Geachte Heren- dames , - vogelliefhebbers.
ik wens even te reageren omwille van jullie onrust met de komst van een modelbouwvliegclub, ik ben er trouwens de oprichter van.
Ten eerste wens ik jullie mede te delen dat wij er maanden hebben over gedaan om de vliegclub op te richten.
wij zijn een electro- vliegclub only, wat betekent dat onze toestellen veel kleiner zijn dan brandstof modellen en onze toestellen minder lawaai maken dan een microgolf.
Ga dus nu eens allemaal achter een microgolf staan, druk op start en ervaar wat een stil gezoem dit produceerd.
Toen ik de club oprichte ben ik allereerst bij de Geachte Heer De Burgemeester Marnic De meulemeester langsgeweest.
hij wees me erop dat er in het verleden een vliegclub was opgedoekt in oudenaarde (omgeving containerpark) omwille van de vele decibels die deze toestellen veroorzaakten.
Hij wees me erop dat er een lange weg te volgen was inzake vergunningen en milieuprocedures en Vlarem 2 vergunning.
om een Vlarem 2 vergunning te kunnen bekomen moet men ten volle 100% kunnen aantonen dat er géén gebruik wordt gemaakt van gevaarlijke stoffen, geen milieuhinder- lawaai wordt veroorzaakt en geen schade aan de natuur en omliggende omgeving zal worden aangebracht.
Het spreekt dan ook voor zich dat mijn volledige dossier reeds maanden ter inzage lag bij het stadsbestuur.
ik ben eerst langsgeweest bij de sportdienst van oudenaarde alwaar ik een demonstratie gaf van een electro vliegtuig aan de sportcommisaris, ze waren onder de indruk van het geruisloze toestel.
Vervolgens heb ik de weg afgelegd naar milieu diensten, ruimtelijke ordening, schepenen van cultuur, goedkeuring van de stadsdienst, ik ben zelfs langsgeweest bij de politie en van allen heb ik een goedkeuring gekregen.
Het verbaast me dan ook dat jullie blijkbaar het uithangbord niet goed gelezen hebben, hier staat duidelijk "electro only club"- geluidloos....
ik heb ten volle begrip voor het feit dat jullie een hobby hebben dewelke de natuurlijke gang van de vogels respecteerd, ik heb ook enorme respect voor de natuur vandaar de keuze voor electro.
Mag ik jullie dan ook vriendelijk vragen eerst af te wachten en zelf eens te komen kijken naar onze hobby?
Laat ons samen in alle rust en stilte met respect voor elkaars vrijetijdsbesteding onze hobby samen beoefenen.
Mochten jullie vragen hebben kunnen jullie me altijd een mail sturen op :
silentflyers@telenet.be
Mvg
Kurt govaerts
oudenaarde