Waarnemingen.be in regio VA+

Activiteiten in, vragen over en informatie over de regio Vlaamse Ardennen Plus.

Moderator: Xyuny

Waarnemingen.be in regio VA+

Berichtdoor Xyuny op 23 feb 2010, 11:08

Sinds enige tijd moedigen we onze waarnemers aan de waarnemingen in te geven in waarnemingen.be.
Daarvoor kun je ook vertrekken van onze eigen website via het tabblad 'waarnemingen': http://www.vwg-vlaamseardennenplus.be/waarnemingen2.php en daar de onderste keuzemogelijkheid kiezen. Rechtstreeks via waarnemingen.be werkt ook natuurlijk.
Allemaal reeds gekende materie.

Nieuw sedert vandaag (met dank aan Bart H.) is dat je via onze website ook de mogelijkheid hebt lijstjes te maken van de soorten die gezien werden in de regio en die je zelf nog niet zag (twitcherlijst) en lijstjes van alle waarnemers met hun soortenaantal (toplijst soorten). Je kunt dan ook nog kiezen of je dit wil op jaar-, maandbasis, of over de volledige database. Beide lijstjes zijn te bereiken door in het regioscherm (dit is het scherm dat je bereikt als je via onze website kiest voor waarnemingen.be) op 'overzichten' te klikken.

Een andere nuttige link, die ikzelf als één van mijn opstartschermen gebruik is deze: http://vwgvap.waarnemingen.be/waarnemingen_all_wg3.php?groep=1 waarbij je alle laatst ingegeven waarnemingen uit de regio ziet.

Dit zijn maar enkele van de leuke mogelijkheden van "waarnemingen.be"

Al deze zaken je meer interesseren, of je wil de eerste stappen leren zetten op waarnemingen.be, noteer dan alvast vrijdagavond 28 mei 2010 in je agenda.
Uit de VWG-kalender:
Uitlegsessie over Waarnemingen.be door Wouter Vanreusel
Plaats en mede-organisatie: PNEC De Kaaihoeve te Meiliegem (Zwalm), Oude Scheldestraat 16.
Tijdstip: om 20u.
U leert alle basisvaardigheden om een waarneming in te voeren. Ook meer geavanceerde mogelijkheden komen aan bod. Mogelijkheid tot vraagstelling. Om zeker een antwoord te krijgen kun je vooraf je vraag ook doormailen naar paul -at- vwg-vlaamseardennenplus.be. Meer info: Paul Vandenbulcke 055/496012.
Xyuny
Buizerd

Re: Waarnemingen.be in regio VA+

Berichtdoor Dimitri op 23 feb 2010, 11:33

Ik heb nog efkes te gaan wil ik Davy inhalen :lol:
Dimitri
Sperwer

Berichtdoor Xyuny op 23 feb 2010, 11:42

Dimitri schreef:Ik heb nog efkes te gaan wil ik Davy inhalen :lol:

Maar voor 2010 staat ge mooi tweede met maar één soortje minder dan (voorlopige) leider NGE maar Nico heeft nog enkele 'goedkope' in reserve... ;-)
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor Dimitri op 23 feb 2010, 12:35

Ah, je kan per jaar ook vergelijken... Wel leuk om zo met die lijstjes te spelen :-)
Dimitri
Sperwer

Berichtdoor Xyuny op 26 feb 2010, 08:55

En wat leert het lijstje ons vandaag:
- er hebben al 42 waarnemers meer dan 10 vogelsoorten ingegeven dit jaar
- aan de top hebben we een ex aequo van NGE en Dimitri met 75 soorten dit jaar
- Tot dusver dit jaar hebben de toppers bij ons 75 soorten, terwijl in Zuid-West Vlaanderen de toppers er al een kleine honderd hebben. Nochtans had ik het idee dat VA+ een stuk uitgestreker is (maar dat levert niet persé extra soorten op), een meer en gevarieerder biotopen heeft. Nu is het wel zo dat ze in ZWV meer met die lijstjes bezig zijn en meer gaan jagen naar extra soorten, maar verklaart dit de 30% extra? Of zou het daar gewoon beter zijn? :twisted: Of zijn we hier voorzichtiger bij het maken van determinaties? :oops:
- Net als bij ons zijn er daar 42 waarnemers met dit jaar 10 vogelsoorten per jaar.
- Vorig jaar werden in ZWV 172 vogelsoorten ingegeven, bij ons 121 (laat ons zeggen dat we dan nog niet volledig meededen met WN.BE of toch met veel minder mensen)
- Ikzelf ben al opgeschoven ben van plaats 19 naar 14. 8-) De tijd met meer tijd is in aantocht...
- Ik gaf blijkbaar nog nooit een huismus in...(en zo nog een heel lange lijst met andere soorten die toch gezien werden in de regio - te zien dmv de twitcher-lijst) :roll:

Nog werk aan de winkel dus...

De lijstjes vind je hier terug (ge zult moeten de links knippen en plakken, want met die vierkante haken erin, worden ze door de forumsyntax niet herkend:
Voor VA+: http://vwgvap.waarnemingen.be/ranks.php ... =S&exoot=0
Voor ZWV: http://vwgzwv.waarnemingen.be/ranks.php ... S&exoot=00
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor Dimitri op 26 feb 2010, 09:27

Ik geef echt alles in. Maar ik merk dat sommigen nog enkele voor-de-hand-liggende soortjes nog niet hebben ingevoerd. Ik sta nu gelijk met Nico maar hij heeft nog wilde eend, meerkoet, etc... te goed :-)
Dimitri
Sperwer

Berichtdoor N.J.G. op 28 feb 2010, 20:43

meerkoet en wilde eend ingehaald :shock:
N.J.G.
Sperwer

Berichtdoor Dimitri op 28 feb 2010, 22:30

Waar heb je die getwitcht? :lol:
Dimitri
Sperwer

Berichtdoor Lanius op 01 maart 2010, 15:00

Dimitri schreef:Ik heb nog efkes te gaan wil ik Davy inhalen :lol:

en ik moet er nog een hoop invoeren die ik ooit al wel gezien heb (vb Vale Gier). Maar ge kunt maar proberen hé met mij te bedreigen :-)

Op zich is het mogelijk. het is ook niet zo dat ik kleppers heb in de regio. Vale Gier en Griel zag iedereen. Ik zag zelf dat jij Rotgans hebt in de regio! Ik heb die niet. maar heb gelukkig wel Grauwe klauwier.

Ik denk dat Nico mij zonder probleem wel kan inhalen
Vogelwerkgroep Vlaamse Ardennen Plus:
http://vwgvap.waarnemingen.be/waarnemin ... hp?groep=1
Lanius
Buizerd

Berichtdoor Dimitri op 09 maart 2010, 11:58

Nico efkes aan het bijbenen met de lijst van 2010. Enkele bossoortjes toegevoegd: glanskop, boomklever, boomkruiper (Ename) en kuifmees, kruisbek (Lozer).

Had daarnet ook een twijfelgeval in Bos 't Ename. Mogelijks een havik. Heel fors beest, traag glijdend door de boomtoppen, maar slechts een fractie van een seconde gezien. Niet genoeg om sperwer uit te sluiten, jammer.
Dimitri
Sperwer

Berichtdoor Lanius op 22 maart 2010, 14:24

Allé, Nico is weer aan't uitlopen zie ik.
Voor niet meer in de regio te wonen heb ik toch mooi een 7de plaats :-)
Lanius
Buizerd

Berichtdoor Dimitri op 22 maart 2010, 16:39

Ja, ik kom eens een weekend niet buiten en ksta er alweer 11 achter, terwijl ik voor 't weekend gelijk stond :-)

Daarnet een tochtje gedaan van Eine tot in Meilegem en kben er toch weer 2 ingelopen: blauwborst en cetti's.
Dimitri
Sperwer

Berichtdoor jelle vdb op 23 maart 2010, 10:11

Veel buitenlopen doe ik niet in de Vlard+ maar ik werk er sinds niet zo lang wel.
Ik zal dan ook een kantoorlijstje proberen bijhouden.
Alles wat ik van achter mijn bureau in Oudenaarde zie overvliegen komt op de lijst.

Donderdag alvast 2 baltsende zwarte roodstaarten op de trapgevel tegenover het raam.
jelle vdb
Spreeuw

Berichtdoor Xyuny op 23 maart 2010, 13:09

Mooi!

Hier in Zwalm is het voorlopig nog wachten op 'mijn' Zwarte Roodstaart.
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor Dimitri op 23 maart 2010, 18:38

Ja verdomme, Nico is er nen fermen lap op aant geven! Hij is zelfs al mijne cetti's gaan twitchen :lol:
Laatst bijgewerkt door Dimitri op 23 maart 2010, 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Dimitri
Sperwer

Berichtdoor Lanius op 23 maart 2010, 19:19

Tja, Nico was ooit een rasechte twitcher hé

uw waarnemingen vervagen om het hard te spelen :-p
Lanius
Buizerd

Berichtdoor Xyuny op 23 maart 2010, 20:37

Onzen besten, Nico, heeft nu al ergens 101 soorten in onze regio geboekt, met de rest op ruim oplopende achterstand...

't Valt wel niet echt te vergelijken, maar voor gebied "De Gavers" in Harelbeke werden voor 2010 al 119 soorten ingegeven :!: Voor gans WNBE, al 221 soorten ingegeven voor dit ene gebied :!: :!:
Dit is natuurlijk wel deels te verklaren omdat het heel rijk is aan diverse biotopen, om dat het heeeeeel intensief bezocht (2678 waarnemingen totnogtoe dit jaar) wordt door goeie vogelaars (en zo wordt er dan ook heel veel overvliegends waargenomen), ook omdat er een trektelpost is (maar nog niet veel gebruikt in 2010 denk ik).
Dit wil toch al iets zeggen over hoe fantastisch dit gebied is. Ik vraag me af hoeveel soorten daarvan enkel en alleen in de Gavers voorkomen en niet in de rest van hun regio. Of hoeveel soorten zou ZWVL overhouden mochten de Gavers er niet zijn (of hoe uitzonderlijk is "De Gavers" binnen de regio)? Zou dit vlotjes uit WNBE te halen zijn?

Dit niet louter uit een competitieve geest ;-) , maar mijn volgende bedenking is dan dat er bij onze gebieden ongetwijfeld veel meer moet uit te halen zijn, als ze in dezelfde intensiteit zouden bezocht worden als "De Gavers".

We moeten er maar eens aan beginnen, hé. :-D (te beginnen met mezelf natuurlijk :mrgreen: )
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor Vossy op 23 maart 2010, 20:42

Wie sponsort de gele trui? ;)
Vossy
Sperwer

Berichtdoor Xyuny op 23 maart 2010, 20:53

'k Ben nog wat verder oninteressante weetjes aan 't verzamelen (en de WNBE-server wat aan 't belasten):

Voor Gemeente Oudenaarde zijn er in totaal al 181 soorten ingegeven (wat toch ook al een hele hoop is) http://waarnemingen.be/gebied/species_list/24180
En dit jaar al 102 soorten in gemeente Oudenaarde (link) wat toch niet zo slecht is.
... met slechts vier waarnemers die er meer dan 40 soorten ingaven. (link)

Gemeente Zwalm is goed voor 129 soorten in totaal op WNBE (link)
en in 2010 al 78 (link)
met slechts één waarnemer met meer dan 40 soorten dit jaar (link) en 't is ik niet :oops: maar wel ook een inwoner van Zwalm, ene met een mooie tuin.
en om te weten hoeveel waarnemingen elke waarnemer er plaatste moet ik morgen eens terugkomen want nu krijg je deze melding: no entrance between 20.00-23.00 to avoid heavy traffic in the database =O

Nog dit (voor de lijsters): in gans onze regio zijn er dit jaar al 127 soorten ingegeven. (link)
en in regio Zuid-West-Vlaanderen 147 (link)

Tof tof tof die lijstjes...
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor Dimitri op 23 maart 2010, 21:25

Jammer dat er niet wat meer meedoen met die lijstjes in onze regio. 't Zou plezant zijn :)
Dimitri
Sperwer

Volgende

Keer terug naar Vlaamse Ardennen plus