Donkvijver steeds verder verdrukt

Activiteiten in, vragen over en informatie over de regio Vlaamse Ardennen Plus.

Moderator: Xyuny

Donkvijver steeds verder verdrukt

Berichtdoor N.J.G. op 11 nov 2006, 13:37

Heel onaangenaam nieuws vorige week!
Niet alleen plant men de bouw van overnachtingsmogelijkheid in de onmiddellijke buurt van de Donk; veel erger dreigt het te worden door de inplanting van een landingsplaats voor modelbouwvliegtuigjes. Deze zou worden aangelegd tussen de Minderbroederstraat en de Donkvijver zelf.
Vogels zien die vliegtuigjes als roofvogels en zullen geen moment rust kennen als die ondingen in de lucht hangen.

Het grote probleem is dat niemand op de hoogte was van de aanvraag met als gevolg dat het schepencollege al zijn vergunning gaf.

De milieudienst gaf geen negatief advies, en vond het uiteraard niet nodig om onze mening te vragen.

Onkunde of onwil?
In elk geval een erg ongezonde situatie hier in Oudenaarde.

mvg
Nico Geiregat

mvg
Nico
N.J.G.
Sperwer

Berichtdoor Yves op 11 nov 2006, 14:51

Heb je nog tijd om in beroep te gaan ?
Yves
Steenarend

Berichtdoor N.J.G. op 11 nov 2006, 15:13

ja, tot 22/11.
Laat ons hopen dat er toch nog ergens goede wil voor natuur is.
N.J.G.
Sperwer

Berichtdoor pdr op 12 nov 2006, 17:46

Een deeltje uit de brief die de omwonenden van de Donkvijver gekregen hebben vorige week:

<u>Ik citeer hun doelstellingen:</u>
Aan de rand van de Donkvijver wensen wij een overnachtingsaccommodatie uit te bouwen voor jongeren. Dit om sport- en jeugdkampen te organiseren. Ook zal er gelegenheid zijn voor occasionele sporters om een douche te nemen na de activiteiten.
Een horecazaak is voorzien om wandelaars en recreanten een glaasje aan te bieden. Eveneens biedt dit de mogelijkheid voor culturele en toeristische activiteiten. Wat het zeker niet zal worden is een feestzaal of plaats waar fuiven zullen georganiseerd worden.

Geen klein project als je dit leest.
Infovergadering op 14 november in de brasserie van het Centrum de ronde van Vlaanderen om 19 uur.
pdr
Pimpelmees

Berichtdoor Fuse op 13 nov 2006, 16:36

Tja zolang blauw in oudenaarde het bewind voert zal er helaas weinig veranderen. In tegendeel het zal alsmaar erger worden. 't is een triestige boel, blijkbaar is er geen plaats meer voor mensen die met natuur bezig zijn,... Maar voor sporters, motocrossers, squads, model vliegertjes is er wel plaats in deze wereld. Nochtans denk ik dat net wij het minste last bezorgen aan de anderen (geen lawaai, geen kapot gereden baantjes, ...) Maar ja aan ons kunnen ze ook maar weinig verdienen...

Vogelwerkgroep Vlaamse Ardennen Plus:
http://www.vwg-vlaamseardennenplus.be/
Fuse
Spreeuw

Berichtdoor Fuse op 13 nov 2006, 16:37

Gaat er iemand naar die vergadering? Om het standpunt van de "groenen" duidelijk te maken. Ik heb helaas andere verplichtingen (verjaardag van mijn lief haar mama), anders zou ik het echt wel doen.

Fuse
Spreeuw

Berichtdoor pdr op 13 nov 2006, 21:47

Ik kan ook niet, ben "babysit van dienst" morgenavond, maar ik heb ook een mail gestuurd naar Philippe Reynaert (MOW - werkgroep Oudenaarde).
Ik hoor het woensdag wel van mijn broer wat er gezegd is.
Die heeft dit weekend van een lokaal politiek kanon te horen gekregen: "Ik ben er ook tegen, maar kan je maar 1 raad geven, neem contact op met de groenen en MOW."
voila...
pdr
Pimpelmees

Berichtdoor citreola op 14 nov 2006, 22:28

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Fuse</i>
<br />Tja zolang blauw in oudenaarde het bewind voert zal er helaas weinig veranderen. In tegendeel het zal alsmaar erger worden. 't is een triestige boel, blijkbaar is er geen plaats meer voor mensen die met natuur bezig zijn,... Maar voor sporters, motocrossers, squads, model vliegertjes is er wel plaats in deze wereld. Nochtans denk ik dat net wij het minste last bezorgen aan de anderen (geen lawaai, geen kapot gereden baantjes, ...) Maar ja aan ons kunnen ze ook maar weinig verdienen...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Althans in de Verenigde Staten is birdwatching een winstgevende bedoening(en waarschijnlijk dus hier ook tenzij er daar veel meer birdwatchers zouden zijn dan hier).Heb er vroeger al over gelezen in Birding en nu terug toevallig op 't internet.

I was looking at the statistics for the income generated by the snow geese migration in Quebec alone. Someone mentioned that bird photographs were not interesting for anyone except those who are birdwatchers..well..seems there are quite a bit of them.
The study shows that birdwatching activities generate the largest share of the economic benefits—more than $19 million (including $10 million in direct spinoffs), accounting for 62% of the total benefits.
well..wildlife and bird photography is more popular than many beleive I guess..and those who claim that there is a need for hunters to provide founds for the wildlife conservation are off track..
people spend a lot of money now on equipement and traveling to watch the wildlife..this seems to be gaining in popularity. I can only imagine the economical impact of the bear watching and photography in Alaska for exemple..wow..
here is for the Québec province only and only for the snow geese migration, and hunting there is allowed not only in fall but in SPRING too..so you can imagine that hunting when only in fall is a very minimal part of the income..not necessary in fact.
Hunting

Trips under 24 hours $600,565

Trips over 24 hours $2,061,795

Equipment purchases $3,695,593

total $6,357,954

Birdwatching

Trips $11,381,107

Equipment purchases $7,656,929

total $19,038,036

Other

Festivals/interpretation centers $4,432,626

birdwatching and photography has generated over 3 times that amount of income over hunting. I would think that alone is more than enough to support the duck conservation projects..at least in Quebec.
I suspect that this tendency is growing also everywhere else in Canada and in the USA. More and more people are sensitive to the issue of the wildlife and they want to enjoy it.
citreola
Sperwer

Berichtdoor pdr op 15 nov 2006, 12:05

Zopas <u>telefonisch</u> verslagje gekregen van mijn broer over de vergadering gisteravond.

<u>Voor iedereen die niet aanwezig kon zijn:</u>

Waren ook aanwezig, de burgemeester en de schepen van milieu. Van de bewoners die er rechtstreeks mee betrokken zijn, dwz de aanbelanden was er weinig opkomst.

Er werd ook de vraag gesteld hoe het nu zit met de modelvliegtuigen.
-Volgens de burgemeester mag er enkel zachte recreatie gebeuren op en rond de vijver, dus geen
modelvliegtuigen, geen bootjes, geen quads, geen crossmotoren, ..... niks met een moteurke dus.
-Er worden twee stadswachters aangesteld om de Donkvijver te bewaken op inbreuken van nachtvisserij,
gebruik van quads, crossmoto's en dergelijke. Er zal streng toezicht worden gehouden. De belangrijkste
toegangen naar de vijver zullen ontoegankelijk voor gemotoriseerd verkeer gemaakt worden.

Aangaande het inplanten van een accomodatie van de survivalclub:
-Volgens de aanvragers is het de bedoeling om scholen aan te trekken, maar iedereen weet ondertussen wel dat gans het project hoogstwaarschijnlijk zal dienen om "grote kindmensen" te laten spelen.
-Het gaat hier om een gebouw van 90 X 10 meter, maw, gans de hoek zal volgebouwd worden.
-De burgemeester verwacht heel binnenkort reeds de bouwvergunning en ze verwachten in januari te beginnen met de bouw van het complex.
-Het gaat hier om een gebouw waar 60 personen zullen kunnen overnachten met bijhorende voorzieningen.
-In het project zit ook een klimtoren vervat. Er zullen geen feesten georganiseerd worden.
-Er zullen continue activiteiten op het water zijn met kano's en kleine zeilboten.

Er werd ook verteld door de burgemeester dat het op korte of middellange termijn de bedoeling of de wens is het oostelijk stuk vijver langs de N60 af te kopen van de provincie en te verondiepen met "schoon" slib. Het schijnt dat het westelijk gedeelte eigendom van 't stad zou zijn.
pdr
Pimpelmees

Berichtdoor Xyuny op 15 nov 2006, 13:24

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by pdr</i>
<br />Zopas <u>telefonisch</u> verslagje gekregen van mijn broer over de vergadering gisteravond.
...
Er werd ook de vraag gesteld hoe het nu zit met de modelvliegtuigen.
-Volgens de burgemeester mag er enkel zachte recreatie gebeuren op en rond de vijver, dus geen
modelvliegtuigen, geen bootjes, geen quads, geen crossmotoren, ..... niks met een moteurke dus.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tiens, 't zal misschien aan mij liggen, maar dit lijkt haaks te staan op het feit dat de vergunning voor die modelvliegtuigluchthaven al geleverd werd door het college van burgemeester en schepenen.

Dus ofwel hebben we die vergunning verkeerd gelezen, ofwel liegt de burgemeester, ofwel is er informatie niet 100% correct. De eerste mogelijkheid is alvast het simpelst te controleren.
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor N.J.G. op 15 nov 2006, 15:08

Ik was er natuurlijk niet bij maar vraag is natuurlijk of de burgemeester niet sprak over benzinemotoren. De vergunning is afgeleverd voor elektromotoren.
N.J.G.
Sperwer

Berichtdoor pdr op 15 nov 2006, 17:23

Zoals ik als mailde naar Nico:
Er komt volgens de schepen van milieu niks aan de vijver die lawaai maakt, maar er is niet specifiek iets gezegd over benzinemotoren of electrisch aangedreven vliegtuigjes.
En deze uitspraak kan inderdaad een groot verschil uitmaken of er iets of niets komt.
pdr
Pimpelmees

Berichtdoor N.J.G. op 15 nov 2006, 21:59

Ik heb een kopie van de vergunning hier bij mij liggen: de vergunning werd gegeven en de burgemeester was aanwezig als voorzitter. Mij lijkt het daarom evident dat het er komt.
Bijgevolg is de uitspraak van de burgemeester wat "eigenaardig".

Ik heb hem via mail enige verduidelijking gevraagd, maar ik heb nog geen antwoord ontvangen.
N.J.G.
Sperwer

Berichtdoor pdr op 16 nov 2006, 09:20

Da's de beste oplossing Nico want er zit wel altijd een stukje eigen interpretatie bij als er via via gewerkt wordt. Wij waren er niet bij en ik kan dus ook maar zeggen wat mij verteld is.

Feit is dat de aanwezige aanbelanden niet rechtstreeks betrokken zijn bij natuurbehoud en instandhouding van fauna en flora, dus als er gezegd is dat er geen lawaaihinder zal zijn, is dat voor de meeste al voldoende. Hoofdzakelijk ging het er bij de aanwezige buurtbewoners om dat ze de zekerheid kregen dat er geen fuiven georganiseerd gingen worden tijdens de weekends. De vraag over die vliegtuigjes was voor hen bijzaak, voor de meesten naast de kwestie, maar kon toch gesteld worden in het kader van mogelijke toekomstige lawaaihinder.
Het antwoord dat gegeven is, enkel zachte recreatie, ...hoe rekbaar is zacht?
pdr
Pimpelmees

Berichtdoor crazykuki op 18 nov 2006, 15:37

Geachte Heren- dames , - vogelliefhebbers.

ik wens even te reageren omwille van jullie onrust met de komst van een modelbouwvliegclub, ik ben er trouwens de oprichter van.
Ten eerste wens ik jullie mede te delen dat wij er maanden hebben over gedaan om de vliegclub op te richten.
wij zijn een electro- vliegclub only, wat betekent dat onze toestellen veel kleiner zijn dan brandstof modellen en onze toestellen minder lawaai maken dan een microgolf.
Ga dus nu eens allemaal achter een microgolf staan, druk op start en ervaar wat een stil gezoem dit produceerd.
Toen ik de club oprichte ben ik allereerst bij de Geachte Heer De Burgemeester Marnic De meulemeester langsgeweest.
hij wees me erop dat er in het verleden een vliegclub was opgedoekt in oudenaarde (omgeving containerpark) omwille van de vele decibels die deze toestellen veroorzaakten.
Hij wees me erop dat er een lange weg te volgen was inzake vergunningen en milieuprocedures en Vlarem 2 vergunning.
om een Vlarem 2 vergunning te kunnen bekomen moet men ten volle 100% kunnen aantonen dat er géén gebruik wordt gemaakt van gevaarlijke stoffen, geen milieuhinder- lawaai wordt veroorzaakt en geen schade aan de natuur en omliggende omgeving zal worden aangebracht.
Het spreekt dan ook voor zich dat mijn volledige dossier reeds maanden ter inzage lag bij het stadsbestuur.
ik ben eerst langsgeweest bij de sportdienst van oudenaarde alwaar ik een demonstratie gaf van een electro vliegtuig aan de sportcommisaris, ze waren onder de indruk van het geruisloze toestel.
Vervolgens heb ik de weg afgelegd naar milieu diensten, ruimtelijke ordening, schepenen van cultuur, goedkeuring van de stadsdienst, ik ben zelfs langsgeweest bij de politie en van allen heb ik een goedkeuring gekregen.
Het verbaast me dan ook dat jullie blijkbaar het uithangbord niet goed gelezen hebben, hier staat duidelijk "electro only club"- geluidloos....
ik heb ten volle begrip voor het feit dat jullie een hobby hebben dewelke de natuurlijke gang van de vogels respecteerd, ik heb ook enorme respect voor de natuur vandaar de keuze voor electro.

Mag ik jullie dan ook vriendelijk vragen eerst af te wachten en zelf eens te komen kijken naar onze hobby?
Laat ons samen in alle rust en stilte met respect voor elkaars vrijetijdsbesteding onze hobby samen beoefenen.

Mochten jullie vragen hebben kunnen jullie me altijd een mail sturen op : silentflyers@telenet.be

Mvg

Kurt govaerts

oudenaarde
crazykuki
Goudhaan

Berichtdoor N.J.G. op 18 nov 2006, 18:30

Dag Kurt,

Wij hebben helaas geen demonstratie gezien en stellen ons ook minder vragen bij de geluidshinder. Wél maken wij ons zorgen om het feit dat die vliegtuigen in de lucht hangen en daarbij de vogels wegjagen. Vooral de wintermaanden baren ons zorgen (naar ik heb vernomen was het ook voor u vooral om de zomermaanden te doen, dus versta ik niet waarom dit niet in de randvoorwaarden is opgenomen: hier hadden beide partijen misschien wel vrede kunnen nemen).

Nu goed, je hebt een vergunning gekregen voor 10 jaar, als we nu niet reageren, zijn we voor 10 jaar vertrokken voor een toestand die mogelijk zeer schadelijk is voor de vogels. Jammer dat we door niemand zijn betrokken bij het vooronderzoek; ook niet door de milieudienst. Afwachten kunnen we dan ook nu nog moeilijk.

Inderdaad, niemand van ons heeft blijkbaar dat uithangbord gelezen, maar ja, de laatste tijd hing daar geregeld eens zo'n bord, dus we volgen ook niet alles op.

Toch nog even zeggen dat ik niet bezorgd ben om mijn hobby, maar in de eerste plaats om de vogels die er 's winters verblijven. Je zal nu hopelijk ook van ons de reden van ons beroep beter kunnen plaatsen.

Alvast bedankt voor uw reactie.

Vriendelijke groeten
Nico Geiregat
N.J.G.
Sperwer

Berichtdoor Lanius op 18 nov 2006, 18:46

Dag Kurt,

Wij vrezen niet zozeer het geluid die geproduceerd wordt, maar wel de verstoring die die vliegtuigjes eventueel kunnen hebben op de overwinterende watervogels. De Donkvijver is in koude periodes zowat de enige plas uit de omgeving die dienst doet als rustplaats in hardere tijden voor tal van watervogels. Mogelijk zullen rondvliegende vliegtuigjes de vogels steeds doen vervliegen, waardoor ze dus energie verliezen en ten slotte uitgeput geraken. Deze verstoring komt bovenop de verstoring die er reeds in de winter is van surfers en bootjes.

Nog geen tien jaar geleden werd door de Oudenaardse politici beloofd om een deel van de Donkvijver te vrijwaren van recreatie en een rustplaats voor watervogels te creëren in de winter. Ik stel vast dat sindsdien de situatie alleen maar véél verslechterd is, en men geen enkele poging gedaan heeft om rekening te houden met de natuur. Integendeel, de watervogels kennen nauwelijks rust aan de donken ook op andere plaatsen blijft Oudenaarde de boel verzieken (droogtrekken langemeersen, volbouwen OTO, ....) Die zogezegde "geachte heer de Burgemeester" is gewoon nen grote pipo op vlak van natuur. Anders zou hij ook niet jaarlijks proberen om de vinkenvangst weer in te voeren.

Als Natuurliefhebber kan ik maar 1 ding vaststellen:

Iedereen vind het logisch dat er recreatie moet zijn in natuurgebieden ... maar natuur in recreatiegebieden is blijkbaar uit den boze[}:)]

Er ontbreekt in Oudenaarde en omgeving gewoon goodwil van de politici om ook eens aan natuur te denken. Wij moeten steeds maar toezien hoe recreatie alsmaar meer de rustige stukjes van de natuur inpalmt, en we stellen ook vast dat men nergens bereid is om de natuur meer kansen te geven.

PS: zoals Nico al zei: we moeten reageren, want de vegunning is verleend. Indien de milieudiensten of iets dergelijks hun werk goed hadden gedaan (maarja, we mogen niet teveel verwachten van oudenaarde hé), hadden ze advies kunnen vragen aan ons of aan andere die natuurbelangen verdedigen. En waarschijnlijk waren we tot een compromis gekomen waarbij iedereen tevreden was. Maar jammer genoeg moeten we nu wel reageren.

Lanius
Buizerd

Berichtdoor crazykuki op 18 nov 2006, 21:00

Beste mensen,

De vogels zullen er geen last van ondervinden.
Wij mogen toch ook onze hobby beoefenen, zoals reeds eerder gezegd is eerst alles onderzocht door ruimtelijke ordening en de milieudiensten.
Alles is goedgekeurd, zonde van jullie tijd om er nu plotseling zo dwars voor te liggen, er is toch ruimte zat rond de donk voor de vogels zeker?
Wij vliegen maar op een zeer beperkte ruimte.
Denken jullie niet dat de auto's die er voorbijrazen op de N60 (nauwelijks 80 meter ervan)veel hinderbaarder zijn voor die vogels?

Mvg

kurt
crazykuki
Goudhaan

Berichtdoor Lanius op 18 nov 2006, 21:54

de milieudiensten en die van ruimtelijke ordening hebben een verstand van 0,0 over vogels en natuur... dus die hebben niets onderzocht (anders hadden ze vergunning misschien wel goedgekeurd, mits een paar bezwaren waar rekening mee dient gehouden te worden).
Voor de watervogels zijn auto's veel minder nadelig dan een vliegtuigje dat overvliegt. misschien moet je er maar eens op letten in de toekomst als het zover is.

Voor natuur heb je nu eenmaal rust nodig, en dat kan je niet wegsteken in een klein hoekje, naast de vliegtuigjes, mountainbikers, zeilers, surfers, paintballers, vissers, etc....

En omdat oudenaarde nu eenmaal alles toegeeft voor recreanten, maar juist geen enkele rekening houd met natuur, moeten wij wel reageren.
Zoals eerder gezegd: wij zien de rust overal verdwijnen in snel tempo, en er wordt nergens een poging gedaan om ook maar iets goed te doen voor natuur door de politici.

Indien er ook rekening zou worden gehouden met ons, zouden wij tevreden zijn en mag je van mijn part rondvliegen met uw vliegtuigjes (wel liefst beperkt tot de zomer, van april tot september ;-)

Lanius
Buizerd

Berichtdoor N.J.G. op 19 nov 2006, 07:58

Jongens,

Dit forum dient om onze meningen te uiten; dat hebben we gedaan. Voor het verdere verloop van het dossier kunnen we maar beter de gewone weg volgen.
N.J.G.
Sperwer

Volgende

Keer terug naar Vlaamse Ardennen plus