determinatie roofvogel gevraagd

Welke vogel is/was dat?

Moderator: Gerald

Berichtdoor Robin op 26 mei 2008, 17:34

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by manne</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Nu nog iets anders : ik denk zelf een mannetje Roodpootvalk of een doodgewone boomvalk. <hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Die redenering kan ik niet volgen Robin. Ik veronderstel dat je de vogel in de kijker hebt gehad. Als je qua verenkleed Boomvalk met Roodpoot kunt verwarren, dan zal het wel met een juv. Roodpoot zijn en niet met een adult mannetje.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

oei, ja, maar het beest vloog zeer hoog en ik heb hem maar heel even gezien, want hij gleed daarna met zeer hoge snelheid door...
Dus gewoon Roodpoot, Boom of torenvalk [|)]
Robin
Spreeuw

Berichtdoor pvt op 26 mei 2008, 17:41

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by diedhert</i>
<br />
Ik heb mijn foto wat (over)verlicht en dit is het resultaat Afbeelding. Lijkt toch roodpootvalk ? Ik wacht nog even het antwoord van Wouter Faveyts af ook.

bijna een kunstwerk [:D]
wouter zit tot begin juni in kazachstan
pvt
Visarend

Berichtdoor wekkerzz op 27 mei 2008, 07:48

zo'n bleek beest, welk kleed is dat dan?
ok jizz lijkt dit idd sterk op een roodpoot maar met zo'n gesleten staart zou ik em hebben laten schieten voor een torenvalk...
wekkerzz
Spreeuw

Berichtdoor Billy op 27 mei 2008, 08:39

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by wekkerzz</i>
<br />zo'n bleek beest, welk kleed is dat dan?
ok jizz lijkt dit idd sterk op een roodpoot maar met zo'n gesleten staart zou ik em hebben laten schieten voor een torenvalk...
Kijk eens op pg. 7 van deze topic. Daar staan de originele foto's.. Die verbleekte pic is bewerkt.
Billy
Bosuil

Berichtdoor Wout op 02 jun 2008, 20:13

Late reply op deze topic - ben pas terug uit Kazachstan (WAT EEN LAND VOOR VOGELS!!!!! [:p][:p][:p]).

Ik ga er niet veel aan kunnen toevoegen, vrees ik.
Het ziet er lang niet evident uit en ik ben bang dat er op basis van de foto's niet met zekerheid iets over te zeggen is. Sterk gesleten man roodpoot lijkt een goede optie.
Immature roodpoot lijkt niet plausibel: je zou verwachten dat het typische patroon van een juveniele roodpoot (sterke bandering met duidelijke donkere eindband) er beter zou uitkomen, zelfs bij de minder kwaliteit van de foto's. De overbelichte foto lijkt dit te bevestigen.
Zie deze verrukkelijke foto van Johan Buckens: http://www.keeponbirding.com/foto.jsp?i ... ecent=true ; daarop zie je duidelijk het juveniele patroon dat ik bedoel.

Het zou dus een ouder mannetje roodpoot kunnen zijn. Conditie van het kleed, met name van de staart, lijkt op zeer sterke sleet te wijzen. Sterk gesleten roofvogels kunnen problematische determinaties opleveren, denk maar aan die kortstaartige bruine kiek van een aantal weken terug die voor een bastaardarend werd aanzien.

Egale donkere kleur op kop lijkt andere kleine valken wel uit te sluiten.
De waarneming in het veld zelf is natuurlijk ook veel waard: manier van vliegen kan je niet inschatten op een foto, jammer genoeg.

Conclusie: geen zekere determinatie, maar sterk gesleten mannetje roodpoot zou kunnen. Je kan niet op alles een naam plakken.
Wout
Sperwer

Berichtdoor Dap op 28 jun 2008, 18:59

Te doen op basis van deze mottige tegenlichtfoto's? (Vandaag gezien in Ploegsteert).

Afbeelding
Dap
Visarend

Berichtdoor pvt op 28 jun 2008, 19:23

een jonk ventje bruine kiek
pvt
Visarend

Berichtdoor Dap op 28 jun 2008, 20:23

Tof, merci!
Dap
Visarend

Berichtdoor Dap op 13 jul 2008, 10:18

Vorige maandag deze vogel gezien in de Brenne. Herkenbaar?

Afbeelding
Dap
Visarend

Berichtdoor Christoph op 13 jul 2008, 10:29

Slangenarend, David.
Christoph
Visarend

Berichtdoor Dap op 13 jul 2008, 12:24

Ei tof. bedankt!
Dap
Visarend

Berichtdoor manne op 13 jul 2008, 13:34

Een soort die bij mij op nummer één staat om die ooit eens boven Zuid-West-Vlaanderen te zien. Dat moet toch ooit eens lukken.
manne
Steenarend

Berichtdoor buteo op 15 sep 2008, 13:51

ik ben er niet zeker van maar ik denk dat het een zwarte wouw is met gesloten staart , of een arend soort.
iemand zeght Sperwer maar die hebben naar mijn idee veel spitsere vleugels (vleugel punten )
als je er meer fotos van hebt moet je eens kijken of de staart daar in anders te zien is.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mutse</i>
<br />kan er iemand mij vertellen wat dit is

- onderkant bruin zonder duidelijke, of grote witte vlekken. Dit heb ik welliswaar maar 2sec kunnen zien door het enorme tegenlicht :-( , ook ben ik nog maar een prille beginner en weet niet echt op wat ik allemaal moet letten. dus zeg ik nu ook alles dat ik heb gezien relevant of niet [:D]
- ongeveer zo groot als een buizerd
- cirkelend boven het bos , daarna in een recht stuk met trage vleugelslagen weg naar ergens anders...

de originele foto
Afbeelding

een beetje opgelicht
Afbeelding

van ver gezien (wie weet helpt dit) , wel beetje opgelicht

Afbeelding

alvast bedankt [:)]
buteo
Goudhaan

Berichtdoor pvt op 15 sep 2008, 14:51

Nee hoor, sperwer wordt net gekenmerkt door vrij afgeronde vleugels; vleugelformule klopt perfect voor sperwer.
pvt
Visarend

Berichtdoor Dap op 25 sep 2008, 11:38

Deze twee roofvogels trokken rond de middag hoog over Ledegem, richting Z-W. Herkenbaar?
Afbeelding
Dap
Visarend

Berichtdoor manne op 25 sep 2008, 12:00

Jep, dat zijn die 2 Buizerds die hier rond de middag naar WZW gevlogen zijn aan Heulebos. [:)]
manne
Steenarend

Berichtdoor spinvis op 25 sep 2008, 17:54

Deze hadden we deze zomer in Oost-Duitsland (Havelland)
We konden er niet meteen iets van maken, maar misschien zijn er hier mensen die uitsluitsel kunnen geven

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
spinvis
Sperwer

Berichtdoor tav op 26 sep 2008, 11:37

op deze beelden afgaand zou ik zeggen wespendief .
tav
Spreeuw

Berichtdoor Zorky op 26 sep 2008, 14:03

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by tav</i>
<br />op deze beelden afgaand zou ik zeggen wespendief .
[?] Knap!
Zelf kan ik er niets van maken.
Zorky
Bosuil

Berichtdoor Robin op 26 sep 2008, 22:25

Meer iets van een Slangenarend[:p]
Robin
Spreeuw

VorigeVolgende

Keer terug naar Determinatie vogels