Trektellen in VA+

Activiteiten in, vragen over en informatie over de regio Vlaamse Ardennen Plus.

Moderator: Xyuny

Trektellen in VA+

Berichtdoor Xyuny op 11 sep 2008, 13:32

Op de vogelkijkersbijeenkomst gisteren, hebben we het thema even behandeld. Op dit topic zullen we aankondigen wie er eventueel waar gaat trektellen. Geïnteresseerden kunnen hier dan ook verdere plannen en afspraken duidelijk maken.

Zo, gisteren bleek bij het bekijken van de regiokaart dat er hoogstens geteld werd in het deel van onze regio dat eerder in het noord-westen ervan ligt (TTP Lede Kruishoutem). Dit ligt dan nog in lijn met TTP Mortagnebos, wat misschien wat als verspilling van energie kan gezien worden (ik weet het: zeer bediscussieerbaar).

Het ware daarom tof om eens een locatie te vinden meer naar het Zuid-oosten in de regio. Ik had al twee posities gevonden in Zwalm, zie vorig topic: http://www.natuur-forum.be/topic.asp?whichpage=2&TOPIC_ID=5898#145499, maar die zijn ook nooit 100% goed: te veel geluid van nabijgelegen weg (Steenland) of mais (St-Denijs boekel).

Ludo heeft een plaatsje ontdekt, ergens in Maarkedal, dat goed zou kunnen zijn.

Zaterdagmorgen gaan Ludo en ik het eens gaan uittesten. Wie ook wil afkomen, laat hieronder maar iets weten (of per email/GSM).

Hoe meer zielen, hoe meer ogen, en hoe meer ogen, hoe meer vogels. [^][;)]
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor Xyuny op 12 sep 2008, 08:01

Zondag worden betere trektel-omstandigheden dan zaterdag. 't ware tof om eens twee trektelposten te bemannen in VA+, maar wellicht is dit een te grote ambitie?

Afhankelijk van onze besluiten zaterdag, wanneer we een goede plek zoeken in Maarkedal, kunnen we beslissen waar we zondag gaan staan. Meer nieuws volgt dus nog zaterdag.
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor Xyuny op 13 sep 2008, 17:32

Morgen staan we op onze nieuwe trektelpost TTP Rizoikouter: zie ook [url="http://www.natuur-forum.be/topic.asp?TOPIC_ID=7011"]het topic met de waarnemingen van TTP Rizoikouter[/url] voor een plannetje.
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor nel op 13 sep 2008, 18:48

Wat Steenland (Rekelberg) betreft, ik vertoefde daar maandagnamiddag (8 sept) enige tijd en merkte dat er meer "beweging" was in oostelijke richting (boven Zwalmbeek), da's één; storend verkeer op de baan Zwalm - Brakel is twee, TTP Baaigemkouter is bijna letterlijk zichtbaar pal Noord en bovendien wordt het zicht naar West belemmerd door de bomenrij langs de weg. Een leuke plaats voor mij om op weg naar huis, na het werk, even halt te houden maar als TTP inderdaad nogal zwak voor échte vogelaars ... Hopelijk tot binnenkort ergens te velde!
nel
Koolmees

Re: Trektellen in VA+

Berichtdoor Vossy op 24 okt 2009, 12:20

Wie doet morgen mee aan de simultaantrektelling te Wannegem-Lede?
Vossy
Sperwer

Berichtdoor colembie op 25 okt 2009, 22:10

Wist niet dat het vandaag simultaantelling was aan de huisepontweg in W-L.
Heb vandaag eens een tellingske (test) gedaan op de Kapellekouter (galgestraat) in Kruishoutem van 9u20 tot 11u00.
Totalen
aalscholver:27
veldl:337
vink:192
spreeuw:1015
grasp:57
kneu:18
witte kwik:3
keep:24
ijsgors: 1 terplaatse!
colembie
Koolmees

Berichtdoor N.J.G. op 31 okt 2009, 16:39

Dan heb je het op een aantal vlakken op kortere tijd toch beter gedaan dan wij. De telling vind je op:
http://www.trektellen.nl/trektelling.as ... e=0&taal=1

mvg
N.J.G.
N.J.G.
Sperwer

Berichtdoor Dimitri op 03 maart 2010, 18:00

Ik heb maandag een uur staan trektellen aan de Langemeersen op de dijk van het opgespoten terrein. In vergelijking met de vorige jaren is de dijk verhoogd waardoor je nog een beter uitzicht hebt.

Qua beweging viel het wel serieus tegen, waardoor ik al gestopt ben na een uur. Ik ben wel van plan om er tijdens het voorjaar nog wat te staan. Moest er iemand willen meedoen...
Dimitri
Sperwer

Berichtdoor Dimitri op 16 maart 2010, 19:27

Morgenvoormiddag zal ik er weer staan. Hopelijk is wat meer beweging dan vorige week, maar dat zal wel :)
Dimitri
Sperwer

Berichtdoor Dimitri op 16 maart 2010, 20:40

Hoe kan je trouwens een account aanmaken op trektellen.nl zodat je de waarnemingen kan invoeren? Ik vind het nergens.
Dimitri
Sperwer

Berichtdoor Xyuny op 16 maart 2010, 21:06

Dimitri schreef:Hoe kan je trouwens een account aanmaken op trektellen.nl zodat je de waarnemingen kan invoeren? Ik vind het nergens.

Ik stuur je een email.
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor Dimitri op 23 maart 2010, 23:49

Morgenvoormiddag sta ik opnieuw op het opgespoten terrein. Hopelijk is er deze keer wat meer actie.
Dimitri
Sperwer

Berichtdoor Dimitri op 09 apr 2010, 17:29

Morgenvoormiddag, vanaf 6h30-7h, zullen Davy en ik staan trektellen op de dijk van het opgespoten terrein aan de Langemeersen.
Dimitri
Sperwer

Berichtdoor Dimitri op 22 apr 2010, 13:41

Zaterdag zou het wel eens kunnen knallen met ZO-wind. Iemand zin om de TTP op 't Opgespoten Terrein te bemannen?
Dimitri
Sperwer

Berichtdoor Xyuny op 17 okt 2010, 12:16

Deze morgen stonden we dus op TTP Kruishoutem (Zijldegemkouter).

Op deze ochtend wel al een 40-tal Buizerds en een hoop Aalscholvers. Voor de rest vrij weinig soorten roofvogels.
Momenteel hebben we de 'moeder van de trekteldagen' even gelaten voor wat het was om onze familiale verplichtingen wat te vervullen (zoals daar zijn: maaltijden nuttigen, boswandelingen met de kinderen, zwemmen met de kinderen,...), maar deze namiddag doen we verder.
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor Xyuny op 17 okt 2010, 20:24

Bij ons was het ook niet slecht: mooi onderhoudend, en qua absolute aantallen toch redelijk uitzonderlijk, maar niet wat naburige telposten telden. We hebben het tellen wel twee uur onderbroken over de middag.

Sorry voor de slechte layout (gekopieerd van Trektellen.nl):
Aalscholver 507 Kleine Mantelmeeuw 1 Pimpelmees 3
Grote Zilverreiger 1 r.N Boomleeuwerik 2 Kauw 385
Kolgans 1 Veldleeuwerik 652 Spreeuw 191
Grauwe Gans 262 Graspieper 69 Vink 24
anser gans spec. 115 Waterpieper 1 Keep 5
Sperwer 17 Grote Gele Kwikstaart 2 Groenling 9
Buizerd 83 Witte Kwikstaart 5 Putter 2
Slechtvalk 1 Heggenmus 1 Sijs 1
Kievit 71 Merel 1 Kneu 12
Witgat 2 Zanglijster 2 Rietgors 17
Kokmeeuw 18 Koperwiek 2
Stormmeeuw 1 lijster spec. 3

Eigenaardig genoeg hadden we geen Buizerdbellen van betekenis (max. 5 Buizerds ineens). Dit in tegenstelling tot trektelposten noordwestelijker (De Gavers Harelbeke) als zuidoostelijker (Baaigemkouter).
Ook opvallend is het kleine soortenaantal roofvogels: drie soorten.
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor Dimitri op 17 okt 2010, 22:00

Maar -snel- vergeleken met andere telposten, scoren we toch gemiddeld tot goed. Maar enkele telposten waren vandaag buiten categorie.
Dimitri
Sperwer

Berichtdoor Xyuny op 18 okt 2010, 07:09

Ja, we verlieten de telpost wel met een 'minder' gevoel, na de diverse mededelingen over grote groeten Buizerd (en enkele andere roofvogels) van de andere TTP's, maar als je bvb een overzichtje maakt van buizerd, vallen we binnen de zelfde ordegrootte van de omliggende TTP's, behalve dan de Geitenberg die alweer de inmiddels klassieke uitschieter was.

Maar hoe-dan-ook, gisteren kon niet tippen aan die 14de september 2008 op Rizoikouter. Maar dit is moeilijk te vergelijken: andere plaats, andere omstandigheden,...

Maar toch blijven die vragen overeind:
- waarom hebben wij geen bellen van Buizerds gezien? Als het aan een eventuele lagere opmerkzaamheid van ons als tellers zou gelegen zijn, zouden we toch ook niet aan onze 80+ Buizerd geraakt zijn, dus dat lijkt me niet de reden te zijn.
- wat opviel tijdens de ochtend was dat beginnend met een uniform blauwe hemel er zowel links als rechts van ons wolkjes ontstonden in een lijn in de windrichting (ca. = trekrichting). Niet recht voor, of boven ons. Het gros van alle Buizerds troffen we aan in de omgeving van die twee rijen wolken. Ik vermoed dat het ontstaan van die wolkjes verband houdt met het aanwezig zijn van thermiek, die door de vogels wordt opgezocht. Of misten we gewoon alles dat recht voor en boven ons was? Kan ik ook moeilijk geloven.
- Het lijkt me het meest logisch om aan te nemen dat er waar wij stonden en in de aanvliegroute van de Buizerds naar ons toe gewoon minder thermiek was, waardoor de waarschijnlijkheid op bellen kleiner is. Hoe het zou komen dat er minder thermiek is, is nog een ander verhaal (dat ik niet ken). We zitten vlak achter stad Gent in de trekrichting, is er dan geen thermiek boven een stad?? Ik zou net denken van wel.

- Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat die roofvogels graag landmerktekens volgen als ze min of meer in trekrichting liggen. In onze omgeving zou dat kunnen zijn de Leie, Schelde en E17. Wij zitten er te midden tussen, in Kruishoutem, en de afstanden zijn vermoedelijk te groot om te zien wat boven die rivieren vliegt. TTP's De Gavers, Baaigemkouter liggen dichter bij één van beide kanten. Maar TTP De Geitenberg ligt er toch ook tussen (welliswaar met heel ervaren en bedreven trektellers), dus die hypothese klopt ook niet echt?

- Het feit dat de Buizerds gisteren voornamelijk ofwel helemaal ver links ofwel helemaal ver rechts voorbijkwamen, is dit typisch voor die plaats, of was dit een éénmalig fenomeen door omstandigheden (windrichting, -sterkte,...)? Moeilijk te achterhalen aangezien er geen gegevens zijn over vroeger: vroeger werden er wel roofvogels gezien die overkwamen, maar toen kon niet worden achterhaald of het elders (op andere TTP's) beter of slechter was.
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor Bjornd op 18 okt 2010, 16:20

Ik denk dat het inderdaad nog wel meeviel. Alleen hadden we niet echt iets anders van roofvogels buiten buizerd en sperwer
Bjornd
Sperwer

Berichtdoor manne op 18 okt 2010, 18:46

Je vergeet één optie Paul, nl. dat die bellen waarvan sprake jullie allicht al gepasseerd waren. Met uitzondering van die ene grote bel van 55ex., zagen wij na 11u. ook geen grote bellen (wel eenlingen tot groepjes tot 4ex, maar dat hadden jullie allicht ook). De bel van De Gavers(21ex.) en Bavikhove (18 ex.) en die van ons (15ex.) hadden we allemaal rond hetzelfde moment (10.30-10.45u.) en waren allicht vogels die op 16-10-'10 geland waren ten NO van ons (Vlaamse Ardennen, Spitaelsbossen) en met de eerste thermiek samen op de wieken gingen.

En die ene grote bel, tja, dat is geluk hebben zeker.
manne
Vale Gier

Volgende

Keer terug naar Vlaamse Ardennen plus