Plaatsnamen regio VA+ in waarnemingen.be

Activiteiten in, vragen over en informatie over de regio Vlaamse Ardennen Plus.

Moderator: Xyuny

Re: Plaatsnamen regio VA+ in waarnemingen.be

Berichtdoor graszanger op 24 maart 2009, 12:27

Lanius schreef:.. komt er véél meer bij kijken. stom voorbeeld: Nu kan je met een druk op de knop alle waarnemingen van de schelde eruit halen, in waarnemingen.be kan dit nog niet (schelde is niet aangeduid)... nu kan je zeggen... duid het aan op kaart en stuur het op, welja, daar dient dit topic voor!

op http://www.vwg-vlaamseardennenplus.be/waarnemingen.php kan ik als gewone sterveling alleen de waarnemingen in chronologische volgorde lezen, ik kan ze niet bekijken per gebied (dus ook niet die van de Schelde), noch per waarnemer, ik kan dus niet zeggen , ik typ 'Bois Joly' en nu komen alle waarnemingen van het Bois Joly te voorschijn.
graszanger
Bosuil

Berichtdoor graszanger op 24 maart 2009, 12:34

N.J.G. schreef:Beste Graszanger,

... Ter illustratie: zie hoe het aantal posts op dit forum voor de Vlaamse Ardennen is gekelderd! Toegegeven: ook voor mij is dit de eerste post sinds de omschakeling.

...

NJG

Ja, als ik op een vraag om uitleg waarom de belangrijkste waarnemingen van mij niet in Oriolus terechtkwamen, terwijl ze allemaal netjes en op tijd in een Excel-formulier werden gestuurd en aan de juiste persoon en een groot deel van diezelfde waarnemingen ook nog eens op dit forum werden geplaatst, een bot antwoord kreeg van iemand dat hij zich van het forum niets aantrok , maar niet wist waarom ze niet in Oriolus terechtkwamen (voor de waarnemingen van 2007 gebeurde trouwens opnieuw hetzelfde, ik wacht nog altijd op een verklaring), heb ik daaruit mijn conclusies getrokken.
graszanger
Bosuil

Berichtdoor Lanius op 24 maart 2009, 13:49

nu voel ik me wel geviseerd:

ik kan de mail terug opzoeken! Ik was helemaal niet bot, integendeel zelfs! Ik heb gewoon gezegd dat ik me van waarnemingen op forum niets aantrok! Waarom zou ik, ik ben niet de persoon die alles tracht af te schuimen voor waarnemingen in oriolus te zetten. dat was ook nooit de afspraak. We hebben een goed werkende site, die gebruikt moet worden om andere mensen met een minimum aan extra werk op te zadelen. Ik stuur (stuurde?) jaarlijks de waarnemingen van onze site op naar Oriolus. Daarbij kwamen nog de aanvullingen van mensen die alles in excel staken. 2 mogelijkheden dus:

1: je stuurde te laat je waarnemingen door in excel
2: je waarnemingen kwamen helaas niet in aanmerking om in oriolus te komen (of ze hebben er over gekeken).

Ik heb jaarlijks tientallen waarnemingen die niet in oriolus komen of in Meander, ondanks dat ik ze doorgegeven heb. Ik zit daar ook niet over te vitten. Maar ik geniet misschien eerder van de vogels zelf, ipv mijn naam te zien staan in een boekske.
Vogelwerkgroep Vlaamse Ardennen Plus:
http://vwgvap.waarnemingen.be/waarnemin ... hp?groep=1
Lanius
Buizerd

Berichtdoor yann op 24 maart 2009, 14:34

Goede vrienden van VA+,

Efkes aandachtig dit topic gelezen. Daarom een korte getuigenis vanuit een regio die ook een erg goed werkend verwerkingssysteem had (al sedert 1990).
VWG Zuid-West-Vlaanderen is overgestapt op waarnemingen.be en we stellen vast :
- wnm.be is een zalig systeem om mee te werken
- wnm.be is poepsimpel en snel
- wnm.be genereert overzichten die we anders nooit hadden
- wnm.be trekt tal van waarnemers aan (die hun gegevens plots intikken) waar we nog nooit hadden van gehoord (en waar we niks hebben moeten voor doen)

Maar inderdaad :
- er zitten nog kinderfoutjes aan, maar wnm.be heeft er oren naar (zie forum op de desbetreffende topics)
- de exports kunnen wellicht beter (maar het kan ook zijn dat wij er nog onvoldoende goed kunnen mee werken)

Als we ons weer uit wnm.be zouden trekken, wordt ons VWG-bestuur voltallig aan de deur gezet ;-)
Nie twijfelen dus, durf er maar voor gaan. Er gaan altijd foutjes aan zitten (alles kan beter), maar dat mag de pret niet drukken.
Als het nodig is , willen we graag helpen, waar we kunnen.
yann
Steenarend

Berichtdoor graszanger op 24 maart 2009, 17:10

Lanius schreef:nu voel ik me wel geviseerd:

ik kan de mail terug opzoeken! Ik was helemaal niet bot, integendeel zelfs! Ik heb gewoon gezegd dat ik me van waarnemingen op forum niets aantrok! Waarom zou ik, ik ben niet de persoon die alles tracht af te schuimen voor waarnemingen in oriolus te zetten. dat was ook nooit de afspraak. We hebben een goed werkende site, die gebruikt moet worden om andere mensen met een minimum aan extra werk op te zadelen. Ik stuur (stuurde?) jaarlijks de waarnemingen van onze site op naar Oriolus. Daarbij kwamen nog de aanvullingen van mensen die alles in excel staken. 2 mogelijkheden dus:

2: je waarnemingen kwamen helaas niet in aanmerking om in oriolus te komen (of ze hebben er over gekeken).

...

Jij hebt mij verzekerd dat mijn waarnemingen in Oriolus zouden komen ook al gebruikte ik niet jullie site en ook dat jij de belangrijkste van dit forum zou plukken, maar jij bent je afspraak niet nagekomen.

Ik citeer hieronder:

' From: Davy De Groote
To: Dirk Verroken
Sent: Friday, December 31, 2004 11:24 AM
Subject: waarnemingen meander-Oriolus

Hallo Dirk,

...

Voor artikel in meander worden de waarnemingen gebruikt (door Jurgen Dewolf) die op de website staan en in onze databank zitten, dus al uw waarnemingen naar ivan zou hij in princiepe moeten lezen.
Voor oriolus: Die krijgen eigenlijk onze databank. In het tweede geval (dat je uw waarnemingen tijdelijk niet noteert) zal oriolus dus uw waarnemingen niet ontvangen (tenzij de heel speciale waarnemingen die op website komen of die je op vogellijn of Belgian Birds zet zoals Orpheusspotvogel te Ronse, ... die komen er zeker terecht) ..'

Dit gebeurde zowel voor waarnemingen uit 2006 en 2007 en het lag niet aan Dirk Symens dat mijn waarnemingen niet in Oriolus kwamen.
Laatst bijgewerkt door graszanger op 25 maart 2009, 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt
graszanger
Bosuil

Berichtdoor graszanger op 24 maart 2009, 20:23

Lanius schreef::

... 2 mogelijkheden dus:

...

1. Ik stuurde mijn waarnemingen op tijd door
2. mijn waarnemingen kwamen wel in aanmerking om in Oriolus te komen omdat ik ze dan later zelf naar Dirk Symens heb verstuurd (toen ze niet in Oriolus waren gepubliceerd) die ze als addendum in Oriolus heeft gepubliceerd.
Bovendien kwamen al mijn waarnemingen die in aanmerking kwamen om in Oriolus te komen , in Oriolus voor ik ze via de VWG van VA+ verstuurde. Toen ik ze eigenhandig naar Dirk Symens stuurde, is er nooit een probleem geweest.
Laatst bijgewerkt door graszanger op 25 maart 2009, 08:24, in het totaal 2 keer bewerkt
graszanger
Bosuil

Berichtdoor graszanger op 24 maart 2009, 21:48

Lanius schreef:....

Ik heb jaarlijks tientallen waarnemingen die niet in oriolus komen of in Meander, ondanks dat ik ze doorgegeven heb. Ik zit daar ook niet over te vitten. Maar ik geniet misschien eerder van de vogels zelf, ipv mijn naam te zien staan in een boekske.

Ik heb tientallen waarnemingen die niet in Oriolus of in Meander komen, hoewel ik ze doorgegeven heb. Ik zit daar ook niet over te vitten. Ik geniet zeker even veel en waarschijnlijk zelfs meer dan u van de vogels zelf, anders zou ik niet altijd in mijn buurt of in Harchies rondlopen maar ook altijd in de Ardennen of aan de kust rondlopen ...
En als mijn waarnemingen de moeite waard zijn te worden gepubliceerd, waarom zouden ze er dan niet mogen in komen, is het misschien omdat ik bijna nooit de invoermodule van VA+ heb gebruikt ?
graszanger
Bosuil

Berichtdoor Xyuny op 25 maart 2009, 08:06

Neenee, ik geniet het allermeest van naar vogels te kijken... :evil:
Jammer dat ik er bijna geen tijd meer voor heb... :mrgreen:

Jongens, laat ons ons eerder concentreren op de toekomst dan zagen over 't verleden of via 't forum het grote gelijk aan onze kant te halen. Via welke weg de waarnemingen in een database geraken is een detail, zolang ze maar in een grote database geraken (deze van VA+ of NP). Uiteindelijk zullen ze toch ooit eens samengevoegd worden, nu of over 50 jaar, of ergens daartussen.

Dat Lanius moeite wil steken in het gebiedsdekkend maken de benamingen, maakt ons heel gelukkig. Dat Graszanger nog steeds veel waarnemingen doorstuurt, maakt ons ook heel gelukkig. Dat beide heren heel erg genieten van naar vogels te kijken, maakt ons - zo mogelijk - nog gelukkiger.
We gaan nu weer geen ouwe koeien uit de sloot halen, hé.

Back to topic.
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor Lanius op 25 maart 2009, 10:44

die mail die jij aanhaalt dateert van 2004 (allé, bijna 2005). Sindsdien is er véél veranderd want ik spreek er nog over de site van Ivan... (en waar was ik nu "bot" in mijn antwoord???)
Sinds invoermodule VA+ is het werk er voor ons op vereenvoudigd(maar best). De waarnemingen van op onze site komen zeker in oriolus terecht (ik stuur ze nog steeds door). Andere waarnemingen die tijdig worden nagezonden via bv excel proberen we ook op te sturen, maar voor mij geen prioriteit, al doe ik mijn best.
Dit is besproken geweest op een vergadering en goedgekeurd door de aanwezigen. Helaas, in die tijden viel het werk nogal vaak op de schouders van vaak dezelfde mensen en dan wordt er wel eens iets vergeten zekers.
Lanius
Buizerd

Berichtdoor graszanger op 25 maart 2009, 12:05

Lanius schreef:... (en waar was ik nu "bot" in mijn antwoord???)
...

Ik heb niet uit de mail geciteerd waarin jij in mijn ogen 'bot' was, maar uit een andere mail.
graszanger
Bosuil

Berichtdoor graszanger op 25 maart 2009, 12:11

Lanius schreef:..
Sinds invoermodule VA+ is het werk er voor ons op vereenvoudigd(maar best). De waarnemingen van op onze site komen zeker in oriolus terecht (ik stuur ze nog steeds door). Andere waarnemingen die tijdig worden nagezonden via bv excel proberen we ook op te sturen, maar voor mij geen prioriteit, al doe ik mijn best.
Dit is besproken geweest op een vergadering en goedgekeurd door de aanwezigen. Helaas, in die tijden viel het werk nogal vaak op de schouders van vaak dezelfde mensen en dan wordt er wel eens iets vergeten zekers.

Waarom kon jij dat niet dadelijk toegeven ? Wat is daar nu toch aan ? Niks, hé .

Toch is er ook één waarneming die in Oriolus moest komen en welke ik met de invoermodule VA+ heb doorgegeven, niet in Oriolus gepubliceerd, maar ik heb het zo gelaten, omdat ik doorhad dat jij je afspraken niet kon nakomen.

Enfin, in het vervolg moet niemand nog op de seizoensoverzichten van Oriolus wachten, je kan het allemaal en gewoonlijk de dag zelf nog lezen op htt://waarnemingen.be.

P.S. Op de onvolprezen site van VA+ kon ik de waarnemingen uit 2007 niet eens meer raadplegen ...
graszanger
Bosuil

Berichtdoor Lanius op 25 maart 2009, 12:41

als de waarneming is ingevoerd op de site, is het doorgegeven aan oriolus. Zo simpel is het. Dan moet de "fout" liggen bij de mensen die de waarnemingen van oriolus samenstellen hoor (wat begrijpelijk is aangezien ze massa's waarnemingen krijgen en er dus zeker af en toe vergeten). Ik stuur de waarnemingen nu nog altijd door.

Maar kijk graszanger, we weten dat je nooit voor onze site was en er geen gebruik wilde van maken. Je bent nochtans uitgenodigd geweest op de vergaderingen, ik heb je gevraagd aanpassingen voor te stellen welke we ten dele hebben gedaan. Achteraf afbreken is gemakkelijk als je er niet wil aan meewerken.

en waarom ik dat niet wou toegeven? Ik heb dat volgens mij toegegeven in een mail naar jou!(waarschijnlijk die botte).
Lanius
Buizerd

:-)

Berichtdoor BartU op 25 maart 2009, 12:48

Toch ff melden dat dit zo langzamerhand een van mijn favoriete topics aan het worden is :-D
BartU
Spreeuw

Berichtdoor graszanger op 25 maart 2009, 12:56

Lanius schreef:....

Maar kijk graszanger, we weten dat je nooit voor onze site was en er geen gebruik wilde van maken. Je bent nochtans uitgenodigd geweest op de vergaderingen, ik heb je gevraagd aanpassingen voor te stellen welke we ten dele hebben gedaan. Achteraf afbreken is gemakkelijk als je er niet wil aan meewerken.

...

Ik ben nooit tegen de site van VA+ gekant geweest, maar voor iemand met 1000-en waarnemingen is het Excel-blad meer aangepast en dat heb jij zelf toegegeven.
Nu is er sinds mei 2008 http://waarnemingen.be en daarop gaat het sneller om reeksen waarnemingen in te geven, dus geef ik daaraan de voorkeur.
Sinds 3 september 2008 kan ik bovendien al mijn natuurwaarnemingen via mijn pda's ingeven op het terrein zelf en dat is de max!
graszanger
Bosuil

Berichtdoor Lanius op 25 maart 2009, 13:51

Ik vind ik waarnemingen.be op een heleboel zaken ook de max hoor (en excelformulieren zijn zeker handiger dan invoermodule VA+)! Mijn waarnemingen van buiten de regio plaats ik ook op waarnemingen.be! Het is dus niet de bedoeling die site te boycotten of wat dan ook (véél mensen trekken onterecht die conclusie) En dit topic is er gekomen om regio gebiedsdekkend te maken op waarnemingen.be... dus eigenlijk met de bedoeling om er naar over te schakelen!
Lanius
Buizerd

Berichtdoor N.J.G. op 25 maart 2009, 18:24

Lanius schreef:..
... Helaas, in die tijden viel het werk nogal vaak op de schouders van vaak dezelfde mensen ...

Er is op dat vlak nog niets veranderd in onze werkgroep...
Ik voorzie zelfs ernstige problemen om volgend jaar de watervogeltellingen (toch één van de meest aantrekkelijke projecten)nog gebiedsdekkend georganiseerd te krijgen.

Maar ja, met op het forum op een verkeerd topic te zitten zagen los ik ook niets op...
ik zwijg maar
N.J.G.
Sperwer

Vorige

Keer terug naar Vlaamse Ardennen plus