Kleine Vos : eerst verdwenen, maar op de terugweg in zwvl ?

Activiteiten van, vragen voor en informatie over Insectenwerkgroep Zuid-West-Vlaanderen

Moderator: roelandlibeer

Kleine Vos : eerst verdwenen, maar op de terugweg in zwvl ?

Berichtdoor yann op 19 apr 2009, 11:10

Waar is de tijd dat op de bloemen in vaders tuin tientallen Kleine Vossen zaten te zonnen. We zijn nu 19 april, en er is nog maar 1 (één) waarneming van Kleine Vos op waarnemingen.be gezet : op 15.03.2009 in de Gavers door Lucske Vanderbeke.

De soort lijkt hier verdwenen. Of toch zo goed als. :-(
Laatst bijgewerkt door yann op 02 aug 2009, 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt
yann
Steenarend

Re: Kleine Vos zo goed als verdwenen in Zuid-West-Vlaanderen

Berichtdoor Free op 19 apr 2009, 13:35

Inderdaad, had het hier vorige herst al eens gepost. Ik denk dat ik er vorig jaar geen enkele gezien heb.
Free
Buizerd

Berichtdoor yann op 19 apr 2009, 20:11

Odee vertelde me vannamiddag dat het een klimaatslachtoffer is. Het fijne ervan weet ik echter niet.
yann
Steenarend

Berichtdoor sbr op 23 apr 2009, 15:50

is niet alleen in zw-vlaanderen zo: ook hier in 't noorden is het even erg, vorig jaar had ik 5 (vijf) ! waarnemingen van gans het jaar, in gans nw-vlaanderen hadden we er een 20-tal, de nederlandse vlindertellers van 't duumpje (west-zeeuwsvlaanderen) hadden van gans het jaar 6 waarnemingen.
dit jaar al 1 gezien in sasheul in heist
"In essence, the problem is that, 'if it walks like a duck and quacks like a duck', it could be a dragon doing a duck impersonation. You may not always want to let dragons into a pond, even if they can impersonate a duck." - Wikipedia
sbr
Sperwer

Berichtdoor vertigo op 23 apr 2009, 20:48

Oei, voor kleine vos doe ik zelden de moeite om ze te onthouden (West-West-Vlaanderen).

Ik zal er in het vervolg eens op letten en ze netjes op wnmgen.be zetten.

Ik heb er toch al enkele gezien dit voorjaar (regio IJzervallei).
vertigo
Spreeuw

Berichtdoor Djoni op 09 jul 2009, 18:26

Begin deze week deden we gelukkig een vijftal waarnemingen van de Kleine Vos in Rendeux.
Het was een hele tijd geleden dat ik deze "Algemene" soort van vroeger nog eens van dicht kon bekijken en fotograferen.
Hopelijk keren ze met tijd terug naar onze streek.
De soort blijkt ook last te hebben met de opwarming van ons klimaat.
Boven de 400 meter tref je ze gemakkelijker aan, ze zoeken het nu blijkbaar "Hoger" op.
Djoni
Buizerd

Berichtdoor klaasdebus op 09 jul 2009, 19:48

Ik dacht dat de achteruitgang van kleine vos te maken had met schimmel/parasiet/... op de poppen. In ieder geval zag ik er vorig jaar geen, dit jaar toch al 2!
Het gaat heel slecht met de kleine vos..
klaasdebus
Buizerd

Berichtdoor wouter op 10 jul 2009, 08:14

De afgelopen 5 jaar heb ik welgeteld ... 1 ... Kleine vos in waargenomen in onze tuin te Kalken.

mvg

Wouter
wouter
Spreeuw

Berichtdoor sbr op 10 jul 2009, 08:33

vorige zondag les dunes de l'escault gedaan in de pas de calais, massaal veel dambordjes, geelsprietdikkopjes, enkele kleine ijsvogelvlinders maar niet één kleine vos....
"In essence, the problem is that, 'if it walks like a duck and quacks like a duck', it could be a dragon doing a duck impersonation. You may not always want to let dragons into a pond, even if they can impersonate a duck." - Wikipedia
sbr
Sperwer

Berichtdoor Lanius op 10 jul 2009, 09:51

Is het wel zo? En waaruit valt dit te concluderen? Want de meeste kleine vossen (weinig!) zie ik steeds in de warmste delen van het land (zoals bv Gaume, virion).Kleine vos heeft wat dezelfde weg afgelegd als Argusvlinder zeker, Die was vroeger ook overal rotalgemeen en nu beperkt tot enkele gebieden. Al zie ik meer Argusvlinders in ons land dan kleine vossen.

Eigenlijk zou dat toch een teken aan de wand moeten zijn dat de rotalgemeenste vlinder op 10 jaar tijd zo goed als volledig verdwijnt. Maar helaas, er liggen er maar weinig wakker van zeker.

yann schreef:Odee vertelde me vannamiddag dat het een klimaatslachtoffer is. Het fijne ervan weet ik echter niet.
Vogelwerkgroep Vlaamse Ardennen Plus:
http://vwgvap.waarnemingen.be/waarnemin ... hp?groep=1
Lanius
Buizerd

Berichtdoor mario op 27 jul 2009, 20:39

Gisteren tussen al dat Distelvlinder geweld toch 1 Kleine vos waargenomen in mijn tuin.

Dit zat gisteren op een vlinderstruik
30 à 40 Distelvlinders
4 Dagpauwogen
2 Atalantas
1 Gehakkelde aurelia
3 Kleine koolwitjes
en
1 Kleine vos
Afbeelding
mario
Spreeuw

Berichtdoor janus op 27 jul 2009, 21:23

Lanius schreef:Is het wel zo? En waaruit valt dit te concluderen? Want de meeste kleine vossen (weinig!) zie ik steeds in de warmste delen van het land (zoals bv Gaume, virion).Kleine vos heeft wat dezelfde weg afgelegd als Argusvlinder zeker, Die was vroeger ook overal rotalgemeen en nu beperkt tot enkele gebieden. Al zie ik meer Argusvlinders in ons land dan kleine vossen.

Eigenlijk zou dat toch een teken aan de wand moeten zijn dat de rotalgemeenste vlinder op 10 jaar tijd zo goed als volledig verdwijnt. Maar helaas, er liggen er maar weinig wakker van zeker.
yann schreef:Odee vertelde me vannamiddag dat het een klimaatslachtoffer is. Het fijne ervan weet ik echter niet.

klimaatslachtoffer? kan zijn... meestal wordt ook vermesting als belangrijke oorzaak naar voor geschoven, zodat zelfs voor deze generalist een aantal geschikte biotopen zijn verdwenen. nu, er wordt eigenlijk niet meer gezocht naar eenduidige verklaringen, gezien het complexe karakter van de interacties tussen alle (snelle) veranderingen in. deze interacties versterken dikwijls het effect van de afzonderlijke oorzaken (het 1+1=3 principe)
janus
Bosuil

Berichtdoor Cappelle op 27 jul 2009, 21:27

Als tussen honderd distelvlinders een kleine vos in mijn tuin zou zitten, dan zou ik hem niet eens opmerken!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Wil op 28 jul 2009, 07:03

Er is toch wel veel verschil tussen een distelvlinder en een kleine vos, de kleine vos is kleiner.
Ik heb er nu reeds twee gezien in Deerlijk, dat is hoopvol voor de toekomst.
Wil
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 28 jul 2009, 21:26

Wil schreef:Er is toch wel veel verschil tussen een distelvlinder en een kleine vos, de kleine vos is kleiner.
Ik heb er nu reeds twee gezien in Deerlijk, dat is hoopvol voor de toekomst.

Is het niet zo dat er ook kleine en grote distelvlinders vliegen, Wil?
Cappelle
Visarend

Berichtdoor DDD op 28 jul 2009, 22:51

Er zit wel wat variatie in de grootte, maar Kleine vos is toch nog kleiner en zeer makkelijk eruit te halen. Vandaag hier op de vlinderstruik te Zwevegem 5 Kleine vossen tussen de Distelvlinders.
DDD
Buizerd

Berichtdoor Robin Septor op 29 jul 2009, 06:54

DDD schreef:Er zit wel wat variatie in de grootte, maar Kleine vos is toch nog kleiner en zeer makkelijk eruit te halen. Vandaag hier op de vlinderstruik te Zwevegem 5 Kleine vossen tussen de Distelvlinders.

5 kleine vossen in één tuin ? Dat is geweldig nieuws ! Hopelijk herstelt deze soort zich.
Robin Septor
Spreeuw

Berichtdoor spinvis op 29 jul 2009, 11:34

verrassing deze middag in de tuin: kleine vos op budleja
spinvis
Sperwer

Berichtdoor DDD op 29 jul 2009, 12:11

Robin Septor schreef:
DDD schreef:Er zit wel wat variatie in de grootte, maar Kleine vos is toch nog kleiner en zeer makkelijk eruit te halen. Vandaag hier op de vlinderstruik te Zwevegem 5 Kleine vossen tussen de Distelvlinders.

5 kleine vossen in één tuin ? Dat is geweldig nieuws ! Hopelijk herstelt deze soort zich.

Meer nog, op één vlinderstruik. Ondertussen al min twee ex., de Grauwe vliegenvanger-familie landt hier vaak in de vlinderstruik.
DDD
Buizerd

Berichtdoor wheatear32 op 30 jul 2009, 13:49

Hoi,
Wel DDD, ik moet dringend een goeie vlinderstruik zetten... 'k Woon nu wel niet meer in ZWVL, maar in Houthulst...
'k Heb in m'n tuin zo'n 250 vlinders verdeeld over 17 soorten (ja! echt!), maar geen enkele Kleine Vos... :-(

'k Hoop dat ze terug komen ooit zo massaal als ze waren (toen ik er nog niet op lette gelijk nu).

M.
-- from the trouble of the world, I turn to birds --
wheatear32
Bosuil

Volgende

Keer terug naar Insectenwerkgroep Zuid-West-Vlaanderen