geluid baardgrasmus vs kleine zwartkop

Welke vogel is/was dat?

Moderator: Gerald

geluid baardgrasmus vs kleine zwartkop

Berichtdoor Nathalie op 06 mei 2013, 11:11

Hey

Zit momenteel in Kroatië (eiland Cres) met de UA en we zijn zangopnames van kleine zwartkoppen aan het maken. Er zitten hier echter ook baardgrasmussen en ik vind het echt lastig om ze uit elkaar te halen als ik de diertjes niet te zien krijg. Baardgrasmus leek me sneller, maar na het vergelijken van 2 opnames op internet en onze opnames, ben ik nu volledig de kluts kwijt. Ik doe mn best om ze in beeld te krijgen, maar soms zitten ze wat verderop in de struiken en we geraken er niet altijd goed bij omdat ze hier alles vol -soms vrij hoge- stenen muurtjes geplaatst hebben...
Gisteren wees ik naar een struik "daar zingt er eentje" en toen ik mijn verrekijker nam, zat daar een knap mannetje baardgrasmus uit volle borst te zingen. Ik weet het niet meer :p

Iemand?

Groetjes
Nathalie
Nathalie
Goudhaan

Re: geluid baardgrasmus vs kleine zwartkop

Berichtdoor Lanius op 06 mei 2013, 13:47

blijven oefenen. het enige wat telt. Iedereen haalt er iets anders uit wat "herkenbaar" is om de soorten uit elkaar te houden.
Ik vind Kleine Zwartkop meer ratelend, iets sneller en minder variatie (meer verschillende toonhoogtes bij baardgrasmus). Maarja, das subjectief.
Enige dat helpt is oefenen :-)
Vogelwerkgroep Vlaamse Ardennen Plus:
http://vwgvap.waarnemingen.be/waarnemin ... hp?groep=1
Lanius
Buizerd

Re: geluid baardgrasmus vs kleine zwartkop

Berichtdoor Nathalie op 07 mei 2013, 07:58

probleem is dat we vaak geen beeld krijgen, wat het oefenen nogal moeilijk maakt :( en veel tijd om te oefenen hebben we niet, we hebben nog een week en moeten zoveel mogelijk data verzamelen...
zucht
Nathalie
Goudhaan

Keer terug naar Determinatie vogels