Protestwandeling TRIMAARZATE - Natuurpunt Avelgem

Natuurnieuws uit de provincie West-Vlaanderen

Protestwandeling TRIMAARZATE - Natuurpunt Avelgem

Berichtdoor Dirk L op 02 sep 2015, 22:16

Afbeelding
Dirk L
Visarend
 
Berichten: 5449
Geregistreerd op: 08 apr 2003, 15:29

Protestwandeling TRIMAARZATE - NP Avelgem - 19/09/15-15h

Berichtdoor Dirk L op 13 sep 2015, 15:45

Meer informatie omtrent de problematiek, historiek,... omtrent van de Trimaarzate vind je via deze link
Dirk L
Visarend
 
Berichten: 5449
Geregistreerd op: 08 apr 2003, 15:29

Re: Protestwandeling TRIMAARZATE - Natuurpunt Avelgem

Berichtdoor Yves op 14 sep 2015, 12:07

Alleszins een degelijk dossier!
Yves
Steenarend
 
Berichten: 9214
Geregistreerd op: 07 apr 2003, 13:27
Woonplaats: Belgium

Re: Protestwandeling TRIMAARZATE - Natuurpunt Avelgem

Berichtdoor Dirk L op 15 sep 2015, 23:09

Yves schreef:Alleszins een degelijk dossier!


Bedankt! Er zit wat onderhandel- en opzoekingswerk in... Als je ziet hoe in de ons omringende landen je overal op mooi aangedamde steentjes rijd, die eeuwig meegaan en minimale aanleg en onderhoudskosten vragen, dan is de keuze toch vlug gemaakt? De Trimaarzate - NU! - is na >20 jaar in perfecte staat (ternair mengsel met steentjes en zand) en vergt alleen wat meer onderhoud naar randgroen-en cyclisch hakhoutbeheer.
De volledige geplande kofferaanleg in een 30 cm diepe uitgraving van 3 m breed, afgewerkt met asfaltslijtlaag, is een megalomane ingreep waarvan de meerwaarde tav de kost en negatieve effecten in geen 100 jaar te verantwoorden is.
Dirk L
Visarend
 
Berichten: 5449
Geregistreerd op: 08 apr 2003, 15:29

Re: Protestwandeling TRIMAARZATE - Natuurpunt Avelgem

Berichtdoor Dirk L op 16 sep 2015, 20:16

Uit de oude Klimop-doos van 2009.. Ondertussen ligt de nieuwe brug over de Schelde.
Als opwarmertje voor zaterdag ! Weest zeker welkom...


...............................................


De Trimaarzate – Oude Spoorwegberm te Avelgem bedreigd !?

“Kom”, zei Marcel (Deweer), “We zijn der mee weg”. Wij de fiets op en ‘weg der mee’ dus, zicht op de meersen, maar we trokken deze keer langs de spoorweg op, richting Wallonië. De trein Kortrijk-Ronse reed al 12 jaar niet meer, maar alle toeters en bellen waren nog nadrukkelijk aanwezig. Op een berm van zwarte sintels lagen op oude, verweerde ‘bielzen’ de spoorstaven. Alle signaalpaaltjes stonden er nog, her en der een betonblok en aan ’t begin zelfs een hele wissel. Veel plaats om te fietsen was er niet, je moest kijken waar je reed. Op weg naar de Schelde strekte zich rechts de oneindig mooie Schalafiemeers uit, waterrijke partijen, mooi in groen-natte strepen getrokken. De zon scheen op het water in de meers en ’t was lastig om geconcentreerd op de platgereden, zwarte strook naast de bielzen te blijven kijken. Links had je zicht op de Oude Schelde-arm en de Intercom-centrale te Ruien met de eeuwig, zwarte rookpluim uit de twee schoorstenen. Op het einde van de Schelde-arm stond een jonge populierenaanplant. De brug over de Schelde was van metaal en daar gingen we te voet, wegens te weinig evenwichtsgevoel in de harde zuidwestenwind om op de metalen loopplank te blijven naast de sporen. Niet dat je er af kon vallen maar het gaf een veiliger gevoel. Het bruinzwarte Scheldewater onder onze voeten stroomde snel door de overvloedige regen van de afgelopen dagen. De voorbij vliegende bloemkoolwolkjes waren er mooi in weerspiegeld. Slechte zomer was het, met veel regen. Vijf minuten later reden we aan de voet van de Kluisberg. Na een half uur omzwerving reden we langs de stoffige centrale van Ruien, met de reusachtige steenkoolhopen, Berchem binnen, zo de Scheldebrug over tot de graanfabriek van Clovis Matton te Kerkhove. Marcel kende - naast nog een paar 1000 man - zeer goed de directeur aldaar. Die mens kwam naar buiten, mooi in ‘t pak. Na een halve minuut gepraat met Marcel had ik mijn eerste studentenjob te pakken. We stapten zelfs niet van onze fiets. Ik kon de dag erop beginnen, acht uur stipt,... Uitbundige, wegwaaiende woorden uitwisselend reden we via een enorme omweg langs het stratendorp Meerse en Kluisbergen terug naar de oude, metalen spoorwegbrug aan de, naar melasse stinkende, suikerfabriek van Slaffie. De zon stond lager nu en spiegelde nog harder op het water in de meers. Een vroege Ransuil vloog heen en weer over de bulten die nog droog lagen, nu en dan een vlugge duik uitvoerend.. o wee, de muizen die maar net aan de verdrinkingsdood ontsnapt waren door hier te schuilen. We reden door over de gezellig krakende sintels, vlak naast de bielzen, tot aan het station, waar Marcel nog een praatje ging maken met de loketbediende. Deze verkocht al jaren enkel nog buskaartjes en voelde zich daar niet helemaal ‘happy’ mee. Tegen zevenen zaten we thuis bij Marcel, nu het Natuureducatief centrum van Avelgem. We rolden een sigaret uit een blikken koekendoos en dronken jonge jenever. Het vaste stramien. Gelukkig haalde hij zijn 7 jaar oude speculooskoeken niet te voorschijn.

Vierendertig jaar later. Ik wandel over de oude spoorweg, nu langs weerzijden goed in het hakhout zittend, bestaande uit Es, Berk, Wilg, Vlierstruiken, Bramen en tal van kruidige plantensoorten in alle mogelijke zon-schaduwvariaties. In het midden loopt een gecompacteerde fiets- en wandelstrook, die eens per jaar opengehouden wordt tegen ingroeiend groen. Het is een zeer divers geheel, de perfecte biocorridor. Aan de voet van wat eens de Schalaffiemeers was vinden we een moerasbosje, één der grootste parels aan Avelgems natuurkroon. ’s Zomers treffen we er ook tal van vogelsoorten, vlinders en andere insecten aan. Relicten uit de spoorwegtijd zijn nog de oude brug over de Rijtgracht, her en der zien we nog betonnen signalisatiepaaltjes en natuurlijk, de eeuwige zwarte sintels, te associëren met een stoomtreinpassage, wat gerust als één van mijn vroegste herinneringen kan beschouwd worden.

Meer dan 30 dertig jaar. Er is veel veranderd. De eindeloze, uiterst kwelrijke en waardevolle Schalaffiemeers is veranderd in een industriezone vol witte blokkendozen waarvan de chemische geuren chronisch de omgeving verzieken. Op de restgronden staat geboortenbos aangeplant. De spoorwegberm loopt zich te pletter tegen de trekweg langs de Schelde want de brug is verdwenen. Elke recreatieve fietser vanuit centrum Avelgem moet nu langs de smalle, gevaarlijke bruggen van Rugge en Escanaffles om aan de Kluisberg te geraken, in meer dan het dubbel van de tijd die Marcel en ik erover deden.

Niet alles is negatief echter. Reeds geruime tijd is de spoorwegberm eigendom van de gemeente. Deze neemt nu het initiatief, samen met Waterwegen en Zeekanaal (het vroegere Openbare Werken) om de spoorwegbermverbinding over de Schelde terug te herstellen d.m.v. een fietsers- en voetgangers brug. Door een natuurlijke, bio-corridor trekken we binnen afzienbare tijd per fiets of te voet over het aloude Kortrijk-Ronse tracé. Vanaf het station te Avelgem sta je op nog geen 10 min. aan de Kluisberg, zonder veel ander verkeer te zien, maar des te meer natuur. Wie zouden wij zijn, Natuurpunters van Avelgem, om een dergelijk initiatief niet ten volle te steunen ?

Helaas is ook niet alles positief. Wij Vlamingen zijn te dynamisch, te ondernemend, te grondig. Onze burgervader laat zich informeren... Alvast wordt zo’n tracé opgenomen als fietsroute, hier dus gewestgrensoverschrijdend, want aan de overzijde ligt Wallonië. Gesprekken met Westtour, de toeristische spin-off van de provincie West-Vlaanderen, hebben er toe geleid dat het gemeentebestuur er nu van overtuigd is dat het fietstracé geasfalteerd dient te worden. U leest het goed : GEASFALTEERD !! Het huidige assentracé fietst enorm lekker, geen vuiltje aan de lucht, stabiel, geen stof, geen onpeilbaar diepe plassen, geen platte banden.... Waarom dan direct weer de verwoeste gewesten achterna door er een nietszeggende, natuurvernietigende asfaltstrook in te schieten ? Voor de weekendse, recreatrieve fietser ? Wie even verder denkt ziet de andere zaken ook al komen : sluipverkeer met ondermeer quads, openbare verlichting om dat sluipverkeer te ontmoedigen en voor de alom geroemde veiligheid in het algemeen : sterk teruggetrokken randbegroeiing want er mag zeker geen tak in iemands gezicht zwiepen. Zie dat die mens een oog kwijtraakt en de gemeente een ‘perces’ aandoet.

Dan volgt, na meer dan drie decennia, onze ‘one million dollar’ vraag ? Is het nodig om de Trimaarzate te verharden om de doodeenvoudige reden dat de brug herplaatst wordt ? Als antwoord volgen hieronder de kernpunten uit de visie van de West-Vlaamse Milieufederatie op oude spoorwegbeddingen, dit ten behoeve van provincie- en gemeentebesturen :
1) Accent op natuurverbindingsfunctie met speciefieke beheerplannen conform de plaatselijke prioritaire natuurwaarden.
2) Vrijwaring van brede bermen, zonder aanleg van ingrijpende (half)verhardingen die meer en meer verkeer aantrekken.
3) Een multifunctioneel gebruik van de beddingen moet mogelijk zijn, maar niet ten koste van de natuurverbindingsfunctie.
Het gebruik van doordachte halfverhardingen kan te verantwoorden zijn bij , maar is toch te vermijden gezien dit meer én sneller fietsverkeer aantrekt. In deze visie past, in het kort gezegd, geen asfalt.

Wij houden onze Natuurpunt-visie op de spoorwegbedding in zijn huidige, onverharde toestand, aangesloten op een degelijke, recreatieve Scheldebrug, gebouwd met natuurvriendelijke materialen. Het functionele en snelle, recreatief fietsverkeer is uiterst welkom langsheen de bestaande, zuidelijke verlenging van de Meersstraat die langs de Coupure Marcel Deweer loopt. Via de trekweg komt men dan vanzelf bij de nieuwe fietsersbrug. Bij voorkeur moet eens gepraat worden over een goede, duurzame halfverharding – zoals men ze kent in de Veluwe waar jaarlijks vele 1.000-den fietsers te gast zijn – langs het tracé langs de Oude Scheldearm. Wij zijn er zeker vragende partij voor. Marcel, altijd inschikkelijk om iemand te ontvangen, zou het alleen maar toejuichen.

Laten we het asfalt houden waar het thuis hoort : in de wegenbouw !


Dirk L
Visarend
 
Berichten: 5449
Geregistreerd op: 08 apr 2003, 15:29

Re: Protestwandeling TRIMAARZATE - Natuurpunt Avelgem

Berichtdoor DDD op 18 dec 2015, 17:45

Ironisch genoeg is het stuk tussen het kanaal te Moen en Sint-Denijs onlangs heraangelegd met net dezelfde soort steengruis als het stuk te Avelgem.
Oja, en er werden Zomereiken aangeplant (gruwel o gruwel)
DDD
Buizerd
 
Berichten: 3957
Geregistreerd op: 07 apr 2003, 14:50
Woonplaats: Belgium

Re: Protestwandeling TRIMAARZATE - Natuurpunt Avelgem

Berichtdoor Christoph op 18 dec 2015, 19:29

Wat de spoorweg tussen Moen en Sint-Denijs betreft: vandaag voor de eerste maal sinds de heraanleg op gereden met de fiets. En nu begint het al bobbel-de-bobbel te worden omdat de ruiters ook liever op de verharding rijden met hun paard dan in de drassige strook er naast. Resultaat: de eerste putjes zijn al gevormd. Binnen enkele maanden zal het meer weg hebben van een kasseibaan dan van een fietspad. :-( .
Avatar gebruiker
Christoph
Visarend
 
Berichten: 5848
Geregistreerd op: 08 apr 2003, 21:01
Woonplaats: Heestert - WVL - België

Re: Protestwandeling TRIMAARZATE - Natuurpunt Avelgem

Berichtdoor DDD op 19 dec 2015, 18:46

Ondertussen is het stuk te Avelgem onbefietsbaar geworden. Hoog tijd voor een asfaltlaag dus, vooraleer iemand er verongelukt (en alweer een dikke nul voor Natuurpunt).
DDD
Buizerd
 
Berichten: 3957
Geregistreerd op: 07 apr 2003, 14:50
Woonplaats: Belgium

Re: Protestwandeling TRIMAARZATE - Natuurpunt Avelgem

Berichtdoor Ligfietsertje op 19 dec 2015, 22:08

Ik ken het dossier in kwestie onvoldoende om daar concrete uitspraken over te doen. Ook begrijp ik dat het voor wandelaars en natuurliefhebbers niet altijd prettig is om met massa's fietsers geconfronteerd te worden en wandel ik persoonlijk ook liever op onverharde of semi-verharde wegen dan op asfalt.

Maar aan de andere kant valt de hoeveelheid asfalt en beton die er tot nu toe specifiek ligt voor fietsers in het niet bij de hoeveelheid die er voor het gemotoriseerde verkeer en andere doelstelling is aangelegd. En als we willen dat er meer (ook functioneel) gefietst wordt en minder met de auto wordt gereden dan zullen er voor fietsers veilige, autoluwe en vlot berijdbare alternatieven moeten worden geboden. Daarbij steekt het comfort van een asfaltfietspad (of een goed aangelegd betonfietspad) met kop en schouders uit boven alle mogelijke alternatieven. En als er niet grootschalig wordt ingezet op minder verplaatsingen maar ook op verplaatsingen met duurzamere modi dan de individuele wagen dan zullen er meer en meer wegen worden bijgebouwd en worden verbreed. En dat zal uiteindelijk meer ten koste gaan van de natuur dan enkele meters brede asfaltstroken die door behoorlijk stille en milieuvriendelijke fietsers worden gebruikt.
Ook onderzoeken naar het gebruik van de bestaande fietssnelwegen blijkt ook dat deze een ontzettend groot autovervangend potentieel hebben.

Ik hoop dat zij die zich tegen de aanleg van fietssnelwegen verzetten ook consequent zijn en nauwelijks de wagen gebruiken, duurzaam eten, heel beperkt vliegen, ... want dat zijn gedragingen die veel meer milieuschade veroorzaken dan het gebruik van een fietssnelweg, zelf al loopt deze door natuurgebied.

Renaat
Laatst bijgewerkt door Ligfietsertje op 21 dec 2015, 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Ligfietsertje
Spreeuw
 
Berichten: 352
Geregistreerd op: 22 jul 2005, 18:33
Woonplaats: Belgium

Re: Protestwandeling TRIMAARZATE - Natuurpunt Avelgem

Berichtdoor OlivierO op 19 dec 2015, 23:14

DDD schreef:Ondertussen is het stuk te Avelgem onbefietsbaar geworden. Hoog tijd voor een asfaltlaag dus, vooraleer iemand er verongelukt (en alweer een dikke nul voor Natuurpunt).


Kan je dit nader verklaren, DDD? Ik ben niet echt mee precies ...
Avatar gebruiker
OlivierO
Bosuil
 
Berichten: 1557
Geregistreerd op: 06 aug 2011, 10:55

Re: Protestwandeling TRIMAARZATE - Natuurpunt Avelgem

Berichtdoor Christoph op 20 dec 2015, 07:04

De Trimaarzate wordt duidelijk veel meer gebruikt sinds de fietersbrug over de Schelde klaar is. En dat laat zich merken in de modder die ontstaat op het fietspad. Maar onbefietsbaar zou ik het nu ook niet noemen.
Avatar gebruiker
Christoph
Visarend
 
Berichten: 5848
Geregistreerd op: 08 apr 2003, 21:01
Woonplaats: Heestert - WVL - België

Re: Protestwandeling TRIMAARZATE - Natuurpunt Avelgem

Berichtdoor Ligfietsertje op 20 dec 2015, 11:33

Christoph schreef:De Trimaarzate wordt duidelijk veel meer gebruikt sinds de fietersbrug over de Schelde klaar is. En dat laat zich merken in de modder die ontstaat op het fietspad. Maar onbefietsbaar zou ik het nu ook niet noemen.

Wat is onbefietsbaar? https://www.youtube.com/watch?v=GL0rbxB9Lqg
Voor een handige mountainbiker of veldrijder is dat heel iets anders dan voor een oude man/vrouw op een zware elektrische fiets of een iemand op een lichtgewicht carbonfiets en een 10-jarige die naar school gaat.

Het gegeven dat er moddersporen ontstaan op een fietsweg staat er in ieder geval garant voor dat deze fietsroute haar potentieel als functionele route niet zal waarmaken.

Renaat
Ligfietsertje
Spreeuw
 
Berichten: 352
Geregistreerd op: 22 jul 2005, 18:33
Woonplaats: Belgium

Re: Protestwandeling TRIMAARZATE - Natuurpunt Avelgem

Berichtdoor manne op 21 dec 2015, 15:22

Ik snap niet wat je hiermee bedoelt Dirk
en alweer een dikke nul voor Natuurpunt


Natuurpunt heeft zich toch volledig verzet tegen dit project? :-S

@ Renaat: je hebt helemaal gelijk in je pleidooi voor fietssnelwegen als groen alternatief, maar in Zuid-West-Vlaanderen is er al zo weinig natuurgebied, dat ik ze liever niet door het schaamlapje natuur dat ons rest, zie gaan.
Avatar gebruiker
manne
Steenarend
 
Berichten: 9999
Geregistreerd op: 07 apr 2003, 21:18
Woonplaats: Belgium

Re: Protestwandeling TRIMAARZATE - Natuurpunt Avelgem

Berichtdoor DDD op 03 jan 2016, 00:09

Ligfietsertje schreef:Ik ken het dossier in kwestie onvoldoende om daar concrete uitspraken over te doen. Ook begrijp ik dat het voor wandelaars en natuurliefhebbers niet altijd prettig is om met massa's fietsers geconfronteerd te worden en wandel ik persoonlijk ook liever op onverharde of semi-verharde wegen dan op asfalt.

Maar aan de andere kant valt de hoeveelheid asfalt en beton die er tot nu toe specifiek ligt voor fietsers in het niet bij de hoeveelheid die er voor het gemotoriseerde verkeer en andere doelstelling is aangelegd. En als we willen dat er meer (ook functioneel) gefietst wordt en minder met de auto wordt gereden dan zullen er voor fietsers veilige, autoluwe en vlot berijdbare alternatieven moeten worden geboden. Daarbij steekt het comfort van een asfaltfietspad (of een goed aangelegd betonfietspad) met kop en schouders uit boven alle mogelijke alternatieven. En als er niet grootschalig wordt ingezet op minder verplaatsingen maar ook op verplaatsingen met duurzamere modi dan de individuele wagen dan zullen er meer en meer wegen worden bijgebouwd en worden verbreed. En dat zal uiteindelijk meer ten koste gaan van de natuur dan enkele meters brede asfaltstroken die door behoorlijk stille en milieuvriendelijke fietsers worden gebruikt.
Ook onderzoeken naar het gebruik van de bestaande fietssnelwegen blijkt ook dat deze een ontzettend groot autovervangend potentieel hebben.

Ik hoop dat zij die zich tegen de aanleg van fietssnelwegen verzetten ook consequent zijn en nauwelijks de wagen gebruiken, duurzaam eten, heel beperkt vliegen, ... want dat zijn gedragingen die veel meer milieuschade veroorzaken dan het gebruik van een fietssnelweg, zelf al loopt deze door natuurgebied.

Renaat


Dag Renaat,

Je zou toch uitgerekend van Natuurpunt mogen verwachten dat ze zich niet verzetten tegen het berijdbaar houden van een bestaand fietspad. Maar eerder had je ook al mogen aannemen dat uitgerekend Natuurpunt zich niet zou verzetten tegen windmolens en dergelijke meer. Met dergelijke acties maakt Natuurpunt keer op keer elke natuurliefhebber compleet belachelijk.
Kennelijk is er verzet van Natuurpunt tegen asfaltering omdat hierdoor de waterhuishouding van lager gelegen delen gecompromitteerd zou worden, in casu een autoparkeerplaats, een berg gestorte aarde en een windmolen. Ik ken niks van waterhuishouding, maar ik weet nog dat dezelfde personen ooit beweerden dat de nabijgelegen Scheldemeersen overstroomden met water uit de Rijtgracht ook toen dat manifest niet het geval was, dus ben ik nogal sceptisch over het hele verhaal.
Vroeger was het pad altijd goed berijdbaar (althans het stuk langs de Schallafiemeersen), als er geen omgevallen bomen in de weg lagen tenminste, maar dat is niet langer relevant, me dunkt. Tegenwoordig ligt het er slechter bij dan het allerslechtste fietspad en dat wilt toch wel wat zeggen.
DDD
Buizerd
 
Berichten: 3957
Geregistreerd op: 07 apr 2003, 14:50
Woonplaats: Belgium

Re: Protestwandeling TRIMAARZATE - Natuurpunt Avelgem

Berichtdoor DDD op 18 feb 2017, 19:18

Ondertussen zijn de Schallafiemeersen quasi volledig verdwenen, dus waarom Natuurpunt zoveel tamtam heeft gemaakt over dat fietspad, God mag het weten. Kennelijk is het geen probleem voor de waterhuishouding van het fabrieksgebouw dat er thans staat. Maar waar was Natuurpunt zuidwestvlaanderen met hun geleuter over aanslag op de open ruimte enz enz toen de provincie besloot de oude spoorweg te platsoeneren? Niet alleen een aanslag op de open ruimte, ook een aanslag op de akkervogels. Na al die publiciteitsstunts over die demonstratie-akkerranden de afgelopen jaren, wat een intrieste toestand zeg, om te kotsen. Jaren geleden zei een of andere zonderling op een brommer me al dat die demonstratie-akkerranden het begin waren van een proces dat zou eindigen in platsoenering en hij bleek nog gelijk te hebben ook!
Enfin, het resultaat is gruwelijk. Platsoenen met de gebruikelijke rommel (Haagliguster - een exoot nota bene -, Hulst, Rode kornoelje, Wilde kardinaalsmuts, allemaal soorten met nul komma nul ecologische waarde, waarvan we er in zuidwestvlaanderen al veel te veel hebben) tussen Moen en Avelgem en onder andere een lange laan met Zomereik (ook iets waarvan we er in zuidwestvlaanderen al meer dan genoeg hebben) tussen Sint-Denijs en Spiere. En dan te bedenken dat net nú die oude spoorwegbermenen kruidenrijk aan het worden waren....
Enfin, weer veel bijgeleerd over Natuurpunt, die akkervogelmannen van de provincie etc...
Overigens: Op het heraangelegde stuk tussen Moen en Sint-Denijs kleeft 's winters binnen de kortste keren dermate veel klei gemengd met steengruis aan je fiets of schoenen dat er daar noch te fietsen, noch te wandelen valt. Echt een prestatie van de ambtenarij op z'n best...
DDD
Buizerd
 
Berichten: 3957
Geregistreerd op: 07 apr 2003, 14:50
Woonplaats: Belgium


Keer terug naar West-Vlaanderen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast