Toplijst / Levenslijst

Vragen en informatie over waarnemingen.be: de invoersite voor al je natuurwaarnemingen!

Moderators: Gerald, Pieter Van Dorsselaer, u43hvs

Toplijst / Levenslijst

Berichtdoor RutgerB op 24 aug 2016, 20:29

Ik merkte dat 1b incidental/zwerver nu ook meetelt als inheems. Ik kan dit alleen maar toejuichen, want ik vond het al tijden vervelend dat veel waarnemingen in veel schermen niet getoond werden. De vreemde situatie is nu wel dat de tijdelijke introfucties en tuinvlieders wel meetellen en de ingeburgerde soorten niet. Ingeburgerd is namelijk weer een andere categorie. Als er iets dicht tegen inheems aanhangt is het natuurlijk ingeburgerd.

In zijn algemeenheid een vraag; waarom moet er op basis van status (inheems/uitheems) een selectie in het tonen/tellen van waarnemingen worden gemaakt? Ik wens dat dit onderscheid uit alle schermen verdwijnt. De tijd dat we met zijn allen de vreemde regeltjes uit de vogeltikkersmilieu volgen lijkt me voorbij. Men wil gewoon weten wat waar gezien is. De status van de soort moet daar geen verschil in maken.
Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6
Botanical Journeys
ODI
RutgerB
Spreeuw

Re: Toplijst / Levenslijst

Berichtdoor fluitenier op 26 aug 2016, 12:15

Ik kan Rutger hierin bijtreden: in de insectengroepen worden waarnemingen van exoten niet beschouwd als minderwaardig voor de gegevensbank. Aangezien het aandikken van de levenslijst voor veel waarnemers een belangrijke drijfveer blijkt te zijn, is het eigenaardig dat je exoten niet laat meetellen, zeker als je tegelijk diezelfde waarnemers via allerlei oproepen en projecten (het Waarschuwingssysteem Invasieve Exoten op kop) net probeert aan te sporen tot het melden van exoten.

Bart
fluitenier
Pimpelmees

Berichtdoor pvt op 26 aug 2016, 17:33

fluitenier schreef:Ik kan Rutger hierin bijtreden: in de insectengroepen worden waarnemingen van exoten niet beschouwd als minderwaardig voor de gegevensbank. Aangezien het aandikken van de levenslijst voor veel waarnemers een belangrijke drijfveer blijkt te zijn, is het eigenaardig dat je exoten niet laat meetellen, zeker als je tegelijk diezelfde waarnemers via allerlei oproepen en projecten (het Waarschuwingssysteem Invasieve Exoten op kop) net probeert aan te sporen tot het melden van exoten.

Bart
Waarnemingen van exoten hoeven in geen enkele soortgroep als minderwaardig beschouwd te worden, ze zijn noodzakelijk. Maar nu stellen dat waarnemingen van exoten bij insectengroepen anders worden bekeken dan bij bijvoorbeeld vogels, dan moet ik je daar toch even tegenspreken. Recent zijn bv enkele soorten nachtvlinders in België waargenomen die duidelijk een status 2 dienen te krijgen (soort met waardplant olijf bijvoorbeeld) en die komen niet op de Belgische lijst van Lepidoptera die de VVE bijhoudt. Eigenlijk zijn het bij mijn weten enkel de klassieke floristen waarbij de meerderheid het onderscheid tussen inheems/exoot niet wenst te maken... En je moet er natuurlijk ook rekening mee houden dat de grote meerderheid van de gebruikers nog steeds vogelaars zijn...
pvt
Visarend

Berichtdoor RutgerB op 29 aug 2016, 14:49

Ook bij de planten zijn er een aantal waarnemingen (ik schrijf expres niet soorten) die niet direct meetellen. Aanplant en inzaai bijvoorbeeld. Ook 'onkruiden' die rechtstreeks, met pot en al, uit zuid-europa met olijven en palmen worden meegevoerd tellen we niet mee. Dat is iets anders dan zuiver op status (inheems, zwerver, ingeburgerd) bij de poort gaan 'degraderen' van waarnemingen. Je kunt ze wel invoeren, dat is prima, maar men vindt eigenlijk dat zeldzaamheid er niet op toepassing is en men vindt zeker dat ze niet mogen tellen in dé lijstjes. Dat je niet kunt vergelijken tussen de lijstjes en/of dat je in tal van schermen op een klein vinkje moet drukken om waarnemingen van 'exoten' zichtbaar te krijgen vind ik vervelend.

De meeste waarnemers zijn vogelaars, maar de meeste mensen (inclusief de vogelaars) zijn niet met de regeltjes van de lijstjes bezig. Die valt het niet op dat een Nijlgans niet in een lijstje staat omdat.. en denken op zijn best dat deze er nooit gezien is. Het is een overblijfsel van de regels van een selecte groep soortenjagers die , in het totaalplaatje van het verzamelen, doorgeven en opzoeken van waarnemingen, totaal irrelevant is. Waarom weer je Witte honingklaver uit lijstjes? Omdat Witte honingklaver ergens rond 1800 voor het eerst in België is vastgesteld en wij aannemen dat deze hier toen is geïntroduceerd? Het is gewoon vreemd zo tegen soorten en waarnemingen aan te kijken.

Elke waarneming van een spontaan aanwezig organisme is waardevol en moet je gewoon overal zonder moeite kunnen vinden in waarnemingen.be. Ik krijg ook regelmatig de vraag waarom bepaalde soorten niet invoerbaar zijn in Obsmapp. In de instellingen staan standaard namelijk 'exoten' uitgevinkt en moet je dat expliciet aanvinken. Ook hoor ik van sommige mensen dat ze gewoonweg 'exoten' overslaan omdat ze "toch niet meetellen". Allemaal negatief gedoe door overdreven aandacht voor de status.
Laatst bijgewerkt door RutgerB op 29 aug 2016, 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6
Botanical Journeys
ODI
RutgerB
Spreeuw

Berichtdoor fluitenier op 29 aug 2016, 15:11

pvt schreef:Recent zijn bv enkele soorten nachtvlinders in België waargenomen die duidelijk een status 2 dienen te krijgen (soort met waardplant olijf bijvoorbeeld) en die komen niet op de Belgische lijst van Lepidoptera die de VVE bijhoudt.

Daar noem je nu net die ene soortgroep waarin sommigen de vogelaars achterna willen met allerlei lijstjesregels :-) En je moet die lijst van de VVE niet vergelijken met de levenslijsten op waarnemingen.be.

Vraag eens aan de modale gebruiker van waarnemingen.be wat hij / zij er van vindt dat bijvoorbeeld konijn niet te zien is in je levenslijst? Ik hecht zelf maar weinig belang aan lijstjes, maar ik weet (net als Rutger) dat waarnemers exoten inderdaad vaak niet invoeren, juist omdat het “maar” exoten zijn. Door het exotenregeltje uit het vogelaarsmilieu over te nemen hou je die manier van denken in stand. (ik heb trouwens niks tegen vogelaars)

Het zou mij logischer lijken mocht de boel omgedraaid worden: alles in de levenslijst (want die lijst moet gewoon alle soorten tonen die je ooit hebt waargenomen en leren kennen), alles in de lijst “waargenomen soorten” van een gebied (want die lijst moet gewoon alle soorten tonen die daar ooit zijn waargenomen) en daarnaast een tool waarmee (bijvoorbeeld) vogelaars hun lijstjes kunnen vergelijken zonder “vervuiling” door exoten.
Laatst bijgewerkt door fluitenier op 05 sep 2016, 11:38, in het totaal 2 keer bewerkt
fluitenier
Pimpelmees

Berichtdoor pvt op 29 aug 2016, 15:24

Uit je antwoord begrijp ik dat je de VVE niet kent. De VVE is een vereniging van vooral klassieke entomologen waarvan de leden, behalve dan met die ene lijst van de Belgische Lepidoptera die de vereniging bijhoudt, niets op hebben met twitchen en lijstjes bijhouden. Hetzelfde geldt voor een aantal klassieke Nederlandse entomologen; foeteren met de regelmaat van de klok op de twitchmentaliteit die de wereld van nachtvlinderonderzoek binnen sluipt maar occasionele import komt de lijst niet binnen.
pvt
Visarend

Berichtdoor fluitenier op 29 aug 2016, 15:46

Sorry, Pieter: ik weet wel degelijk, min of meer, waar de VVE voor staat. En met de eerste zin uit mijn vorige post verwees ik inderdaad naar de groeiende twitchersmentaliteit in de nachtvlinderaarswereld, maar als je tussen de regels meende te lezen dat ik de VVE daarvoor verantwoordelijk acht, is dat een misverstand :-)

Ik heb trouwens ook niks tegen twitchers ;-)
fluitenier
Pimpelmees

Berichtdoor DDD op 02 sep 2016, 19:27

Ging het niet om één of andere bug? Ik gebruik die levenslijst soms om te zien of ik een soort die ik niet goed ken al eerder zag en dat lijkt me echt een zootje. Bij de lijst van Bos 't Ename staan bijvoorbeeld twee soorten Zonnedauw uit een gebied in een heel andere streek.
DDD
Buizerd

Berichtdoor pvt op 03 sep 2016, 00:06

Het gaat hier niet over een bug. Het gaat over het feit dat in het verleden bij verschillende soortgroepen op verschillende manieren is omgesprongen met de mogelijke statussen, mede doordat aan status 1b het "escape"-tekentje vasthing. Hierdoor gebruikten veel mensen die diersoortgroepen beheerden de status 1b niet waardoor het een soort van "dode status" werd, terwijl die status bij planten dan net wel werd gebruikt voor ingeburgerde soorten waar voor die soorten beter een status van de reeks 2 zou gebruikt worden. Nu is het de bedoeling dat die statussen aangepast worden maar zoals wel vaker gebeurt gaat de IT-tak van de website hier op een andere snelheid over dan de mensen die zich meer met de taxonomische inhoud bezig houden. Wat natuurlijk tot enkele discussies leidt. De definities van die statussen vind je hier.

Heb je trouwens een link naar je voorbeeld van Bos 't Ename? Als ik de lijst van waargenomen soorten bekijk vind ik geen zonnedauwsoorten terug? Als daar ergens een bug in zit dan kan ik die melden aan de beheerders zodat ze naar een oplossing kunnen zoeken.
pvt
Visarend

Berichtdoor DDD op 04 sep 2016, 11:42

Het gaat over 'toplijst soorten' (als ik op mezelf druk staan de nieuwste soorten bovenaan, handig bijvoorbeeld voor dingen waar ik niks van ken zoals wantsen of nachtvlinders, dan gaat het meestal tóch niet over exoten). Ondertussen weet ik hoe die Zonnedauwen (en wie weet wat nog allemaal) in de lijst van Bos 't Ename terecht kwamen. Kennelijk bezoekt de waarnemer 'Bos 't Ename' ook wel eens andere gebieden....(dus heeft niks met toplijst soorten als dusdanig te maken, maar alles met die ergerlijke 'ons kent ons' Natuurpunt-mentaliteit waarbij allerlei uitzonderingen worden gegund aan bepaalde personen).
Niet lang geleden had ik er plots een driehonderdtal soorten bij, maar die zijn weer allemaal verdwenen (daarom dat ik aan een bug dacht). Zo lang het mogelijk blijft een persoonlijke lijst te genereren mét exoten erbij is het voor mij overigens allemaal goed. Ik zou trouwens wel willen weten hoe je een correcte lijst van het inventarisatieproject Bos 't Ename genereert, want dat is wel interessant.
DDD
Buizerd

Berichtdoor pvt op 04 sep 2016, 22:23

DDD schreef:Ik zou trouwens wel willen weten hoe je een correcte lijst van het inventarisatieproject Bos 't Ename genereert, want dat is wel interessant.
Wellicht zoek je hiervoor best niet op de gebruiker "Bos 't Ename" te gebruiken maar op het gebied "Bos 't Ename"? Dat is de link die ik hierboven gepost heb.
pvt
Visarend

Berichtdoor fluitenier op 05 sep 2016, 11:35

Ik zie dat op de pagina’s die de waargenomen soorten in een bepaald gebied laten zien, nu standaard álle soorten worden getoond (dus ook exoten). Zie bijvoorbeeld:
http://waarnemingen.be/gebied/species_list/108154

Dat is een prima aanpassing!

Zijn er nog meer wijzigingen gebeurd?
fluitenier
Pimpelmees

Berichtdoor pvt op 05 sep 2016, 12:46

Hiervoor volg je best het Nederlandse forum, bijvoorbeeld volgend en gelijkaardige topics: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=59707.510
pvt
Visarend

Berichtdoor RutgerB op 09 sep 2016, 13:02

Voor per gebied was dit inderdaad bevraagd en direct gedaan. Ik heb nog een voorstel voor een 10-tal andere schermen gedaan en dit ligt nu bij Natuurpunt. Levenslijst zal het gevoeligst liggen, voor andere schermen heb ik hoop. Bij mijn weten is er nog niets anders in dit opzicht veranderd.
Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6
Botanical Journeys
ODI
RutgerB
Spreeuw

Berichtdoor Wallander op 04 sep 2017, 16:20

Vraagje bij mijn toplijst soorten vogels heb ik 1 minder dan als ik bij levenslijst of statistieken in mijn profiel ga kijken, de 3 "inclusief" aanvink vakjes staan uit... kan dit (ook) iets te maken hebben met een soort die wel/niet inheems aanzien wordt :?:
7 days without birding makes one WEAK!
Wallander
Spreeuw

Berichtdoor OlivierO op 04 sep 2017, 20:01

Wallander schreef:Vraagje bij mijn toplijst soorten vogels heb ik 1 minder dan als ik bij levenslijst of statistieken in mijn profiel ga kijken, de 3 "inclusief" aanvink vakjes staan uit... kan dit (ook) iets te maken hebben met een soort die wel/niet inheems aanzien wordt :?:

Bij zo'n vragen is het altijd handig als je er een link bij zet naar de betreffende lijsten. Daarna wil ik gerust eens meekijken ...
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor Wallander op 05 sep 2017, 20:42

OlivierO schreef:
Wallander schreef:Vraagje bij mijn toplijst soorten vogels heb ik 1 minder dan als ik bij levenslijst of statistieken in mijn profiel ga kijken, de 3 "inclusief" aanvink vakjes staan uit... kan dit (ook) iets te maken hebben met een soort die wel/niet inheems aanzien wordt :?:

Bij zo'n vragen is het altijd handig als je er een link bij zet naar de betreffende lijsten. Daarna wil ik gerust eens meekijken ...

Zie PB ;-)
7 days without birding makes one WEAK!
Wallander
Spreeuw

Keer terug naar Waarnemingen.be