Extremadura

Tips voor en verslagen over natuurreizen en -excursies in het buitenland

Moderator: RBI

Extremadura

Berichtdoor conny op 13 mei 2007, 10:35

Gisteravond thuisgekomen vanuit Extremadura, ongeveer 120 soorten vogels gezien waaronder de keizerarend mooi op zijn nest. Een uitgebreider verslag volgt nog en natuurlijk ook foto's. We verbleven daar in het groepshotel Lindamar uitgebaat door een Nederlands koppel, met prive zwembad wat we konden gebruiken om eens af te koelen, dit hotel is zeker en aanrader. Je mag er zelf koken, en alles word voor jou in orde gebracht: vliegtickets, huurauto zie ook http://www.lindamar.net
conny
Bosuil

Berichtdoor conny op 13 mei 2007, 12:07

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
conny
Bosuil

Berichtdoor conny op 13 mei 2007, 12:55

Een kort verslagje van onze 7 daagse reis in Extremadura.
Zaterdag 5/05/07 met vliegtuig naar Madrid luchthaven. Met 2 huurauto's naar Canaveral (een 35 tal km boven Caceres).
Zondag langs Hinoja, Talaban naar de Parasoldennen (niet ver van Embalse de Arroyo Bremudo). Dan richting Torrejon El Rubio, Rio Almonte en terug langs Monroy naar ons pension in Canaveral. Ooievaars, zwarte wouwen, vale gieren, dwergarenden, rode patrijzen, bijeneters, hoppen, .... teveel om op te noemen, maar geen grijze wouw of Spaanse keizerarend.
Maandag: Hinoja, Talaban, Parasoldennen (geen grijze wouw), El Rubio en zo door naar Monfrague. Gestopt op bijna alle miradors. Ook de trappen naar de resten van het kasteel gedaan. Dan de afdaling aan de achterkant gedaan naar de brug over Rio Tajo.
Om dan verder te trekken naar Pantano de Navabuena en Plasencia om te winkelen. Spetters van de dag waren: vale gieren, aasgieren, monniksgieren, oehoe jong, zwarte ooievaars, slangen- dwergarenden havik en steen arend, kleine torenvalken, ... .
Dinsdag: Caceres, Trujillo, Belen, Deleitosa (gierenvoederplaats) en omgeving. Dan terug naar Trujillo (een terrasje) en dan een slechte weg naar St Marta de Nagasca en zo verder naar de autoweg. Op die slechte weg: rode wouw, zwartbuik en witbuik zandhoen, griel, kl en gr.trap, kuifkoekoek .... .
Woensdag: Embalse de Portaje (15 km zuidelijk van Coria), dan rond de middag rond het zwembad, in de avond Los Barruecos (ligt 15 km ten westen van Caceres) mooie landschappen en o.a. dwergstern.
Donderdag: Gredos gebergte: Monasterio de Yuste en omgeving (wielewaal, klapekster, bl. rotslijster, dwergarend, ... ).
In de namiddag El Hornillo een 10tal km noordelijk van Arenas de San Pedro met als uitschieters geel oranjetipje, duizendpoot spec., pijpbloemvlinder, ... .
Afbeelding
Vrijdag: Weg tussen Parasoldennen en Torrejon El Rubio (EX 390): Spaanse keizerarend, relmuis ???(of iets dat er op trekt, foto volgt).
In de namiddag Embalse de Arrocampo Almaraz. Met woudaapje, kl. zilverreiger, purperkoet, gr. karekiet, snor, lepelaar, ... .
En een filmploeg van TV Extremadura. Dan van Almaraz naar Serrejon om zo naar Maccarra te rijden. We namen een zandweg die we na enkele km terug moesten keren. Maar alzo vonden we een twee tal kadavers met een 20 tal zwarte wouwen op, en een 50 tal gieren cirkelend boven de dis.
Zaterdag: Nog effen gaan kijken naar de Sp. keizerarend, 2 volwassen ex. aanwezig, met zeker 2 jongen in het nest.
In Monfrague nog ons middagmaal binnen gespeelt en dan naar de luchthaven.
Vogellijst volgt.
Afbeelding

vogellijst met het aantal dagen gezien (de kruisjes staan jammerlijk niet in rijtjes)
Dodaars Tachybaptus ruficollis Zampullín Chico x
Fuut Podiceps cristatus Somormujo Lavanco x x
Aalscholver Phalacrocorax carbo Cormorán Grande x x x x
Blauwe Reiger Ardea cinerea Garza Real x x x x x x x
Purperreiger Ardea purpurea Garza Imperial x
Kleine Zilverreiger Egretta garzetta Garceta Común x x x
Koereiger Bubulcus ibis Garza Ganadera x x x x
Woudaapje Ixobrychus minutus Mirasol Pequeño x
Zwarte Ooievaar Ciconia nigra Cigüeña Negra x x x x
Gewone Ooievaar Ciconia ciconia Cigüeña Blanca x x x x x x x x
Lepelaar Platalea leucorodia Espátula de Eurasia x
krakeend Anas strepera Anada friso x x
wilde eend Anas platyrhynchos Anada real x x x x
zomertaling Anas querquedula Cerceta carretona x
grijze wouw Elanus caeruleus Elanio de alas negras x
rode wouw Milvus milvus Milano real x x x
zwarte wouw Milvus migrans x x x x x x x x
Aasgier Neophron percnopterus Alimoche Común x x x x
Vale Gier Gyps fulvus Buitre Común x x x x x x x x
Monniksgier Aegypius monachus Buitre Encapuchado x x x x x
Slangenarend Circaetus gallicus Ã
conny
Bosuil

Berichtdoor Free op 13 mei 2007, 13:02

Mooi mooi. Nog een uur of 80, en dan ben ik ook naar ginder! [8D]
Free
Buizerd

Berichtdoor manne op 13 mei 2007, 13:13

Ah, ik dacht dat je er al was. Goeie reis Free!

Ja, Dirk, ook je tweede mooie reis van 't voorjaar. Da's genieten hé!
manne
Vale Gier

Berichtdoor jochen op 13 mei 2007, 13:54

Laatste maandag ook teruggekeerd van Extremadura/Andalucia met een lijstje van 183 soorten (niet slecht gescoord dus). Enkel Huis- en Kaffergierzwaluw gedipt, maar daar kan ik nog mee leven. Verslag en foto's volgen nog.
jochen
Spreeuw

Berichtdoor Peter op 15 mei 2007, 11:07

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by free</i>
<br />Mooi mooi. Nog een uur of 80, en dan ben ik ook naar ginder! [8D]
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Als je een vlag wil meedoen, kom ik die graag brengen. Deze bestemming (die voor mij nog onbekend is) zou zeer mooi passen in de reeks die zich aan het vormen is.
Peter
Bosuil

Berichtdoor Free op 15 mei 2007, 19:16

Peter, k zou wel willen, maar k zit momenteel in een gevecht om onder de 15 kg bagage te raken die toegelaten is bij Ryan Air...
Free
Buizerd

Berichtdoor jochen op 15 mei 2007, 20:35

Leuke foto's Conny! Volgens mij is die muis geen Relmuis wegens het ontbreken van zwart rond de ogen en er zou ook een scherper contrast moeten zijn tss het wit en het grijs op de wang (lijkt bij deze eerder bruinachtig te zijn). Tenminste als dat de foto is die je bedoelt. Ik heb zelf nog nooit relmuis gezien, dus ik kan me vergissen...
De max dat je Spaanse Keizerarend op nest had, we hadden zelf geen weet van een gemakkelijk te bezichtigen nest, maar we hebben hem gelukkig hoedanook kunnen tikken [8D]
jochen
Spreeuw

Berichtdoor jochen op 15 mei 2007, 22:11

<u><b>26/04/2007 Laguna del Fuente Piedra</b></u>

Afbeelding
<i>dreigende wolken boven Laguna del Fuente Piedra</i>

Rond de middag geland in Malága en reeds om 14h00 stonden we (Kelle M., Kevin L. en ik ) onze 1ste <b>Zwarte Spreeuwen</b> en Huiszwaluwen te noteren. We besloten onmiddellijk zo ver als we konden richting Extremadura te rijden, maar hielden ondertussen zo'n 50 km ten NW van Malaga halt aan Laguna del Fuente Piedra, bekend om zijn grote flamingo-kolonie, waartussen de laatste jaren ook enkele Kleine Flamingo's tot broeden komen (al dan niet van wilde herkomst). Als kennismaking met de streek kan dit gebied zeker tellen. Soorten als Hop, Grauwe Gors, Roodkopklauwier, Ooievaar, Krooneend, <b>Vale Gierzwaluw</b>, <b>Roodstuitzwaluw</b>, Bijeneter, Kuifleeuwerik, Nachtegaal en Raaf zijn simpelweg niet te missen en mag je als algemeen beschouwen in ZW-Spanje. Voor steltjes was het ook niet slecht met o.a. <b>1 Temmincks Strandloper </b> (weer een schaamsoort weg) en redelijke aantallen van Krombekstrandloper (sommige in zomerkleed), Strandplevier, Kleine Plevier, Bontbekplevier, Steltkluut, Kluut, Bonte Strandloper, Bosruiter, Oeverloper, Kemphaan en Tureluur. Ver weg tussen de Flamingo's was het niet zo moeilijk om <b>min.4 Kleine Flamingo's </b> te onderscheiden. In een struikbosje vonden we nog een handvol doortekkende zangers, vooral Fitis, maar ook Tuinfluiters en een mogelijke Bergfluiter. Zeer bizar was de afwezigheid van rovers.

Afbeelding
<i>Steltkluten</i>

Geheel onverwacht was de <b>Moorse Nachtzwaluw </b> in onze koplampen, nabij Bélalcazar (dorpje 30tal km van Extremadura). Het eerste zandwegje dat we inslaan, op zoek naar plaats en rust voor 2 tentjes, bam!, direct prijs en hoe dan nog. Dat beest bleef gewoon zitten, zelfs als we er op een paar meter vandaan stonden. Er waren min.3zp aanwezig.

Afbeelding

Afbeelding
<i>Moorse Nachtzwaluw nabij Bélalcazar</i>
jochen
Spreeuw

Berichtdoor Kristof op 16 mei 2007, 19:45

Een relmuis lijkt het mij alvast niet, eerder ratachtig. Moeilijk te zeggen op de foto, maar ik denk aan gewone bruine rat.

Een masker hoeft niet voor relmuis, integendeel zeer onduidelijk meestal. Eikelmuis heeft daarentegen duidelijk zwart masker. Ik zag ze al in Zuid-Frankrijk, toch heel wat anders.

Maar zoals ik dacht, eens gecontroleerd, relmuis komt helemaal niet voor in grote delen van Spanje (enkel in uiterste noorden).
Kristof
Bosuil

Berichtdoor jochen op 22 mei 2007, 22:30

<u><b>27/04/2007 La Serena plains – Sta Marta de Magasca</b></u>

Afbeelding
<i>La Serena plains</i>

Ideale plaats om alle goede steppesoorten op te kuisen, zoals altijd, best vroeg in de morgen. De eerste halte leverde ons onmiddellijk de 2 zandhoenen op, vooral <b>Zwartbuikzandhoenen</b> leken even overal rond te vliegen , een behoorlijk groepje van 30tal ex viel niet zo ver van ons in. Heerlijk!! Witbuikzandhoenen waren ook aanwezig, doch beduidend minder en nooit in zit. Voor trappen moesten we iets meer moeite doen. Kleine Trap scoorde slecht met slechts 1m, <b>Grote Trap </b> iets beter met 2 afzonderlijke groepjes van elk 3m waarvan 1 volop baltsend!
Verder de typische soorten die je mag verwachten zoals Steenuil, Kwartel, Grauwe Kiekendief, Kalanderleeuwerik, <b>Kortteenleeuwerik</b>, Griel, Dwergarend, Kleine Torenvalk, Rode Patrijs, …
Opmerkelijk waren 1 Duinpieper , 3 Tapuiten en 1 Paapje, soorten die we verder niet meer te zien kregen in Spanje.

Afbeelding
<i>Moors Dambordje nabij La Serena</i>

De beboste oevers van de Río Zujar, vlak achter het grote stuwmeer van La Serena, waren goed voor Buidelmees, Orpheusspotvogel, Kleine Zwartkop, Wielewaal, Ijsvogel, Nachtegaal, Graszanger, Cettis Zanger, Koekoek, Europese Kanarie,etc… en zeer amusant <b>2 St Helenafazantjes</b>, een exoot die zich hier goed weet te handhaven. In de eucalyptusbomen bevond zich een grote kolonie <b>Spaanse Mussen</b>.

Afbeelding
<i>ergens tussen Zorita en Trujillo</i>

De weg naar Trujillo (EX355/EX208) was beslist niet saai.. Om te beginnen nabij Orellana La Vieja een biddende <b>Grijze Wouw </b> langdurig kunnen bekijken, een 2de ex bleek even later ook aanwezig te zijn. Tussen Madrigalego en Zorita viel de hoge dichtheid van Scharrelaars en Zuidelijke Klapeksters op en ten noorden van Zorita zagen we onze eerste <b>Blauwe Eksters </b> en leerden we <b>Theklaleeuweriken </b> onderscheiden van Kuifleeuweriken. Machtig zicht waren 3 Grote Trappen (1m2v) die onverwachts kwamen langs gevlogen.

Afbeelding
<i>Scharrelaars nabij Madrigalego</i>

Afbeelding
<i>Je moet me niet persé geloven... Theklaleeuwerik</i>

We kampeerden nabij Sta Marta de Magasca waar we nog Moorse Nachtzwaluw, Griel, Steenuil en Dwergooruil hoorden roepen.
jochen
Spreeuw

Berichtdoor barrie op 23 mei 2007, 08:11

Wat een prachtig verslag en schitterende foto's van de steppen! Mijn mooie herinneringen aan Extremadura komen hier weer tot leven.
barrie
Bosuil

Berichtdoor manne op 23 mei 2007, 12:49

Die foto van de Theklaleeuwerik vind ik de max! Prachtig profiel.
manne
Vale Gier

Berichtdoor yann op 23 mei 2007, 15:03

Inderdaad, die steekt er bovenuit !
yann
Steenarend

Berichtdoor Free op 28 mei 2007, 19:02

<b>Extremadura - mei 2007</b>

Ook ik ben dus naar Extremadura getrokken dit voorjaar, van 19 tot 24 mei, samen met Tom Linster. We gingen er opnieuw om zoveel mogelijk te fotograferen, het vogel- en insectenkijken kwam pas op de tweede plaats. Hierdoor, en ook door het slechte weer, hebben we enkele leuke vogels gemist, zoals de Spaanse Keizerarend, Grote Trap, Grijze Wouw... Maar de kwaliteit van de andere waarnemingen maakte dat meer dan goed.

We reisden met een camper, wat natuurlijk een gigantisch voordeel is om te fotograferen, je parkeert je 's avonds op een mooie plek en 's ochtends kan je bij het eerste licht al fotograferen. Dikwijls hadden we een formidabel uitzicht, zoals bijvoorbeeld bij deze 'embalse' nabij Caceres:

Afbeelding
We zagen hier Kleine Plevieren, vele Europese Kanaries, een Kleine Zwartkop en een Bidsprinhkaan. Een Moorse beekschildpad glipte weg voordat we ze konden fotograferen. Het was hier echt bloedheet, zelfs de vlinders zochten de schaduw op.

Afbeelding
Deze hagedis moet nog een naam krijgen.

Hierna trokken we naar het gebergte ten noorden van Placenscia. Een korte stop aan de Rio Jerte leverde een Zwarte Ooievaar, de eerste Blauwe Eksters en dit Tijgerblauwtje op:
Afbeelding

Hoger in de bergen zagen we al snel Bijeneters, Slangenarend, Raven, Grijze Gors en enkele Ortolanen. De volgende ochtend, besliste ik, zou ik proberen om de Ortolanen te fotograferen. We overnachtten op de top van de berg, op 1400 m hoogte, met een fantastisch uitzicht. Misschien plaatst Tom hiervan nog foto's op dit topic.

Prima Ortolanenbiotoop:
Afbeelding

Zogezegd, zo gedaan: de volgende ochtend zat ik, nabij een rotsje dat ik daarvoor uitgekozen had, klaar voor het betere boerka-werk.
De eerste die de revue passeerde was een Thekla Leeuwerik:

Afbeelding

En na een uurtje wachten kwam een Ortolaan ook even piepen:

Afbeelding

Afbeelding

Ook een Blauwe Rotslijster kwam even op deze rots zitten, maar was me te snel af. Kort hierna sloeg het weer om. Het begon hevig te regenen en het zou eigenlijk de volgende dagen telkens slecht weer blijven. We beslisten dan maar om naar het bekende natuurpark Monfrague af te zakken. Jammer, want er was hier nog veel werk in dit gebergte.

Het [url="http://www.monfrague.com/"]Parque nacional de Monfragüe[/url] ligt langs de Taag-rivier en is 17 852 hectare groot.

Afbeelding

De bekendste atrractie is de 'Pena Falcon', de befaamde Gierrots waar oa. 80 paar Vale Gier, 1 paar Aasgier, 2 paar Zwarte Ooievaar, 1 kp Slechtvalk en 1 kp Oehoe broeden. Je kan deze rots het best bekijken van aan het kasteeltje van Monfrague, aan de overkant van de Taag. De Gieren komen er heel dicht (tot op 10 m) van je voorbijgezweefd, te gek.

Afbeelding
Vale Gier

We zagen hier ook Monniksgier, Aasgier, Alpengierzwaluw, Rotszwaluw en een Baardgrasmus. Alpenkauw was er echter niet te zien. Ook is dit een goed plaats voor het zien van Kaffergierzwaluwen, maar daar hebben we niet echt naar gezocht.

Op de weg naar het kasteel was, door de regenval van even ervoor, een klein plasje ontstaan, waar regelmatig enkele Huis-, Rots- en Roodstuitzwaluwen modder kwamen halen voor hun nest. Ze stoorden zich niet echt aan mijn aanwezigheid:

Afbeelding
Rotszwaluw

Afbeelding
Roodstuitzwaluw

We besloten om een overnachtingsplaats op te zoeken buiten het park (in het park is wild kamperen ten strengste verboden) en in Torrejon el Rubio reden we een hobbelige zandweg in, waardoor we middenin de dehesa's terechtkwamen (grazige vlaktes met steen- en kurkeiken). Langs de weg zagen we zeer veel Roodkopklauwieren, Zuidelijke Klapeksters, Zomertortels, Hop, Grauwe Gors, Blauwe Ekster, Kuifleeuwerik.

Tegen de avond kondigde er zich een onweer aan, wat ons de kans gaf om enkele bliksemflitsen te vangen:

Afbeelding

Afbeelding

Toen de bliksem plotseling op 30 meter van ons insloeg, werd het wereldrecord camperspringen verbeterd.

De dag erna brachten we opnieuw een kort bezoek aan de Gierrots. Tom kon er waanzinnig dicht bij een Vale Gier komen. Daarna volgde een verkennende rit ten oosten van het park.
's Avonds zochten we voor de verandering eens een camping op. De camping van Monfragüe, in de buurt van Villareal, is werkelijk vergoten van de Blauwe Eksters, en ze zijn er veel tammer. We konden ze dan ook makkelijk fotograferen, zij het met slecht licht. Tom, heb jij goede foto's?

De volgende dag passeerden we langs enkele parasoldennen langs de weg waarin het vol zat met broedende Ooievaars en Spaanse Mussen. We zagen hier ook een Rode Wouw en een Vale Gier, en uiteraard ook de zeer algemene soorten zoals Hop, Bijeneter, Grauwe Gors en Zwarte Wouw. Dit zou ook een goede plaats moeten zijn voor de Grijze Wouw, maar het was voor de verandering weer eens beginnen te regenen.

In de gietende regen bezochten we dan maar de steppe-achtige vlaktes rond Talavan. Deze Zwarte Wouw zag het niet echt zitten:

Afbeelding

We zagen er ook de eerste Kalanderleeuweriken en bij een meertje ook 2 Grote Karekieten, Dodaars, Graszanger en een Roodborsttapuit:

Afbeelding

Op weg naar Caceres, om inkopen te doen, begon het er plots beter uit te zien. In een opklaring zagen we onze eerste Scharrelaars (er hangen aan elke elektriciteitspaal nestbakken, die ook door Kleine Torenvalken worden gebruikt). Langs de weg zat een Visarend een vis op te peuzelen. In de stad zelf zagen we, van heel dichtbij, een Dwergarend.

Bij Sta Marta de Magasca zijn de steppes nog wat uitgestrekter (zie foto Jochen hierboven). De paaltjes langs de kant van de weg leverden zoveel vogels op, dat we nauwelijks vooruit raakten, en een halve dag over 7 km deden.

Afbeelding
Kalanderleeuwerik

"Er is er hier ene vettige scheten aan 't laten", merkte Tom wat later op, maar eigenlijk was het de roep van een Kleine Trap, die verderop met zijn nek stond te schudden:

Afbeelding

We overnachtten middenin de steppes, dat was toch wel een magische plaats.

Afbeelding

In de schemering kwamen twee uilen (vermoedelijk Ransuilen) rond onze camper jagen. We konden hun tocht over de velden volgen door het gealarmeer van de Grielen. Kippenvel!

De dag erop zagen we Rode Patrijzen, Grauwe Kiekendieven, Kleine Trappen, Zuidelijke Klapeksters, Grielen, Kleine Torenvalken, honderden Ooievaars, een Blonder Tapuit, een Zwarte Ooievaar en enkele zandhoen spec (niet in verrekijker gezien).
Deze Scharrelaars wilden wel even poseren:

Afbeelding
Scharrelaar

Trujillo zelf lieten we links liggen (prima plaats voor Kleine Torenvalk en Vale Gierzwaluw) en we trokken door naar de steppes bij Belen. We zagen er een zalige Kuifkoekoek en daarna volgden weer de paaltjes-vogels:

Afbeelding
Grauwe Gors

Afbeelding
Kuifleeuwerik

Afbeelding
Hop

Afbeelding
Zwarte Wouw

We zagen ook een boom met meer dan 100 koereigers, 50 Valge Gieren en hoorden enkele Kleine Trappen. De Grote Trap echter was in geen velden te bespeuren.

Om af te sluiten zochten we de serrias in de buurt van Guadeloupe op. Onderweg vonden we enkele zalige bloemenweides waar we wat vlinders fotografeerden. Door de zeer natte lente in Extremadura zijn er overal uitzonderlijk veel bloemen. Veel orchideeën hebben we echter niet gezien.

Afbeelding

Afbeelding
versleten Spaanse Pijpbloemvlinder

Afbeelding
Groot Geaderd Witje

Afbeelding
Knoopkruidparelmoer

Hoger in de bergen zochten we een dorpje met een Castillio op (naam ontsnapt mij even). Na een korte maar glibberige klim kwamen we opnieuw bij een plaats waar de Vale Gieren je om de oren vliegen! We zagen er ook Dwergarend, Alpengierzwaluw, Slechtvalk, 3 Slangenarenden en een Blauwe Rotslijster. Die Blauwe Rotslijster wilde ik wel nog eens op de foto, dat was werk voor de dag erop.

We overnachtten in het dorpje aan de voet van het kasteel. 's Avonds brak er opnieuw een onweer los. Van boven de bergrug kwamen onweerswolken af, die van onderen beschenen werden door de ondergaande zon, met regenbogen en andere crazy lichteffecten tot gevolg. Echt zeer indrukwekkend. Hierna met de nodige hoeveelheid cervessa's van de Champions League finale genoten!

Afbeelding

Afbeelding

De dag erna kon ik de Blauwe Rotslijstern dan toch strikken:

Afbeelding

Bij het kasteel bovenop de berg zagen we zowaar ons enige amfibie van de reis, een Spaanse Boomkikker:

Afbeelding

Tom ontdekte ook nog deze mooie Zwarte Tapuit, die daar nabij het kapelletje broedt. For the record:

Afbeelding

Hierna moesten we toch enkele dagen gaan uitrusten in Portugal. Maar volgend jaar zien ze ons daar terug!
Free
Buizerd

Berichtdoor pvt op 28 mei 2007, 19:11

ja amai minne frak!
pvt
Visarend

Berichtdoor klaasdebus op 28 mei 2007, 19:14

Een van de betere fotoverslagen op dit forum!
klaasdebus
Buizerd

Berichtdoor xyala op 28 mei 2007, 19:24

Wat kan je hier meer op zeggen dan ...Afbeelding
Schitterend !!!
xyala
Buizerd

Berichtdoor pvt op 28 mei 2007, 19:28

dat roodstuitje...
pvt
Visarend

Volgende