De Kaaimeersen Meilegem: wat willen we vanuit de VWG?

Activiteiten in, vragen over en informatie over de regio Vlaamse Ardennen Plus.

Moderator: Xyuny

De Kaaimeersen Meilegem: wat willen we vanuit de VWG?

Berichtdoor Xyuny op 29 maart 2011, 10:54

De Kaaimeersen in Meilegem is een interessant gebied voor vogels. Met name voor voorjaarstrekkers hebben we daar al jaren kunnen genieten van zeldzaamheden, ik denk o.a. aan Bosruiter, Steltkluut, Temmincks Standloper.
Het is een Provinciaal domeintje met natuur-educatief-centrum met verschillende doelgroepen: toeristen, vissers, natuurliefhebbers. Ik ga hier wat kort door de bocht om het voor te stellen in twee zinnen maar hier vind je meer info.

Er zijn echter wat zaken voor verbetering vatbaar:
-een visser met schepnet in het gebied lijkt ons niet ideaal.
-de vogelkijkhut staat er niet optimaal, en wordt eerder door anderen dan door vogelkijkers gebruikt
-een wandelpad heel nabij zorgt voor veel verstoring
-waterstand wordt verlaagd in het voorjaar
-door de begroeiing, is er al snel in het voorjaar niets meer te zien.
-...

Nu is men van plan een lange-termijns-visie uit te werken voor het gebied, o.a. naar beheer. En ze zijn bereid te luisteren naar onze verlangens als VWG. Dit zou plaatsvinden volgende week.

Omdat per email of mailinglist een onoverzichtelijke stroom van info kan opleveren, heb ik hier een topic geopend waar suggesties kunnen gepost worden.

Enkele concrete vragen die mogelijks (dus onder sterk voorbehoud) tersprake komen:
- welk beheer zouden wij als ideaal zien? Is maaien voldoende?
- indien er een extra kijkhut of de bestaande zou kunnen verplaatst worden, waar staat die dan best?
-...
Xyuny
Buizerd

Re: De Kaaimeersen Meilegem: wat willen we vanuit de VWG?

Berichtdoor Lanius op 29 maart 2011, 12:19

Voor mij is het beheer zoals het nu is al vrij goed.

Voorstellen:
Na maaien een beetje nabegrazing (of gebeurt dit al?)
Wilgenopslag in hoekje wegdoen?
(extra)Vogelkijkhut: is niet nodig voor mij
Tijdens trek/broedseizoen vogels extra rust gunnen door deeltje van oever geen vissers toe te laten.
Waterpeil: lijkt me ok eigenlijk. Volgens mij zorgt nog meer water die er langer blijft staan voor nog meer oeverplanten die zicht op steltlopers belemmeren.
Vogelwerkgroep Vlaamse Ardennen Plus:
http://vwgvap.waarnemingen.be/waarnemin ... hp?groep=1
Lanius
Buizerd

Berichtdoor Dimitri op 29 maart 2011, 17:43

Het kleine "wandel"pad (lees stort) tussen de Schelde-arm en het reservaat ontoegankelijk maken tijdens trek en broedseizoen. Van zodra er daar iemand loopt vliegt alles op en het ligt er al vol afval.
Dimitri
Sperwer

Berichtdoor Xyuny op 29 maart 2011, 18:26

Een reactie van Eddy:
een tweede schuilhut zou voor mij wenselijk zijn, liefst tegenover de huidige en een beetje verhoogd. De huidige schuilhut gebruik ik weinig. Het is onmogelijk om vandaar het hele terrein te overzien. Als ik de Kaaimeersen bezoek, kijk ik altijd vanop het bankje, maar ook vandaar kan je niet het hele terrein overzien.
Een (kleine) slikzone creëeren zou interessant zijn. Vroeger waren op de Weiput op de slikzone rechts van de schuilhut toch interessante zaken te zien. Het is lang geleden dat ik op de Weiput ben geweest, maar ik denk dat die zone verdwenen is door oprukkend riet.
Anderzijds sta ik een beetje huiverachtig tegenover "teveel" ingrijpen. Het is nog altijd de natuur die moet centraal staan en niet het comfort van de vogelkijker.
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor Lanius op 29 maart 2011, 18:59

persoonlijk zie ik een schuilhut tegenover de huidige niet zo goed zitten. Er zitten daar toch tamelijk veel vogels. Langs de ene kant vissers weghouden om verstoring te vermijden, langs de andere kant verstoring veroorzaken om vogels te zien. Het blijft wel een schuilhut, maar de weg ernaar toe veroorzaakt verstoring en zelfs al ben je stil, zelfs in de hut zitten is verstoring. Nu zitten daar veel wintertalingen in die overgang van natte weide naar bos. Die zijn weg met een kijkhut (zie maar naar de weiput, het is niet voor niets dat de meeste vogels in het noordelijk gedeelte zitten. Misschien een kijkhut aan de zuidwestelijke kant, tegen de scheldedijk? Maar kijkhutten en bankjes blijven een attractie voor zwerfvuil (zie weiput, of de 2 bankjes langs schelde ter hoogte van Heurnemeersen).

Slikranden kan je perfect krijgen door het huidige beheer ietsje bij te sturen. Dat hangt af van waterregeling (gebeurt nu al), maaien (gebeurt nu al) en ik vermoed dat nabegrazing ook niet zo slecht zou zijn.
Lanius
Buizerd

Berichtdoor Xyuny op 29 maart 2011, 20:12

Davy, hoe zouden ze licht moeten bijsturen om een beetje slik te bekomen?

Als er dan toch iets aan de kijkhut zou wijziging zou ik als beste locatie zien: de hoek tegen de oude scheldearm (daar waar we het wandelpad aan de binnenkant van de scheldearm zouden willen stoppen, aan het einde van de bomen), dus eigenlijk niet zo heel ver van waar de hut nu staat (ca. 30m schat ik), maar ik zou ze dan wel een stuk hoger zetten. Deze positie zou toch beter zijn dan het bankje omdat je dan dieper in het gebied met de geulen kunt kijken. Maar het kappen van de Wilgen die het zicht van aan het bankje beletten kan een goedkopere oplossing van dit probleem zijn.
Bij een plaatsing aan de Scheldekant, is de lichtinval enkel 's avonds goed. 's Morgens heb je dan tegenlicht. Ofwel moet je dan inderdaad (en misschien is het dat, wat Eddy bedoelt) de kijkhut zo ver mogelijk van de huidige zetten, maar aan de kant van het jaagpad met als enige toegangsweg via het jaagpad. Want je zult anders niet veel zien vanuit die kijkhut, als je eerst langsheen de binnenkant van de oude schelde-arm hebt moeten lopen om er te geraken. Op die positie heb je ook wat minder last van het tegenlicht.

Maar die kijkhut is niet iets voor op korte termijn en misschien zelfs niet eens haalbaar. Ik denk dat we ons beter ook focussen op kleine verbeteringen, zoals een (kleine) slikplaats of zo, en vermindering van de verstoring.

Ugo sprak ook over het vermijden van het ingesloten geraken van de Karpers die dan bij het zakkende water, niet meer terugkunnen naar de Schelde-arm. Wellicht kan dit opgelost geraken met een geul te graven naar de oude Scheldearm zodat geen afgesloten plassen ontstaan. Zo vermijden we de toestanden met de schepnetten. Als vogelaars kunnen we daarbij al dromen van pleisterende Visarenden (hoewel die bij het duiken wel eens zijne kop zou kunnen zeer doen ;-) ), maar voor die vissers, zijn de stervende vissen misschien moeilijk om aan te zien.

Extra ideeën blijven welkom hier!
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor Lanius op 29 maart 2011, 21:45

Door huidig beheer te behouden, maar met nabegrazing.

Beste voorbeeld uit de regio:
Scheldebrug Zingen.

Kwam onder water, werd later in seizoen gemaaid en later komen er koeien op. Was jaren lang toch ideale plek voor steltlopers.
Maaien blijft laatste jaren achterwege waardoor verruiging optreedt.

Maar dus gewoon: water aflaten in voorjaar is OK (misschien periode van aflaten eens wat herbekijken, maar is niet zo slecht)
Maaien moet zeker gebeuren, gevolgd door nabegrazing.

Dus de provincie hoeft enkel een boer te zoeken die wat koeien kan missen in de zomer :-)

Als je geulen begint te graven voor de karpers... blijven er uiteraard geen plassen achter... dat is toch net wat je wil voor steltlopers?
Die Karpers: het zijn exoten, dus niet teveel bij stilstaan. Bovendien zijn die afgesloten sloten ideaal voor eiafzetting (water is warmer). Wat dan weer jonge karpers oplevert...
Lanius
Buizerd

Keer terug naar Vlaamse Ardennen plus