Suggesties aan de beheerders van Waarnemingen.be

Vragen en informatie over waarnemingen.be: de invoersite voor al je natuurwaarnemingen!

Moderators: Gerald, Pieter Van Dorsselaer, u43hvs

Re: Suggesties aan de beheerders van Waarnemingen.be

Berichtdoor OlivierO op 01 sep 2013, 17:16

Gegroet,

als ik op wielewaal.waarnemingen.be > twitcher kijk, zie ik dat er een zwarte ibis gezien is. Maar deze waarnemingen is ondertussen al lang aangepast naar Puna-Ibis (of zelfs verwijderd). Toch blijf ik deze soort zien in twitcher. Dat lijkt mij niet correct. Op waarnemingen.be > twitcher staat deze waarneming niet (meer).

Dat lijkt mij niet de bedoeling.

Groeten,
Olivier
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor pvt op 01 sep 2013, 20:12

Mogelijk wordt die pagina maar 1 maal om de zoveel tijd vernieuwd.
pvt
Visarend

Berichtdoor OlivierO op 01 sep 2013, 20:53

pvt schreef:Mogelijk wordt die pagina maar 1 maal om de zoveel tijd vernieuwd.

Dat is inderdaad mogelijk, maar op de pagina's waar dat het geval is, staat dat meestal aangegeven. Voor zover ik weet is die waarneming al aangepast op de dag zelf, dus zijn we ondertussen 2 dagen verder, wat hoe dan ook lang is.
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor Jeroen Vanheuverswyn op 03 sep 2013, 20:29

CoxPieter schreef:Dag allen,

geen idee of dit voorstel al eens ter sprake is gekomen, toch vermeld ik het graag even:
Zou het mogelijk zijn om in de toekomst een soort 'tekenpakket' toe te voegen bij het invoerscherm?
Hiermee bedoel ik dat je kan kiezen tussen een pijl op de kaart (puntwaarneming; zoals nu al mogelijk is) of een gedeelte van een gebied dat je zelf kan inkleuren.
Bij het inkleuren zou ik voor 2 mogelijkheden kiezen (welke te combineren zijn).
De eerste is een cirkel die je zoals een verfborstel over de kaart kan bewegen (de oppervlakte waarover je 'geverfd' hebt, wordt behouden).
...
De tweede mogelijkheid is een rechthoek (zoals een selectierechthoek, dus het hoeft niet perse een vierkant te zijn). als je de linksonder- en rechtsbovenhoek van het vierkant hebt aangeduid, wordt ook deze oppervlakte behouden.
...
Rechtsonder het kaartje kunnen 2 symbolen toegevoegd worden, zoals ik simplistisch op de bijgevoegde afbeeldingen heb getekend.
Hierbij zou gezorgd kunnen worden dat als je op de cirkel gaat staan, dat je de diameter (met schuifbalk) kunt aanpassen.

Op deze manier kan je aanduiden in welk deel van het gebied je een inventarisatie gedaan hebt. Bv. als je in een gedeelte van een gebied alle Heivlinders geteld hebt.
Volgens mij kunnen op basis van zo'n waarnemingen betere statistieken/info uitgehaald worden.
Als ik mis ben hoor ik het graag.

Hopelijk heb ik het niet te moeilijk uitgelegd en begrijpen jullie mijn voorstel.
Het is natuurlijk een voorstel, dus jullie zien maar wat jullie er mee doen ;)

Groeten,
Pieter Cox.

Hoi Pieter,

Ik ben geen admin, en ga dus zeker geen uitspraken doen of dit er ooit van komt of niet. Maar heb wel enige ervaring met databanken en ga gewoon een beetje toelichting geven bij wat je vraagt.
Momenteel zijn alle waarnemingen gebaseerd op een coördinaten + nauwkeurigheid, of een gebied. Beide zijn zeer beperkt in hoeveelheid data die hiervoor nodig is 3 getallen in het geval van een punt (2 voor coördinaten, 1 voor de nauwkeurigheid) of slechts 1 getal in geval van een gebied (gewoon een verwijzing naar de nummer van het gebied in kwestie).
Als je nu bij iedere waarneming zou toelaten om een gebied te tekenen, dan dient telkens weer dit gebied beschreven te worden per waarneming, en voor ieder vrij getekend gebied door een gebruiker heb je minimaal 2*n getallen nodig, waarbij n het aantal hoekpunten is. Voor een rechthoek zou dit nog doenbaar zijn, maar om een getekend gebied met een ronde verfborstel te beschrijven zou je al snel aan honderden 'hoek'-punten kunnen komen.

Dus ik vrees er een beetje voor dat dit er door gaat komen ...
Jeroen Vanheuverswyn
Pimpelmees

Berichtdoor OlivierO op 08 sep 2013, 19:09

Gegroet,

de fenologie pagina staat nog automatisch op 2012. Misschien dat dat toch eens op 2013 mag staan? :-)

Groeten,

Olivier
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor u43hvs op 09 sep 2013, 15:44

dat zie ik niet
------------
Hisko de Vries
u43hvs
Spreeuw

Berichtdoor OlivierO op 09 sep 2013, 17:48

u43hvs schreef:dat zie ik niet

Ik krijg deze pagina als ik op "Overzichten > Fenologie" klik.

http://waarnemingen.be/fenologie.php?jaar=2012
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor u43hvs op 10 sep 2013, 13:16

ach nu zie ik het, in het menu van wrn.be komt fenologie 2 keer voor. 1 keer in menu soorten en 1 keer in menu overzichten. uit overzichten verwijderd. ( als de cache verlopen is)
------------
Hisko de Vries
u43hvs
Spreeuw

Berichtdoor CoxPieter op 02 okt 2013, 22:43

@ Jeroen: Bedankt voor de uitleg.
Daar had ik inderdaad nog niet bij stilgestaan!
CoxPieter
Koolmees

Berichtdoor OlivierO op 21 okt 2013, 11:16

Gegroet,

bij "excursieplanner" zou het wat mij betreft handig/leuk zijn mocht er een optie zijn om aan te kunnen geven dat enkel de soorten die je nog niet gezien hebt moeten worden weergegeven. Een soort van twitcher functie in de excursieplanner zeg maar. Kan dat eventueel?

Groeten,

Olivier
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor alvangh op 27 nov 2013, 20:48

Is het eventueel mogelijk om, bijvoorbeeld met een aanvinkvakje, de waarnemer aan te laten geven dat het gaat om ontoegankelijk terrein?
Sommigen vermelden dit soms bij de details, maar dit gebeurt niet altijd.
Ik besef wel dat dit geen meerwaarde zou bieden voor de wetenschappelijke verwerking van de waarnemingsgegevens, maar het zou wel handig zijn voor de waarnemers zelf.
Want vorige week wou ik op zoek naar de Pallas' boszanger die al drie dragen in Houthulst waargenomen werd, maar het heeft me een halve dag verlof en 120 km diesel gekost om ter plaatse - samen met twee Fransen - vast te stellen dat de vogel in privé-terrein zat. Redelijk frustrerend...
alvangh
Goudhaan

Berichtdoor paxwax op 02 jan 2014, 21:30

Hallo

Vooreerst aan iedereen een gelukkig nieuwjaar gewenst.
Vervolgens wilde ik een idee met u delen. Waarnemingen is grotendeels een persoonlijk gebeuren, edoch evenwel een gigantische wetenschappelijke database; ik weet niet in welke mate data van de alledaagse gebruiker benut wordt, maar wat als gebruikers hun account zouden kunnen opwaarderen en bijgevolg ook de bruikbaarheid van hun waarnemingen.

Ik zie het zo: (voor de soortgroep vogels voornamelijk dan) laat gebruikers, op vrijwillige basis, een soort tests afnemen, dit op verschillende niveaus (bvb eerst algemene/eenvoudige soorten, later moeilijke soorten, geluiden eventueel, tot op den duur mysteryquiz-achtige moeilijkheden) waarbij de score het account een bepaalde status geeft. Deze status zorgt er dan voor dat bepaalde waarnemingen die ingevoerd worden automatisch goedgekeurd worden (op basis van kennisregels) zodat deze data een verhoogde betrouwbaarheid en benutbaarheid verkrijgen. Hoe dit praktisch zou gebeuren, daar heb ik geen verstand van, maar misschien door een variant van gebruiker vs admin accounts.

Het is waarschijnlijk ook allemaal (nog) niet zo waterdicht, misschien onnodig, maar volgens mij zou het enerzijds de datastroom optimaliseren en anderzijds mensen extra motiveren om de natuur beter te bestuderen en er meer over te leren.
paxwax
Goudhaan

Berichtdoor RutgerB op 11 jan 2014, 10:43

Geweldig idee! Iets quizachtigs is al eens voorgesteld zonder verband te willen leggen met kennisniveau/keuringen van de waarnemer, maar is helaas niet opgenomen.

Ik heb zelf nog een suggestie; op waarneming.nl is een verbeterde eigen export mogelijk http://waarneming.nl/export_util4.php en deze link werkt ook http://waarnemingen.be/export_util4.php . De standaardexport op .be is nu een link die eindigt op util3.php. Kan dit worden aangepast?
Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6
Botanical Journeys
ODI
RutgerB
Spreeuw

Berichtdoor joost op 11 jan 2014, 13:08

joost
Bosuil

Berichtdoor joost op 28 jan 2014, 20:50

In de rechterbalk met fotootjes op waarnemingen (zoogdieren) vandaag deze zien staan

http://waarnemingen.be/foto/view/4312267
joost
Bosuil

Berichtdoor sentron op 28 jan 2014, 21:29

Is het misschien een optie om bij het exporteren van de data ook een optie families aan te bieden?
Bijvoorbeeld enkel ware muizen of enkel spitsmuizen i.p.v. dat je ofwel heel de soortgroep zoogdieren moet exporteren, of de export soort per soort moet doen.
Variatie in landschap, is variatie in biodiversiteit
sentron
Spreeuw

Berichtdoor Fons' op 31 maart 2014, 19:35

Nadat ik fotowaardering heb gegeven probeert hij altijd mijn tabblad te sluiten, behoorlijk vervelend. Kan wel aan mijn browser liggen, Internet Explorer, maar het handigste lijkt me dan dat de fotowaardering in een nieuw tabblad geopend wordt wanneer je er op klikt (gewoon, met de linkermuisknop) en hij dan daar na de beoordeling vraagt om het tabblad te sluiten, of het gewoon helemaal niet vraagt. :-P Het gaat natuurlijk maar over details. ;-)
Fons'
Spreeuw

Berichtdoor OlivierO op 31 maart 2014, 21:38

Fons' schreef:Nadat ik fotowaardering heb gegeven probeert hij altijd mijn tabblad te sluiten, behoorlijk vervelend. Kan wel aan mijn browser liggen, Internet Explorer, maar het handigste lijkt me dan dat de fotowaardering in een nieuw tabblad geopend wordt wanneer je er op klikt (gewoon, met de linkermuisknop) en hij dan daar na de beoordeling vraagt om het tabblad te sluiten, of het gewoon helemaal niet vraagt. :-P Het gaat natuurlijk maar over details. ;-)

Bij mij opent dat in een nieuw venster. Misschien dat je ergens een instelling hebt die een nieuw venster blokkeert en het dus maar in hetzelfde venster opent?
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor Fons' op 31 maart 2014, 21:51

Het vreemde is dat het op zowel mijn pc thuis als op mijn laptop op kot zo is. En foefelen aan instellingen doe ik niet zo vlug. Gebruik je ook Internet Explorer?
Fons'
Spreeuw

Berichtdoor OlivierO op 31 maart 2014, 21:59

Fons' schreef:Het vreemde is dat het op zowel mijn pc thuis als laptop op kot is. En foefelen aan instellingen doe ik niet zo vlug. Gebruik je ook Internet Explorer?

Nee, ik gebruik firefox. In IE even geprobeerd en je kan het volgende doen: In plaats van met de linker muisknop open je de fotowaardering met een klik op het scroll wieltje. Dan open die normaalgezien in een nieuw tabblad.

Bij "Extra > internetopties > Algemeen > Tabbladen > Tabbladen" vink je de optie: "Altijd naar nieuwe tabbladen gaan als deze worden gemaakt" aan. Dan gaat het een stuk eenvoudiger.
OlivierO
Bosuil

VorigeVolgende

Keer terug naar Waarnemingen.be