag dood...
Maar het is een noodoplossing. O wee de dag dat je er een bos- of eikelmuis in aantreft. Ik heb al bosmuizen gezien in ons tuinhuis. :-(
Dirk L
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 01 aug 2012, 22:59

Julke schreef:sorry Dirk je opmerking is zwaar overgedramatiseerd hoor, populistische opmerking, als je de keuze maakt om een rat te verdelgen dan moet je er ook niet hypocriet over doen, Luc is de laatste die ik hypocrisie en martelpraktijken zou aanwrijven. Hij leeft dicht bij de natuur zoals onze ouders, grootouders gekend hebben. Daar zit geen wreedheid in, gewoon een soort onverzettelijke nuchterheid die op gepaste momenten gerust mag aangeboord worden. De huidige generatie zou er toch nog iets van kunnen leren kwa duurzaamheid en diversiteit en kennis rond het dagelijkse natuurgebeuren.

Inderdaad, Randhal, ik stam nog uit de tijd dat ratten genadeloos verdelgd werden. Als kind trokken we met de hond op rattenjacht. Pannen werden stuk voor stuk weggenomen en de hond-een rattenpakker-, had het beest plots te scheren. Dat was een opwindend moment! Ratten waren in onze ogen vijand nummer één... Eén van mijn kleinkinderen heeft thuis enkele tamme ratten in een kooi zitten: je moest eens weten wat die aanblik met me doet! Ik vind het wel schitterend om zien hoe dat jongentje van die beesten houdt, maar bij mij zit de afschuw in de genen...
Als ik nuchter over één en ander nadenk, dan vraag ik me af waar het met de ratten naartoe gaat. Door eeuwenlange vervolging met alle middelen zijn ze naar mijn gevoel één van de slimste en sterkste soorten geworden. Hopelijk worden ze op natuurlijke wijze ingetoomd door het herrijzen van hun natuurlijke vijanden (vos, buizerd...). In elk geval vormen de kittekatten en de brokkenhonden niet langer een bedreiging voor ze. Nu ook de mens hen nog weinig in de weg legt, valt er mogelijk een opmars te vrezen die weleens tot zeer vervelende toestanden zou kunnen leiden... Maar ik kan ook (hopelijk) totaal verkeerd zijn.
Cappelle
Visarend

Keer terug naar West-Vlaanderen