6 Ooievaarskuikens geboren in Brielmeersen

Activiteiten in, vragen over en informatie over de regio Vlaamse Ardennen Plus.

Moderator: Xyuny

6 Ooievaarskuikens geboren in Brielmeersen

Berichtdoor Dimitri op 18 mei 2010, 10:58

Ik weet niet in hoeverre dit al bekend was. Dit komt van hln.be

In het stedelijke recreatiedomein Brielmeersen in Deinze zijn de afgelopen dagen zes ooievaarskuikens geboren. Dat is in de Leiestreek sinds mensenheugenis ongezien. De parkbeheerder hoopt op een nieuwe broedpopulatie, zoals in het Zwin of Planckendael.

In het 30 hectare grote Brielmeersen overwinteren al enkele jaren ooievaars. Op grote palen werden platformen van ongeveer een vierkante meter gebouwd, zodat de ooievaars er nesten kunnen bouwen. Nu werden, verspreid over twee nesten, zes ooievaarskuikens geteld. En het kunnen er nog meer worden. "Uit een derde nest met twee eieren zijn nog geen jongen gekomen en van twee vreemde ooievaarskoppels weet ik niet hoeveel eieren er in het nest liggen", aldus parkbeheerder Adelin Haelvoet.

In Deinze hoopt men alvast op droog weer de komende dagen om de overlevingskansen van de kuikens te vergroten. De broedende ooievaars met kuikens hebben nu al veel bekijks in het domein.
Dimitri
Sperwer

Re: 6 Ooievaarskuikens geboren in Brielmeersen

Berichtdoor N.J.G. op 19 mei 2010, 07:22

Was gekend, en geregeld gemeld, maar er is blijkbaar niet overdreven veel interesse vanuit onze vogelaarswereld. Nochtans leuk om naar te gaan kijken (allez, vooral de gelukzakken met nog twee vleugels zijn leuk om naar te kijken :-S ).

Als ik het goed lees, is over de wilde koppels nog onduidelijkheid of ze wel jongen gaan hebben, en zijn die zes kuikens dus gewoon jongen van geleewiekte vogels.

mvg
Nico
N.J.G.
Sperwer

Keer terug naar Vlaamse Ardennen plus