De lijsters van VA+

Activiteiten in, vragen over en informatie over de regio Vlaamse Ardennen Plus.

Moderator: Xyuny

Re: De lijsters van VA+

Berichtdoor Vossy op 13 dec 2014, 08:39

Onze zeearend is niet aanvaard wegens 'te weinig informatie'. Gezien de grote afstand was het niet mogelijk om details weer te geven. Toch was het er één. Welke enorme vogel met korte staart en ondiepe vleugelslag zou er achtervolgd worden door honderden kraaiachtigen en meeuwen...?

Geen probleem om er een ? achter te zetten.
Vossy
Sperwer

Berichtdoor manne op 13 dec 2014, 11:00

Vossy schreef:Onze zeearend is niet aanvaard wegens 'te weinig informatie'. Gezien de grote afstand was het niet mogelijk om details weer te geven. Toch was het er één. Welke enorme vogel met korte staart en ondiepe vleugelslag zou er achtervolgd worden door honderden kraaiachtigen en meeuwen...?

Geen probleem om er een ? achter te zetten.

Jo Vossy, er is een verschil tussen niet aanvaarden en niet goedkeuren. Goedkeuren betekent dat je voldoende objectieve info moet hebben om te besluiten dat de determinatie correct is. Bij dergelijke waarnemingen kan dit nu eenmaal niet.
Niets om je druk over te maken. Er is niemand die zegt dat het geen was, hé. Ik veronderstel dat de waarneming ook niet op "niet goedgekeurd" werd gezet, maar gewoon op "niet te beoordelen". Je hebt voldoende ervaring om voor jezelf en je omgeving te stellen dat je allicht een Zeearend hebt gezien. Next more luck, hopen m.a.w. dat hij wat dichter zit!
manne
Vale Gier

Berichtdoor Vossy op 13 dec 2014, 12:15

Onze waarneming van zeearend was wel degelijk 'niet goedgekeurd' of 'afgewezen'. Niettegenstaande er enkele tientallen kilometers (rond Lokeren) van onze waarneming de dag ervoor een bewezen waarneming van 2 zeearenden was... .

Druk maak ik mij er niet over. Ondanks het feit dat het al jaren niet lukt op onze trektelposten in vergelijking met de telposten rond onze regio (Baaigem en Geitenberg), hebben we sinds 2011 toch al heel wat geluk gehad in onze regio met pleisterende zeldzaamheden.

Voilà, ? toegevoegd... . Maar wees gerust, het was een zeearend ;-)
Vossy
Sperwer

Berichtdoor Dimitri op 14 dec 2014, 15:55

Doe dat ? maar weg. Het zal er -uiteraard- wél een geweest zijn.
Dimitri
Sperwer

Berichtdoor Tim II op 14 dec 2014, 19:09

Die kleine rietgans die jullie vandaag en gisteren zagen is wellicht dat dier dat al enkele winters in regio Bovenschelde rondhangt. Niemand die weet in hoeverre het wild/tam is.
Tim II
Sperwer

Berichtdoor Bjornd op 14 dec 2014, 19:26

ik zou dat toch als escape ingeven als je ziet waar dat beest zit
Bjornd
Sperwer

Berichtdoor Dimitri op 14 dec 2014, 21:59

Wild lijkt dat beest mij alvast niet. Zat enkele winters geleden ook even in Zingem. Is net als die dwerggans(en).
Dimitri
Sperwer

Berichtdoor Vossy op 15 dec 2014, 08:24

Dimitri schreef:Wild lijkt dat beest mij alvast niet. Zat enkele winters geleden ook even in Zingem. Is net als die dwerggans(en).

Inderdaad. Maar het treiterige aan dat beest is dat het opduikt en verdwijnt in de 'goeie' periode. Die dwergganzen daarentegen bleven de ganse zomer ook zitten.
Vossy
Sperwer

Berichtdoor manne op 15 dec 2014, 20:48

Druk maak ik mij er niet over. Ondanks het feit dat het al jaren niet lukt op onze trektelposten in vergelijking met de telposten rond onze regio (Baaigem en Geitenberg), hebben we sinds 2011 toch al heel wat geluk gehad in onze regio met pleisterende zeldzaamheden.

Als 't je een troost mag zijn Vossy, ik sta al 20 jaar ieder najaar zowat elk weekend te trektellen en ik zag nog nooit een Zeearend in eigen regio.
manne
Vale Gier

Berichtdoor Dimitri op 16 dec 2014, 07:51

Ik vind trouwens dat we dit najaar niet hebben moeten onderdoen voor andere TTP's in de nabije omgeving hoor Alexander. We hebben toch ook een paar mooie waarnemingen gehad. De telintensiviteit ligt bij ons gewoon veel lager dan bij pakweg de Geitenberg. Voor elke dag dat wij tellen, tellen zij er 3 ofzo.
Dimitri
Sperwer

Berichtdoor Jeroen Vanheuverswyn op 16 dec 2014, 15:16

Vossy schreef:
Dimitri schreef:Wild lijkt dat beest mij alvast niet. Zat enkele winters geleden ook even in Zingem. Is net als die dwerggans(en).

Inderdaad. Maar het treiterige aan dat beest is dat het opduikt en verdwijnt in de 'goeie' periode. Die dwergganzen daarentegen bleven de ganse zomer ook zitten.

Vind het toch moeilijk om zomaar te zeggen dat het geen wilde is omdat het bij nen nest soepganzen zit. Het feit dat het in de zomer niet te zien is, is wel een goed teken, dit in tegenstelling tot de dwergganzen. En als het bijzijn van een soepgans een doorslaggevend argument is, dan kunnen we geen enkele eend nog als wild ingegeven, want op ieder plasje in de streek zit wel een soepeend ...

Laten we gewoon hopen dat da beest niet de doorslag geeft tussen wie de beker een jaartje op zijn schouw mag zetten.
Jeroen Vanheuverswyn
Pimpelmees

Berichtdoor Vossy op 16 dec 2014, 19:19

Jeroen Vanheuverswyn schreef:
Vossy schreef:

Vind het toch moeilijk om zomaar te zeggen dat het geen wilde is omdat het bij nen nest soepganzen zit. Het feit dat het in de zomer niet te zien is, is wel een goed teken, dit in tegenstelling tot de dwergganzen. En als het bijzijn van een soepgans een doorslaggevend argument is, dan kunnen we geen enkele eend nog als wild ingegeven, want op ieder plasje in de streek zit wel een soepeend ...

Laten we gewoon hopen dat da beest niet de doorslag geeft tussen wie de beker een jaartje op zijn schouw mag zetten.

Jaarlijsten (of regiolijsten) is het enige spel dat ik ken waarbij iedereen zijn eigen en enige jury is ;-) Daarom vind ik de Gerard Mornie Award een boeiender competitie :-)
Vossy
Sperwer

Berichtdoor manne op 17 dec 2014, 09:13

Jaarlijsten (of regiolijsten) is het enige spel dat ik ken waarbij iedereen zijn eigen en enige jury is ;-)

Je hebt voor een heel groot stuk gelijk, Vossy, maar als een waarneming door de admins geweigerd wordt, staat hij niet op je jaar- of regiolijst. (En dan zit 't spel helemaal op de karre :-S )
manne
Vale Gier

Berichtdoor Dimitri op 17 dec 2014, 09:16

Jeroen Vanheuverswyn schreef:
Vossy schreef:

Die kleine riet pendelt al drie jaar tussen Zingem en Merelbeke, Jeroen.

http://bovenschelde.waarnemingen.be/soort/view/1384
Dimitri
Sperwer

Berichtdoor Vossy op 17 dec 2014, 12:54

Ik heb mijn waarneming uit 2011 ook op 'escape' gezet. Daarmee verdwijnt kleine rietgans van mijn regiolijst. Straks eindig ik het jaar met een kleinere alltime-regiolijst dan 12 maanden geleden :oops:
Vossy
Sperwer

Berichtdoor Jeroen Vanheuverswyn op 17 dec 2014, 14:02

Dimitri schreef:
Jeroen Vanheuverswyn schreef:Vind het toch moeilijk om zomaar te zeggen dat het geen wilde is omdat het bij nen nest soepganzen zit. Het feit dat het in de zomer niet te zien is, is wel een goed teken, dit in tegenstelling tot de dwergganzen. En als het bijzijn van een soepgans een doorslaggevend argument is, dan kunnen we geen enkele eend nog als wild ingegeven, want op ieder plasje in de streek zit wel een soepeend ...

Die kleine riet pendelt al drie jaar tussen Zingem en Merelbeke, Jeroen.

http://bovenschelde.waarnemingen.be/soort/view/1384

Maar lijkt daar (of elders in België) niet te zien te zijn in de zomer.
Dus ik probeer zeker geen uitspraak te doen over het al dan niet wild zijn, geef alleen beschikbare informatie aan. Ik ga ze der niet op gaan zetten daar voor mijn lijstje, dus moet de afweging voor mezelf niet maken over esc/niet esc.
Jeroen Vanheuverswyn
Pimpelmees

Berichtdoor Dimitri op 17 dec 2014, 16:02

Kleine rieten schuiven al vanaf februari op naar hun broedgebieden. Deze blijft tot eind april in de buurt hangen. Nuja, mij maakt het ook niet uit. Ik heb al een groep gezien dit jaar in de regio met dank aan Davy.

Vossy schreef:Jaarlijsten (of regiolijsten) is het enige spel dat ik ken waarbij iedereen zijn eigen en enige jury is ;-) Daarom vind ik de Gerard Mornie Award een boeiender competitie :-)

Mooi gezegd ;-)
Dimitri
Sperwer

Berichtdoor Lanius op 23 dec 2014, 13:29

een nieuwe award:
de "ik ben de beste award"

Wie durft zijn eigen het meest aantal soorten toekennen zonder ze echt gezien te hebben.

En wie is dan de echte jury om dit te beoordelen? :mrgreen:
Vogelwerkgroep Vlaamse Ardennen Plus:
http://vwgvap.waarnemingen.be/waarnemin ... hp?groep=1
Lanius
Buizerd

Berichtdoor Tim II op 25 dec 2014, 11:36

En Geert heeft zijn grote mantelmeeuw!
Tim II
Sperwer

Berichtdoor Dimitri op 25 dec 2014, 12:18