Jacht

Activiteiten in, vragen over en informatie over de regio Vlaamse Ardennen Plus.

Moderator: Xyuny

Jacht

Berichtdoor jelle vdb op 29 apr 2010, 18:22

Daarnet liep ik na het werk een toertje langsheen de gavers en de opgespoten terreinen langs de schelde in Oudenaarde.
Op die opgespoten terreinen zag ik vier jagers met hond aan het werk volop konijnen aan het schieten.
Daar ik er vanuit ging dat de jacht in deze periode gesloten is (zeker een dergelijke drijfjacht doorheen rietveldjes en met loslopende hond) belde ik even naar het noodnummer van ANB. Helaas kreeg ik daar geen gehoor en dus besloot ik die kerels dan maar even zelf aan te spreken.
Ik vroeg ze naar hun vergunning en maakte hun ervan bewust dat de jacht op konijnen al gesloten was vanaf 28 februari.
Natuurlijk kreeg ik hun vergunning niet te zien maar werd wel geschoffeerd van geen echte natuurliefhebber te zijn en dat net zij ervoor zorgen dat de natuur in zo goeie staat is. Ze waren immers niet aan het jagen maar aan een wettelijke verdelging mét vergunning bezig.
Daar ik de wetgeving helaas onvoldoende kende en ik zonder een natuurwachter erbij (die dus niet te bereiken was) weinig kon uithalen ben ik maar weggegaan. Nu lees ik op de website van vogelbescherming dat de zogezegde verdelging die ze aan het doen waren niet strookt met de wetgeving. Ik citeer:
De bijzondere bejaging op konijnen kan enkel worden uitgeoefend onder de volgende specifieke voorwaarden:
1° door de jachtrechthouder en zijn genodigden;
2° op en binnen een zone van maximaal 50 meter rond percelen, beplant met koolgewassen, vlas, bonen, erwten, cichorei, aardbeien, suikerbieten, knolselder, wortelen, witloof, boomkwekerijteelten, kersenboomgaarden en graangewassen, met uitzondering van maïs, waar die wildsoorten schade kunnen aanrichten;
3° na voorafgaandelijk, tot de jachtrechthouder gericht schriftelijk verzoek vanwege de eigenaar van de teelten die gevrijwaard moeten worden van schade
.

Binnen de 50 meter was er volgens mij alleen schelde, industrie en grasland aanwezig.
Ik heb, nog voor ik hen aansprak, de nummerplaten van de 4 heren hun 4x4 voertuigen genoteerd.
Nu is mijn vraag kan ik nog ergens klacht neerleggen of een bevoegde instantie hierop aanspreken in Oudenaarde?
jelle vdb
Spreeuw

Re: Jacht

Berichtdoor Bjornd op 01 mei 2010, 07:48

Het noodnummer van ANB 09/265 46 40 verwijs altijd naar een speciaal GSM nummer. Het kan bijna niet dat je daar geen gehoor kreeg.
Bjornd
Sperwer

Berichtdoor N.J.G. op 01 mei 2010, 09:49

In de naburige Langemeersen worden ook het jaar rond geen zwarte kraaien geduld...
Er valt weinig positiefs over de jager aldaar te zeggen.... behalve misschien dat hij lid is van natuurpunt ...
N.J.G.
Sperwer

Berichtdoor Bjornd op 01 mei 2010, 17:11

zwarte kraai kan bestreden worden het jaar rond maar wat is de meerwaarde?
Bjornd
Sperwer

Berichtdoor jelle vdb op 03 mei 2010, 08:02

Bjornd schreef:Het noodnummer van ANB 09/265 46 40 verwijs altijd naar een speciaal GSM nummer. Het kan bijna niet dat je daar geen gehoor kreeg.

Helaas, geen gehoor op dat gsm nummer waarnaar ik ook werd doorverwezen.
Ik heb het 2x gebeld vanuit het veld.
jelle vdb
Spreeuw

Berichtdoor Xyuny op 03 mei 2010, 08:35

Dat mag dan daar intern wel eens onderzocht worden, vind ik.
Is er concreet melding van gemaakt bij ANB (van het niet-bereikbaar zijn)?

Was er een voice-mail op het GSM-nummer?
'Rinkelde' de GSM?
Of was het onmiddellijk het 'onbereikbaar'-bericht (mogelijks geen dekking bij de ontvanger)?

Allemaal eens kort op een email/brief naar ginder zetten.
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor jelle vdb op 20 mei 2010, 10:25

Het antwoord van ANB:

Beste,

Uit een navraag bij de cel beleidsuitvoering blijkt dat er is een melding is voor bestrijding op konijn met geweer en fret en buidel tot 15 mei 2010 rond en op het perceel 618 a en het industrieterrein tussen jaagpad Linkeroever en Minnebroedersstraat.

met vriendelijke groeten,

Beste,
Bedankt voor het antwoord.
Wel vroeg ik me af op basis van welke wetgeving deze melding werd goedgekeurd daar de wetgeving volgende voorwaarden oplegd:
De bijzondere bejaging op konijnen kan enkel worden uitgeoefend onder de volgende specifieke voorwaarden:
1° door de jachtrechthouder en zijn genodigden;
2° op en binnen een zone van maximaal 50 meter rond percelen, beplant met koolgewassen, vlas, bonen, erwten, cichorei, aardbeien, suikerbieten, knolselder, wortelen, witloof, boomkwekerijteelten, kersenboomgaarden en graangewassen, met uitzondering van maïs, waar die wildsoorten schade kunnen aanrichten;
3° na voorafgaandelijk, tot de jachtrechthouder gericht schriftelijk verzoek vanwege de eigenaar van de teelten die gevrijwaard moeten worden van schade.

Het is duidelijk dat in deze niet wordt voldaan aan de 2de wettelijke voorwaarde daar er in een straal van 50 meter enkel industrie, ruigte, grasland en de schelde voorkomt.
Wie verleent de toestemming tot verdelging in dergelijke zaken?

vriendelijke groeten
Jelle Van den Berghe
Medewerker Milieufront Omer Wattez

Geachte heer,

Het gaat hier om een melding bestrijding (artikel 22 van het Jachtdecreet van 24 juli 1991) en niet over bijzondere bejaging. Bestrijding kan worden uitgevoerd om schade aan teelten, gewassen, bossen en eigendommen te beperken. In de melding bestrijding is er sprake van teelten. Er worden geen vergunningen gegeven voor meldingen bestrijding. Hier is enkel sprake van een meldingsplicht. Deze meldingen worden enkel nagekeken op administratieve aspecten (vb. gebruik jachtmiddelen, aanwezigheid situeringsplan, enz.).
Deze meldingen bestrijding of bijzondere bejaging worden niet systematisch ter plaatse gecontroleerd door het ANB. Het gaat immers over vele honderden gevallen.
Ondertussen is de termijn van deze melding verstreken en mag niet meer worden bestreden.

met vriendelijke groeten,
jelle vdb
Spreeuw

Berichtdoor DID op 20 mei 2010, 10:53

Kan iemand (ANB) mij dan eens uitleggen waarom de wetgever een onderscheid gemaakt heeft tussen "bestrijding" en "bijzondere bejaging"? Wat is het nut daarvan? Wat is het eigenlijke verschil? En waarom dan naast het "jagen" zelf (goed gereglementeerd en te controleren), ook nog eens twee vormen van jagen (bestrijden) toelaten (niet goed gereglementeerd en/of te controleren)...?
DID
Spreeuw

Berichtdoor Lanius op 20 mei 2010, 11:07

Als ik het dus goed begrijp kan men het hele jaar door gewoon verdelgen. Gewoon even melden en hupla....

Ik snap er ook de logica niet van. Bestrijden zou toch minstens vergunningsplichtig moeten zijn. De Jachtwetgeving is 1 grote zeef en ANB is niet in staat dat te controleren. Leuke conclusie
Vogelwerkgroep Vlaamse Ardennen Plus:
http://vwgvap.waarnemingen.be/waarnemin ... hp?groep=1
Lanius
Buizerd

Berichtdoor DirkV op 20 mei 2010, 11:29

Ik ben sinds enkele jaren medeeigenaar van een bosjes in Erwetegem. In dat bos komen ze elk jaar jagen.
2 vraagjes :
- Aan welke instantie kan ik vragen of ze wel een jachtrecht voor dit bos hebben ? Kan een mondeling overeengekomen jachtrecht met de vorige eigenaar (overleden vader van mijn vrouw) geldig zijn ?
- Kunnen we met alle eigenaars samen dit jachtrecht opzeggen ? Opzegtermijn ?
DirkV
Goudhaan

Berichtdoor jelle vdb op 20 mei 2010, 12:33

Artikel 7 van het Vlaams jachtdecreet (24 juli 1991) stelt:

Het is verboden te eniger tijd en op enigerlei wijze te jagen op andermans grond zonder
uitdrukkelijke toestemming van de eigenaar of zijn rechthebbende. In geval van betwisting inzake het
jachtrecht op hetzelfde perceel heeft hij die een schriftelijk akkoord van de eigenaar kan voorleggen, het
jachtrecht.

Kortom, je kan perfect de jagers van je terreinen weren wanneer deze geen schriftelijke toelating hebben om op je eigendom te jagen. In deze geldt een mondelinge overeenkomst met de vorige eigenaar niet als toelating om te jagen op de betrokken percelen.
jelle vdb
Spreeuw

Berichtdoor Bjornd op 20 mei 2010, 17:27

DirkV schreef:Ik ben sinds enkele jaren medeeigenaar van een bosjes in Erwetegem. In dat bos komen ze elk jaar jagen.
2 vraagjes :
- Aan welke instantie kan ik vragen of ze wel een jachtrecht voor dit bos hebben ? Kan een mondeling overeengekomen jachtrecht met de vorige eigenaar (overleden vader van mijn vrouw) geldig zijn ?
- Kunnen we met alle eigenaars samen dit jachtrecht opzeggen ? Opzegtermijn ?

Als mede eigenaar heb je een akte en daarin moet normaal beschreven staan of de jachtrechten al dan niet verpacht zijn. Indien er niets staat beschreven behoren de jachtrechten tot u als eigenaar of is de notaris dit vergeten ( zou niet mogen in principe ).
Een mondelinge overeengekomen jachtrecht is niet bewijsbaar en dus niet geldig naar mijn bescheiden mening.( als er op regelmatige basis een betaling is dan heb je een jachtpacht ).
Een jachtrecht kan je alleen maar opzeggen als je bewijs hebt dat er aan derden een jachtrecht werd verleend.

Je kan een schrijven richten naar de arrondissement commissaris met de melding dat je eigenaar met jachtrechten bent en dat je uw stuk wilt uit kleuren uit de neergelegde plannen van WBE.

Als er nog op uw eigendom wordt gejaagd kan je klacht neerleggen bij het ANB
Bjornd
Sperwer

Berichtdoor vertigo op 20 mei 2010, 23:19

DID schreef:Kan iemand (ANB) mij dan eens uitleggen waarom de wetgever een onderscheid gemaakt heeft tussen "bestrijding" en "bijzondere bejaging"? Wat is het nut daarvan? Wat is het eigenlijke verschil? En waarom dan naast het "jagen" zelf (goed gereglementeerd en te controleren), ook nog eens twee vormen van jagen (bestrijden) toelaten (niet goed gereglementeerd en/of te controleren)...?

Heel kort en zonder veel nuances:

Bestrijding heeft in oorsprong de bedoeling populaties van soorten te beperken, buiten het jachtseizoen, die heel snel heel veel schade kunnen aanrichten (of heel snel aangroeien). Zoals de konijnen bvb. toen er nog geen myxomatose in het spel was. Bij bestrijding mag je het geschoten wild ook niet zelf houden maar moet je het aanbieden aan het OCMW (en als ze het niet willen, dan pas mag je het zelf houden). Dit om de bestrijding te ontmoedigen en enkel als instrument in te zetten in probleemsituaties waarvoor de opening van de reguliere jacht nog té veraf is om ze de baas te kunnen. Voor bestrijding zijn er geen openingstijden. Bestrijding is ook niet gekoppeld aan een selecte lijst gewassen.

Bijzondere bejaging heeft oorspronkelijk als doel om schade aan (rijpende) gewassen te voorkomen omdat de jacht nog nét niet open is. Een heel typisch geval is de bijzondere bejaging op gelegerd graan, in juli, net voor de oogst en net voor de jacht open gaat. Dan treedt typische vraat op van wilde eend etc. Niet zozeer een probleem van té grote populaties maar eerder van troepkes wild die op het verkeerde moment op het verkeerde perceel zitten. Bijzondere bejaging is dus idd gelinkt aan een bepaalde gewassen en dus een specifiek schadeperceel. Bij bijzondere bejaging kan de jager het geschoten wild wél zelf houden. Bijzondere bejaging is wél gebonden soort per soort aan bepaalde openingstijden (hoewel dat voor sommige soorten tegenwoordig neerkomt op jaarrond...).

Het principe van het melden is gebaseerd op de beteugeling van het stropen. Wie buiten het jachtseizoen met een jachtgeweer aan het rondlopen is, moet dat op voorhand melden (mits enkele uitzonderingen). Op deze manier kan steeds nagegaan worden of iemand met een geldige reden met een wapen op stap is of niet. Zoals uit deze situatie trouwens netjes blijkt. Met een melding kan vrij snel opgetreden worden wanneer een knelpunt ontstaat, wanneer je moet wachten op een vergunning, kan dat langer duren wat er toe kan leiden dat de schade verhaald wordt op de overheid. 't Is een beetje een gulden middenweg dus.

Vergeet trouwens niet dat een jager de plicht heeft om schade door jachtwild te helpen voorkomen of beperken in zijn revier. Hij is immers aansprakelijk voor de schade aan de teelten en moet de wildstand in balans houden.

Maar zoals gezegd, er zijn nog veel meer verschillen en nuances, lees er het jachtdecreet, jachtopeningsbesluit en jachtvoorwaardenbesluit maar eens op na: http://www.natuurenbos.be 't Is geen simpele materie maar eigenlijk wel eens interessant om je er in te verdiepen.

ps: daarnaast is er nog de gewone jacht en er is zelfs nog een 4de mogelijkheid voor bepaalde soorten (wie goed zoekt in de wetteksten, die vindt ;-) ).
Laatst bijgewerkt door vertigo op 21 mei 2010, 08:09, in het totaal 2 keer bewerkt
vertigo
Spreeuw

Berichtdoor Lanius op 21 mei 2010, 07:09

eigenlijk is het gewoon ingewikkeld gemaakt om de jagers de kans te geven altijd te jagen. Schade door jachtwild, yeach right. Ik noem dat intolerantie aan wild.
Vogelwerkgroep Vlaamse Ardennen Plus:
http://vwgvap.waarnemingen.be/waarnemin ... hp?groep=1
Lanius
Buizerd

Berichtdoor Cappelle op 15 okt 2010, 21:28

Vergeet trouwens niet dat een jager de plicht heeft om schade door jachtwild te helpen voorkomen of beperken in zijn revier. Hij is immers aansprakelijk voor de schade aan de teelten en moet de wildstand in balans houden.

Om dit te illustreren: ik hoorde een jager vertellen dat hij op zijn vakantie een gloeiende telefoon kreeg van een bloemkoolboer wiens pas geplante kolen afgepikt werden door houtduiven. 'Je moet niet op vakantie gaan, 't is hier dat je moet zijn! Ik moet ook mijn erf niet verlaten als er dringende zaken te doen zijn!'
Daarnaast voegde hij eraan toe dat hij wel gaarne schiet... maar dat het beschoten wild altijd nog een kans op ontsnappen heeft. Een duif doden met de schaar, zou hij niet over zijn hart krijgen!
Kwestie van een beetje begrip te hebben voor het doen en laten van 'de jagers'...
Ik registreer en voer hier geen discussie over...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor cj1570 op 16 okt 2010, 12:21

Och ze hebben altijd een excuus!!

Nu moeten ze alle vossen doden want deze eten de kippen op. Als alle vossen dood zijn, neemt de populatie konijnen ed massaal toe. Dan moeten we deze ook weer massaal gaan afknallen... en zo blijven we bezig.

Er zijn voorbeelden genoeg van gebieden waar men gestopt is met de jacht met prachtige resultaten. Zo zijn er in de pyreneeen nationale parken waar de jacht op gemzen verboden is. Na verschillende jaren merk je dat de zogezegd schichtige gems probleemloos de nabijheid van de mens toelaat. Niets zo prachtig om een uur lang op een dertigtal meter van een grazende kudde te vertoeven.
Moesten ze de jacht verbieden in de Ardennen, je zou onze waarnemingen nogal eens zien stijgen...

Zouden de populaties te groot worden. Neen!! Er ontstaat zoiets als een natuurlijk evenwicht, is het niet door predatoren, dan zullen interne ziekten het probleem wel oplossen. Maar ja de jager denkt dat hij alleen het natuurlijk evenwicht kan bewaren. Hij moet er eerder mee leren leven dat populaties zeer sterk kunnen schommelen en dat deze nooit gaan uitdeinen in problematisch veel dieren. Bovendien kan zonder de jacht de survival of the fittest doorgaan zoals het hoort. Nu is het enkel Survival of the meest mensenschuwe.

Ik vraag me eigenlijk af of de jacht wettelijk gezien niet te verbieden valt. Tonnen lood in onze omgeving knallen, de zondagsrust van de fatsoenlijk werkende mens verstoren...

Ik hoop van wel
cj1570
Koolmees

Berichtdoor Cappelle op 18 okt 2010, 19:37

Waardevolle bedenkingen, Christophe!
Cappelle
Visarend

Keer terug naar Vlaamse Ardennen plus