Waar gaat VA+ trektellen najaar 2011?

Activiteiten in, vragen over en informatie over de regio Vlaamse Ardennen Plus.

Moderator: Xyuny

Waar gaat VA+ trektellen najaar 2011?

Berichtdoor Xyuny op 31 jul 2011, 18:42

Björn en ik hebben enkele plaatsen verkend, en we zijn tot twee bruikbare locaties gekomen en hebben er in zeven haasten wat foto's genomen.

Waarom veranderen? Normaal staan we op Zijldegemkouter.
1. Op zijldegemkouter - oude plaats - staat nu mais en is nu niet bruikbaar.
2. Vorig jaar hebben we opgemerkt dat we veel minder roofvogels hadden op superdag 17 oktober 2010 dan TTP Geitenberg in Zuid-West-Vlaanderen, die nochtans op dezelfde treklijn ligt als wij toen. We hadden ook heel beduidend minder roofvogels (nog niet de helft) dan TTP Baaigemkouter. Op die dag hebben we ook vastgesteld - we hebben toch ook heel wat roofvogels gezien - dat vrijwel geen enkele boven de telpost kwam, maar ofwel ver links ofwel ver rechts passeerde. Hetgeen bij mij toch het vermoeden doet rijzen dat dit een invloed van stad Gent zou kunnen zijn: wij liggen daar vlak achter als je vanuit NO komt.

Er was ook één jaar lang de TTP op de Rizoikouter. Deze heeft ons in 2008 de superdag aan roofvogels opgeleverd. De nadelen waarom we deze voorlopig niet meer zouden gebruiken:
-gelegen aan een (zuidelijke) uithoek van onze regio: dus voor velen op een lange afstand.
-de kleine trekvogels passeerden er niet, maar we zagen de groepen ver links passeren.

Naast de twee nieuwe locaties waaronder hieronder wat meer details, blijft de locatie in Wannegem-Lede aan Huisepontweg ook bruikbaar, maar de twee nieuwe lijken me meer belovend.

De panoramafoto's zijn genomen beginnend van NW (dus in normale positie op de TTP, naar links kijkend), naar rechts draaiend, maar dan 360°.

Afbeelding
MOGELIJKE TREKTELPOST VINKEMOLEN - Sint-Denijs-Boekel - Zwalm.

Grote panoramafoto: http://img31.imageshack.us/img31/1128/ttpvinkemolenzwalmtxt.jpg
De grote foto kun je via bovenstaande link zien, maar de breedte past zich aan aan de breedte van je browser. Via rechtermuistoets kun je hem opslaan en meer in detail kijken.

Voordelen:
-eigenlijk hadden we een 200m noordelijke willen zitten aan het einde van een doodlopend straatje langsheen garage Marnix daar, maar er staat mais dit jaar. Dit betekent dus dat als er in de toekomst mais zou staan waar we nu staan, we dan vermoedelijk ginder kunnen staan (vermoedelijk niet op beide plaatsen mais in hetzelfde jaar)
-Misschien ook wel kleine vogeltjes op trek vermits er vlak voor een mooie tuin ligt (ex-boerderij Wijlegem en verder nog een boerderij in werking mèt wat groen.
-Geografisch interessante ligging voor de gegadigden uit Zwalm, Zingem, voor Oudenaarde ook niet verder dan WannegemLede,... en voor de meesten heel wat dichter dan Rizoikouter.
-Langsheen het wegje is er plaats om te parkeren, ook mocht het gras waar we nu op stonden zou geploegd worden.

Mogelijke nadelen:
-Aangezien het landbouwgrond is kunnen we ervan gesmeten worden als 't de eigenaar niet aanstaat. In dat geval kunnen we aan de overkant van de baan met de rug naar de molen verderkijken. Het graan zal wel niet al te lang meer blijven staan.
-aangezien we lager zitten dan oorspronkelijk de bedoeling was, is het lage zicht aan de linkerkant (NW) beperkt wegens de heuvel.
-Molen beperkt het zicht, maar dan is de vogel ons al voorbij. Je kunt je ook nog enkele tientallen meters vooruit zetten, dan is de molen relatief gezien nog meer naar achter.
-Geen zicht op Scheldevallei, maar vermits de Schelde in de buurt sterk naar het noorden afbuigt richting Gent, is het maar de vraag of de Schelde daar een grote invloed uitoefent op de trekroute.

Afbeelding
MOGELIJKE TREKTELPOST BASSEGEMMOLEN - Maarke-Kerkem - Maarkedal

Grote panoramafoto: http://img18.imageshack.us/img18/6513/ttpbassegemmaarktxt.jpg

Voordelen:
-wegens wat baantjes met struiken in de buurt wel kans op kleine trekvogeltjes, denk ik.
-ook een centrale ligging in de regio.
-in NW zicht op industriezone Oudenaarde (opgespoten terrein) dus ook wat op Scheldevallei, maar in welke mate kan dit op die afstand nog interessant zijn?

Mogelijke nadelen:
-Het bosje iets rechts van NO kan misschien wat hinderen, anderzijds kan het kleine vogeltjes aantrekken om langs ginder door te trekken.
-Als je naar NO kijkt, zit je op de bekende "talud" te kijken waarop o.a. de Eikenberg, Boigneberg, Stene, etc. liggen. Je kunt er dus niet enorm ver kijken, maar of dit erg noodzakelijk is, is nog een andere vraag.
-Aangezien het landbouwgrond is kunnen we ervan gesmeten worden. We kunnen dan wat hoger langs het baantje zitten, maar hebben ietsje minder mogelijkheden dan aan de Vinkemolen.
-zolang het gras is, waar we op staan, geen probleem, maar mocht het geploegd worden, is er een parkeerprobleem: baantje is te smal om langs te parkeren.

Misschien zijn er nog wel voor- of nadelen waar ik niet direct aan denk.
Momenteel draagt TTP Vinkemolen een lichte voorkeur weg van zowel Björn als mezelf.

Graag het gedacht van de trektellers hieronder!
Xyuny
Buizerd

Re: Waar gaat VA+ trektellen najaar 2011?

Berichtdoor Bjornd op 31 jul 2011, 19:16

Ik heb al een lichte voorkeur
Bjornd
Sperwer

Berichtdoor tarda op 01 aug 2011, 11:42

Schitterende locatie daar aan de Vinkemolen! Op wandelafstand van Armekleie, da's één, én volgens mij druk bezocht door trekkende (roof-)vogels, da's twee! Volgens mij heeft het ook zin om eens met de eigenaar van de dichtstbijgelegen hoeve te gaan praten over parkeergelegenheid...
Ik vraag mij ook af of jullie het gebied " Steenland-Rekelberg-St Annastraat" bezocht hebben? Met zo'n 103m toch het hoogste punt daar? Ik denk wel dat de stenen, witte molen en de bomen errond wat in de weg staan, maar desondanks ziet men toch de windmolens aan de E40 te Melle, de koeltoren van de elek.centrale ten noorden van Gent etc... En op TTP Baaigemkouter zullen ze moeten fluisteren om ons niet te storen? Bovendien heb je van hieruit zicht op de Zwalmvallei (middenloop) wat volgens mij een extra troef(je) is...-de drie Zwarte ooievaars van deze week indachtig.
Ben benieuwd wat de uitkomst wordt! Ik sta alvast te popelen om mijn nieuwe tele te gebruiken (stoefer!)
mvg, luk
tarda
Spreeuw

Berichtdoor Xyuny op 01 aug 2011, 12:01

Goeie suggesties, Luk. We hebben deze plaatsen gedaan (met uitzondering van de Sint-Annastraat omdat ik daar niet veel meer van verwachtte), maar om twee redenen werd Steenland afgekeurd: veel te veel mais in de buurt (ook trouwens aan de vijflindenkapel) om goed te kunnen kijken en te veel geluidshinder van de grote baan (Zalm-Brakel).
Wat de Sint-Annastraat betreft vermoed ik dezelfde hindernissen.
In die buurt zijn we ook aan het stort met natuurnabestemming aan de Borstekouterstraat gaan kijken.

Wat ik inderdaad nog niet vermeld had over onze twee geselecteerde plekken: het is er heel rustig...

Luk, jij weet toevallig niet van wie de grond is waar we willen op staan, daar aan de Vinkemolen? 't Zou toch prettiger zijn mèt toestemming van de eigenaar.
Is er nu nog een connectie tussen die hoeve en de molen? Vroeger woonde Geert (?) één van de vzw-molenaars in die hoeve, maar die is dan verhuisd dacht ik.
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor tarda op 01 aug 2011, 13:24

Ik tracht na te gaan wie de eigenaar is van de bewuste akker! Geert heeft idd nog in de hoeve gewoond maar is verhuisd (ik denk naar het oude schooltje wat verderop). Wat Steenland enz betreft: lawaai is daar storend, dat klopt. (smilie met oorstoppen)
tarda
Spreeuw

Berichtdoor Bjornd op 01 aug 2011, 18:43

de vinkenmolen lijkt inderdaad wel een goeie plaats
Bjornd
Sperwer

Berichtdoor Vossy op 04 aug 2011, 18:10

Niet zo ver van Vinkemolen, ligt de straat 'Moldergem'. In een zijstraat daarvan (nummers 196 - 200), heb je ook een verzicht. Daar kijk je uit op de fabriek 'Dossche' aan de Leie. Hebben jullie die plaats ook bekeken?
Vossy
Sperwer

Berichtdoor Xyuny op 06 aug 2011, 10:56

Vossy schreef:Niet zo ver van Vinkemolen, ligt de straat 'Moldergem'. In een zijstraat daarvan (nummers 196 - 200), heb je ook een verzicht. Daar kijk je uit op de fabriek 'Dossche' aan de Leie. Hebben jullie die plaats ook bekeken?

'k Ben deze morgen nog snel eens gaan kijken. Je bedoelt waarschijnlijk de nummers 116-120, want het grootste huisnummer is ergens rond de 150.
Daar heb je inderdaad (onder een hoogspanningslijn) een mooi vergezicht, en zeker een beter zicht op het NW (eigenlijk zit je net op de andere kant van dezelfde heuvel waar de Vinkemolen staat) waardoor mogelijks zicht op de Scheldevallei op de linkerkant, maar 't is nog ver natuurlijk (ca.3,4km tot aan Schelde). Dit is mijn inziens het grote voordeel t.o.v. de Vinkemolen, maar er zijn ook nadelen die ik daar vermoed:
-parkeerprobleem (nog is er nog een mooi stoppelveld, maar eens dat geploegd is, zul je moeten langs het smalle baantje parkeren). Er is plaats voor één of twee wagens vlak naast de hoogspanningspiloon.
-weinig struikerij in de omgeving, dus vermoed ik hetzelfde probleem als bij Rizoikouter: dat de kleine vogeltjes die omgeving zullen vermijden.
-het is een relatief kleine kouter, omgeven door de lintbebouwing van o.a. Moldergem
-pyloon in de nabijheid

Globaal vind ik het net een ietsje minder goed als aan de Vinkemolen, maar 't scheelt niet veel. Positief eraan vind ik de betere zichtbaarheid op de Scheldevallei, maar voor de rest, vind ik het aan de Vinkemolen beter, voor kleinere vogeltjes en om praktische redenen (parkeren, uitwijkmogelijkheden bij omploegen van de weide). Misschien moeten anderen daar ook maar eens gaan kijken en hun gedacht zeggen.
Het gaat om de plaats van deze waarneming: http://waarnemingen.be/waarneming/view/56072375.
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor Vossy op 06 aug 2011, 12:18

Sorry dat ik de huisnrs verkeerd doorgegeven heb :oops:

Bij hoge opkomst op een ttdag, kunnen we ons misschien eens in 2 groepjes opsplitsen.
Vossy
Sperwer

Berichtdoor Xyuny op 12 aug 2011, 09:09

Het ziet er dus naar uit dat we dit jaar een poging wagen aan TTP Vinkemolen (Zwalm).
Dit neemt niet weg dat er ook op andere plaatsen bvb Lede (Huisepontweg) nog kan geteld worden als we met genoeg zijn, bvb bij de SImultaantrektellingen.
Ik heb Koen gevraagd een nieuwe TTP aan te maken op Trektellen.nl. Daarvoor zijn we met minstens vier trektellers al met genoeg.
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor Bjornd op 14 aug 2011, 10:07

schitterend
Bjornd
Sperwer

Keer terug naar Vlaamse Ardennen plus