Plaatsnamen regio VA+ in waarnemingen.be

Activiteiten in, vragen over en informatie over de regio Vlaamse Ardennen Plus.

Moderator: Xyuny

Plaatsnamen regio VA+ in waarnemingen.be

Berichtdoor Lanius op 26 jan 2009, 15:19

Momenteel staan er reeds tal van gebieden in waarnemingen.be. Een groot aantal gebieden ontbreken, andere zijn niet correct. Zie ook topic van Zuid-West-Vlaanderen waar ze zelfde probleem constateren.

De beste manier van werken is m.i. dat wij met enkele kenners van onze regio ons eens aan een digitale regiokaart zetten, waar we grenzen op kunnen juisttrekken. Dat is dan amper een paar uurkes werk. En met een pint of een pot koffie erbij nog best leuk ook.
Maar is dit technisch mogelijk ? Kunnen wij aan een dergelijke kaart geraken ? En is een dergelijke kaart dan weer te integreren in die van wnm.be ?

ik ben het eens met deze quote van Yann (op hun topic). Voraleer we ooit overstappen op waarnemingen.be moet sowieso eerst de hele regio in kaart gebracht zijn (of toch grootste deel). De Scheldevallei is compleet, nazareth is compleet dankzij niko, Dankzij GCO zijn ook kouters rond Wannegem reeds compleet.

Gaten situeren zich in de zwalm regio en vlaamse ardennen regio.

Maar er is sowieso nog werk. Wie ziet het eens zitten om samen te komen? Ik beschik op mijn pc over digitale kaarten en programma om in te tekenen. Desnoods doen we een paar sessies.
Vogelwerkgroep Vlaamse Ardennen Plus:
http://vwgvap.waarnemingen.be/waarnemin ... hp?groep=1
Lanius
Buizerd

Re: Plaatsnamen regio VA+ in waarnemingen.be

Berichtdoor Xyuny op 26 jan 2009, 17:53

Het is geen strikte vereiste om gebiedsdekkende benamingen te hebben, dacht ik: men kan steeds van een nabijgelegen plaats starten en de pointer verslepen naar de juiste plaats. Voor de benoede gebieden ware het idd wenselijk dat ze juist zijn.

Best eens afspreken met de plaatselijke mensen: Voor Zwalmvallei bvb Bart Magherman, voor Maarkedal en omstreken bvb Jo Cosijn of Guido Tack? Zelf ben ik weinig meerwaarde wegens te weinig gebiedskennis.
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor Christoph op 26 jan 2009, 19:36

Lanius, kan je mij eens iets meer laten weten over die digitale kaarten en dat programma dat je hebt om ze te bewerken? Lijkt heel interessant want zelf heb ik niets op mijn pc staan in dat verband.
Christoph
Visarend

Berichtdoor Lanius op 27 jan 2009, 13:38

Kaarten en programma, wel... das illegaal cicuit;-) Ik had het om aan thesis te werken en ja, heb het nog altijd. Ondertussen al verouderd, maar werkt perfect.

Het is geen vereiste om gebiedsdekkende regio te hebben, maar zonder dat lijkt het me niet zinnig om over te schakelen. Als je in toekomst overschakelt op nieuw systeem moeten er een paar extra nuttige mogelijkheden zitten aan nieuw systeem. Gebiedsdekkende regio vind ik er 1 van.
Lanius
Buizerd

Berichtdoor graszanger op 09 maart 2009, 21:01

Het is natuurlijk wel zinnig om over te schakelen naar waarnemingen.be .

Met jouw redenering was http://observations.be er nooit gekomen.

Er zitten natuurlijk wel vele extra nuttige mogelijkheden aan het nieuw systeem, maar je moet ze willen zien en durven bekendmaken aan de mensen binnen VA+.
Daarom ben ik ook zelf ermee van start gegaan zonder te wachten op mensen die steeds weer dingen uitvinden om toch maar niet over te schakelen.

Wij weten ondertussen allemaal dat het hier niet alleen om het systeem zelf gaat, maar om andere zaken die niets met de natuur te maken hebben, en daarvoor is http://waarnemingen.be opgericht.
graszanger
Bosuil

Berichtdoor N.J.G. op 12 maart 2009, 14:13

Beste Graszanger,

U bent misschien wat meer openstaand voor nieuwe webtoepassingen; de doorsnee vogelkijker die naar onze vogelwerkgroep komt is dit minder. Wij hebben moeite gehad om de vogelkijkers naar het internet te bewegen en willen eens ze het gebruiken liefst dat ze ook blijven en niet afgeschrikt worden door nieuwe initiatieven. Ter illustratie: zie hoe het aantal posts op dit forum voor de Vlaamse Ardennen is gekelderd! Toegegeven: ook voor mij is dit de eerste post sinds de omschakeling.

U bent altijd welkom op de VWG-vergaderingen (normaal gezien worden de uitnodigingen ook naar u verstuurd) om u van de houding van de leden te vergewissen en zelfs zelf uw methode van registeren toe te lichten. Het spreekt immers tot de verbeelding om in het veld alles onmiddellijk op de goede plaats in te kunnen voeren.

Het uitblijven van acties van de makers om onze bedenkingen weg te werken, neemt niet weg dat wij vroeg of laat de overstap maken, en er de ongemakken zullen bijnemen. Normaal gezien komt er nog een informatieavond voor de vogelkijkers uit onze streek.

Ik weet niet wat u bedoelt met "Wij weten ondertussen allemaal dat het hier niet alleen om het systeem zelf gaat, maar om andere zaken die niets met de natuur te maken hebben,...". Het lijkt mij een foutieve bewering.

Vriendelijke groeten en hopelijk tot op één van de komende bijeenkomsten.
NJG
N.J.G.
Sperwer

Berichtdoor Lanius op 12 maart 2009, 16:35

Ik snap eigenlijk ook niet wat graszanger bedoeld.
Is het zo onlogisch dat als je een systeem hebt dat al goed werkt, je niet zomaar op de kar springt met iets nieuws, maar wacht tot je een aantal dingen goed hebt uitgewerkt?

Bovendien is mijn oorspronkelijke post er juist om de overgang naar waarnemingen.be die er vroeg of laat komt in te zetten. En dan krijg je zo een (gefustreerde?) reactie?

Volgens mij zijn er andere motieven die meespelen waarom graszanger zo reageert :mrgreen:
Lanius
Buizerd

Berichtdoor roelandlibeer op 12 maart 2009, 19:31

Persoonlijk vind ik dat het argument van de gebiedsnamen er geen is. Je kunt toch heel eenvoudig op een kaartje aangeven waar de waarneming gedaan is. Zo woon ik in Wevelgem en worden mijn tuinwaarnemingen voorlopig geregistreerd als waarnemingen in Heule, niet eens een buurgemeente (postcodeprobleem). So what, de coördinaten zijn juist gekend. Met tijd en boterhammen worden alle gebieden wel juist benoemd.
Ook vind ik dat de makers echt wel de moeite doen om bemerkingen zo vlug mogelijk te behandelen en aanpassingen door te voeren. Zie maar in de betreffende topics.
roelandlibeer
Bosuil

Berichtdoor Lanius op 12 maart 2009, 19:51

mensen, leer eens lezen wat er staat aub.

Dit topic is gestart om vrijwilligers te zoeken om regio gebiedsdekkend te maken.

Voor de rest: of we als werkgroep zomaar onmiddellijk moet overstappen en ons goed werkende site deliten en blablabla... dat is een heel ander onderwerp en daar dient dit topic niet voor. De vwg van VA+ heeft beslist nog even te wachten met over te stappen. Dat is niet in 1,2,3 beslist, maar met een heleboel mensen en na alles op een rijtje te zetten, zowel voor- als nadelen (en gebiedsdekkende regio hebben staat daar volledig los van). Ben je niet akkoord met die beslissing, kom dan naar de vergadering of maak uw ongenoegen kenbaar via de goede kanalen maar niet in dit topic. Dit dient enkel om regio gebiedsdekkend te maken en iedereen ziet toch in dat zoiets nuttig is?

ontopic blijven dus.

ik vond het gewoon een meerwaarde om als we ooit overstappen dat de regio gebiedsdekkend was... (dit is geen vereiste, maar wel een meerwaarde want uiteindelijk waren we voor huidige site ook aan het zoeken om te werken met gebiedsdekkende regio op kaart)
Lanius
Buizerd

Berichtdoor graszanger op 12 maart 2009, 20:23

N.J.G. schreef:Beste Graszanger,

...

...

...

Ik weet niet wat u bedoelt met "Wij weten ondertussen allemaal dat het hier niet alleen om het systeem zelf gaat, maar om andere zaken die niets met de natuur te maken hebben,...". Het lijkt mij een foutieve bewering.

Vriendelijke groeten en hopelijk tot op één van de komende bijeenkomsten.
NJG

Dat is een nogal gevoelig onderwerp om open te bespreken, maar ik zal het vaag houden om niemand voor het hoofd te stoten, er bestaan meningsverschillen tussen de overheidsinstellingen (zowel aan Vlaamse als aan Waalse kant) en de vzw's die met de natuur bezig zijn alsook tussen individuele personen in die beide partijen, zodat elkeen op zijn standpunt blijft, wat betreft http://waarnemingen.be en http://observations.be.
graszanger
Bosuil

Berichtdoor Xyuny op 13 maart 2009, 08:28

Ik kan hier weinig aan toevoegen, maar wil - zonder op iemand in het bijzonder te reageren - toch beklemtonen dat de houding van VWG VA+ in het waarnemingen.be-dossier bepaald wordt door wat het bestuur van de VWG VA+ vindt, dat het beste is voor de meeste/gemiddelde vogelkijkers in onze regio.
Dat er in de heel diverse groep van die vogelkijkers, mensen zijn (soms inclusief onszelf), die wat verder af staan van die 'gemiddelde vogelkijker', en waarvoor de gekozen oplossing niet ideaal is, is normaal: de groep is veel te divers om voor iedereen de perfecte oplossing te kunnen bieden. Niettemin kijken we vooruit naar een uiteindelijke overstap, en zullen we dat trachten op een zo vlot mogelijk manier te laten verlopen zodat geen enkel 'schaap van de kudde' vereenzaamd achterblijft, hetgeen bij zo'n verandering maar al te gemakkelijk voorvalt volgens onze ervaring met de overstap naar ons ingavesysteem, enkele jaren terug.

We zitten met een (te) grote regio en met (veel te) weinig vogelkijkers om daar lichtvaardig te kunnen over beslissen. Aan de ene kant steken we veel energie in het laten toenemen van het aantal vogelkijkers (cfr. cursus, uitstappen,...) waardoor het dom zou zijn door te grof handelen aan de andere kant, er te gaan kwijtspelen.
Vandaar bvb Davy's betrachting gebiedsdekkende namen te voorzien (wat dus idd niet noodzakelijk is, maar wel comfortabel voor de gebruiker).

Wie wil meewerken aan het beleid hieromtrent, is heel welkom op onze volgende bestuursvergadering op woensdag 8 juli, om 20u in Heurne. Voor meer inlichtingen kun je mij contacteren.

Voor de rest: back to topic: hoe krijgen we de regio gebiedsdekkend benoemd?
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor N.J.G. op 13 maart 2009, 08:56

Plaatsnamen zijn inderdaad geen strikte vereiste.

Zo ga ik nu en dan eens in de buurt van Doornik naar de vogels kijken. De plas had in het begin geen naam en werd zelfs tot een andere gemeente gerekend (er verscheen automatisch Havinnes wanneer ik de pointer op de plas zette).
Ikzelf heb geen actie ondernomen om dat te corrigeren, maar achteraf is men dit in Wallonië (onder impuls van observations.be veronderstel ik) blijkbaar ook gaan verfijnen en nu staat er (dacht ik) Bethomée, Gaurain-Ramecroix, hetgeen het juiste is.
Aangezien mijn eerdere waarnemingen opgeslagen werden met de X- en Y-coördinaten, verschijnen nu ook mijn eerdere waarnemingen wanneer men de nieuw ingegeven plaatsnaam selecteert.
Gebiedsdekkende naamgeving is dus inderdaad niet nodig, maar als je achteraf iets wil opzoeken is het wel bijzonder wenselijk. Dus best er toch eens werk van maken.

Kan het op de volgende VWG-vergadering van VA+ of is het dan al te laat? Het biedt de mogelijk om de eerstvolgende ledenbijeenskomst eens te horen van waar onze mensen komen en aldus wat extra mensen uit te nodigen van de gebieden die nog niet werden ingekleurd.

MVG
NJG
N.J.G.
Sperwer

Berichtdoor citreola op 13 maart 2009, 10:41

N.J.G. schreef:Plaatsnamen zijn inderdaad geen strikte vereiste.

Zo ga ik nu en dan eens in de buurt van Doornik naar de vogels kijken. De plas had in het begin geen naam en werd zelfs tot een andere gemeente gerekend (er verscheen automatisch Havinnes wanneer ik de pointer op de plas zette).
Ikzelf heb geen actie ondernomen om dat te corrigeren, maar achteraf is men dit in Wallonië (onder impuls van observations.be veronderstel ik) blijkbaar ook gaan verfijnen en nu staat er (dacht ik) Bethomée, Gaurain-Ramecroix, hetgeen het juiste is.
MVG
NJG

Deze plas bezoek ik af en toe sinds lang en er is me gezegd dat de plas tot grondgebied van Gaurain-Ramecroix behoort. Op de stafkaart uit 1975 staan de gemeentegrenzen van voor de fusie er niet meer op, dus onmogelijk om uit te maken op welk grondgebied de plas nu juist ligt. Als je echter deze link gebruikt http://nl.wikipedia.org/wiki/Havinnes zal je zien dat de plas juist op grondgebied van Havinnes ligt... De plas ligt in ieder geval op de grens en we zullen het maar bij Gaurain-Ramecroix houden gezien het van oudsher zo bekend is...
citreola
Sperwer

Berichtdoor graszanger op 13 maart 2009, 13:14

Xyuny schreef:Ik kan hier weinig aan toevoegen, maar wil - zonder op iemand in het bijzonder te reageren - toch beklemtonen dat de houding van VWG VA+ in het waarnemingen.be-dossier bepaald wordt door wat het bestuur van de VWG VA+ vindt, dat het beste is voor de meeste/gemiddelde vogelkijkers in onze regio.
Dat er in de heel diverse groep van die vogelkijkers, mensen zijn (soms inclusief onszelf), die wat verder af staan van die 'gemiddelde vogelkijker', en waarvoor de gekozen oplossing niet ideaal is, is normaal: de groep is veel te divers om voor iedereen de perfecte oplossing te kunnen bieden. Niettemin kijken we vooruit naar een uiteindelijke overstap, en zullen we dat trachten op een zo vlot mogelijk manier te laten verlopen zodat geen enkel 'schaap van de kudde' vereenzaamd achterblijft, hetgeen bij zo'n verandering maar al te gemakkelijk voorvalt volgens onze ervaring met de overstap naar ons ingavesysteem, enkele jaren terug.

...

Welnu, ik vind dat http://waarnemingen.be een gebruiksvriendelijker invoermodule is dan die welke nu door VA+ wordt beschouwd als zijnde het beste voor de meeste/gemiddelde vogelkijkers in onze regio. Het feit dat het 20-tal mensen dat regelmatig waarnemingen ingeeft op de invoermodule van VA+ , nog niet in staat zou zijn over te stappen op http://waarnemingen.be betwijfel ik sterk en is eigenlijk beledigend voor die mensen.
graszanger
Bosuil

Berichtdoor Lanius op 13 maart 2009, 16:45

er hebben tot nu toe 161 mensen waarnemingen ingevoerd, de 1 al wat actiever dan de ander. Ze zijn allen belangrijk, niet alleen de 20 personen die het vaakst iets melden.

naast gebruiksvriendelijkheid van invoeren (wat subjectief is) komt er véél meer bij kijken. stom voorbeeld: Nu kan je met een druk op de knop alle waarnemingen van de schelde eruit halen, in waarnemingen.be kan dit nog niet (schelde is niet aangeduid)... nu kan je zeggen... duid het aan op kaart en stuur het op, welja, daar dient dit topic voor!
Ik denk dat niemand van vogelwerkgroep VA+ zegt dat waarnemingen.be slecht is, integendeel. Maar het merendeel wil gewoon bij een overstap ervoor zorgen dat alles tiptop in orde is. We zijn niet gehaast om over te stappen, want we hebben iets dat goed werkt. laten we dan eerst het nieuwe zoveel mogelijk in orde brengen en wachten op nog een paar aanpassingen voor we overstappen. Ik zie niet in wat daar verkeerd aan is. We zitten in een luxeprobleem :lol:
Lanius
Buizerd

Berichtdoor graszanger op 14 maart 2009, 13:24

Lanius schreef:.

naast gebruiksvriendelijkheid van invoeren (wat subjectief is)

Dit is natuurlijk zo niet, gebruiksvriendelijkheid kan objectief worden nagegaan. Voor mij stopt hiermee het debat over http://waarnemingen.be binnen het raam van regio VA+
graszanger
Bosuil

Berichtdoor Xyuny op 14 maart 2009, 15:35

graszanger schreef:Dit is natuurlijk zo niet, gebruiksvriendelijkheid kan objectief worden nagegaan. Voor mij stopt hiermee het debat over http://waarnemingen.be binnen het raam van regio VA+

't Is er hier dan ook inderdaad de plaats niet voor, zoals eerder al enkele keren aangehaald, maar wel op de bestuursvergaderingen, waar op iedereen welkom is, die wil meewerken met de VWG.

En iets over die gebruiksvriendelijkheid: die is toch voor diverse individuen verschillend. Een toestel met een goeie gebruiksvriendelijkheid voor een kleuter heeft niet noodzakelijk de grootste gebruiksvriendelijk voor een ingenieur en andersom. Een "senioren-gsm" is ook gemaakt om een grote gebruiksvriendelijkheid te hebben voor die bepaalde doelgroep, maar heeft voor mezelf dan weer niet de grootste gebruiksvriendelijkheid, want de voor senioren verondersteld minder gebruikte functies, zitten te diep verscholen in de menus.
Zo dus ook met computerprogramma's en invoerprogramma's zoals waarnemingen.be. Die kunnen een gans andere aanvoelen van gebruiksvriendelijkheid hebben, afhankelijk van bvb. de gebruikers' ervaring met computer en zo, en die computerkennis van onze vogelaars loopt van het ene uiterste tot het andere. Niet gemakkelijk om voor allen tot één en dezelfde oplossing te komen, en dit weten we al van bij het invoeren van onze invoermodule enkele jaren geleden.
Dit dus enkel om de complexiteit wat te duiden, en waarmee geen standpunt voor of tegen waarnemingen.be wordt ingenomen.
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor graszanger op 18 maart 2009, 16:54

Lanius schreef:Kaarten en programma, wel... das illegaal cicuit;-) Ik had het om aan thesis te werken en ja, heb het nog altijd. Ondertussen al verouderd, maar werkt perfect.

...

Je hebt daar niets illegaals voor nodig. Je gaat naar http://www.gisoost.be ,drukt de topografische kaarten af van de gemeente die je goed kent. Je duidt de gebieden aan die voor vogels (of andere dieren en / of planten) interessant zijn of welke je regelmatig bezoekt. Je scant die kaartjes weer in en stuurt ze naar Gerald Driessens en een tijdje erna heb je je gebieden op http://waarnemingen.be. Voor de naamgeving gebruik je best de in jouw Natuurpuntafdeling gangbare namen. Dus je hoeft helemaal niet tot juli te wachten, best overleg je wel met mensen uit jouw gemeente mochten er nog mensen zijn die natuurwaarnemingen verrichten in bedoelde gebieden.
graszanger
Bosuil

Berichtdoor Lanius op 18 maart 2009, 18:15

maar mijn illegale kaartjes maken het voor gerald wel super gemakkelijk. Alles is voor hem ingetekend!
Maar zoals gezegd: voor onze regio ben ik op zoek naar mensen die me willen helpen om regio gebiedsdekkend in te tekenen.
Maar hoe het gebeurt maakt me niet uit, op papier, digitaal, whatever...
Lanius
Buizerd

Berichtdoor Lanius op 19 maart 2009, 11:43

u43hvs schreef:op dit moment is het zo dat het gebied wat fysiek met nummer aan de waarneming is gekoppeld in de export meegenomen wordt.
Tijdens de export wordt dus niet gekeken in welk gebied het punt ligt.
Waarom niet ?
1. een punt kan met gemak in meerdere gebieden liggen, welke kies je dan ?
2. het bepalen van het gebied via de polygoon is vrij tijdrovend (gemiddeld 20-30 msec per waarneming) als je dan een paar duizend waarnemingen wilt exporteren zal de software je uit de database gooien omdat de query te lang duurt.
3. De invoerder kan bewust gekozen hebben om het punt in een bepaald gebied te plaatsen (b.v. bij een gebied dekkende invoer), dan moet je niet in de export een ander gebied te voorschijn toveren.

uit bovenstaande mail (zie topic vragen over waarnemingen.be) kan ik dus enkel maar concluderen dat we vooraleer we overstappen we toch best gebiedsdekkend te werk moeten gaan
Lanius
Buizerd

Volgende

Keer terug naar Vlaamse Ardennen plus