roep steenuil m en v?

Activiteiten in, vragen over en informatie over de regio Vlaamse Ardennen Plus.

Moderator: Xyuny

roep steenuil m en v?

Berichtdoor stephaandhaeyer op 25 maart 2010, 21:10

Klinken de roep van mannetje en vrouwtje steenuil verschillend? Ik hoor daarnet 2 vogels tegen elkaar in roepen. De een roept ongeveer wow en de ander 'n scherper wèw, beide meerdere keren na elkaar en om beurt. Ik vind niet direct iets via internet.
stephaandhaeyer
Goudhaan

Re: roep steenuil m en v?

Berichtdoor yann op 26 maart 2010, 09:00

Roep van m en v verschilt inderdaad. Wijfje meer "wieuw", mannetje "koot". En dan zijn er nog een rij roepjes waarvan ik niet juist weet wie ze produceert.
yann
Steenarend

Berichtdoor Wim Flatus op 27 maart 2010, 19:44

Bij mijn weten kunnen zowel m. als v. beide geluiden produceren.
Het is dus geen sluitende geslachtsbepaling
Wim Flatus
Spreeuw

Berichtdoor yann op 27 maart 2010, 19:46

Voor de steenuileninventarisatie van Natuurpunt ca. 1999 kregen we cassetten mee waarop de geluiden per geslacht stonden vermeld. Hierop stond onderstaande wetenschap :-| .
yann
Steenarend

Berichtdoor Wim Flatus op 27 maart 2010, 20:06

Toen ik begin jaren 90 een artikel over mijn steenuilinventarisatie in Hooglede liet nalezen door Dries Van Nieuwenhuyse (een van de grootste steenuilkenners van Europa), was dit het eerst wat hij schrapte. nl. geslachtsbepaling aan de hand van het geluid. Ik kon opnieuw beginnen uitwerken!
Wim Flatus
Spreeuw

Berichtdoor stephaandhaeyer op 09 apr 2010, 19:33

Conclusie: blijft onzeker. Hoewel de wèw klinkt toch wat vrouwelijker dan de wow, maar dat is wellicht menselijke interpretatie. Bedankt voor de reakties!
stephaandhaeyer
Goudhaan

Berichtdoor manne op 10 apr 2010, 11:06

Wim Flatus schreef:Bij mijn weten kunnen zowel m. als v. beide geluiden produceren.
Het is dus geen sluitende geslachtsbepaling

Bedoel je dat ook de wijfjes de lange "pwooooooooot"-roep kunnen produceren (dat zou ik wel straf vinden)? Of bedoel je dat zowel wijfjes als mannetje "kiew" kunnen roepen (iets wat vaak gebeurt in de vlucht).
manne
Vale Gier

Berichtdoor Zorky op 10 apr 2010, 14:05

Uit de Cramp:

(1) Advertising-call. (a) Male's call. A full, mellow hoot, 'goooek', suggesting Advertising-call of Scops Owl Otus scops but more drawn out and rising slightly but sharply in pitch at end; similar to Low-whistle call of Curlew Numenius arquata (D J Brooks, H Delin); loud, questioning 'hoo' (Haverschmidt 1946); 'huui' or 'ghu(k)', sometimes given in crescendo series of 4–10(–60) units, with 2–11 s between units or 12– 20 units/min; towards end of series, units change to an excited 'hoo', 'guhah', 'guiau', or 'kwiau' and series ends abruptly with shrill 'hoo-ee', 'miju', or 'míau' probably call 2 (Stadler 1932, Haverschmidt 1946, Glutz von Blotzheim and Bauer 1980, Exo and Scherzinger 1989; P J Sellar). (b) Female's call. Higher pitched than male, nasal, and less full (H Delin). Louder and clearer by male than female; repeated monotonously by male in a varied group of notes, while notes occurred singly when uttered by female (Exo 1984, with sonograms).
Zorky
Bosuil

Keer terug naar Vlaamse Ardennen plus