India

Tips voor en verslagen over natuurreizen en -excursies in het buitenland

Moderator: RBI

Berichtdoor brecht v op 13 jan 2009, 12:26

waarom heb je dat kalf eigenlijk niet uit de modder getrokken?
brecht v
Koolmees

Berichtdoor RBI op 13 jan 2009, 13:14

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by brecht v</i>
<br />waarom heb je dat kalf eigenlijk niet uit de modder getrokken?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Ik heb overwogen het beest uit de modder te sleuren ; maar het risico
was te groot dat ik zelf in de modder zou komen vast te zitten. In
dat geval zou ik zelf een groot kalf geweest zijn.
RBI
Buizerd

Berichtdoor janus op 13 jan 2009, 13:38

die blauwborstfoto vind ik nu eens heel erg mooi zie!
janus
Bosuil

Berichtdoor RBI op 14 jan 2009, 19:15

Afbeelding
Nog eens tonen dat ik een echt roodster Blauwborstje ben

Afbeelding
Tijdens onze omzwervingen in het Keoladeo kwamen we nog deze
Indische Gaper (Anastomus oscitans / Asian Openbill) tegen.
Het is een jonge vogel ; die zijn valer dan de adulten en de
typische openening tussen boven - en ondersnavel moet nog
ontstaan. Indische Gapers zijn verlekkerd op een soort zoetwaterslak
die ze met hun speciaal gevormde bek kunnen uit het slakkenhuis
peuteren.

Afbeelding
Deze rakker bezorgde ons wat determinatietroubles...
RBI
Buizerd

Berichtdoor Zorky op 14 jan 2009, 20:49

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by RBI</i>

Afbeelding
Deze rakker bezorgde ons wat determinatietroubles...
Lijkt me een Duinpieper, niet ?
Zorky
Bosuil

Berichtdoor RBI op 14 jan 2009, 21:01

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Lijkt me een Duinpieper, niet ?<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Euh... neen. Als je hem in het echt ziet, dan denk je helemaal
niet aan een pieper bij de eerste oogopslag. Het is namelijk een
erg grote vogel (20 cm! - een Tapuit is bijvoorbeeld 15cm groot)
die trouwens niet in zijn vertrouwde biotoop is gefotografeerd.
Dit is een Langsnavelpieper (Anthus similis / Long-billed Pipit).
Deze soort broedt op droge, stenige hellingen (ik herinner dat we
hem in Oman ooit zagen op een berg waar geen sprietje gras stond),
maar overwintert in kleine aantallen in de lager gelegen gebieden
met graslanden en savanne-achtige toestanden.
RBI
Buizerd

Berichtdoor RBI op 14 jan 2009, 21:11

Afbeelding
De Kleine Goudrugspecht (Dinopium benghalensis / Black rumped
flameback) is een erg luidruchtig baasje dat je regelmatig
doet schrikken met zijn luide roep.
RBI
Buizerd

Berichtdoor Stijn Baeten op 16 jan 2009, 09:18

Ja, dat was (is) weer genieten!
Stijn Baeten
Sperwer

Berichtdoor Zorky op 16 jan 2009, 21:11

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by RBI</i>
Euh... neen. Als je hem in het echt ziet, dan denk je helemaal
niet aan een pieper bij de eerste oogopslag. Het is namelijk een
erg grote vogel (20 cm! - een Tapuit is bijvoorbeeld 15cm groot)
die trouwens niet in zijn vertrouwde biotoop is gefotografeerd.
Dit is een Langsnavelpieper (Anthus similis / Long-billed Pipit).

Ah, inderdaad. Ben mis.
Zorky
Bosuil

Re: India

Berichtdoor temmie op 10 feb 2009, 17:54

efkes een droog, onvolledig lijstje vanuit thattekad.
malabar whistling thrush/parakeet/trogon/hornbill, puff throated/rufous babbler, alle sunbirds spechten en bulbuls in gebied, chestnut-winged cuckoo, black-naped monarch, Asian paradise/white bellied blue/asian brown/ flycatcher, grijs kieken, wynaad Laughingthrush, Brown Hawk Owl, White-bellied Treepie, Ceylon Frogmouth, Hill Myna, alle groene duiven, alle bijeneters (alweer in gebied), Indian Pitta, Jerdon's Nightjar.
temmie
Spreeuw

Berichtdoor Jurgen op 15 feb 2009, 13:44

De echte targets heb je al. Als je er nog zit, wij hadden daar ook Mottled Wood-owl en het is ook een goeie plek voor Spot-bellied Eagle-owl. Dark-fronted Babbler en Indian Scimitar-babbler al gezien? Aangezien je de lastige Wynaad Laughingthrush al hebt, vermoed ik van wel. De leute ginder nog en pas op voor de olifanten want die zijn Thattekad naar verluidt geen lieverdjes.
Jurgen
Bosuil

Berichtdoor temmie op 18 feb 2009, 15:40

Iedere vogel is een verhaal op zich. Mottled wood owl dus NIET gezien (twee dagen op rij gezocht, tussendoor gezien door Gireesh, toch gemist!), Die Wynaad LT was een constant gevecht met de gids (een broekventje) die constant naar plekken wou die er niet goed uitzagen...
Gids: come, we go this way, good spot for laughingthrush, good bamboo
wij: okay, but the bamboo is quite dry here?
gids (lichte aarzeling): maybe this is not a good spot, let's try other place up the mountain, Laughingthrush is seen there many times.
wij: no, we want to go down, not up in the heat, the good bamboo is down in the forest!
gids: Not possible, down there is big elephant, so come with me!
wij dan maar doorgelopen en de gids genegeerd. Van 6u sochtends gezocht, veelal op slechte plekken, 3u in de middag wou de gids absoluut terugrijden om bij zijn mama te zijn. Om 2 uur smiddags hadden we first contact met de laughingthrush! :-)

Ik beloof een reisverslag met vele foto's, tzal wel voor na 15 maart zijn... In tussentijd zal't rustig zijn wat mijn inbreng betreft...

@ Jurgen: dark-fronted en Scimitar goed en meermaals gezien, helaas zijn dat ook wel 2 lastige om op de foto te krijgen...
temmie
Spreeuw

Berichtdoor temmie op 25 feb 2009, 17:25

Voor diegenen die het hier nog een beetje volgen,
Ik ben bijna 3 weken ver in mijn Indiaas avontuur, en het valt nog altijd reuze mee. Tis te zeggen, Zuid-India (Kerala) is fantastisch (mensen, natuur en easy birding), Goa is 1 keer en nooit meer (Benidorm en Ibiza gecombineerd met een Indisch hippiesausje), de Himalaya is nog altijd het beste wat er is 8-) .
Echter, na 2 dagen opsluiting in een jeep, geen tijger gezien in Corbett. Blijkt dat onze gids op 80% van de dagen tijger ziet, en hij wist dus te melden dat wij wel enorme malchance hadden (en de andere jeep van ons gezelschap zag er eentje op 10 meter voor een volle 15 minuten... bad Karma... :-) (zuur lachje). Voor de rest is India nog altijd een supervogelland, zonder al te veel moeite zie je hier meer in een maand dan in je hele leven in de WP. Opeens is het achternacrossen van dat ene soortje (bvb indische kievit in Cizre) meer dan ooit te relativeren en dus zeer relatief. Vanaf zondag zit ik nog 2 weken in Assam en Arunachal, op zoek naar meer kleine bruine skulkers ;-)
temmie
Spreeuw

Berichtdoor RBI op 25 feb 2009, 20:00

Ben je in Bharatpur / Keoladeo geweest?
Zo ja, wat is er te zien momenteel?
RBI
Buizerd

Berichtdoor temmie op 28 feb 2009, 15:46

ik zit momenteel in barathpur. Ik heb slechts 1 dag hier rondgelopen, morgenvroeg moet ik alweer door. Vrijdag de Chambalrivier gedaan, goed voor (o.a.) Indian Skimmer, Variable Wheatear, Bonelli's Eagle, Black-Bellied Tern, River Tern, Small Pratincole, Great Thick-knee en nog wat krokodillen en gereigerte.
Vandaag dus nog meer gereigerte en eenden, massa's Pintails, Fulvous Whistling Ducks en Painted Stork, Dusky Eagle Owl, Sarus Crane (ook aan de Chambal maar hier meer en zeer luidruchtig), Indian en Greater Spotted Eagle, Imperial Eagle, White-tailed Lapwing, Large-Tailed en Grey Nightjar... Ik heb wel de helft van de middag wegens slaaptekort in het gras aan de tempel gelegen in het midden van het park, dus de drogere stukken, en enkele leuke (en relatief gemakkelijke) soorten gemist wegens tijdsgebrek (Greater Painted Snipe, Indian Courser, enkele buntings en Demoiselle Crane).
Morgen eens proberen voor White-Winged Duck in Nameri, en Ibisbill (als die nog niet hogerop zit met de huidige warme omstandigheden in de Himalayan foothills).
temmie
Spreeuw

Berichtdoor Jurgen op 28 feb 2009, 17:49

Ik veronderstel dat ge Lesser en niet Fulvous Whistling Ducks bedoelt? Ibisbill moet zeker lukken, ik had die nog in april in Nameri. Zeker ook White-cheeked Partridge proberen, zalig gezien daar (na intapen). Beide rubythroats daar ook, in de ruigtes rond de lodge zit het vol met Siberian, in de vochtige stukken den anderen. Een boom aan de ingang van de lodge is de nestboom van een koppel Oriental Hobbies en heel de omgeving is ook goed voor Pied Falconet. Green Cochoa en Long-billed Plover worden ook gezien langs de rivier.
Jurgen
Bosuil

Berichtdoor temmie op 14 maart 2009, 20:31

De komende dagen zal ik tussen de soep en de patatten enkele foto`s trachten te posten.
Een voorsmaakje/opwarmertje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
temmie
Spreeuw

Berichtdoor temmie op 15 maart 2009, 16:33

Ik hoop dat iedereen er klaar voor is, ik heb vrij veel foto`s. In totaal zag ik rond de 540 soorten, waarvan naar schatting de helft op foto. Met 5 foto`s per dag kan ik dus de komende 2 maanden dit topic volspammen :mrgreen:
swat, ik hoor het wel van de moderators als het erover is. in tussentijd werk ik aan een reisverslag dat ik in een verre toekomst op mijn website zal plaatsen (maar eigenlijk is alle site-info over alle soorten al te vinden op het www, behalve misschien over Eaglesnest)... Ik weet niet goed waar te beginnen, na 5 weken heb je eigenlijk teveel informatie om het allemaal nog te resumeren. De foto`s zullen in de mate van het mogelijke de data van de reis een beetje volgen. Dus eerst Kerala, dan Goa, Corbett, Chambal, Bharatpur, Nameri en Eaglesnest. Ik zal vooral op kwaliteit van de foto`s selecteren; als ik er een beetje doorheen dreig te geraken, volgen nog enkele recordshots van schaarse of tot de verbeelding sprekende soorten (die in the heat of the action een beetje wazig zijn vastgelegd ;-) )

vorige 3 waren Grey-Headed Canary-flycatcher, White-eye Buzzard en Indian Jungle Crow. Het vervolg is nog vrij simpel: een endemische vliegenvanger van de bergen in zuid-India, een rotalgemene brilvogel, roodmus, merel en een Prinia (Die in Rasmussen`s field guide op de bladzijde met "confusing prinia`s" staat :-)

Afbeelding
Black-and-Orange Flycatcher

Afbeelding
Oriental White-eye

Afbeelding
Common Rosefinch

Afbeelding
Indian Blackbird

Afbeelding
Ashy Prinia
temmie
Spreeuw

nog meer foto's

Berichtdoor temmie op 16 maart 2009, 22:44

Indian Blue Robin:
Afbeelding

Tickell's Blue Flycatcher:
Afbeelding

Rufous Woodpecker:
Afbeelding

En om af te sluiten voor vandaag, een Malabar Whistling Thrush na een verfrissend bad:
Afbeelding

tot de volgende ;-)
temmie
Spreeuw

Berichtdoor yann op 24 maart 2009, 15:29

Er wordt een uitgebreid beschermingsinitiatief genomen omtrent de Indische gieren.
Natuurpunt, en meer bepaald Vogelwerkgroep Vlaanderen, hadden hiervoor een tijd geleden een financiële bijdrage klaargezet. Die steun wordt nu binnenkort overgemaakt. Op de volgende vergadering van VWG Vlaanderen (waarop alle regionale VWG's worden uitgenodigd) zal hierover een toelichting gegeven worden.
Wie graag de tekst van het beschermingsprogramma wil, laat het hier maar weten of mailt me even.
yann
Steenarend

VorigeVolgende

Keer terug naar Natuurreizen